• Willem27
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-06-2025
Hi,
ik ben een niet al te dure PC aan t samenstellen voor een gamer.
Er komt een HD 6850 videokaart in van AMD/ATI.

Mijn vraag:
Als ik die PC wil voorbereiden op de snelle veranderingen/ontwikkelingen op game-terrein,
kan ik dan t beste:
a) een snellere/betere/duurdere videokaart nemen?
of
b) een moederbord en voeding nemen die mogelijkheid van 2e videokaart in CrossFire-modus openhouden?

Wat denken jullie??

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een snellere videokaart is in de meeste gevallen zinniger. Een SLI of CF setup is alleen maar interessant als de snelste enkele kaart niet meer voldoet. En gezien een 6850 geen superhighend kaart is kun je daar beter een snellere induwen.

Verwijderd

Ik raad je aan om een high-end videokaart te kopen. CF of SLI is overbodig, tenzij je games in 3d wilt spelen, want dan heb je minimaal 2x een high-end videokaart nodig omdat de frames in 3d gehalveerd worden.

• Jo...
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-01 14:25
Terw_Dan schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 12:56:
Een snellere videokaart is in de meeste gevallen zinniger. Een SLI of CF setup is alleen maar interessant als de snelste enkele kaart niet meer voldoet. En gezien een 6850 geen superhighend kaart is kun je daar beter een snellere induwen.
Het voordeel van een mid-end kaart in Crossfire is dat deze vaak betere prestaties leveren dan een high-end kaart die even duur is. Om een voorbeeld te geven, levert de HD6870 in Crossfire betere prestaties dan de HD6970, terwijl beide opties ongeveer even duur zijn. Hier wat benchmarks. Hetzelfde geldt ook voor de HD6850 in crossfire t.o.v. de HD6950.

• Camulos
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 20:54

Camulos

Stampert

Jo... schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 13:53:
[...]
Het voordeel van een mid-end kaart in Crossfire is dat deze vaak betere prestaties leveren dan een high-end kaart die even duur is. Om een voorbeeld te geven, levert de HD6870 in Crossfire betere prestaties dan de HD6970, terwijl beide opties ongeveer even duur zijn.
True... als je alleen naar het geld kijkt..

- Energie: 1 high-end kaart = zuiniger dan 2 midend-kaarte bij elkaar (lagere stroom rekening + minder hitte)
- Lawaai: 2 kaarten maken over het algemeen meer lawaai als 1
- Drivers in Crossfire/SLI willen weleens vaker moeilijk doen bij (nieuwere) spellen

Ik ben het dan ook met Terw_Dan eens .. beter 1 high-end kaart dan 2 medium kaarten

[ Voor 0% gewijzigd door Camulos op 04-08-2011 14:44 . Reden: typo ]

Not just an innocent bystander

• Jo...
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-01 14:25
Camulos schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 14:43:
[...]

True... als je alleen naar het geld kijkt..

- Energie: 1 high-end kaart = zuiniger dan 2 midend-kaarte bij elkaar (lagere stroom rekening + minder hitte)
- Lawaai: 2 kaarten maken over het algemeen meer lawaai als 1
- Drivers in Crossfire/SLI willen weleens vaker moeilijk doen bij (nieuwere) spellen

Ik ben het dan ook met Terw_Dan eens .. beter 1 high-end kaart dan 2 medium kaarten
Vaak zijn twee Mid-End kaarten nét wel voldoende om een game bijvoorbeeld op 60FPS te spelen, terwijl je met die ene High-End kaart de game maar op 40FPS kan spelen. Om dan dus de game soepel te spelen zou je er nóg een High-End bij moeten steken, wat dan als gevolg weer meer zal verbruiken dan die twee Mid-End kaarten.
Ik snap je redenering wel, maar vaak zijn van die kaarten zoals de HD6950 toch weer net niet krachtig genoeg. Denk bijvoorbeeld aan Crysis 2, dat kan de HD6950 niet soepel afspelen (helemaal maxed out) terwijl ik met mijn HD6850 in Crossfire de game kan spelen met 50FPS.

• MrRobers
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-12-2025
Volgens mij wordt de vraag van Willem (TS) niet goed begrepen, in beide gevallen koopt hij 1 videokaart.

De vraag is alleen of het systeem de mogelijkheid moet bieden om in de toekomst een extra kaart in SLI/CF toe te kunnen voegen. Wanneer je deze mogelijkheid gaat bieden heb je een betere voeding nodig en een MB welke SLI/CF ondersteund.

Als ik Willem was zou ik het gewoon aan de eindgebruiker vragen en de extra kosten uitrekenen.
Pagina: 1