Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan bikker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-05-2023
Heb een Asus p6t deluxe v2, al een tijdje problemen mee, vandaag POST Diagnostic chip binnen gehad.
Allemaal leuk maar nu heb ik dus een 4-tal codes,

als 1e: 00
als 2e: 83
als 3e: 09
als 4e: 10

In het boekje staan 4 tabellen, in de 1e de code, 2e award, 3e AMI, 4e phoenix4. 0 / tandy3000

code 00:
(vakje 3 AMI) code copying to specific areas is done. Passing control to INT 19h boot loader next

code 83:
(vakje 3 AMI) the command byte was written and global data initialization has completed. Checking for a locked key next.
(vakje 4 phoenix4. 0 / tandy3000) Configure non - MCD IDE controllers.

code 09:
(vakje 2 Award) Cyrix CPU Initialization Cache Initialization
(vakje 4 phoenix4. 0 / tandy3000) Set IN POST flag

code 10:
(vakje 2 Award) Test DMA Controller 1
(Vakje 3 AMI) Test DMA the keyboard controller command byte is written Next issuing the Pin 23 and 24 blocking and unblocking command
(vakje 4 phoenix4. 0 / tandy3000) Initialize Power Management

Ik heb werkelijk waar geen idee wat ik hier nou mee aan moet!
Dus elk beetje hulp kan ik gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is een Post Diagnostic chip ? (linkje graag).
Zijn de codes waar de BIOS mee bezig is, of zijn het fout codes ?
Wat zijn de problemen met je moederbord ?
Heb je de PMG beleid, FAQ en troubleshooter bekeken: Processors, Moederborden & Geheugen
Het je je moederbord gedraaid met zo weinig mogelijk apparaten aangesloten en de BIOS settings op langzaam ?
En wat als die Post Diagnostic chip niet compatible is met je moederbord? Dan zak je nog verder in het moeras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Tsja, ik zie hier geen foutcodes in, slechts het weergeven van de acties die de BIOS uitvoert. Ik zie namelijk ook niks van een gerapporteerde error...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:25
Is het idee van zo'n diagnostic chip dan niet dat ie de laatste aktie aangeeft die er succesvol is afgerond zodat je weet waar het mis ging? (Ik roep maar wat, omdat het hier op het eerste gezicht inderdaad geen foutcodes betreft).

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb werkelijk waar geen idee wat ik hier nou mee aan moet!
Dus elk beetje hulp kan ik gebruiken!
Wij dus ook niet op deze manier. ;)
Zoals eerder al gevraagd door Zeemijl, wat zijn precies de problemen?
Post ook de rest van de specificaties van het systeem eventjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:31
En welke BIOS fabrikant heb je? Dit kun je altijd wel ergens terug vinden, meestal zie je het al wel ergens staan bij een normale POST, maar anders moet je even het BIOS menu in gaan.
Schrijf dan direct versie nummer enz. op.

Voor de rest. Waarom wil je dit eigenlijk weten?

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan bikker
Specificaties:

Mobo: Asus p6t Deluxe v2
CPU: I7 920
Ram 2x2 gb kingston hyperx (heb ook al een keer geprobeerd met 2x 2gb ocz platinum)
SSD: ocz agility 60gb sata3 (ook al geprobeerd met een hdd)
voeding: zalman hp500

Verder heb ik als videokaart geprobeerd een 4870, en een 4670.

Het probleem is dat het systeem gewoon aangaat, maar ik krijg geen beeld. Ligt niet aan de kabel of videokaart (deze heb ik beide in een ander systeem geprobeerd). Het rare is ook dat het van het ene op het andere moment zo was.

@ zeemeil
Wikipedia: POST card
De codes zijn geen overduidelijke fout-codes, het lijkt inderdaad meer op dat het gewoon codes zijn tot waar hij gekomen is.
Problemen zie hierboven, zonder chip heb ik nog steeds dezelfde problemen dat alles wel aangaat / gaat draaien maar helaas verder geen beeld of ander teken van leven.
Verder heb ik al vanalles geprobeerd, maar ook met zo weinig mogelijk hardware en proberen verschillende onderdelen te vervangen door anderen veranderd er nog niets aan de situatie.

@FireWood
Helaas kan ik niet zien welke bios fabrikant ik heb omdat ik geen beeld krijg ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Heb je het met een andere voeding geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan bikker
Heb ik geprobeerd ja. Maar dan nog steeds dezelfde problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-07 11:43
Staat in de BIOS de PCI-e kaart als primaire grafische adapter ingesteld?

Anders kan het zijn dat er geprobeerd wordt om over een niet bestaande of niet aangesloten videokaart beeld te zenden.

[edit] eventueel zou je kunnen proberen op te starten met een oude PCI-kaart

[ Voor 17% gewijzigd door DrEvil1986 op 06-08-2011 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan bikker
Dat kan ik niet checken gezien ik geen beeld heb ;).
Maar heb al met 2 verschillende videokaarten geprobeerd en beide geen beeld, ook heb ik geen onboard gpu dus daar kan hij het signaal ook niet heen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Geheugen wel compatible? Post eens de Specs/typenummers van het geheugen dat je gebruikt.

Als het ouder 1.9v DDR3 ram is, zal het niet werken, i7 LGA1366 is 1.65v max.

Btw. je hebt een American Megatrends bios op je P6T. (AMI)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:33
Dus: andere voeding, geheugen, videokaart en harddisk geprobeerd.

