Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-04 17:02
Beste mede-Tweakers,

Momenteel heb ik 2x EVGA GTX-570 SuperClocked met backplate en high-flow brackets in SLI in mijn Dell Precision T5500 workstation zitten :Y) Doordat de 2 GTX-570 kaarten direct naast elkaar zitten wordt de air-flow van de eerste kaart behoorlijk beperkt door de 2e kaart en de backplate van de 2e kaart draagt hier nog eens extra aan bij (zie foto 1 en 2)

Foto 1:
Afbeeldingslocatie: http://www1.picturepush.com/photo/a/6238664/img/6238664.jpg

Foto 2:
Afbeeldingslocatie: http://www2.picturepush.com/photo/a/6238680/img/6238680.jpg

Nou dacht ik dat dit niet zoveel uitmaakte, omdat de GTX-570 ook een lucht in-take heeft van achteren (zie foto 3), maar bij nader inspectie blijkt dat deze aan de binnenkant te zijn afgedekt door de behuizing van de kaart en dat de achter in-take meer cosmetisch van aard is dan dat het daadwerkelijk een meerwaarde heeft.

Foto 3, foto is van een GTX-580, maar deze is kwa koeling vrijwel identiek als de GTX-570 (A = in-take)
Afbeeldingslocatie: http://www2.picturepush.com/photo/a/6238720/img/6238720.jpg

Kan ik de air-flow van mijn kaarten verbeteren door het plastic die de achter in-take afdekt te verwijderen (zie foto 4)? Het gaat hierbij inprincipe alleen maar om een plastic randje die de fan van de achter in-take blokkeerd. Dit zal ongetwijfeld tenkoste gaan van mijn garantie, maar als deze ingreep mijn kaarten koeler houdt is dit het overwegen misschien waard.

Foto 4, foto is van een GTX-580, maar deze is kwa koeling vrijwel identiek als de GTX-570 (A = in-take, B = te verwijderen plastic randje)
Afbeeldingslocatie: http://www3.picturepush.com/photo/a/6238781/img/6238781.jpg

Man - a being in search of meaning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 20:10

Fid3lity

Spectre X

Je creeert zo alleen maar een extra exhaust waar de fan zelfs makkelijker z'n lucht uit kwijt kan raken...

Wikipedia: Centrifugal / Radial fan

Vraag: je uiteindelijk doel is ntl. een stillere kaart, maar wordt je bovenste 580 echt te heet? En is het uberhaupt van belang dat een workstation stil is?

[ Voor 59% gewijzigd door Fid3lity op 04-08-2011 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
Blue-Tiger schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 18:02:
Je creeert zo alleen maar een extra exhaust waar de fan zelfs makkelijker z'n lucht uit kwijt kan raken...

Wikipedia: Centrifugal / Radial fan

Vraag: je uiteindelijk doel is ntl. een stillere kaart, maar wordt je bovenste 580 echt te heet? En is het uberhaupt van belang dat een workstation stil is?
Hoi hoi,

Bedankt voor je reactie. De exacte temperaturen van de kaarten heb ik niet gemeten, maar ik mag aannemen dat kaart 1, waarvan de air-flow grotendeels wordt geblokkeerd door kaart 2 een stuk warmer wordt dan kaart 2. De backplate van kaart 2 draagt hier ook nog eens extra aan bij.

Té heet, in de zin van dat de kaarten fysiek beschadigd zullen raken zal denk ik niet het geval zal zijn (althans dat hoop ik ;)), alhoewel de air-flow van mijn workstation zelf ook niet super is. De kast is een midi-tower die nu al best vol zit (hier komt later nog een Xeon CPU bij, dan kan er echt niks meer bij!) en heeft alleen maar 2x 120mm fans aan de voorzijde die het systeem koel moeten houden. Het gaat hierbij gelukkig nog wel om 2x 120mm die een stuk dikker zijn (40mm) dan de reguliere 20mm fans die je in de winkels kunt kopen, maar ik heb zelf toch liever een push-pull setup gezien.

