Eigen auto onderhoud en beginpunt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hey medetweakers,

Ik ben op zoek naar een leuke auto - dat topic komt later nog wel ;) . Maar ik gok dat ik rond december-januari een occasion aanschaf. Ik ben iemand die dingen graag begrijpt en zelf doet i.p.v. het laten doen door anderen. Niet dat ik die mensen niet vertrouw of mezelf beter acht, maar puur omdat ik het leuk vind dit soort dingen te leren. Dit gebeurt bij computers (repareren van moederborden, videokaarten, maar ook software), maar ook bij andere elektronica (radio's maken, rookalarm fixen), apparaten in het algemeen (koffiezet apparaat, wasmachine, etc.), fietsen, eigen ontwerpen, etcetera. Als het niet bestaat maar het is echt super handig probeer ik het zelf te maken met een arduino/ pic / lasercutter / 3dprinter / andere prototyping tools. Nadeel is dat ik daarin wel echt op hobbyist niveau zit en geen professionele ervaring heb :-( . Niet dat dat het minder leuk maakt :Y) .

Stel ik koop een clio, aveo, colt, c4, grande punto, focus, fiesta, corsa, mazda 2, ibiza, yaris, corolla of fabia (onze shortlist ;)). Is het dan mogelijk dat ik deze zelf zoveel mogelijk leer begrijpen en onderhouden? Ik heb daarbij de volgende stappen / vragen in gedachten.

1a. Deze vraag gaat niet over het basis werk van filters en vloeistoffen, maar ook dingen als slangenwerk, bougies, ophanging, aandrijving, versnellingsbak, remmen. Kan iemand dit leren in de avond/weekenden op hobby basis?
1b. Hierbij meteen, een auto die ik zoek is er eentje van 2005-2006 of later en de garage waar ik uit interesse eens een paar vragen stelde zei meteen: "het is niet meer zo leuk als vroeger, alles wordt overgenomen en aangegeven door de boordcomputer/sensor/elektrische systemen. Wij zijn uitvoerders geworden in plaats van probleem oplossers en creatieve technici. De man meende het echt, is dit een reden dat ik hier niet aan zou moeten beginnen en die tijd gevlogen is?
2. Ik zou bijvoorbeeld bij een "fiesta club" gaan en daar zoveel mogelijk kennis opslurpen met betrekking tot mijn specifieke auto - ik maak me geen illusies om een allround mechanic te worden. Maar hoe zou ik veilig kunnen starten, aan onderdelen geraken, de gereedschappen kunnen bemachtigen?
3. Ik heb, puur uit mijn interesse die deze maanden op is gaan spelen, veel gelezen over van alles en nog wat en lijk het goed op te sponzen. Maar het zijn allemaal losse stukken zonder sterke samenhang van verschillende bronnen. Wat zijn nou echt de MUST read boeken op een dergelijk gebied? Zeg maar de "als je 2 of 3 boeken mocht lezen, zouden het die zijn".

Ik ben eigenlijk vooral op zoek naar tips, mensen die ook zelf aan hun auto klussen, aanknopingspunten zeg maar :) ! Ik vind het gewoon, naast mijn bureaubaan, bijzonder leuk om met mijn handen te werken en hierin zo capabel mogelijk te zijn. Na de auto komt ook het nieuwe huis ;) !

Ik hoor het graag!

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Van veel auto's is er wel een autohandboek beschikbaar, b.v. http://www.haynes.com/
Deze boeken geven je veel inzicht hoe je iets moet vervangen. En voor de rest leer je veel door op fora's mee te lezen en door het simpelweg te doen.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:43
Sowieso een Haynes handleiding voor je auto, altijd handig!

Maar weet wel: Sleutelen op straat is verboden en kan een leuke prent opleveren, hou dat in je achterhoofd :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:11
Kan je het leren: Ja natuurlijk, zoek een vraagbaak zoals de haynes hierboven bijvoorbeeld.

Punt 2 is electronica, voor veel zaken zal je dan toch echt naar de dealer moeten. Sommige fora kunnen je helpen met foutcodes. Maar uitlezen, resetten etc. etc. wordt moeilijk. (tenzij je serieus geld gaat investeren)

Punt 3 is gereedschap, goed gereedschap is het halve werk. Zorg dat je je spullen kompleet maakt, en zorg dat je kwaliteit aanschaft. Vaak staat er in de haynes wel wat je nodig hebt aan gereedschap.

Als je dat doet is het prima zelf te doen!