Dan zou ik nog 1 ding doen:
Moederbord uit kast en op een niet-geleidende ondergrond leggen (plaat karton); het minimale mogelijke aansluiten (1 reep geheugen, videokaart, voeding - geen harddisk of andere uitbreidingen). BIOS reset volgens de procedure uit de handleiding.

Werkt het dan nog niet, dan is of de processor, of het moederbord kapot. Kan je nog kijken of je een andere processor kan vinden om mee te testen, maar anders een nieuw moederbord regelen. Denk dat een moederbord vaker kapot gaat dan een processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de aanvullende info. Ik sluit me aan bij vanaalten hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan bikker
Kingston Hyperx ddr3, draait op 1,65 volt. zou dus geen problemen moeten geven.

@vanaalten, dit heb ik al geprobeerd, heb helaas geen ander moederbord / cpu anders had ik dat zeker even getest.

Dus denk dat ik inderdaad een ander moet gaan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Gezien de foutcode's en het AMI bios; heb je al met een ander PS2 of USB toetsenbord geprobeerd te booten?
Gewoon om nog iets uit te kunnen sluiten.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan bikker
Nu je het zegt, het is gestopt met werken toen ik de pc verplaatst heb en aangesloten heb op andere rand apparatuur, maar het lijkt me nogal sterk dat dat het probleem kan zijn van het niet geven van beeld, maar ik zal het straks zeker nog even proberen!!

Edit:

Helaas geeft andere aperatuur geen verschil, enige is dat ik op dit moederbord zie dat de ledjes van num, caps en scroll lock het gewoon doen.

Nu ik nog eens kijk zie ik ook dat het mogelijk is op een andere (lees op z'n kop) manier het kaartje af te lezen, dan staat er:

00, E8, 01, 60.

De code E8 bestaat en daar staat: E8 - E8 setup - Page E8 Set huge segment

De code 01: Processor Test 1, processor status (2FLAGS) verification. Test the following processor status flags: Carry, zero, sign, overflow
The BIOS sets each flag, verifies the are set, the turns each flag off and verifies it is off
CPU is testing the register inside or failed, please change the CPU and check it

De code 60: Setup virus protection (boot sector protection) functionality according to setup setting.
The DMA page register test passed. Performing the DMA controller 1 base register test next
Test extended memory

Ook hier haal ik eigenlijk niet echt een duidelijke fout o.i.d. uit

Edit 2:

Ram module in een ander slot gestoken, flit m'n monitor gaat aan en we hebben weer beeld :*)

[ Voor 72% gewijzigd door jan bikker op 06-08-2011 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Hij blijft bij code 60 hangen, je RAM dus. Maar je bent er al achter.
Gebruik voor 2 dimms de sloten A1 & B1.

Hier nog even de RAM populatie voor 2, 3, 4 of 6 dimms uit de handleiding van mijn P6T WS Pro x58 moederbord:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YtyU4z1f07U7Ib5I0EkA6CUD/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan bikker
Heb nu in totaal 3 reepjes ram erin zitten in a1, b1 en c1.
Dit werkt gewoon, hiervoor heb ik 1 reepje in alleen c2 gehad, maar dat kan toch haast niet het probleem geven van geen beeld??

Ik ben in iedergeval blij dat het allemaal weer werkt!!

Bedankt voor de hulp van iedereen!!

[ Voor 49% gewijzigd door jan bikker op 06-08-2011 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens het overzichtje in de reactie van bitshape zouden de dimm's in slot A1, B1 en C1 moeten zitten.

Edit : Volgens het zelfde overzichtje zou het systeem niet booten met slechts 1 dimm.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2011 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korot
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-03-2021
@KeDeShCh: Nee, volgens dit overzicht zou hij het prima doen met slechts 1 DIMM, zolang deze maar niet in slots A2, B2 of C2 is geplaatst. Zolang er minstens 1 DIMM in een van de x1`serie sloten zit, zou hij het moeten doen. Althans, zo interpreteer ik dit schema.

Groet,
Korot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Korot schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 00:09:
@KeDeShCh: Nee, volgens dit overzicht zou hij het prima doen met slechts 1 DIMM, zolang deze maar niet in slots A2, B2 of C2 is geplaatst. Zolang er minstens 1 DIMM in een van de x1`serie sloten zit, zou hij het moeten doen. Althans, zo interpreteer ik dit schema.

Groet,
Korot
Hij zegt toch dat hij 1 dimm in een c2 slot had gestoken. En dan boot ie niet, zoals het schema ons verteld, en zoals KeDeShCh ook al meldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Korot.

Volgens het schema moeten er minstens 2 dimm's aanwezig zijn, dus dan ga ik er van uit dat 1 dimm, in welk slot dan ook, niet zal werken.

Edit : Leest zelf ook nog eens goed. Het zou wel werken met 1 dimm, mits in slot A1, B1 of C1.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2011 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 00:13:
@Korot.

Volgens het schema moeten er minstens 2 dimm's aanwezig zijn, dus dan ga ik er van uit dat 1 dimm, in welk slot dan ook, niet zal werken.
Neen, het systeem boot prima als er maar 1 dimm in A1 of B1 of C1 zit.
Betere performance krijg je door 2 of natuurlijk meer dimm's te gebruiken, zegt het schema.

Edit: ;)

Pagina: 1