Goed om te lezen dat een radial fan alleen maar lucht van de bovenzijde zuigt :Y) Het verwijderen van het randje plastic heeft waarschijnlijk een negatieve effect gehad :)

Wat betreft je vraag of het belangrijk is dat mijn workstation stil is, dit is zeker belangrijk aangezien ik er elke dag naast zit ;) Het is niet een server die in een rack in de serverruimte hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimone66
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:47
Toevallig heb ik vandaag ook twee EVGA GTX 570 SC binnengekregen.Zelf heb ik een HAF 932 Kast.
Bij Crysis 2 wordt de bovenste kaart ongeveer 95 graden en de onderste ca 80 graden.Dus best wel hoog.
Echter als ik v-sync aanzet liggen de temps ongeveer op 85 graden voor de bovenste kaart en 70 voor de onderste.De performance blijft dan ongeveer op 50fps steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
50??? v sync is cappen op 60 fps.. dus gaat er ergens iets niet goed dunkt me.. wel erg off-topic maar ok

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:53
Hou er ook rekening mee, dat door het groter maken van de intake, je ook de luchtdruk die de fan opwekt verlaagt en het koeleffect daardoor ook kan afnemen omdat de airflow minder/trager wordt. Om het wat beter voor te stellen te maken, jij zuigt of blaast lucht ook harder met je lippen getuit dan je mond open. Die dingen zijn daar toch wel een beetje opgemaakt.

Maar zoals al gezegd... controleer nou eerst eens hoe warm die kaart(en) werkelijk wordt... als die kaart na een stresstest niet warmer wil worden dan 80 graden dan sowieso no worries.

[ Voor 48% gewijzigd door MicGlou op 04-08-2011 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
kimone66 schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 21:30:
Toevallig heb ik vandaag ook twee EVGA GTX 570 SC binnengekregen.Zelf heb ik een HAF 932 Kast.
Bij Crysis 2 wordt de bovenste kaart ongeveer 95 graden en de onderste ca 80 graden.Dus best wel hoog.
Echter als ik v-sync aanzet liggen de temps ongeveer op 85 graden voor de bovenste kaart en 70 voor de onderste.De performance blijft dan ongeveer op 50fps steken.
Dat zijn niet zulke mooie waardes en dat in een HAF kast nog wel. Deze kasten hebben veel betere air-flow mogelijkheden dan mijn Dell kast. Dat de ene kaart warmer wordt dan de andere was te verwachten, maar 15 graden verschil had is wel fors. Zijn jouw EVGA GTX-570 kaarten voorzien van backplates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

MicGlou schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 22:00:
Hou er ook rekening mee, dat door het groter maken van de intake, je ook de luchtdruk die de fan opwekt verlaagt en het koeleffect daardoor ook kan afnemen omdat de airflow minder/trager wordt. Om het wat beter voor te stellen te maken, jij zuigt of blaast lucht ook harder met je lippen getuit dan je mond open. Die dingen zijn daar toch wel een beetje opgemaakt.

Maar zoals al gezegd... controleer nou eerst eens hoe warm die kaart(en) werkelijk wordt... als die kaart na een stresstest niet warmer wil worden dan 80 graden dan sowieso no worries.
Nu heb jij het wel over intake, maar hier is spraken van extra exhaust. Sowieso werkt een grotere intake alleen maar beter voor een fan, omdat die makkelijker de lucht aan kan zuigen. Wat jij nu voorstelt is dat het maar beter is om de opening tussen beide kaarten zo smal mogelijk te houden, omdat dat bevorderlijk zou zijn voor de airflow? Kom nou toch... 8)7

Jij blaast ook makkelijker lucht uit met je mond verder open, omdat die opening groter is. Kleinere opening maar evenveel luchtverplaatsing leidt eerder tot turbulentie en dus lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
MicGlou schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 22:00:

Thanks voor de tip, dat is idd een punt om rekening mee te houden :Y)

Het is niet alleen de temperatuur waar ik mee zit, maar ook de nodige geluidsproduktie van de fans van de kaarten. Hoe minder lawaai, hoe beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:50

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ga dan voor waterkoeling en schroef fullcover blocks op je kaarten ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

BaBy-G schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 22:21:
[...]

