USB controller kapot?

Pagina: 1
Acties:

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb hier 2 servers draaien (1 hoofdserver en 1 backupserver) waarop FreeNAS geinstalleerd is als besturingssysteem. Deze 2 servers maken samen gebruik van 1 toetsenbord, 1 muis en 1 scherm door middel van een KVM-switch (Aten CS64U). De backupserver wou echter nooit het toetsenbord of de muis herkennen. Na wat verder onderzoek blijkt nu dat geen enkel USB apparaat op gelijk welke poort nog wil werken. Dit lijkt dus overduidelijk een probleem met de USB-controller.

Aanvankelijk starte FreeNAS op vanaf een USB stick, maar deze wordt dus niet meer herkend in BIOS en is het dus ook niet meer mogelijk om de server op te starten. Als ik een USB aparaat aansluit op de server (maakt niet uit welk) dan blijkt deze voor 1 second stroom te krijgen, maar doet vervolgens niets meer.
PS/2 muisen en toetsenborden wel goed te werken, maar ik denk niet dat dit via dezelfde controller gebeurt.

Om het probleem te proberen verhelpen heb ik het volgende reeds geprobeerd:

- Alle (USB) apparaten loskoppelen van server en stroom 10 minuten aflaten; => geen succes
- BIOS updaten naar de laatste versie; => geen succes
- BIOS handmatig resetten door verwijderen batterij & 10 minuten wachten; => geen succes
- De USB controller in BIOS uitschakelen en opnieuw inschakelen na reboot; => geen succes
- Verscheidene besturingssystemen getest waaronder Ubuntu & Windows. Het heeft dus niets te maken met een compatibiliteitsprobleem met FreeNAS => geen succes

Wat mij nog is opgevallen, is dat de backupserver niet in staat is zelf het scherm in gang te krijgen. Eerst moet ik mijn hoofdserver opstarten, en vervolgens doorschakelen naar de poort waarop de backupserver op aangesloten zit. Kan dit misschien wijzen op stroomproblemen? Mijn voeding is echter meer dan genoeg voor slechts een simpele server.

Mijn systeem specificaties:

- MSI 760GTM-P33
- AMD Sempron 140
- Be Quiet L7 300W
- 3X Western Digital Caviar Green 500GB

[ Voor 13% gewijzigd door egonolieux op 04-08-2011 17:01 ]