Simpele virusscanner voor Mac?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Goeienavond mede-tweakers,

Ik haal op mijn MacBook Pro nog wel eens bestanden van internet binnen. Ik zou graag dit soort bestanden op mijn Mac willen scannen op virussen en dergelijke. Het lijkt mij dat je voor Mac ook per ongeluk dingen als virussen, trojan horses, spyware en dergelijke kan installeren. Ik zou graag een simpel scannertje willen hebben waarmee ik deze bestanden handmatig kan scannen op dit soort problemen. Ik ben dus niet opzoek naar in compleet anti-virus-programma, dat lijkt mij niet nodig voor Mac. Gebruiken jullie wel eens een dergelijk programma? Ik heb al wat op gezocht op internet, maar dan kom ik bijvoorbeeld bij Sophos (klik) uit, een complete anti-virusclient, dat lijkt mij ook niet nodig voor Mac?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden, Daam

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:51

Grin

Ride si sapis.

Windows virussen zijn geen probleem voor de Mac OS X. Er zijn virussen voor de Mac maar met een beetje verstand haal je die niet binnen. Dus klik niet alle links aan die je toegestuurd krijgt, surf met verstand en daarmee gebruik ik al jaren mijn Mac's vrij van Mac Virussen.
Geloof je mij niet, neem dan even een kijkje op ZDnet, deze zei het volgende over virusscanners op de mac: "Twee mannen lopen over straat. De ene haalt een spuitbus uit zijn jas en begint om zich heen te spuiten. Vraagt de andere: “Waarom doe je dat?” De ene antwoordt: “Dat is een spuitbus tegen nijlpaarden.” De andere zegt: “Hier zitten toch geen nijlpaarden?” Zegt de ene: “Goed spul, hè?""

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyingdutchie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:57
Dat bericht is uit 2009, er is sinds die tijd al een hoop dingen veranderd veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik voor mijn Windows PC de gratis versie van Avast en bevalt me goed.
Ze hebben ook een Mac versie die gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
@Fable: Is Avast niet een compleet anti-virus-systeem, dus niet alleen een scanner?
Dat je voor jezelf in de gaten moet houden welke bestanden veilig zijn en welke niet lijkt mij duidelijk, toch kan je je misschien een keer vergissen lijkt mij? Bij het zoeken naar een scanner kwam ik deze link tegen: http://www.virustotal.com/ . Bij deze online-service kan je dan en bestand versturen, wat vervolgens gescand wordt. Het nadeel is dat dit alleen voor bestanden van < 20MB werkt. Bestaat zo'n site ook in "programma-vorm"?

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Sophos!

Sophos Antivirus for Mac Home Edition
Gratis en rocksolid. Het is niet alleen om het feit dat Mac bijna geen virussen heeft, maar ook voor het onderscheppen van Windows virussen in je (thuis)netwerk.

Ah, uiteindelijk blijft de eindgebruiker de boosdoener. Gezond verstand is de beste beveiliging! :)

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10 20:49

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ik zou gewoon Sophos pakken, is gratis en schakel je hem alleen in wanneer je hem denkt nodig te hebben. Constant autoprotect op de achtergrond hebben draaien lijkt mij op dit moment ook wat overbodig. Of je kan ook gewoon vertrouwen op de ingebakken XProtect.
Het is nog niet echt spannend voor OSX maar natuurlijk zal het aantal trojans, malware etc alleen maar toenemen

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:01
Flyingdutchie schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 21:51:
Dat bericht is uit 2009, er is sinds die tijd al een hoop dingen veranderd veranderd
Wat een onzin. Een antivirus verkoper die meld dat er 5000 virussen per dag! bijkomen. Tsja, dan had ik wel verwacht in de 3,5 jaar dat geen OSX zonder virusscanner draai wel ergens last van zou hebben gehad.

Maar als je één werkend virus voor OSX weet te vinden welke zonder mijn medeweten zich nestelt in het systeem, stuur me een PM, ik ben benieuwd ;)

Daarnaast is met Lion de beveiliging weer flink verbeterd.

Major overhaul makes OS X Lion king of security
“It's a significant improvement, and the best way that I've described the level of security in Lion is that it's Windows 7, plus, plus,” said Dino Dai Zovi, principal of security consultancy Trail of Bits and the coauthor of The Mac Hacker's Handbook. “I generally tell Mac users that if they care about security, they should upgrade to Lion sooner rather than later, and the same goes for Windows users, too.”

[ Voor 6% gewijzigd door ZpAz op 03-08-2011 22:49 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:23
Erg leuk ja: and the same goes for Windows users, too.