Thanks voor de tip, dat is idd een punt om rekening mee te houden :Y)
't Is alleen zo jammer dat het dan niet klopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
Blue-Tiger schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 22:30:
[...]

't Is alleen zo jammer dat het dan niet klopt ;)
Het klonk aannemelijk ;)

Overigens lijkt het mij sterk dat de achter in-take echt alleen maar voor de sier is. De Ati Radeon 5570 heeft bijvoorbeeld twee van deze lucht in-take achter op de kaarten en deze lijken mij toch niet alleen cosmetisch van aard. Ik vraag me echt af of het verwijderen van het plastic randje die de achter in-take belemmeren van mijn kaarten de air-flow zullen verbeteren.

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_2l7JOZT1APQ/TLaHhth_WsI/AAAAAAAAACE/b2tlEIhPA0Y/s1600/ATI_Radeon_HD_5870_Graphics_Card-vertical_-_back_view.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www1.picturepush.com/photo/a/6241449/640/6241449.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1176/HIS5870_13.jpg

Je research doen graag.

Nogmaals, het verwijderen van dat stukje plastich zal het laten fungeren als een extra exhaust, geen intake. Zo verlies je luchtdruk door het koelblok en gaat de prestatie van de koeler achteruit...

[ Voor 51% gewijzigd door Fid3lity op 04-08-2011 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
De spectaculaire ogende twee achter in-take gaten van van Ati Radeon 5570 blijken toch wel alleen van cosmetische aard valt te lezen in een review van Tom's hardware.

http://www.tomshardware.c...adeon-hd-5870,2422-5.html
(zie 3e alinea)

Je hebt toch gelijk wat betreft de lucht in-take van radial fans, deze is alleen van de boven of de onder zijde zoals te zien is bij bv de GTX-480

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_470/images/card2.jpg

Maar ik ben toch nog niet helemaal overtuigd dat het verwijderen van het randje plastic de lucht toevoer van mijn twee kaarten niet zal bevorderen, zeker gezien de extra dikke 120mm case fan recht op de achter kant van kaart 1 blaast.

Afbeeldingslocatie: http://www3.picturepush.com/photo/a/6241641/640/6241641.jpg

Verder las ik zonet ook een review van de GTX-470, die ook een soort gelijke achter air in-take heeft, waarvan de reviewer suggereert dat de achter in-take wel degelijk bijdraagt aan een betere air-flow en dat nVidia dit speciaal heeft ontworpen vanwege het SLI probleem waar ik nu ook mee zit waar de tweede kaart de air-flow van de eerste kaart blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
Blue-Tiger schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:39:
[afbeelding]

Je research doen graag.

Nogmaals, het verwijderen van dat stukje plastich zal het laten fungeren als een extra exhaust, geen intake. Zo verlies je luchtdruk door het koelblok en gaat de prestatie van de koeler achteruit...
Je was me nét voor! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
Ventieldopje schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 22:23:
Ga dan voor waterkoeling en schroef fullcover blocks op je kaarten ;)
Het gaat hierbij om een Dell kast, niet een zelfbouw kast, ik heb daar simpel weg geen ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Mwuah, kleine 8 minuten noem ik niet 'net'. Je kunt de nieuwe post openen voordat je zelf reageert he ;) Trouwens, let even op post editing, wordt gewaardeerd. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
Blue-Tiger schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:39:
[afbeelding]

Je research doen graag.

Overtuigd! :Y)
Ik laat alles zoals het is, zeker gezien het feit dat ik bij zo'n ingreep ook de garantie van mijn kaart verspeelt.

Hartelijk dank voor je moeite en info! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
Blue-Tiger schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:53:
[...]

Mwuah, kleine 8 minuten noem ik niet 'net'. Je kunt de nieuwe post openen voordat je zelf reageert he ;) Trouwens, let even op post editing, wordt gewaardeerd. :Y
Gezien het nemen van de foto, het bewerken/verkleinen en het uploaden hiervan icm met het schrijven en posten van de reply, mag je 8 minuten zeker als "nét" beschouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
Ik kan overigens nog wel overwegen de backplate van de 2e kaart te vewijderen. Dit scheelt zeker een halve cm. Het is niet veel, maar alles is mee genomen.

