Toon posts:

[Macbook Pro] Wifi ontvangst

Pagina: 1
Acties:

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-03 11:35
He mede-tweakers!

Sinds een paar dagen heb ik nu een MBP 15" en het bevalt me heel goed als eerste mac!

Ik heb echter het idee dat het wifi ontvangst beter kan.
Met m'n oude dell laptop met 802.11g ondersteuning, had ik op boven op mn kamer nog net goed genoeg wifi ontvangst om te kunnen internetten. Af en toe viel hij uit, maar het lukte aardig.

Nu met de MBP heb ik 802.11n ondersteuning, dan zou k toch een beter ontvangst moeten hebben?
Maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn, hij kan soms nog net de router vinden, maar met geen mogelijkheid verbinding maken.
Als ik beneden ben of op de 1ste 'etage' is er geen enkel probleem, maar op mn kamer (2 etage) heb ik geen internet.

Door de betere wifi ondersteuning ging ik er dus vanuit dat mn wifi ontvangst op zn minst net zo goed zou zijn als mn oude dell, maar dat is niet het geval.
Zijn er bepaalde Airport instellingen om het ontvangst te optimaliseren? Ik word niet veel wijzer van de netwerkvoorkeuren en de geavanceerde optie's daarin.
Op internet kan ik ook niet heel veel vinden, behalve dat bij sommigen airport af en toe disconnect. Maar daar heb ik geen last van als ik beneden zit bijvoorbeeld.

Ik denk dat het probleem hier zit:
Systeem -> 'Wi-Fi':
PHY-modus: 802.11g

Ik heb weinig verstand van wifi, maar dit lijkt erop dat er geen gebruik word gemaakt van de 802.11n ondersteuning?

Mijn uiteindelijke vraag is:
Hoe optimaliseer ik mijn wifi ontvangst?

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
902.11n wordt gebruikt als je routeer dit ook uitzendt. Dus ofwel schakel je het bij je router in ofwel koop je een nieuwe routeer die N ondersteunt. Verder ook eventjes vermelden dat de wifi airport kaart onderaan het scherm zit. Ik heb daarnet nog gemerkt toen ik met mijn laptop dicht tegen de muur schoof er af en toe wat slechter ontvangst is

• Scirocco
Dat idee had ik inderdaad ook. Zou je me op weg kunnen helpen om mn router op N in te stellen? Het is een SpeedTouch en internet word geleverd door XS4all.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Er zijn wel meer Speedtouch modems/routers. Dus zonder modelnummer is het nog maar de vraag of die van jou wel wireless-n heeft.

[Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 04-08-2011 21:28]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Scirocco
True, waar kan ik dit zien?

Aan de andere kant: waarom deed mn oude laptop het beter met 802.11g dan mn MBP die dat ook ondersteund? Daar moet toch ook iets in zitten?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:02

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

In alle eerlijkheid: Macs hebben prima wifi chips, maar de alu behuizing werkt niet mee voor de ontvangst. Mijn Macs hebben in alle gevallen slechtere ontvangst dan mijn Thinkpad. Daar zal je een deel van je probleem in moeten zoeken.

Daarnaast is 802.11n niet per se 'beter'. Het is in theorie sneller en via de 5GHz band zelfs flink sneller. Het is echter ook storingsgevoeliger. Echter, je verbinding met de Speedtouch is 802.11g (waarschijnlijk kan je Speedtouch niet eens 802.11n aan), dus het hele 802.11n-verhaal is niet aan de orde.

Overigens is de belangrijkste oorzaak voor 'brak wifi' vaak dat het modem/router/AP in kwestie vaak ergens achter de bank of onder een kast verstopt zit, waarna mensen het raar vinden dat ze op zolder geen bereik hebben. ;) Alles wat 'in de weg zit' zorgt voor signaal-verlies. Als je het ding dan al onder de bank parkeert, en het ook nog door 2 lagen gewapend beton moet, dan kan het inderdaad wel eens vies tegenvallen ;)

Kortom: waar staat je modem?

Launching containers into space

• Scirocco
Goed punt van de alu behuizing, waarschijnlijk zorgt dat net voor dat kleine beetje minder bereik waardoor het net niet lukt.
Ik zal morgen eens checken wat mn router kan..

Modem hangt bovenin de meterkast, begane grond. Ik weet dat ik niet veel mag verwachten aan de rand van het bereik, maar toch valt het tegen.

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-03 20:00
Scirocco schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 20:35:
He mede-tweakers!

Sinds een paar dagen heb ik nu een MBP 15" en het bevalt me heel goed als eerste mac!

Ik heb echter het idee dat het wifi ontvangst beter kan.
Met m'n oude dell laptop met 802.11g ondersteuning, had ik op boven op mn kamer nog net goed genoeg wifi ontvangst om te kunnen internetten. Af en toe viel hij uit, maar het lukte aardig.

Nu met de MBP heb ik 802.11n ondersteuning, dan zou k toch een beter ontvangst moeten hebben?
Maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn, hij kan soms nog net de router vinden, maar met geen mogelijkheid verbinding maken.
Als ik beneden ben of op de 1ste 'etage' is er geen enkel probleem, maar op mn kamer (2 etage) heb ik geen internet.
MBP Heeft gewoon een slechtere wifi ontvangst dan de meeste andere laptops.
(zie ook mijn review van de MBP: productreview: Apple MacBook Pro 15" 2.0GHz (voorjaar 2011) review door TAMW

Ik had ook de last dat ik op sommige plaatsen met andere laptops gewoon goed bereik had, en met de MBP
zeer slecht, hier kun je helaas niets aan veranderen door bv iets aan de MBP te tunen/wijzigen.

