Vervangende videokaart voor V058 medion Geforce 7650 GS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203076

Topicstarter
Wie weet welke videokaart ik kan gebruiken ter vervanging van een videokaart zoals geleverd in de Medion MD8820 (Aldi PC). De kaart is een V058 nVidia Geforce 7650GS
Bij een computerzaak had ik de navolgende kaart gekocht: Point of View Geforce, PCI_Express 2.0 GT220, 1024MB SDDR3.

Je raadt het al deze kaart doet het niet, bij het opstarten komen de biosmeldingen met de snelheid van ongeveer 1 letter per 2 seconden (wel een apart gezicht overigens).

Deze kaart is dus vermoedelijk te nieuw voor deze Aldi PC van ongeveer 2007.
Weet iemand of deze kaart zou moeten werken?
De op internet gevonden technische gegevens van de oude kaart zijn
Chip: nVidia Geforce 7650GS
Aansluting: PCI-Express x16
Geheugen: 256MB
Aansluitingen: DVI / VGA / HDMI / SCART / Composite / S-Video
(für SCART, S-Video und Composite ist ein Medion-PC mit dem entsprechenden Anschluss nötig)
lautloser Betrieb durch passive Kühlung

Wie weet raad, de kaart wordt alleen gebruikt voor een beetje office/internet werk dus geenzwaar werk zoals gaming o.i.d.

De kaart ziet eruit zoals hieronder
Afbeeldingslocatie: http://www.hood.de/img1/full/2293/22934813.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:15

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je kan praktisch elke PCI-Express grafische kaart erin prikken, zolang hij geen extra voedingsconnector nodig heeft. Voor office en internetwerk zou ik zeggen, stap naar je lokale computerboer en vraag of ze daar wat voor hebben liggen. In dat segment maakt het allemaal niet zo veel uit.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat dacht ik ook maar de Point of View Geforce, PCI_Express 2.0 GT220, 1024MB SDDR3, krijg ik niet aan de praat of is deze PCI_Express 2.0 niet geschikt omdat mijn PC dit nog niet ondersteund?

Je ziet ik ben echt een leek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag heb ik de kaart omgeruild voor een Radeon HD5450 ! GB DDR3 en die werkt als een zonnetje. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Vraagje: heb je die nieuwe kaart (Radeon HD5450) i.c.m. met de originele voeding van de MD8822 (300Watt) of heb je er ook een andere voeding bij gebruikt?

Ben namelijk zelf ook op zoek naar een andere videokaart.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-07 17:01
Voor diezelfde 35 euro kan je ook een HD6450 krijgen die nagenoeg 2x zo snel is als de HD5450.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heeft je Medion computer een VIA chipset onboard? Die geven wel eens problemen met PCI-E 2.0 kaarten.
@Koffie-Verkeerd: een HD5450 verbruikt wellicht nog minder dan die 7650GS, dus dat zou geen problemen mogen geven :)

[ Voor 36% gewijzigd door Admiral Freebee op 06-01-2012 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

@ Bladerash:

Bedankt voor je reactie.

Ik had mijn keuze inmiddels al teruggebracht naar een 2-tal kaarten: een 5450 èn een 6450.
Zie: http://tweakers.net/pricewatch/compare/49/293517;293518

Ik kan, op de prijs na, geen noemenswaardige verschillen ontdekken tussen die twee kaarten.
Nu is het prijsverschil nog geen tientje, maar waarom een duurdere kaart kopen als ze gelijkwaardig lijken te zijn? :-)

Omdat die oude Medionbak waar de kaart in moet komen niet veel ruimte biedt om hardware te vervangen ben ik aan een aantal beperkingen gebonden:
- single slot
- passieve koeling (er zit een standaard voeding in van 300 watt die al bijna aan zijn top zit in de huidige configuratie, en zoals Admiral Freebee aangeeft, verbruikt de 5450 waarschijnlijk minder dan de huidige 7650GS. Als het niet hoeft, wil ik er niet ook nog een nieuwe voeding bij kopen.)

Ondanks dat de 5450 waarschijnlijk minder energie verstookt, zegt de fabrikant dat een 400 Watt voeding vereist is: http://www.sapphiretech.c...id=1286&psn=&lid=1&leg=0#
Datzelfde geldt overigens voor de 6450.

Ik ga me nog even beraden maar ik neig sterk naar de 5450 en hoop dat een andere voeding niet nodig is.

@ Admiral Freebee: Jij natuurlijk ook bedankt voor jouw reactie.

Ik had op deze site inderdaad al opgemerkt dat de 5450 blijkbaar minder stroom nodig heeft dan de 7650GS. Aangenaam verrast daardoor.. :*)

Er zit volgens mij wel een VIA chipset op het mobo, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. :o
En weet je zeker dat er problemen kunnen zijn met PCI-E 2.0 en niet 2.1?