Edit: denk erbij na dat zelf sleutelen een beungevoel geeft en dat mensen soms graag de dealerstempels zien staan. Denk tevens na dat bijvoorbeeld een verkeerd gemoteerde distributieriem je extra kosten kan opleveren waarvoor je auto 10 jaar in dealeronderhoud had gekund.

Edit2 @ beneden: Zo een kabeltje hoef ik dus niet aan mijn ibiza te hebben. Een goede rosstech kabel kost je al ruim 250 euro. Voor je het weet help je de boel om zeep omdat het niet meer compatible is.

[ Voor 29% gewijzigd door Rene op 03-08-2011 16:37 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:43
peugeot206gt schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 16:34:
..
Punt 2 is electronica, voor veel zaken zal je dan toch echt naar de dealer moeten. Sommige fora kunnen je helpen met foutcodes. Maar uitlezen, resetten etc. etc. wordt moeilijk. (tenzij je serieus geld gaat investeren)

..
Als je dat doet is het prima zelf te doen!
Mwoa, een VAGCOM kabeltje kost ook de wereld niet (~ 15 euro op dealextreme), hang er een laptop aan en je kan veel auto's uitlezen met foutcodes :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Supergoede tip die haynes boeken :) ! Past ook precies bij mijn wens om die specifieke machine te begrijpen, many thanks!

Sleutelen op straat is verboden? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat is er specifiek verboden? Mag ik onder een auto de uitlaat vervangen? Mag de motorkap open voor ruitenwissenvloeistof? Mag ik mijn fietsketting vervangen en opnieuw in de olie zetten? Interessant - ik neem aan dat het hier om gevaarlijke stoffen gaat?

Gereedschap zal de investering wel zijn, maar mijn opa en vader zeiden altijd dat goed gereedschap een leven meegaat en onvervangbaar is voor iedereen die van eigen skills uitgaat :) ! Als dat in de haynes staat kan ik dat punt ook afstrepen.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:05

DropjesLover

Dit dus ->

Beerkeeper schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 16:32:
Sowieso een Haynes handleiding voor je auto, altijd handig!

Maar weet wel: Sleutelen op straat is verboden en kan een leuke prent opleveren, hou dat in je achterhoofd :)
Correctie, als werken met vloeistoffen op de openbare weg is verboden. Dus geen (rem)oliewissels aan de straat. Voor de rest mag zo goed als alles volgens mij...

Hou in je achterhoofd dat als een MBO automonteur het kan, kan jij het ook. Met een eenvoudige doppenset en schroevendraaiers van de Aldi en een hydraulische krik + assteunen van de Halfords (€40) kom je echt al een heel eind.

Verder je aansluiten bij een forum over je auto en gewoon aan de slag gaan.

Ik ben begonnen met mn schokdempers vervangen omdat die lek waren en een verlagingsset op ebay maar €450 was, 4 nieuwe schokdempers in Nederland kopen was al dat bedrag... 1,5 dag werk omdat de bouten echt vast zaten, maar wel lekker geklust.

Later ook wat elektronica gedaan, zelf audio netjes ingebouwd (met versterkers enzo), ontsteking vervangen, v-bak + koppeling vervangen, interieurwissels gedaan, veerpootbrugjes gemonteerd, etc.
Bougies en olie/brandstoffilters zijn ook echt eenvoudig snel gedaan.

Als je wil klussen, neem dan wel een oudere auto, zegmaar van voor 1998. Daarna zitten overal afdekplaten en alles door de computer geregeld... Kan je als klusser zelf weinig mee.
Cassius schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 16:50:
Sleutelen op straat is verboden? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat is er specifiek verboden? Mag ik onder een auto de uitlaat vervangen? Mag de motorkap open voor ruitenwissenvloeistof? Mag ik mijn fietsketting vervangen en opnieuw in de olie zetten? Interessant - ik neem aan dat het hier om gevaarlijke stoffen gaat?
Uitlaat mag zeker gewoon op straat (zelf al 2x gedaan), motorkap mag natuurlijk open voor ruitenwisservloeistof en olie bijvullen.
Op zich is het allemaal geen gevaarlijk spul, maar gewoon rotzooi. In ruitenwisservloeistof of koelvloeistof zit anti-vries in de vorm van glycol (ongevaarlijk maar glad en plakkerig), olie kan je zelf wel bedenken ;)
Gereedschap zal de investering wel zijn, maar mijn opa en vader zeiden altijd dat goed gereedschap een leven meegaat en onvervangbaar is voor iedereen die van eigen skills uitgaat :) ! Als dat in de haynes staat kan ik dat punt ook afstrepen.
Goed gereedschap kan meer misbruik hebben en breekt bijv. minder snel. Ik heb al 2 (goedkope Gamma meuk) steek 17 sleutels gebroken, een ratel en een paar doppen gesloopt. Maar ja, goed spul is gelijk 5x zo duur, dus dat moet je echt afwegen.

