Fake/SoftRAID data aanspreken in Live Distro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 13:43
Beste mensen,

Ik heb zo-even mijn moederbord vervangen maar was dom genoeg om er vanuit te gaan dat de Windows RAID-0 van de AMD (Gigabyte) 785G chipset wel zou werken op de AMD (Gigabyte) 990FX chipset.

Windows boot tot aan het icoon en vliegt er dan uit met de error: 0x0000007B INACESSIBLE_BOOT_DEVICE.
- Ik heb vanzelfsprekend op het nieuwe moederbord de RAID weer aangezet. Deze wordt dan ook herkend maar Windows boot niet volledig.

Mijn vraag is: Kan ik met een Live Distro de fakeRAID aanspreken en wat data er van backupen?

Ik heb nu Ubuntu 11.4 als Live aan het draaien, deze herkend de RAID niet maar de HDD's wel in de Disk Management Utility. Het zou voor mij dus alleen zaak zijn om de RAID te 'mounten'. Mijn Linuxkennis is helaas beperkt.

In het uiterste geval is het oude moederbord nog toegankelijk maar dit is bijzonder tijdsintensief.

Specs:
Oud: Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
Nieuw: Gigabyte GA-990FXA-UD7
2x Western Digital Caviar SE16 250GB

[ Voor 6% gewijzigd door Allubz op 03-08-2011 17:39 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ja, dat kan.

Met een recente linux versie (zoals de Ubuntu CD die je hebt), zou je dit met mdadm moeten kunnen doen.

Start een terminal, en voer dan deze commando's in:

code:
1
2
3
4
sudo su - 
modprobe md
mdadm -As
cat /proc/mdstat

Hierna zou je disk er moeten zijn. Post even mdstat voor de zekerheid bij twijfel. Goede kans dat nautilus (je file explorer) nu automatisch de extra partities / disken ziet en mount.

[ Voor 27% gewijzigd door Rainmaker op 03-08-2011 17:57 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
Bedankt voor je reactie!

Na wat moeite heb ik de mdadm (md_mod ipv md) aan de praat gekregen.

Na het commando mdadm -As krijg ik:
mdadm: No arrays found in config file or automatically

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-10 16:22
Rainmaker schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 17:56:
Ja, dat kan.

Met een recente linux versie (zoals de Ubuntu CD die je hebt), zou je dit met mdadm moeten kunnen doen.
In de manpage zie ik dat mdadm voor de --metadata optie naast het eigen mdadm formaat de DDF en Intel Matrix Storage Manager superblock formaten ondersteunt. Als je array (is is nou Windows-software raid of fakeraid van je moederbord controller) niet een van deze formaten gebruikt (of het superblock/raid config in flash opslaat) kan mdadm het niet dus autodetecten.

Als je kernel ook geen fakeraid driver hebt voor je onboard raid controller wordt het lastiger. Theoretisch kan je door het opgeven van de juiste stripe size en device ordering met mdadm misschien je array assemblen (mdadm RAID Recovery).

Andere optie is andere RAID recovery software (te vinden via Google) of een bedrijf dat het voor je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
Bedankt voor de reaties!

Ik heb besloten het oude moederbord weer kort in werking te nemen, ook al wordt 't ietwat lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 13:56
Moet je voor die FakeRaid niet het pakket dmraid hebben ipv mdadm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

matthijsln schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 19:19:
[...]

In de manpage zie ik dat mdadm voor de --metadata optie naast het eigen mdadm formaat de DDF en Intel Matrix Storage Manager superblock formaten ondersteunt.
Hmm, ik heb inderdaad een Intel fakeRAID, vandaar mijn illusie dat "alle" dmraid arrays nu met mdadm kunnen worden gelezen :X . De TS heeft echter een nvidia chipset.

Dan moet er inderdaad dmraid worden gebruikt...

@TS; mocht je het ding nog operationeel hebben, liveCD erin en dan:
code:
1
2
3
4
sudo su -
aptitude install dmraid
dmraid -ay
ls /dev/mapper

Hierna moet je in /dev/mapper disken hebben die beginnen met "nvidia_" of "nv".

Die disken zou je dan moeten kunnen mounten:
code:
1
2
mount /dev/mapper/nvidia_cadabaee1 /mnt
ls /mnt

Vervang de "cadabaee" door de disk die je in /dev/mapper ziet staan.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
Ik geloof dat ik het probleem zo heb opgelost. Mocht 't toch nog van pas komen dan laat ik 't horen ;)

Pagina: 1