Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-10 00:00

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
Ik heb een vraagje Tweakers :)

Ik ben op zoek naar verlichting voor in mijn kast, maar ik heb daarin verschillende soorten gevonden.

Ik heb CCFL lichten gevonden voor in de kast, maar der zijn ook LED varianten.

Welke zijn het best om te nemen ?

[ Voor 3% gewijzigd door freddy0519 op 04-08-2011 15:31 ]

Al doende leert men, al draaiende keert men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED is zover ik weet energiezuiniger en ontwikkelt minder warmte dan CCFL. Daarnaast gaat LED over het algemeen gezien ook een stuk langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-10 08:22
ook vind ik ccfl buizen vaak lelijke kleuren hebben, vaak andere kleuren dan beloofd, bestel je rood, komt er soort roze licht uit ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
Ok bedankt, zie trouwens net dat dit bij electronica moet staan, excuseer mij voor de overlast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
ramonlambal schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 15:33:
ook vind ik ccfl buizen vaak lelijke kleuren hebben, vaak andere kleuren dan beloofd, bestel je rood, komt er soort roze licht uit ..
Het gaat om blauwe verlichting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
@ Moderator(s): Deze topic mag dicht, ik heb mijn antwoord ook al bevestigd gezien bij het Electronica onderdeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Je kan ook bij schop een modje een topicmove aanvragen....

Maar iig, CCFL of Led hebben beide voor- en nadelen. Ledstrips geven niet dezelfde lichtopbrengst als een CCFL, maar zijn meestal wel kleurecht en verbruiken minder stroom. Dus blauw is met leds ook echt blauw, en niet "wittig". Voor de meeste kleuren is het niet een probleem, maar bij bijvoorbeeld rood zal een CCFL meer roze lijken dan echt rood.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp, zijn CCFL's feller van licht, maar zijn de kleuren niet waarheidsgetrouw en verbuiken ze meer tov Led ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED is mijn ervaring dat ze minder lichtopbrengst lijken te maken omdat ze vaak rechtuit meer lichtgeven.

Een CCFL straalt ook naar de zijkant.
Daarom zal het lijken.
Heb je weerspiegeling in je kast dan zal LED zeker meer licht geven.

LED gaat wel langer mee idd.

Het is lastig te zien maar bovenste blauw is CCLF ondere is LED.
Daar zie je dus ook het kleurverschil.In het echt is het nog meer verschil

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/11bm6f5.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2011 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Het hangt er eigenlijk een beetje van af wat je wil doen.
Wil je makkelijk je kast verlichten zou ik eerder voor CCFL gaan, ik heb er 2 inzitten maar 1 zou eigenlijk al meer dan genoeg zijn. Het voordeel van CCFL is dat hij echt alle kanten op straalt, LED's schijnen meer in punten (minder verspreid).

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
Mavamaarten schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 19:48:
Het hangt er eigenlijk een beetje van af wat je wil doen.
Wil je makkelijk je kast verlichten zou ik eerder voor CCFL gaan, ik heb er 2 inzitten maar 1 zou eigenlijk al meer dan genoeg zijn. Het voordeel van CCFL is dat hij echt alle kanten op straalt, LED's schijnen meer in punten (minder verspreid).
Het is voor aan mijn window te plaatsen, zodat je alles mooi in het blauw ziet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan word het CCLF lijkt me

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2011 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
Ik denk dat ik toch maar een CCFL ga halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:51
Hmm geef mij maar een led stripje, veel leds, gemakkelijk te plakken onder hoeken etc, dun, elke kleur ivm afstandsbediening, aanpasbaare felheid etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Bij blauw zijn CCFL's perfect vind ik. Bij rood heb je soms inderdaad het probleem van roze/oranje, mijne zijn wat aan de oranje kant.

@BastiaanCM : Niet elke led strip kan van kleur veranderen dmv een remote, dat kunnen alleen de duurdere. CCFL's zijn niet duur, ik vind ze mooi, en moeilijk te plaatsen ? Het enige nadeel eraan is dat je zo'n inverterbakje erbij krijgt om ergens weg te proppen, maar ach, tussen de cable mess of tussen je HDD bay is er zeker nog plaats zat !

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik schuif deze even door naar Elektronica, alwaar je deze vraag natuurlijk beter had kunnen stellen. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dan schuif ik heb direct door naar Casemodding, waar 'ie stiekem nog een tikkie meer op z'n plek is :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets om ook over na te denken is het hiervoor genoemde inverter. Mijn ervaring is dat deze snel kapot gaan. Trafotje dat er in zit kan warm worden, de lak (die om de wikkelingen van de trafo zit) smelt, trafo brand door, lampjes doen het niet meer en je computer gaat stinken (dezelfde lak)

Ledjes hebben geen elektronica nodig (behalve als je rgb leds neemt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 23:02:
Iets om ook over na te denken is het hiervoor genoemde inverter. Mijn ervaring is dat deze snel kapot gaan. Trafotje dat er in zit kan warm worden, de lak (die om de wikkelingen van de trafo zit) smelt, trafo brand door, lampjes doen het niet meer en je computer gaat stinken (dezelfde lak)

Ledjes hebben geen elektronica nodig (behalve als je rgb leds neemt)
Je vergeet de voorschakelweerstand... ;)

Maar ik ben het wel eens wat betreft de inverters.... Die zijn niet altijd even betrouwbaar te noemen idd.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:51
Mavamaarten schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 21:38:
Bij blauw zijn CCFL's perfect vind ik. Bij rood heb je soms inderdaad het probleem van roze/oranje, mijne zijn wat aan de oranje kant.

@BastiaanCM : Niet elke led strip kan van kleur veranderen dmv een remote, dat kunnen alleen de duurdere. CCFL's zijn niet duur, ik vind ze mooi, en moeilijk te plaatsen ? Het enige nadeel eraan is dat je zo'n inverterbakje erbij krijgt om ergens weg te proppen, maar ach, tussen de cable mess of tussen je HDD bay is er zeker nog plaats zat !
Ik koop ze altijd via ebay, kost ong evenveel als een 4CCFL kitje voor mij. Voordeel is ook dat led meteen fel is, die CCFLs die ik heb moeten altijd even warm worden. Wel even zelf aansluiting maken voor op voeding dat wel.
Pagina: 1