Platenspeler en Logitech Z-5500

Pagina: 1
Acties:

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik kom net terug uit Berlijn en heb wat platen gekocht toen we in een grote platenzaak waren (Hard Wax en Space Hall). Nou had ik al in geen eeuwen platen gespeeld en toen ik net mijn platenspeler aanzette kwam ik tot de conclusie dat die de geest heeft gegeven (het was toch al een onding).

Nu ben ik op zoek naar een goedkope oplossing om weer wat vinyls te kunnen afspelen. Ik zit sindskort op een studentenkamer en heb hier alleen een Logitech Z-5500 setje staan. De enige optie is dus om de platenspeler op deze boxen aan te sluiten op de één of andere manier (Mensen met verstand van zaken en audiofielen zullen me wel voor gek verklaren).

Ik heb niet echt verstand van audioinstallaties, dus wat hulp is gewenst. Deze specificatielijst van de Z-5500 meldt dat er een ingebouwde versterker in zit, maar ik weet niet of dat van toepassing is als ik een platenspeler wil aansluiten. Verder heeft de set een SPDIF, Coax en 3.5mm jack aansluiting. Ik heb nog een oude Akai versterker die ik samen met mijn vorige platenspeler gebruikte, maar die is niet echt van goede kwaliteit denk ik. Ik heb liever een setup zonder externe versterker wegens ruimtegebruik op mijn kamer.

Wat raden jullie me aan om te kopen en hoe sluit ik het aan? Ik wil er niet te veel geld aan uitgeven, erg vaak zal ik toch wel geen plaatje aanzetten. Verder dan €100 wil ik in ieder geval niet gaan. :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

De ingebouwde versterker van de Z-5500 die wordt bedoeld is de versterker welke in de subwoofer zit en dus het vermogen naar de speakers levert. Dat is niet een versterker als een Phono Versterker die je nodig hebt als een platenspeler geen ingebouwde versterker heeft. Het signaal vanaf een gewone platenspeler is namelijk relatief zwak waardoor sommige receiver een extra versterkte ingang hebben (Phono In), maar je hebt tegenwoordig ook genoeg platenspelers die een versterkte uitgang hebben. Met een Z-5500 als basis zou ik een platenspeler zoeken met ingebouwde versterker. Dan kan je gewoon met 2 x RCA out vanaf de platenspeler naar één maal 3,5mm jack in de Z-5500. Natuurlijk kan een gewone onversterkte platenspeler ook en er dan een losse phono versterker tussen zetten, maar denk dat je dan over de 100 euro heen gaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Oke, een platenspeler met ingebouwde versterker lijkt me een goede optie. Zijn die een beetje van degelijke kwaliteit of haalt de liefhebber z'n neus daar voor op omdat je een externe versterker nodig hebt?

Nog tips voor goede merken/goede typen spelers met ingebouwde versterker? En eventueel ook waar ik die goedkoop kan aanschaffen?

Verwijderd

Pro-ject debut is er in een editie met een phonoversterker ingebouwd.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 19:39
Ja Pro-Ject is een van de weinige draaitafels van redelijke kwaliteit met een redelijke ingebouwde versterker. Met wat geluk is die op de 2e hands markt ook wel net voor jou butget te krijgen. Merken als marqant en ION moet je links laten liggen, die hebben ook een ingebouwde versterk maar dat is echt prut.
Andere optie is om 2e hands een draaitafel te kopen en 2e hands een losse phone versterker. Dat is ook nog wel haalbaar voor 100 euro. Een een phono versterker is over het algemeen niet echt groot. Beetje formaat van een 3.5" harddisk. Teminste de Pro-ject phonobox en de NAD N1