Schakelschema voor aquariumpompen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 17:24
Hoi,

Ik zit met het volgende probleem....
Ik ben een aquarium aan het opzetten en daar zitten 4 kleine pompjes in. Ieder +/- 20 watt 220volt.
Nu wil ik dat deze om en om aan gaan en evt pulseren.

Je kunt dit uiteraard gewoon kopen 220 euro per pompje.. dan hebben ze ieder een eigen schakelbord.
Of je koopt 1 controllerunit waar je alle pompjes op aansluit. Een soort van geregelde stekkerdoos.
Maar ook die kost 200 euro...

Nu ben ik niet de beste elektronica man, maar eens schakel schema op papier kan ik wel begrijpend lezen, en een soldeerbout ben ik niet vies van.

Ik hoop dus dat dit goed zelf te maken is.

Ik zou willen dat...
- Er altijd 2 van de 4 pompen aan staan.
- Er om de 5 minuten tussen de 2 sets pompen word geswitcht
- Er evt een pulserende stand op zit.

Ik had het volgend bedacht.
- Een schakelbord die pomp 1 en 2 aan schakelt en na 5 minuten weer uitschakelt. Vervolgens schakelt hij dan pomp 3 en 4 in, en na 5 minuten weer uit. En dan begint het opnieuw.
- Een tweede schakelbord die om het uur de pompen laat pulseren.. (pompen zijn ervoor gemaakt om aan en uit te gaan)

Dus 2 losse schakelborden. Zodat ik altijd het hele pulserende gedeelte eruit kan halen.

Je zou dan krijgen
- Pomp 1 en 2 aan zonder puls
- Pomp 3 en 4 aan zonder puls
- Pomp 1 en 2 aan met puls
- Pomp 3 en 4 aan met puls
- Pomp 1 en 2 aan met puls
- Pomp 3 en 4 aan met puls

Zou iemand mij met dit schema willen helpen. Of zijn er in de "niet-aquarium" winkels dit soort dingen te koop voor minder dan 75 euro ... Wellicht zijn ze in de aquarium winkels namelijk heel duur in verhouding tot andere doe het zelf winkels bijvoorbeeld.

Alvast vriendelijk bedankt!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Volgens mij kun je al af met een timer en 2 polig relais. Relais uit = set 1 aan, relais bekrachtigd = set 2 aan.

En dan zou je evt een 2e timer met tijdklok kunnen gebruiken om de pompjes in een bepaalde tijdsperiode te laten pulsen. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
_ferry_ schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 10:04:
Volgens mij kun je al af met een timer en 2 polig relais. Relais uit = set 1 aan, relais bekrachtigd = set 2 aan.

En dan zou je evt een 2e timer met tijdklok kunnen gebruiken om de pompjes in een bepaalde tijdsperiode te laten pulsen. Toch?
Zijn tijdklokken geschikt om voor langere tijd aan/uit te gaan om de minuut? Of gaan ze dan heel snel stuk?

Met dat relais is inderdaad slim... Simpel.. en goedkoop! Thanks. dat zoek ik even uit.

Weet je trouwens onder wat voor categorie zo een soort relais valt... conrad heeft 24+ pagina's vol met relais... pfff

[ Voor 9% gewijzigd door World Citizen op 04-08-2011 10:23 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Tijdklokken kunnen vaak om de x aantal minuten schakelen. Dat is niet handig voor het pulsen. Denk eerder aan een timer zoals deze:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=506666
Daar zit al een wisselcontact in, scheelt een relais. Heb de verdere specs niet bekeken, maar er zal tussen de 6 functies vast wel een mogelijkheid zitten om hem om de X aantal minuten te laten schakelen.

En dan zou je nog zon timer kunnen nemen die om de paar tellen schakelt welke je voor een tijdsperiode inschakelt waarin je de pompen wilt laten pulsen. Want pulsen zal waarschijnlijk een x aantal seconde zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 04-08-2011 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Dus in je zou dan krijgen dat de stroom naar de tijdrelais gaat.. die schakelt om het uur tussen de 2 sets pompen.. dan hebben we probleem 1 opgelost.

Per set pompon een extra tijdrelais die weer om de 300 MS schakelt.. maar wel op een tijdklok zit die om de 3 uur aangaat...