[ Voor 30% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2011 17:04 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Net zoals jij ben ik ook iemand die graag aan iets sleutelt, en zaken dan ook zelfstandig probeert op te lossen.

Het fijnste is natuurlijk als je ergens een autobrug beschikbaar hebt, dat is zeker voor klussen onder de auto erg handig. Helaas is het niet al te simpel om zomaar ergens een brug beschikbaar te hebben, maar ik heb bijvoorbeeld met een vriend van mij geregeld (automonteur) dat ik in de avonduren bij hem op de zaak mag komen klussen als hij er zelf ook is (doet ook regelmatig bijbeunen).

Wat betreft het uitlezen van auto's, dat kan namelijk prima met Ebay uitleeskabeltjes en 3th-party software, zo heb ik mijn vorige auto's ook uitgelezen. Op internet kan je diverse foutcodes achterhalen en het probleem zo pinpointen.

Google maar eens op OBD2.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
DropjesLover schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 16:59:
[...]
Als je wil klussen, neem dan wel een oudere auto, zegmaar van voor 1998. Daarna zitten overal afdekplaten en alles door de computer geregeld... Kan je als klusser zelf weinig mee.
Cassius schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 16:26:
1b. Hierbij meteen, een auto die ik zoek is er eentje van 2005-2006 of later en de garage waar ik uit interesse eens een paar vragen stelde zei meteen: "het is niet meer zo leuk als vroeger, alles wordt overgenomen en aangegeven door de boordcomputer/sensor/elektrische systemen. Wij zijn uitvoerders geworden in plaats van probleem oplossers en creatieve technici. De man meende het echt, is dit een reden dat ik hier niet aan zou moeten beginnen en die tijd gevlogen is?
Dus deze hele onderneming is zinloos als ik een auto zoek (met wat nieuwere aspecten als abs/elektrisch ramen & vergrendeling/airbags etc.) van 2005 of nieuwer?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40
Ja, daar is heel weinig aan te doen meestal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Dat is wel een beetje een domper. Dan moet ik goed voor mezelf nadenken of het überhaupt wel mogelijk/nodig/nuttig is om aan dit avontuurtje te beginnen. Hmm verdorie :p .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Cassius schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 17:03:
[...]

[...]

Dus deze hele onderneming is zinloos als ik een auto zoek (met wat nieuwere aspecten als abs/elektrisch ramen & vergrendeling/airbags etc.) van 2005 of nieuwer?
Ja, want de ABS en airbags zijn gewoon veiligheidssystemen, dan moet je goed weten waar je mee bezig bent.
Elektrische ramen repareren is vaak gewoon een deurpaneel er af halen en een kastje vervangen.

Niets voor niks dat je zo veel hoort over garages en dealers die verkeerde dingen vervangen, het enige wat die doen is de auto aan de computer hangen, computer zegt wat de storing is en dan wordt dat onderdeel zonder verder na te denken vervangen. Ook omdat de (regel)techniek de laatste jaren echt ingewikkeld is geworden.
Cassius schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 17:05:
Dat is wel een beetje een domper. Dan moet ik goed voor mezelf nadenken of het überhaupt wel mogelijk/nodig/nuttig is om aan dit avontuurtje te beginnen. Hmm verdorie :p .
Of je neemt een oudere auto die die dingen ook heeft, zoals bijv. een 1995 BMW 5 serie.
Maar hoe meer opties je wilt, hoe ingewikkelder de wagen is, hoe minder je zelf kan doen.

Basaal onderhoud als olie bijvullen, filters en boegies vervangen kan iedere idioot, maar dat hoeft maar 1x per 2 jaar als het goed is...

