Toon posts:

Home Cinema Set aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers!

Mijn (enigszins verouderde Samsung LCD TV) heeft enkel een "Digital Optical Out" en geen 3.5mm jack oid.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Sony Home Cinema setje, de DAV-F300. Het lijkt mij echter super om ook het geluid van mijn normale (analoge Ziggo) TV en XBOX360 te horen via de home cinema set.

Volgens de Sony-site heeft de DAV-F300 de volgende aansluitingen:

Audio-ingang (analoog)
1
Audio-ingang (optisch)
1
Audio-ingang (coaxiaal)
NEE
Audio-ingang (voorzijde, mini)
NEE
D.C.A.C. (Auto Calibration)
NEE
SCART (audio-ingang TV)
NEE
Luidsprekeraansluiting (voorzijde/midden/surround/subwoofer)
JA/-/-/JA

Mijn vraag luidt als volgt: Kan ik met een normale optische kabel(van 10-20euro) mijn TV via de digital optical out aansluiten op de "optische audio-ingang" van de home cinema set, of moet er nog iets tussen? En zo ja, komt het geluid van mijn analoge televisie en XBOX360(aangesloten via HDMI aan de TV) dan ook gewoon uit de home cinema set?

Alvast bedankt! :) :)

Emile

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dat mag je wel verwachten

Iperf

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dat zou ik inderdaad ook verwachten.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 15:54:
Kan ik met een normale optische kabel(van 10-20euro) mijn TV via de digital optical out aansluiten op de "optische audio-ingang" van de home cinema set, of moet er nog iets tussen?
Optische kabel is genoeg.
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 15:54:En zo ja, komt het geluid van mijn analoge televisie en XBOX360(aangesloten via HDMI aan de TV) dan ook gewoon uit de home cinema set?
De TV zal alles wat binnen komt, of het nu is via analoge TV of via HDMI, doorsturen naar de S/PDIF Out. Echter... niet elke TV doet aan het doorsturen van alle formaten. Dingen als 2.0 stereo (analoge TV) gaan eigenlijk altijd wel goed. Alleen met surround (5.1) tracks wordt het lastiger. Er zijn al genoeg TV's die gewoon Dolby Digital 5.1 door kunnen sturen en dan zal je dus ook 5.1 uit de set horen. Maar iets als DTS 5.1 wordt maar door zeer weinig TV's geaccepteerd. Dus wel even controleren wat je TV doet. Mocht de TV nu alleen 2.0 doorsturen dan kan je ook met een Optische Switch meerdere apparaten op de ene ingang van de Sony aansluiten. Wel wat meer kabels, maar dan ben je wel zeker dat je Dolby Digital 5.1 en DTS 5.1 hebt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Heeft de TV echt geen jack? Je moet er toch een koptelefoon aan kunnen hangen?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

bram1984 schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 16:15:
Heeft de TV echt geen jack? Je moet er toch een koptelefoon aan kunnen hangen?
Samsung (en LG geloof ik ook) hebben enkele TV's gemaakt met alleen een S/PDIF Out. Waarom vraag ik me ook nog steeds af. Geloof dat er wel modellen waren waar je met een SCART-blokje een Audio Out kon fabriceren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:30

CeesKees

I rest my Kees

gaat lukken hoor!!! Tevens veel betere verbinding dan jack

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-01 13:16
Maargoed optisch is toch veel beter ja jack? Met jack heb je maximaal stereo en met optisch kan je ook gewoon 5.1 enz geluid transporteren...

Doen dus! En voor je €20 euro uit gaat geven kijk even op deze site: http://elektronica-online.nl/
Stuk goedkoper dan de oplichters van de normale electronica zaken.

Verwijderd

Topicstarter
Super! Bedankt!

Dan nog 2 vraagjes.

1) Die "optische kabel", is dat hetzelfde als een kabel met Toslink-aansluiting?