3x Timer 30€ 90€
2x Tijklok 10€ 20€
-----------------------------------
110 €

pff.. dat scheelt nog niet veel met een kant en klaar oplossing... De Timers zijn stiekem toch duur...

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Volgens mij kun je met 1 tijdklok en 2 timers af. Maar dan nog een kastje, wat bedrading, stekkerdozen, en dan kom je IDD in de buurt van kant en klaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
_ferry_ schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 10:45:
Volgens mij kun je met 1 tijdklok en 2 timers af. Maar dan nog een kastje, wat bedrading, stekkerdozen, en dan kom je IDD in de buurt van kant en klaar :P
Dit is bv kant en klaar

http://www.aquariaveldhui...BESTURING&productID=11907

En inderdaad als ik de boel omdraai heb ik maar 2 timers nodig... Logisch!!

Dus
2x Timer 30€ 60€
1x tijdklok 10€ 10€
-----------------------------
70€

Kijk dat scheelt de helft.. kabels en stekkerdozen heb ik al... Nu word het interessant.

Super bedankt voor je info.. Ik kan er echt wat mee..!!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
2x digitale tijdklok bij Conrad is niet zo duur (€21,99 p/s) en per minuut in te stellen.
Je mist wel de puls-functionaliteit, maar bent voor €44,- klaar.

[edit1] never mind ik dacht dat schakeltijd korter dan 1 uur was...

[edit2] Ik gebruikt deze schakelklok op mijn werk en heb net getest of hij op de minuut is in te stellen en dit werkt en dat is het geval. Er zijn wel maar 16 schakelprogramma's dus als je elke 5 minuten wilt schakelen kom je er een behoorlijk aantal tekort.

[ Voor 47% gewijzigd door 3xhaas op 04-08-2011 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
3xhaas schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 13:36:
2x digitale tijdklok bij Conrad is niet zo duur (€21,99 p/s) en per minuut in te stellen.
Je mist wel de puls-functionaliteit, maar bent voor €44,- klaar.

[edit1] never mind ik dacht dat schakeltijd korter dan 1 uur was...

[edit2] Ik gebruikt deze schakelklok op mijn werk en heb net getest of hij op de minuut is in te stellen en dit werkt en dat is het geval. Er zijn wel maar 16 schakelprogramma's dus als je elke 5 minuten wilt schakelen kom je er een behoorlijk aantal tekort.
Jah.. dat probleem kwam ik ook tegen. Te weinig schakelmomenten. Ik zou dan gewoon een statisch schakelding nodig hebben wat altijd om de minuut schakelt.. Die kan ik dan met een tijdschakelaar weer om de zoveel uur aanzetten...

Maar daar zitten ook weer haken en ogen aan... Er zit altijd een batterijtje in... wat leeg kan raken als hij dus niet aan staat... = risico
Je krijgt schakelklokken die in schakelklokken zitten.. .die weer aan een stekkerdoos hangt... enz.. Dit lijkt me niet de meest veilige oplossing...

Ik moet nog eens goed rekenen... 180 euro is veel geld, maar het is wel veiliger en stabieler.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
Je zou ook een schema met een 555-timer in elkaar kunnen solderen die op zijn beurt een (wissel)relais aanstuurt. Op zich niet heel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
3xhaas schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 14:08:
Je zou ook een schema met een 555-timer in elkaar kunnen solderen die op zijn beurt een (wissel)relais aanstuurt. Op zich niet heel lastig.
Nou daar ben ik benieuwd naar, wat wiki mij verteld over een 555 doet me vreugd..

vooral

In astable mode, the 555 timer puts out a continuous stream of rectangular pulses having a specified frequency. Resistor R1 is connected between VCC and the discharge pin (pin 7) and another resistor (R2) is connected between the discharge pin (pin 7), and the trigger (pin 2) and threshold (pin 6) pins that share a common node. Hence the capacitor is charged through R1 and R2, and discharged only through R2, since pin 7 has low impedance to ground during output low intervals of the cycle, therefore discharging the capacitor.
In the astable mode, the frequency of the pulse stream depends on the values of R1, R2 and C:

Ik denk dat ik dat zoek... dan kan ik middels de frequentie bepalen hoe lang hij aan en uit staat.. Toch?
Maar het solderen van zo iets met een schema ernaast wil me nog wel lukken... echter het schema ontwerpen kan ik niet.
Zijn er plekken waar ik schema's kan laten ontwerpen .. tegen betaling??
En kun jij inschatten wat de kosten aan materiaal zou zijn voor zo een soort schakeling?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/312ztia.jpg

Ra = Rb = 2M2
C1 = 10nF
C2 = 100uF
D1 = D2 = 1n4148
D3 = 1n4007
Q1 = BS170
IC1 = 555 timer
RY = Relais mono 1xWissel G5LE-1-VD 12DC (als 2 pompen meer dan 10A gebruiken moet je even een andere uitzoeken.)