Ik kan ook een paar gaten boren in mijn PCB/fan om extra air-flow te genereren net als bij de GTX-480 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tekken4111
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:03
haal de de backplate eraf, krijg je dan geen slechter effect? XD
wanneer jij de backplate eraf haalt dan gaat de videokaart ernaast al zijn warme lucht niet tegen de backplate, maar de printkaart blazen.

ik weet niet of dat zo goed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

De Backplate verwijderen zal niks uitmaken, deze bedekt enkel de kant van de printplaat welke normaal bloot ligt, zal misschien 1 a 2 graden in negatieve zin schelen op de gpu temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ben je er trouwens van op de hoogte dat er in beide kaarten een pci-e voeding te kort zit? hierdoor lopen de kaarten niet op hun max...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
tekken4111 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 06:14:
haal de de backplate eraf, krijg je dan geen slechter effect? XD
wanneer jij de backplate eraf haalt dan gaat de videokaart ernaast al zijn warme lucht niet tegen de backplate, maar de printkaart blazen.

ik weet niet of dat zo goed is...
De fan van de 1e videokaart blaast niet tegen de 2e kaart, maar zuigt juist lucht daarvan daan

Afbeeldingslocatie: http://www3.picturepush.com/photo/a/6244591/640/6244591.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
Anoniem: 263922 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 06:55:
De Backplate verwijderen zal niks uitmaken, deze bedekt enkel de kant van de printplaat welke normaal bloot ligt, zal misschien 1 a 2 graden in negatieve zin schelen op de gpu temperatuur.
Ik bedoel de backplate van de 2e kaart weghalen waardoor de ruimte tussen kaart 1 en 2 groter wordt (zie foto, pijltje A) zodat kaart 1 meer koude lucht kan zuigen om te koelen

De backplate zorgt er voor dat de temperatuur van de GPU ook aan de achterzijde wordt afgevoerd, de backplate vergroot namelijk het oppervlakte voor de afgifte van warmte van de GPU, deze wordt dus ook warm.

De backplate op de 2e kaart zorgt er niet alleen voor dat de 1e kaart minder ruimte heeft om koude lucht aan te zuigen, maar ook dat de lucht dat de koeler aan kan zuigen warmer is door warmte van de backplate van kaart 2. Het "probleem" dat ik die backplates zo mooi vind, het maakt de kaart echt af :)

Afbeeldingslocatie: http://www2.picturepush.com/photo/a/6244725/img/6244725.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
nedernakker schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 07:13:
ben je er trouwens van op de hoogte dat er in beide kaarten een pci-e voeding te kort zit? hierdoor lopen de kaarten niet op hun max...
Dat is niet waar, althans bij mij niet in ieder geval. PCI-e 2.0 kan in tegen stelling tot de PCI-e 1.0 150W leveren waar dit bij PCI-e 1.0 nog 75W is. Niet alleen de bandbreedte is bij PCI-e 2.0 ten opzichte van PCIe-1.0 verdubbeld, maar ook het vermogen.

Alleen wordt deze verdubbeling van vermogen door veel moederboard fabrikanten niet doorgevoerd (waarschijnlijk om kostent te besparen), waardoor de meeste consumenten moederboarden met PCI-e 2.0 toch afgeknepen zijn op 75W. Gelukkig is dit bij mijn Dell T5500 workstation niet het geval! :Y)

http://www.dell.com/us/business/p/precision-t5500/pd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
waarom denk je dat er 2 stekker aansluitingen aan de kaart zitten? log maar eens tijdens load, dan zal de kaart waarschijnlijk niet op max clocks draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
nedernakker schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 16:17:
waarom denk je dat er 2 stekker aansluitingen aan de kaart zitten? log maar eens tijdens load, dan zal de kaart waarschijnlijk niet op max clocks draaien
Die 2x 6-pins stekkers zijn ervoor om de kaart van voldoende stroom te kunnen voor zien. Een GTX-570 heeft een TDP van 219W. PCI-e 1.0 en de meeste consumenten moederboarden met PCI-e 2.0 kunnen maar max 75W leveren. Elke 6-pins connector van je voeding kan ook max 75W leveren.