Op een ander forum (post # 16 door jaguarskx 01-17-2011 at 10:06:21 PM) noemt men namelijk 2.1 als mogelijk compatibiliteitsprobleem.

[ Voor 21% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 09-01-2012 20:55 ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Die 400W voeding die wordt aangeraden houdt gewoon rekening met het feit dat veel mensen een slechte voeding hebben die zijn opgegeven vermogen niet haalt.

De voeding in een Medion computer is doorgaans wel oké. Hij wordt natuurlijk wel ouder, en kan daardoor minder vermogen leveren, maar een 5450 verbruikt echt niet veel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

@ Admiral Freebee:

Ok, top!
Bedankt voor de toelichting; ben nu al (bijna) helemaal overtuigd dat het wel gaat werken.
Nog maar een manier om dat te kunnen bevestigen: ik ga binnenkort de 5450 bestellen en dan laat ik weten of het aan de verwachtingen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
Koffie-Verkeerd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:22:
@ Bladerash:

Bedankt voor je reactie.

Ik had mijn keuze inmiddels al teruggebracht naar een 2-tal kaarten: een 5450 èn een 6450.
Zie: http://tweakers.net/pricewatch/compare/49/293517;293518

Ik kan, op de prijs na, geen noemenswaardige verschillen ontdekken tussen die twee kaarten.
Nu is het prijsverschil nog geen tientje, maar waarom een duurdere kaart kopen als ze gelijkwaardig lijken te zijn? :-)

Omdat die oude Medionbak waar de kaart in moet komen niet veel ruimte biedt om hardware te vervangen ben ik aan een aantal beperkingen gebonden:
- single slot
- passieve koeling (er zit een standaard voeding in van 300 watt die al bijna aan zijn top zit in de huidige configuratie, en zoals Admiral Freebee aangeeft, verbruikt de 5450 waarschijnlijk minder dan de huidige 7650GS. Als het niet hoeft, wil ik er niet ook nog een nieuwe voeding bij kopen.)
160 streamprocessoren in de HD6450 tegen 80 streamprocessoren in de HD5450 is niet noemenswaardig?

De HD6450 is toch echt nagenoeg 2x zo snel als de HD5450..

Hier heb je benchmark: http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_6450/22.html

De kaart is volgens mij toch echt ~35 euro.. pricewatch: Sapphire HD 6450 512MB DDR3

512MB of 2GB maakt helemaal niet uit.. Het verschil zie je pas als je op high def gaat gamen met AA aan.. en daar zijn deze kaarten toch veel te traag voor.. Dan haal je misschien 5FPS ipv 2FPS.

Dat het een 400W voeding nodig heeft is onzin.. De kaarten hebben een TDP van resp 27W en 20W... Lijkt me sterk dat de rest van je systeem 300W slurpt. Volgens mij is dat meer richting de 100W.

[ Voor 5% gewijzigd door bladerash op 09-01-2012 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

bladerash schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:09:
[...]

160 streamprocessoren in de HD6450 tegen 80 streamprocessoren in de HD5450 is niet noemenswaardig?

De HD6450 is toch echt nagenoeg 2x zo snel als de HD5450..

Hier heb je benchmark: http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_6450/22.html

De kaart is volgens mij toch echt ~35 euro.. pricewatch: Sapphire HD 6450 512MB DDR3

512MB of 2GB maakt helemaal niet uit.. Het verschil zie je pas als je op high def gaat gamen met AA aan.. en daar zijn deze kaarten toch veel te traag voor.. Dan haal je misschien 5FPS ipv 2FPS.

Dat het een 400W voeding nodig heeft is onzin.. De kaarten hebben een TDP van resp 27W en 20W... Lijkt me sterk dat de rest van je systeem 300W slurpt. Volgens mij is dat meer richting de 100W.
Ik doelde op de (beperkt aanwezige) specs in de link waarin de twee kaarten vergeleken worden.
Mijn kennis van videokaarten is minimaal; ik geloof je daarom ook direct als je zegt dat de 6450 bijna 2x sneller is als de 5450; ik kon het alleen niet opmaken uit de info in het vergelijkingsschema.

In mijn zoektocht naar kaarten heb ik o.a. als selectiecriterium 2gb opgegeven. Dat verklaart waarom ik de door jou bedoelde kaart niet heb gezien. (Omdat ik dacht dat dat qua snelheid wèl uit zou maken. Wat niet zo is, begrijp ik uit je opmerking.)

Bedankt voor de links naar de benchmark en de pricewatch, ik ga er zeker nog even naar kijken.

Mijn opmerking dat mijn systeem zo'n 300 watt verbruikt, is afkomstig van de info die ik via deze site verkregen heb.
Wellicht had het beter geweest als ik gezegd had dat mijn pc een PSU van minimaal 300 watt nodig zou hebben.