2) Kan ik op de "Audio-ingang (analoog)" van de Home Cinema Set mijn iPod aansluiten via een 3.5mm kabeltje. Ik heb zitten googlen, maar kan nergens vinden wat een analoge audio-ingang precies is. Als het kan, heb ik dan een 3.5mm-3.5mm kabeltje nodig of zo een "Stereo-kabel"(met een rode/witte aan de ene kant en een 3.5mm aan de andere kant).

Alvast bedankt!

Emile

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Toslink is optisch ja. En volgens de specs in de pricewatch heeft 'ie tulp in, dus moet je van 3,5 mm naar tulp (rood/wit). :)

[ Voor 27% gewijzigd door CodeCaster op 09-08-2011 21:14 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reactie!

Echter, ik heb thuis een Belkin-kabel liggen: een "Digital Optical Audio Cable". Je zou dus denken dat dat de juiste is, maar op de achterkant staat "Includes digital optical audio line-out Toskink adapter". En er zit maar één zo een adapter bij. Is deze kabel dan niet goed? Want daar zou je er dus 2 van moeten hebben?

In totaal heb ik dus het volgende liggen: http://networkcable-teste...2011/06/toslink-cable.jpg

Alvast bedankt!

Emile

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Die adapter wordt vooral in laptops gebruikt. Die heb jij niet nodig.

Hij wordt gebruikt voor speciale 3,5"-females, die achterin de optische bron hebben zitten. Met zo'n adapter kun je dus een Toslink-stekker in een 3,5"-aansluiting steken die daarvoor bedoeld zijn. :)

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 09-08-2011 21:25 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• JanvdVeer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
Ik kick dit topic even omdat ik met hetzelfde probleem zit. Mijn TV heeft ook enkel een optische uitgang (heb deze Samsung LCD TV geërfd), echter bij mij is het zo dat mijn versterker geen optische ingang heeft.
Om dat probleem op te lossen heb ik een paar weken geleden deze converter gekocht bij Dealextreme, maar dat krijg ik met geen mogelijkheid aan de gang. Heb de TV goed ingesteld, en versterker staat op goede signaal.

Opstelling: TV -> converter (met optische kabel)
En vanaf de converter met tulp naar versterker.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/668991/Schermafbeelding%202012-03-08%20om%2012.23.51.png

Heb ik nu gewoon de verkeerde converter gekocht, of doe ik iets fout? En iemand tips met welk materiaal ik dit wél aan de gang krijg? Ik heb overigens geen hoogstaande eisen mbt geluid. Het interesseert me geen fluit of het 5.1 dolby surround (oid) is of gewoon 2.0 stereo; als het maar werkt. ;)

disclaimer: heb niet zo heel veel verstand hiervan, dus correct me if I'm wrong :)

[ Voor 14% gewijzigd door JanvdVeer op 08-03-2012 13:05 ]

Verwijderd

uitgangsformaat op PCM gezet?

• JanvdVeer
Jup, bij SPDIF-uitvoer staat het geluidsformaat op PCM..

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:16

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En wat voor een versterker is het?

Ah, ik zie dat je een DAC hebt gekocht. Dan zal het aan de versterker kant vast en zeker goed gaan want analoog aangesloten.

Het is dan de vraag wat de TV precies aan formaat aanbiedt aan de DAC, of deze DAC dat wilt ontvangen, of dat de DAC misschien wel gewoon niet werkt (het is en blijft DX natuurlijk).

[ Voor 82% gewijzigd door bartvl op 08-03-2012 13:57 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• JanvdVeer
bartvl schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:55:
En wat voor een versterker is het?
Een redelijk gedateerde budget Samsung Home Cinema ding. Ik heb er (dmv een schakelkastje) een X360 en een PC aan hangen. Er zitten voor het geluid alleen tulp aansluitingen op.

Als ik m'n iPhone (via een tulp -> jack) eraan hang komt er gewoon geluid over de boxen, dus het zit echt ervoor ergens. Ik vermoed dus de converter zelf of de output van de TV).
Pagina: 1