Met andere woorden, als je een GTX-570 die een TDP heeft 219W aansluit op een moederboard, waarvan de PCI-e slot maar max 75W kan leveren heb je dus idd de 2 extra 6-pins connector van je voeding nodig om de kaart van genoeg stroom te voorzien.

219W van de kaart - 75W van de PCI-e slot = 144W wat je te kort komt, daarom heb je de 2x 6-pins stekkers nodig van je voeding die elk 75W kunnen leveren

De PCI-e 2.0 sloten van mijn Dell systeem kunnen elke 150W leveren waardoor ik maar 1x 6-pins stekker nodig heb (219W - 150W = 69W)

Beide kaarten kunnen bij mij met maar 1x 6-pins stekker op volle toeren draaien :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

Ja klopt, zover had ik in eerste instantie nog niet doorgedacht :P
Het kan de temperatuur van beide kaarten wel enigzins gelijktrekken zover dat mogelijk is, al zal er nog steeds enig verschil blijven bestaan natuurlijk.
Wat dan nog meer verschil kan maken is op de bovenste kaart goede koelpasta doen ipv het standaard goedje, en op de onderste niet, maar die bovenste zal toch altijd flink wat warmte van de tweede kaart te verwerken krijgen, dat zie je zelfs als er 1 of 2 slots tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
Anoniem: 263922 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 16:33:
[...]

Ja klopt, zover had ik in eerste instantie nog niet doorgedacht :P
Het kan de temperatuur van beide kaarten wel enigzins gelijktrekken zover dat mogelijk is, al zal er nog steeds enig verschil blijven bestaan natuurlijk.
Wat dan nog meer verschil kan maken is op de bovenste kaart goede koelpasta doen ipv het standaard goedje, en op de onderste niet, maar die bovenste zal toch altijd flink wat warmte van de tweede kaart te verwerken krijgen, dat zie je zelfs als er 1 of 2 slots tussen zitten.
Al gebeurd! ;) Ik heb beide kaarten voor zien van een backplate, high-flow bracket en Arctic Silver 5 :Y)

Foto's en topic zijn niet van mij hoor, maar ik heb het zelfde setje ;)

http://www.evga.com/forum...806837&mpage=1&print=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-05 13:47
Zijn er geen goede dual-slot aftermarketkoelers die je kan gebruiken? Deze zijn over het algemeen stil, als dat je main point is. Koelen zullen ze waarschijnlijk ook per stuk beter.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

BaBy-G schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 16:32:
[...]

Die 2x 6-pins stekkers zijn ervoor om de kaart van voldoende stroom te kunnen voor zien. Een GTX-570 heeft een TDP van 219W. PCI-e 1.0 en de meeste consumenten moederboarden met PCI-e 2.0 kunnen maar max 75W leveren. Elke 6-pins connector van je voeding kan ook max 75W leveren.

Met andere woorden, als je een GTX-570 die een TDP heeft 219W aansluit op een moederboard, waarvan de PCI-e slot maar max 75W kan leveren heb je dus idd de 2 extra 6-pins connector van je voeding nodig om de kaart van genoeg stroom te voorzien.

219W van de kaart - 75W van de PCI-e slot = 144W wat je te kort komt, daarom heb je de 2x 6-pins stekkers nodig van je voeding die elk 75W kunnen leveren

De PCI-e 2.0 sloten van mijn Dell systeem kunnen elke 150W leveren waardoor ik maar 1x 6-pins stekker nodig heb (219W - 150W = 69W)

Beide kaarten kunnen bij mij met maar 1x 6-pins stekker op volle toeren draaien :Y)
Erg veel headroom heb je niet zo.. Die dingen zitten er natuurlijk niet voor niks op, en dat een PCI-e slot maar 75W levert bij consumenten lijkt mij een fabeltje want zover ik weet is dit gewoon 150W.. Graag bron hiervoor als je die hebt.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
Allubz schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 21:55:
Zijn er geen goede dual-slot aftermarketkoelers die je kan gebruiken? Deze zijn over het algemeen stil, als dat je main point is. Koelen zullen ze waarschijnlijk ook per stuk beter.
Er zijn genoeg goede aftermarket koelers te koop zoals die van Arctic Accelero XTREME Plus II, maar bij deze koelers heb je een goede air-flow in je kast nodig aangezien de warme lucht in je kast wordt geblazen.