Hup windows users, upgraden naar Lion (mac) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Zelf gebruik ik OSX Leopard, hoe goed is de beveiliging zelf van dit OS vraag ik mij af? Vorig jaar heb ik mij bij de Reseller laten vertellen dat bij OSX elke handeling die op het systeem plaatsvindt wordt gemonitord. Het lijkt mij alleen als er dan toch een stukje malware zich op de Mac weet te nestelen, je daar niks van merkt, of heb ik het mis (niet lettend op bijv. het trager e.d.). Krijg je een beveiligingsmelding van OSX zelf, bijvoorbeeld?
Of zal ik dan toch op safe spelen, en Sophos installeren?

[ Voor 6% gewijzigd door Daam op 03-08-2011 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Diegenen die hier Sophos aanraden, gebruiken jullie hem zelf ook? En vind hij daadwerkelijk weleens iets?
Ik heb wat negatieve verhalen gelezen over Sophos dus ik ben zelf wel huiverig om die te gebruiken...

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2011 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 10:46:
Diegenen die hier Sophos aanraden, gebruiken jullie hem zelf ook? En vind hij daadwerkelijk weleens iets?
Ik heb wat negatieve verhalen gelezen over Sophos dus ik ben zelf wel huiverig om die te gebruiken...
Heb Sophos voor de Mac al in gebruik voordat de gratis Home Edition beschikbaar kwam. Het draait continu op de achtergrond en ik heb niet het idee dat het vertragend werkt. Hij heeft nog nooit iets op mijn Mac gevonden, maar draai het vooral om virussen in bestanden voor Windows in met name omgevingen van klanten eruit te filteren en dat zijn er genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Haha, Daam is echt zo'n schattige overbezorgde gebruiker
Je hebt zeker ook een beschermdoekje tussen je scherm en je toetsenbord? ;)

Geloof me, je hebt echt geen virusscanner nodig voor je Mac. Gegarandeerd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:41
Ik gebruik nooit een virusscanner sinds mijn Linux en nu al een paar maanden mijn OSX periode. Echter, kan ik bijvoorbeeld die eerder besproken virusscanner gebruiken om virussen te vinden op een USB stick?

Heb m'n vriendin mijn Windows laptop gegeven, nooit ooit een virus gehad, m'n vriendin gebruikt em, en nu en ineens allemaal bizarre dingen die ik nooit heb meegemaakt. Heb haar dus gevraagd om belangrijke bestanden op USB stick te zetten, om vervolgens Windows opnieuw te installeren.

Kort gezegd, kan ik dan gewoon die USB stick met mogelijk besmette bestanden in mijn Mac drukken, om deze vervolgens met die virusscanner te cleanen, zodat zij weer schone bestanden heeft? Weet wel dat die bestanden bij mijn Mac niks doen, maar wil die bestanden even schoon hebben voor ik het weer op der Windows laptop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
Ik werk inmiddels al 4 jaar met os x. Ik herinstalleer mijn os alleen maar als er een nieuwe versie uitgekomen is en dan nog behoud ik mijn user folder. Nooit heb ik het gevoel gehad dat mijn laptop te traag begon te werken en er allerlei problemen naar boven kwamen terwijl dat bij windows geregeld het geval was. In windows formatteerde ik om het jaar gewoon om de virussen en malware eruit te halen.

Het is niet alleen dat er minder virussen voor mac zijn, maar ook het feit dat voor allerlei belangrijke functies er een administrator paswoord nodig is.

Virusbedrijven beweren natuurlijk anders, maar eerlijk gezegd ben ik nooit echt pro virusscanner geweest. Zeker als ze zodanig veel resources opslorpen. Wat ik dan liever doe is om het jaar reinstall doen, werkt hij weer als een trein (dit is in het windows tijdperk ofcourse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Wootism schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 11:01:
Haha, Daam is echt zo'n schattige overbezorgde gebruiker
(...)
Dankje :) ;)
Het ging mij alleen om het feit om wat simpele bestanden te scannen, straks voor mijn studie is het ook belangrijk dat ik een goed werkende MacBook - zonder crap - heb, vandaar dat ik zooi via het internet of van windows-pc's van vrienden wil kunnen scannen :)

Ik heb inmiddels via de AppStore een simpele bestandenscanner gevonden: VirusBarrier Express. Als je het mij vraagt is dit een mooi en simpel programmaatje om wat bestanden mee te scannen, je hoeft alleen de te scannen bestanden in het venster van het programma te slepen. Ik heb ook nog even gekeken naar Sophos, ClamAv, en ClamXav, maar ik denk dat dit programaatje het handigste is, het werkt ook lekker simpel...
Bedankt voor alle tips!!! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Wat veel mensen niet weten is dat OSX een ingebouwde anti-malware heeft, die momenteel 3 a 4 trojans tegenhoudt. Google er eens op zou ik zeggen.

De ontwikkelaar van ClamXav beweert op zijn site overigens dat er geen bestaande Mac virussen zijn, en ClamXav hier dus ook niet op scant.
Pagina: 1