In ieder geval bedankt dat je de moeite hebt willen nemen om te reageren èn me weer iets verder op weg hebt weten te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
Het vergelijkingsschema op tweakers laat niet de volledige specs zien.. Op wikipedia heb je dat wel.
Wikipedia: Comparison of AMD graphics processing units

Bij ram maakt 2GB of 512MB wel uit, elk programma wat je hebt staan draaien wordt daarin gestopt. Wanneer dat vol raakt word je pc super traag.
Bij videokaarten vul je het geheugen echter veel minder snel op, als je niet op 1080p zit te gamen met AA aan, komt de grafische geheugen die je nodig hebt niet eens in de buurt van 512MB. Maar met een videokaart zoals de HD6450, kan je niet eens op 1080p gamen omdat er te weinig rekenkracht in zit. Dus 2GB erin is dus ook nutteloos.. Zelfs bij de HD6950 waar je wel flink mee kunt gamen zit er in de meeste game situaties geen verschil tussen de 1GB versie en de 2GB versie. Pas bij ultra hoge instellingen ga je pas verschil zien, maar bij deze instellingen heeft zelfs de HD6950 moeite om speelbare framerates uit te persen.

Waar je op moet letten is dat je de videokaart met 512MB GDDR3 geheugen koopt.. Zonder troep zoals hypermemory.. Hypermemory zorgt ervoor dat je kaart geheugen afsnoept van je ram, dat is langzamer en je houdt minder ram over.

Het systeemverbuik is zwaar overrated. Ik heb hier een Athlon II 250 met HD5770, 2 hardeschijven en 2x2GB ram. M'n HD5770 verbruikt zo'n 5x meer stroom dan de HD6450.. Onder load, dus als ik aan het gamen ben, dan meet m'n verbruik 180W. Dit is inclusief een Full-hd monitor waarbij mijn videokaart de grootverbruiker is. In idle meet ik 80W inclusief monitor. Ik kan moeilijk een situatie bedenken waar je 300W verbruikt met een HD6450..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Die 300W is natuurlijk ook wel het gecombineerd vermogen van de voeding. Veel belangrijker voor het verbruik van de videokaart en de CPU is het vermogen dat op de 12V lijn geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

bladerash schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:17:
Het vergelijkingsschema op tweakers laat niet de volledige specs zien.. Op wikipedia heb je dat wel.
Wikipedia: Comparison of AMD graphics processing units
Heb er net even gekeken; en daar is inderdaad veeeel meer info te vinden.
Bij ram maakt 2GB of 512MB wel uit, elk programma wat je hebt staan draaien wordt daarin gestopt. Wanneer dat vol raakt word je pc super traag.
Bij videokaarten vul je het geheugen echter veel minder snel op, als je niet op 1080p zit te gamen met AA aan, komt de grafische geheugen die je nodig hebt niet eens in de buurt van 512MB.
Dat is inderdaad niet het doel van de nieuwe videokaart.
Maar met een videokaart zoals de HD6450, kan je niet eens op 1080p gamen omdat er te weinig rekenkracht in zit. Dus 2GB erin is dus ook nutteloos.. Zelfs bij de HD6950 waar je wel flink mee kunt gamen zit er in de meeste game situaties geen verschil tussen de 1GB versie en de 2GB versie. Pas bij ultra hoge instellingen ga je pas verschil zien, maar bij deze instellingen heeft zelfs de HD6950 moeite om speelbare framerates uit te persen.

Waar je op moet letten is dat je de videokaart met 512MB GDDR3 geheugen koopt.. Zonder troep zoals hypermemory.. Hypermemory zorgt ervoor dat je kaart geheugen afsnoept van je ram, dat is langzamer en je houdt minder ram over.
Dat hypermemory gedoe wist ik dan weer wel... :9
Het systeemverbuik is zwaar overrated. Ik heb hier een Athlon II 250 met HD5770, 2 hardeschijven en 2x2GB ram. M'n HD5770 verbruikt zo'n 5x meer stroom dan de HD6450.. Onder load, dus als ik aan het gamen ben, dan meet m'n verbruik 180W. Dit is inclusief een Full-hd monitor waarbij mijn videokaart de grootverbruiker is. In idle meet ik 80W inclusief monitor. Ik kan moeilijk een situatie bedenken waar je 300W verbruikt met een HD6450..
De +/- 300W die op die site gegeven werd, is de optelsom van alle aangesloten hardware die stroom nodig heeft om te kunnen functioneren. Dus eigenlijk de (theoretisch) maximale belasting die het systeem kan genereren als alle aangesloten hardware tegelijkertijd in gebruik zou zijn.

N.a.v. de tips/adviezen van jou en van Admiral Freebee, heb ik besloten dat deze kaart het gaat worden.

Beiden bedankt!

Pagina: 1