32-bit OS en toch 4GB zichtbaar, hoe kan dit?

Pagina: 1
Acties:

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Vandaag is mijn nieuwe netbook binnengekomen en deze is standaard voorzien van 4GB RAM. Op de netbook is (standaard) Windows 7 Home Premium geïnstalleerd.

Ik was altijd in de veronderstelling dat een 32-bits besturingssysteem nooit meer dan 3GB RAM kon gebruiken.

Screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/11w38de.png

Iemand die dit kan verklaren? Ik ben een beetje in de war nu. :?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Er staat toch 3.49GB beschikbaar.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

With ^, Windows 7 geeft weer wat er aan geheugen aanwezig is én wat er daadwerkelijk bruikbaar is.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
PilatuS schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 19:22:
Er staat toch 3.49GB beschikbaar.
De rest is waarschijnlijk in gebruik voor de videokaart.

3.49GB is alsnog meer dan dan 3GB wat een 32-bits OS zal moeten weergeven/gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 03-08-2011 19:26 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:39
Onder andere de videokaart. 32-bit kan gewoon 4GB aan. Maar dat is wel 4GB van je totale geheugen. Dus ook geheugen voor de videokaart, netwerkcontrollers, geluidskaarten. Alles wat geheugen heeft zit daar in. Dus als alles, exclusief het werkgeheugen maar 500MB is, dan kun je nog altijd 3,5GB werkgehebeugen gebruiken met een 32-bit OS. Die 3GB is geen harde grens.
Ga nu geen dingen roepen die je denkt.... Dat is namelijk totaal niet het geval.

[ Voor 122% gewijzigd door GENETX op 03-08-2011 19:28 ]

• Mike-RaWare
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik denk dat PAE ingeschakeld is.

Wheck :V

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:02
Dat zal vast, maar is volgens mij niet helemaal relevant.
However, "client" versions of 32-bit Windows (Windows XP SP1 and later, Windows Vista, Windows 7) limit physical address space to the first 4 GB for driver compatibility [3] and licensing[2] reasons, even though these versions do run in PAE mode if NX support is enabled.
De limiet is simpelweg 4 GB, minus ruimte gebruikt voor adressering van devices. Dus <= 4, niet <= 3

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
System Support for PAE

PAE is supported only on the following 32-bit versions of Windows running on x86-based systems:

Windows 7 (32 bit only)
Windows Server 2008 (32-bit only)
Windows Vista (32-bit only)
Windows Server 2003 (32-bit only)
Windows XP (32-bit only)
Windows 2000 Datacenter Server
Windows 2000 Advanced Server

Enabling PAE

Windows automatically enables PAE if DEP is enabled on a computer that supports hardware-enabled DEP, or if the computer is configured for hot-add memory devices in memory ranges beyond 4 GB. If the computer does not support hardware-enabled DEP or is not configured for hot-add memory devices in memory ranges beyond 4 GB, PAE must be explicitly enabled.
Gelukkig is er ook een kernelpatch waarmee je met windows 7 meer dan 4 (tot 8GB) kan gebruiken:
http://www.unawave.de/win...-ram-barrier.html?lang=EN

But I thought YOU did the backups...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij heeft MS sowieso alle 32bit niet server OS'en gecapped ergens rond de 3,5GB bruikbaar, omdat er te veel drivers over de zeik gingen in hogere gebieden.. Bij servers is dat minder een issue maar op de desktop waren op een gegeven moment zoooooo veel drivers..

specs

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:06

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hij zal ook doodleuk 16gb laten zien als je er 16 in prikt maar nog steeds maar < 4gb gebruiken ;)

www.maartendeboer.net

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Had volgens mij ook een beetje te maken met dat mensen een PC kochten met 4GB, zien dan staan 3,2GB (noem maar wat) en dan terug gaan naar de winkel met de melding "het geheugen is kapot, ik hoor 4GB te hebben!"

Toen is er een patch uitgekomen zodat Windows nu de melding geeft dat je PC 4GB heeft (maar nog steeds niet de volle bak gebruikt, maar rond de 3,2 a 3,4GB).

Althans, dit meende ik mij ergens te herinneren kan er ook naast zitten.
Pagina: 1