Ik ken mensen die de interne wifi adapter van hun MBP niet meer gebruiken maar een losse USB wifi stick deze geeft een betere ontvangst.

Wat je kan doen is een extra AP of repeater plaatsen.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:54

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik heb echt nooit iets van een verminderde WiFi-ontvangst gemerkt bij de MBP. Niet bij dit model en ook niet het vorige MBP model. Zou graag benchmarks daar van willen zien.

Overigens vind ik het maar vreemd dat je een MacBook Pro koopt terwijl je eigenlijk al aangeeft dat je voor dezelfde prijs iets (voor jou) veel beters had kunnen kopen.

Overigens kun je nog wat gaan knoeien met verschillende kanalen. Heb zelf maar 1 kanaal dat goed werkt bij mij thuis en dat is 9. Maar dan heb ik ook overal perfect bereik.

[Voor 20% gewijzigd door Tjebakka op 04-08-2011 22:49]

If it aint fixed, it's broken.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De huidige MBP's hebben als een van de weinige laptops 3x3 antennes. Maar daar heb je natuurlijk weer weinig aan met een 54g routertje :P
Het modelnummer van je modem staat meestal op de achterkant van je magnetron...

[Voor 45% gewijzigd door fsfikke op 04-08-2011 22:59]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-03 22:50
Als je de speedtouch van xs4all hebt, dan hoef je niet naar n te zoeken, zit er niet op. Tenzij je zelf een nieuwer model hebt aangeschaft.

Overigens is mijn ervaring met mijn macbook pro juist dat deze een heel goede ontvangst heeft. Vroeger, met andere laptop, wel vaak problemen gehad, maar die werden toch vaak veroorzaakt door andere stoorzenders (apparaten buren; vooral het verzetten van de magnetron daar heeft nogal geholpen voor betere ontvangst :)

• Scirocco
Bakkert schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 22:47:

Overigens vind ik het maar vreemd dat je een MacBook Pro koopt terwijl je eigenlijk al aangeeft dat je voor dezelfde prijs iets (voor jou) veel beters had kunnen kopen.
Waar zeg ik dat precies?
Dat het wifi ontvangst net iets minder goed is, had ik van te voren niet verwacht..
fsfikke schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 22:57:

Het modelnummer van je modem staat meestal op de achterkant van je magnetron...
:+
Ja, maar welk nummer is van belang en waar check ik de gegevens? Het staat er vol met nummers en codes, maar ik ben nogal leek op dit gebied.

@dcl: deze hebben we al 3/4 jaar, dus dat zal dan wel niet..
TAMW schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 22:33:

Ik ken mensen die de interne wifi adapter van hun MBP niet meer gebruiken maar een losse USB wifi stick deze geeft een betere ontvangst.

Wat je kan doen is een extra AP of repeater plaatsen.
Dus dit soort dingen kunnen mijn wifi bereik versterken?
Ik zoek een makkelijke oplossing aangezien ik hier weinig kaas van gegeten heb, heb je een suggestie?

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-03 20:00
Ik heb echt nooit iets van een verminderde WiFi-ontvangst gemerkt bij de MBP. Niet bij dit model en ook niet het vorige MBP model. Zou graag benchmarks daar van willen zien.
Even een heel snel testje gedaan laptops staan naast elkaar, halverwege onderling gewisseld.
De Dell is van mijn Vrouw mijn vorige Laptop(welke veel betere ontvangst had dan de MBP) staat op kantoor dus die kan ik niet testen op dit moment

Je ziet ook dat de Dell nog ander netwerk ziet wat de MBP niet ziet:

conclusie: deze Dell van 5 jaar oud doet het z'n 5 db beter en heeft ook niet van die negative uitschieters naar beneden zie 23:35:30 gaat de MPB naar -70

[Voor 3% gewijzigd door TAMW op 05-08-2011 08:31]

• Scirocco
Dat is en erg mooie vergelijking TAMW, ik had ook deze Dell Inspiron 6400 :)
Zo te zien doet die het nou eenmaal beter dan de MBP.

Als ik mijn wifi bereik wil vergroten kan ik dus ergens in mijn huis nog een repeteer plaatsen?
Waar moet ik op letten als ik een repeteer wil kopen? Zou deze voldoen? pricewatch: TP-Link TL-WA801ND

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:02

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Overigens kun je nog wat gaan knoeien met verschillende kanalen. Heb zelf maar 1 kanaal dat goed werkt bij mij thuis en dat is 9. Maar dan heb ik ook overal perfect bereik.
Alle MacBook Pro's zijn van alu, van een achteruitgang is dan ook geen sprake. Sterker nog, het is waarschijnlijk zelfs iets beter geworden sinds het unibody design. Vergelijk je echter een MacBook Pro (alu) versus een MacBook (plastic) met dezelfde Airport (lees: broadcom) chip, zal je zien dat de MacBook wat beter bereik heeft. ;)

Dit betekent overigens niet dat het bereik bagger is ofzo, dat valt alleszins mee. Voor de mensen die de titanium PowerBook G4 hebben meegemaakt... dat was pas bagger qua wifi :+

Launching containers into space

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee