Toon posts:

Oververhitting of PSU probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers,

Ik heb nu al een aantal jaar een leuk budget systeempje draaien met de volgende specs:

CM I-Green Power 500w
ATI HD3870
AMD Athlon 64 X2 4600+ (2*2,4Ghz)
1 Sata HD en 1ATA HD

Het systeem is nu ong 3 jaar oud.

Het probleem doet zich voor zodra ik de processor zwaar belast (met videos renderen) op dat moment draait de (stock) cooler al op volle toeren en slaat hij meestal na een seconde of 10 af. Alsof iemand de voeding uitschakelt (zonder enige waarschuwing).

Ik heb dus laatst de koelpasta vervangen en de koeler goed afgestoft en het probleem doet zich zeker minder snel voor maar het gebeurt nog wel.

Ook vanwege de outdatedheid van het systeem ben ik dus van plan om gewoon een kleine upgrade te doen.

Deze upgrade betreft:
AMD Phenom II X4 955 Black Edition
2 Reepjes DDR 3 geheugen en een nieuw MOBO

De rest blijft hetzelfde.

Dus naast mijn eerste vraag (of dit probleem ligt bij de CPU koeling of in de PSU) vraag ik me dus af of mijn voeding wel deze upgrade aankan. :)

Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen! Alvast bedankt voor het lezen :)

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-05 10:27
Heb je zelf al de temperaturen in de gaten gehouden tijdens het renderen?

Computer says no

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:39
Als de voeding nog goed is zou dat moeten kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door haarbal op 04-08-2011 12:24 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Topicstarter
Meekoh schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 12:19:
Heb je zelf al de temperaturen in de gaten gehouden tijdens het renderen?
Nee niet echt, maar wel de temperatuur bekeken in de bios zodra hij dus was uitgevallen en weer aan het booten was, dan zat die zo rond de 91 graden (wat mij wat heet lijkt)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 07:54
Controleer je temperatuur eens hiermee: http://www.cpuid.com/soft...tor/versions-history.html

Misschien kan je in je BIOS een temperatuur vinden waarbij hij automatisch uitschakeld. In dat geval is er vaak ook een temperatuur voor waarschuwen.

[ Voor 42% gewijzigd door bredend op 04-08-2011 12:27 ]

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-05 21:24

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 12:25:
[...]
Nee niet echt, maar wel de temperatuur bekeken in de bios zodra hij dus was uitgevallen en weer aan het booten was, dan zat die zo rond de 91 graden (wat mij wat heet lijkt)
Lijkt mij hoe dan ook heet ja. Contoleer het is met hardware monitor. Zie link hierboven

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:20

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 12:25:
[...]

das heet ja. een "max" temp. van een cpu ligt rond de 80 graden, graka's mogen heter worden

ora et labora

Verwijderd

Topicstarter
mrc4nl schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 12:28:
[...]

das heet ja. een "max" temp. van een cpu ligt rond de 80 graden, graka's mogen heter worden
Lijkt me dan dat het dat is, dan zal er wel OF iets mis zijn met de stock cooler (die eigenlijk ook wel erg klein is) OF met de CPU.

Zonet nog even gekeken met dat programmatje, maar hij loopt ongeveer op tot 95 graden waarop hij *poef* doet. Denk dat ik dus ga voor de upgrade, kan mijn voeding deze hebben?
bredend schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 12:25:
Controleer je temperatuur eens hiermee: http://www.cpuid.com/soft...tor/versions-history.html

Misschien kan je in je BIOS een temperatuur vinden waarbij hij automatisch uitschakeld. In dat geval is er vaak ook een temperatuur voor waarschuwen.
Die zal er ongetwijfeld op zitten maar ik kan hem nergens in de bios vinden.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2011 12:36 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 21:19

Shunt

Boe

Ik denk niet dat de vraag moet zijn gaat je PSU dit kunnen trekken kwa vermogen maar eerder heeft hij de juiste connectors. Oftwel eventjes zeker van zijn dat het hier een ATX 2.0 voeding betreft en geen ATX1.2 als ik mij niet vergis heeft een ATX 1.2 een 20 pins stekker en een 2.0 een 24 pins connector en een losse 4 pins voor de 12volt lijnen.

Verder is het voor de toekomstmogelijkheden belangrijk dat je in de gaten houd dat je een voeding hebt die voldoende aansluitingen heeft voor de videokaart een redelijke kaart vraagt volgens mij al 2x zo'n zes pins voeding connector.

Tja google is je vriend eventjes gezocht:
ATX Form Factor 12V V2.2 / SSI standard EPS 12V V2.91
Dus ja in principe kan deze gewoon op de nieuwe moederborden gebruikt worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Shunt op 04-08-2011 12:58 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Oké, bedankt in ieder geval :) weet ik in ieder geval zeker wat ik moet doen! :D

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:20

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 12:33:
[...]

Lijkt me dan dat het dat is, dan zal er wel OF iets mis zijn met de stock cooler (die eigenlijk ook wel erg klein is) OF met de CPU.
de sensor kan natuurlijk ook foutive waardes weergeven, maar dat is makkelijk te checken door je hand op de koeler te houden.

vergeet niet dat niet niet alleen een goede koeler nodig hebt maar ook voldoende airflow.
en 60 watt cpu in een afgeloten ruimte kan ook flink oplopen in temp

ora et labora

Pagina: 1