Verder nog een stekkernetvoeding van 12V (300mA is wel genoeg) en gaatjesbord en wat connectoren etc.

Je hebt hier nog steeds geen pulsfunctie btw. Dan ben je of aan een ingewikkelder schema gebonden of een microcontroller.

Ow en prijs voor dit alles €30? ofzo incl. behuizing etc.

[edit]Mijn scan is blijkbaar een beetje licht uitgevallen, de link is wel duidelijker.
[edit2] Oops nu schakelt hij elke 2.5minuut als je 4M7 voor de weerstanden neemt schakelt hij elke ~5minuten

[ Voor 11% gewijzigd door 3xhaas op 04-08-2011 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
3xhaas schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 14:49:
[afbeelding]

Ra = Rb = 2M2
C1 = 10nF
C2 = 100uF
D1 = D2 = 1n4148
D3 = 1n4007
Q1 = BS170
IC1 = 555 timer
RY = Relais mono 1xWissel G5LE-1-VD 12DC (als 2 pompen meer dan 10A gebruiken moet je even een andere uitzoeken.)

Verder nog een stekkernetvoeding van 12V (300mA is wel genoeg) en gaatjesbord en wat connectoren etc.

Je hebt hier nog steeds geen pulsfunctie btw. Dan ben je of aan een ingewikkelder schema gebonden of een microcontroller.

Ow en prijs voor dit alles €30? ofzo incl. behuizing etc.

[edit]Mijn scan is blijkbaar een beetje licht uitgevallen, de link is wel duidelijker.
[edit2] Oops nu schakelt hij elke 2.5minuut als je 4M7 voor de weerstanden neemt schakelt hij elke ~5minuten
_/-\o_ SUPER bedankt...
Als ik iets voor je kan doen.. als je iets nodig hebt ... laat het aub weten.
Ik heb kasten vol met computer spullen ed.. laat maar weten ik stuur het je zo toe!
Ik ga hiermee aan de slag... en ga eerst even ontcijferen wat er precies gemaakt word...
je hoort van me..

Thanks!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Mm, dit lijkt me een prima doel voor automator:
http://www.obdev.at/products/vusb/automator.html
Is een compleet open ontwerp voor bijna precies wat jij beschrijft.

Heeft 8 uitgangen, 4 ingangen en een hele hoop bedieningsknopjes waar allerlei patronen in te programmeren zijn.

Ik kan me vaag herinneren dat er een bedrijf is die deze dingen kant en klaar verkopen, kan 'm alleen niet zo terugvinden. (ze kosten weinig, open ontwerp en goedkoper onderdelen, voor minder dan 2 tientjes zelf te maken als je er de tijd voor hebt).

Je kan er handmatig of via usb patronen in zetten etc.

Volgens mij zijn ook alle uit en ingangen direct te gebruiken in jouw toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
World Citizen schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 16:15:
_/-\o_ SUPER bedankt...
Als ik iets voor je kan doen.. als je iets nodig hebt ... laat het aub weten.
Ik heb kasten vol met computer spullen ed.. laat maar weten ik stuur het je zo toe!
Ik ga hiermee aan de slag... en ga eerst even ontcijferen wat er precies gemaakt word...
je hoort van me..

Thanks!
Geen dank en ik hoef niks ik heb zelf genoeg computer rotzooi en moet eigenlijk weer eens wat gaan opruimen...

@SA007
Wat ik ervan begrijp is dat een soort algemeen bordje waarop je een AVR-microcontroller zet. En dan moet je toch weer een uC programmeren etc. Voor iemand die dat nog nooit gedaan heeft kan dat lastig worden. Maar je hebt wel meer mogelijkheden.
Pagina: 1