[MySQL] Database migratie - primary key koppeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 09:35
Ik ben bezig met het migreren van een database alleen hier loop ik tegen een aantal problemen aan waar ik maar niet uit kom. Ik heb namelijk een tabel klanten, en een tabel bestellingen. De items in de tabel bestellingen zit gekoppeld aan de tabel klanten doormiddel van het Klant_ID. Nu wil ik dit graag vervangen door het ID uit de tabel klanten, deze is ingesteld op auto_increment en is ook de primary key. Helaas heb ik geen flauw idee hoe ik zo'n query op kan bouwen, daarom hoop ik dat iemand me hier bij kan helpen.

Even een voorbeeld tabel van de huidige situatie:

Tabel klanten
IDKlant_IDNaam
0joost0021Joost de Boer
1meike0022Meike de Groot
8david0065David de Jong

Tabel bestellingen
IDItemKlant_ID
2iPhonemeike0022 (moet dus 1 worden)
3Galaxy Sjoost0021 (moet dus 0 worden)
6HTC Desiredavid0065 (moet dus 8 worden)

Iemand die me uit de brand kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Een klanten_ID kolom toevoegen aan 'bestellingen'

$x = Select 'klant_ID' from 'bestellingen' where 'klanten_ID' is '' limit 1

$y = Select 'ID' from 'klanten' where 'Klant_ID' is $x

Update 'Klanten_ID' to $y from 'bestellingen' where 'Klant_ID' is $x

Klant_ID verwijderen van 'bestellingen'

Code klopt van geen kant maar de intentie is zal duidelijk zijn.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:12
Nu ga ik ervan uit dat je PHP gebruikt en dat je snapt hoe een array werkt samen met de basis van query's. Zo pak ik het altijd aan, geen gedoe met geneste query's al verwacht ik dat sommigen hier er een andere visie over hebben. :)

Ik hoop dat je in ieder geval snapt wat dit onderstaande stukje doet en dus niet klakkeloos kopieert.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$KlantenIds = $db->query("SELECT `id`, `klant_id` FROM `klanten`");

foreach($KlantenIds->fetch(PDO::FETCH_ASSOC) as $key => $value) {
    // Al kan ik je aanraden een test tabel te maken en het daar eerst op los te gooien. Mocht het fout gaan kun je het tabel zo opnieuw aanmaken.
    $BestelSth = $db->prepare("UPDATE `bestellingen` SET `klant_id` = ? WHERE `klant_id` = ?");
    $BestelSth->execute(array(
        $value["id"],
        $value["klant_id"]
    ));
}

( De vraagtekens worden automatisch ingevuld, zie de array voor de waardes. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 21:46
Manuel schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 12:01:
Nu ga ik ervan uit dat je PHP gebruikt en dat je snapt hoe een array werkt samen met de basis van query's. Zo pak ik het altijd aan, geen gedoe met geneste query's al verwacht ik dat sommigen hier er een andere visie over hebben. :)
De subquery-optie lijkt wel de meest triviale oplossing.

TS, bedenk eens:
- Een update-query om het Klant_ID-field voor elke rij te updaten
- Voor de waarde van het Klant_ID-field, een subquery welke het ID van een klant ophaalt, gegeven zijn/haar Klant_ID.

Als 't goed is heb je 'm dan helemaal. In SQL. Zonder gedoe met arbitraire scriptingtalen als PHP ;)

edit:
Met een join kan natuurlijk ook, is wat netter/sneller, zie hieronder

[ Voor 5% gewijzigd door Thralas op 04-08-2011 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryKiri
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-03 14:13
Volgens mij lost onderstaande procedure het probleem op waar je mee zit. Overigens is dit basiskennis, wellicht is het een goed idee om hier eerst wat aan te schaven voordat je dergelijke zaken gaat ondernemen?

(Gebruik phpMAdmin of een andere applicatie waarmee je kunt connecten met de database en SQL kunt uitvoeren.)

1. Voeg een nieuwe kolom toe aan de tabel bestellingen waarin het ID van de tabel Klanten opgeslagen kan worden.

2. Voer onderstaande query uit:
UPDATE bestellingen b INNER JOIN klanten k SET b.[naam nieuwe kolom] = k.ID WHERE b.Klant_ID = b.Klant_ID;

3. Verwijder kolom Klant_ID uit tabel bestellingen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulWar1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:13
Het lijkt me dat dit ook op te lossen is met een enkele update query.

UPDATE bestellingen b SET b.Klant_ID = (SELECT k.ID FROM klanten k WHERE k.Klant_ID=b.Klant_ID)

Know Thyself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
SoulWar1 schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 21:50:
Het lijkt me dat dit ook op te lossen is met een enkele update query.

UPDATE bestellingen b SET b.Klant_ID = (SELECT k.ID FROM klanten k WHERE k.Klant_ID=b.Klant_ID)
Dit is inderdaad beter dan zo'n script. Maar aangezien het datatype van Klant_ID ook veranderd moet worden, zou ik eerst een nieuwe kolom maken met het juiste datatype en daar het id in opslaan. Als het misgaat dan hoef je ook niet direct je backup terug te zetten. Pas als alles goed staat, kan de oude kolom Klant_ID weg.

Wat heeft dit met een migratie te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nofi maar als je een database moet migreren wordt je wel verondersteld te weten hoe je een waarde selecteert uit kolom A met als voorwaarde iets in kolom B en hoe je de update syntax in de docs moet lezen?

[ Voor 27% gewijzigd door Voutloos op 04-08-2011 22:15 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 09:35
Ja die basis kennis in MySQL heb ik wel, alleen dit had ik nog nooit gedaan en ik had geen idee waar ik moest beginnen. Kon ook niet de goede zoekwoorden vinden om tot nuttige resultaten te komen op Google & GoT. En of dit een migratie is? Tja ik kon ook geen betere topic titel bedenken.

In ieder geval bedankt voor de hulp tot nu toe, morgen ga ik er even mee stoeien en kijken of ik het voor elkaar krijg. Mocht het niet goed gaan is dit ook geen ramp, een backup van de database is snel terug gezet. (ik werk uiteraard niet live)
Pagina: 1