Netwerk inrichting nieuwe appartement

Pagina: 1
Acties:

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 08:58
Omdat ik over enkele weken ga verhuizen naar een nieuw (split level) appartement ben ik aan het denken over de inrichting van het netwerk daar.

Het betreft een oud gebouw (jaren '50) met dus dikke muren en plafonds. Het is echter zeer recent volledig gerenoveerd en in elke kamer is dus ook een netwerkaansluiting aanwezig welke allemaal samen komen in de elektriciteitskast op het verdieping 0 in een gemeenschappelijke ruimte.

Internetverbinding
Internetverbinding, Kabel, Telenet Fibernet

Gebruik
  • Bureau 1 (verdieping 0,5), hier komt een workstation (bedraad verbonden, Gigabit nodig), er moet zeer goed bereik zijn voor draadloos internet en er is een NAS (bedraad verbonden, Gigabit nodig) en een netwerkprinter
  • Leefruimte (verdieping 1) hier komt een mediacenter (bedraad, gigabit nodig), xbox 360, Xbox en mogelijk later nog enkele apparaten), ook hier wil ik zeer goed draadloos signaal)
  • Bureau 2 (verdieping 2), hier komt een laptop (draadloos) welke voldoende heeft aan een gewoon goed draadloos signaal.
Apparaten welke ik reeds heb
  • 1 gigabit switch
  • meerdere fast ethernet switches
  • Netgear wgr614 (draadloze (b) router)
  • Sitecom WL-312 (draadloze (300n) router, maar met slechts fasth ethernet poorten)
  • voldoende cat 5e kabels
Mijn plan
  • in de meterkast tussen de telenet modem en de switch voor het aanwezige ingebouwde bedraad netwerk de Netgear router plaatsen en draadloos uitschakelen, deze router zou als DHCP dienen en de port forwarding instellingen gebruiken.
  • in bureau 1 zou ik een draadloze N router kopen met gigabit aansluitingen welke ik zou configureren als acces point, ik kan deze dan zowel gebruiken om de bedrade apparaten aan te sluiten als voor draadloos.
  • in de leefruimte mijn gigabit switch plaatsen om de media center aan te sluiten met daarachter de Sitecom welke ik ook zou configureren als access point.
  • voor bureau 2 hopen dat het signaal van de router in Bureau 1 of de Sitecom voldoende is.
Enkele vragen
  • is het wel slim om een relatief oude budget router in te stellen als hart van mijn netwerk welke als dhcp server fungeert?
  • suggesties om dit beter uit te voeren?

• BroodjeKoffie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-01 11:39
Ha Timo,

Je hebt in ieder geval genoeg ideeën om er één werkend geheel van te maken.
Wat mij direct al opvalt is dat je in principe overal perfecte draadloze dekking wil hebben en het liefst (uiteraard) gebruik wil maken van gigabit aansluitingen in je gehele netwerk.

Wanneer je je primaire access point op verdieping 0,5 zou plaatsen heb je in ieder geval prima bereik op die verdieping. Als je dan je secundaire access point op verdieping 1 zou plaatsen en als repeater configureerd, heb je op genoemde verdiepingen perfecte dekking. Zoals je zelf al aangaf; het bereik op verdieping 2 is dan nog even de vraag. Ik verwacht hier geen problemen mee tenzij dat de dikke plafonds en muren een belemmering vormen.

Komen al je netwerkaansluitingen uit in de meterkast? Dan is naar mijn mening de mooiste configuratie: uplink - > Sitecom - > Gigabit switch -> wired devices

Op die manier is je netwerk simpel, doch optimaal.

Waar je kabeltjes kun krijgen is dat natuurlijk altijd beter dan een draadloze verbinding, maar dat is niet altijd mogelijk, helaas =]

Succes!