Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McWolf82
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-12-2022
Op een Windows 7 SP1 x64 machine moet ik voor iemand een apparaat aansluiten die bestanden uitleest van bedrijfswagens.
De software kan ik installeren en vervolgens vraagt de software op welke COM-poort het apparaat is aangesloten.

Het apparaat is d.m.v. een USB naar Serieel converter aangesloten op een USB-poort van de computer.

In Apparaatbeheer heeft het apparaat COM6 toegewezen gekregen, maar het softwareprogramma geeft de keuze COM1 t/m COM4.
Ik heb dus handmatig de COM-poort aangepast van het apparaat van COM6 naar COM2.

Nu zag ik dus dat er meerdere COM-poorten in gebruik zijn als ik de eigenschappen van een apparaat bekijk wat een COM-poort in gebruik heeft , terwijl ze helemaal niet in gebruik zijn.
COM 1 (in use), COM 4 (in use), maar er is geen enkel apparaat dat die COM-poorten gebruikt.

Nu kun je op een Windows XP machine via de command prompt de opdracht uitvoeren:

set devmgr_show_nonpresent_devices=1

Hiermee laat je alle apparaten zien die met "Verborgen apparaten weergeven" niet worden weergegeven.
Maar dit werkt niet onder Windows 7 en ik heb geen idee hoe ik de niet gebruikte COM-poorten toch vrij kan geven.

Als ik het apparaat wat alles uitleest ontkoppel en ik sluit deze weer aan dan krijgt het apparaat weer COM6 toegewezen. Ik ben bang dat COM2 dan na gebruik ook de status COM2 (in use) krijgt en dan kan ik het apparaat helemaal niet meer gebruiken.

Ik wil dus graag weten hoe ik de COM-poorten kan vrijgeven die volgens Windows in gebruik zijn, maar in feite helemaal niet in gebruik zijn op een Windows 7 x64 machine.