Mijn Dell kast heeft helaas niet zo'n goede air-flow, waardoor ik "gedwongen" ben om een kaart te nemen die de warme lucht uit de kast blaast, anders had ik wel een MSI kaart genomen met TwinFrozr koeling of een Gigabyte kaart met WindForce 3 koeler ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
Xenomorphh schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 23:09:
[...]

Erg veel headroom heb je niet zo.. Die dingen zitten er natuurlijk niet voor niks op, en dat een PCI-e slot maar 75W levert bij consumenten lijkt mij een fabeltje want zover ik weet is dit gewoon 150W.. Graag bron hiervoor als je die hebt.
Veel headroom heb ik ook niet nodig aangezien ik toch niet wil en ook niet kán overklokken met mijn Dell moederboard, maar dat geldt ook voor de meeste mensen die een moederboard hebben waarvan de PCI-e 16x slot maar 75W kan leveren.

Die 2 extra 6-pins connectoren zijn er ook niet voor niks. Deze zijn in de meeste gevallen ook nodig, omdat de meeste PCI-e 16x sloten, maar 75W kunnen leveren en je videokaart kaart anders niet genoeg stroom krijgt.

Een GTX-570 heeft een TDP van 219W, min 75W van de PCI-e 16x, min 2x 75W van de 2x 6-pins connectoren = maar 6W Daarom hebben de echte overklok kaarten ook een 8-pins (150W) icm met een 6-pins of zelfs 2x 8-pins connector om de kaart van genoeg stroom te voorzien ;)

En wat betreft dat de meeste consumenten moederboards (de echte overklok moederboarden misschien niet) de PCI-e 2.0 16x slots zijn ge-capped op 75W is gewoon waar. Je kan hier niet veel info over vinden, omdat fabrikanten hier natuurlijk niet te koop mee lopen.

Dit hebben de moederboard fabrikanten waarschijnlijk gedaan om kosten te kunnen besparen. Waarom 150W naar je PCI-e 2.0 16x doorlussen als de videokaarten toch voorzien zijn van externe powerconnectoren die de kaarten van genoeg stroom kunnen voorzien en de meeste mensen zullen toch automatische beide connectoren aansluiten zonder daar verder bij na te denken ;)

Sterker nog, ik ging er ook vanuit dat ik de beide 6-pins connectoren van mijn videokaarten moest aansluiten, ware het niet dat ik toevallig de manual aan het lezen was waarbij expliciet werd genoemd dat mijn beide PCI-e 2.0 x16 sloten 150W konden leveren. Als dit normaal was geweest zou dit niet expliciet worden genoemd! Dit viel mij zo erg op dat ik nader onderzoek heb gedaan.

Aan de andere kant heb ik bv hier ook een Dell systeem (Optiplex 755) staan met een Intel Q35 chipset en een PCI-e 16x slot wat theoretisch 75W moet kunnen leveren, maar in dit systeempje is de PCI-e 16x slot ge-capped op 25W! :+ Met andere woorden, wat de PCI-e sloten theoretisch aan vermogen zouden kunnen leveren zeg niks over wat de fabrikant daad werkelijk ermee doet en meestal denken fabrikanten heel erg aan hun eigen portemonnee ;)

Je kan dit uiteraard zelf testen bij je eigen videokaart of bv bij vrienden of kennissen die een PCI-e 2.0 16x moederboard hebben met een videokaart die externe stroomvoorziening nodig hebben, dit heb ik namelijk zelf ook gedaan :)

[ Voor 9% gewijzigd door BaBy-G op 06-08-2011 01:35 ]

Pagina: 1