[ Voor 26% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2011 17:10 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Of neem een oudere 3-serie (van voor 1987, MBR vrijgesteld), bijvoorbeeld een leuke cabrio. Daar kan je eigenlijk alles zelf aan doen en dan maakt het ook iets minder uit als er iets misgaat, omdat het vaak wel te herstellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Nou om het topic dan maar een draai te geven ... ik ben op zoek naar een auto met de volgende eisen (dus geen pré's, eisen):
  • Kan er waarschijnlijk nog 5 jaar mee rijden (de investering is anders te groot en breekt me op)
  • Max 1.5 ton voor benzine / 2 ton voor diesel (ik weet dat het heel veel verschil maakt hoe er gereden is, welk blok erin ligt en hoe deze onderhouden is - maar je moet ergens vanuit gaan)
  • Max €7000 (echte max, dus inclusief gek onderhoud wat ineens het eerste jaar plaats zou vinden)
  • Vanaf 2005 (deze stond er dus in ... lees nu: kwalitatief bewezen en onderhoudbaar :) ! Lastige hierbij is dat mijn vriendin het wel degelijk belangrijk vind dat de auto er een beetje fatsoenlijk uitziet en daar hecht ik ook waarde aan.)
  • 5 deurs (er wordt gedacht aan gezinsuitbreiding ...)
  • Airco
  • Elektrische ramen
  • Stuurbekrachtiging
  • ABS
  • Airbag (bestuurder en passagier)
  • Centrale vergrendeling
Pré's
• Handgeschakeld (grote pré)
• Beetje in de buurt van Eindhoven (dat ik kan proefrijden en ophalen)
• BOVAG Autobedrijf (dus inclusief de garantie en beurt)
• Veilig
• Goed kostenplaatje (zuinig, onderhoud, afschrijving, etc.)

Vooral de vierde eis zou dan veranderen naar een nieuw omschreven eis. Kan dit of is dit onbegonnen?

De shortlist was:
Cassius schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 16:26:
clio, aveo, colt, c4, grande punto, focus, fiesta, corsa, mazda 2, ibiza, yaris, corolla of fabia
Als de discussie vooral daarover gaat moet ik misschien een fatsoenlijk nieuw topic starten.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Als je de auto écht nodig hebt dan moet je er, helemaal als beginnende sleutelaar, niet zelf aan gaan klussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Ik heb de auto nodig zoals ik brood nodig heb, enorm praktisch - maar geen noodzaak. Ik begrijp je punt echter wel :) . Dan zou het een optie zijn om er een klusbak bij te nemen binnen hetzelfde budget :o ?

Edit: Nee, dat zou het niet, want die kennis is vervolgens niet overdraagbaar naar de nieuwe machine ...

[ Voor 20% gewijzigd door Cassius op 03-08-2011 17:24 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Cassius schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 17:24:
Ik heb de auto nodig zoals ik brood nodig heb, enorm praktisch - maar geen noodzaak. Ik begrijp je punt echter wel :) . Dan zou het een optie zijn om er een klusbak bij te nemen binnen hetzelfde budget :o ?

Edit: Nee, dat zou het niet, want die kennis is vervolgens niet overdraagbaar naar de nieuwe machine ...
Koppeling, vering, radiootje inbouwen, filtertjes vervangen, dat spul is in elke auto echt het zelfde. Ietsje anders uitgevoerd, misschien een ander plekkie, maar verder niet. Een automonteur leert ook niet voor 1 soort of merk auto's, zat universele garages die goed werk afleveren.

Maar met jouw eisen (met name leeftijd en elektronica) heb je gewoonweg geen serieus klusbare wagen. Alle klusbare wagens hebben meer kilometers gemaakt, of zijn teruggedraaid.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Dan weet ik genoeg ... denk ik. Dan zie je me wel weer als ik de auto ga kopen :) .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:57
Ik zie echt niet het probleem met een nieuwere auto? Je remmen werken nog steeds het zelfde, en olie wisselen is ook echt niet veranderd.
Ja je moet om het te laten uitlezen naar de dealer, maar als daar blijkt dat het een simpele sensor is, kun je die mooi zelf goedkoop bestellen op ebay, en zelf monteren. En dan ben je klein beetje geld kwijt aan de dealer, maar heb je toch nog een hoop bespaart :)
Het is niet dat auto's ineens niet sleutelbaar meer zijn voor de hobbyist, sommige dingen zijn nu wat lastiger of kunnen niet zonder hulp van speciale gereedschappen maar die zijn ook goed verkijgbaar tegen vaak goede prijzen.
In de beginnen zijn de systemen gewoon allemaal gelijk, maar moderne auto's zijn allemaal uitgebreider en hebben vooral een heleboel elektronica erbij.

Voor de TS, koop de auto die je graag zou willen en aan al je eisen voldoet en ga dan maar eens kijken welk onderhoud je zelf zou willen en kunnen doen. Kunnen is vaak het probleem niet, bijna van iedere auto zijn er wel tutorials te vinden voor veel voorkomende reparaties, maar je moet wel het lef hebben om alles los te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:22
Je shortlist is wat verwarrend voor mij, er staan wat echte kleine auto's (yaris, fiesta, corsa) tussen als ook de wat grotere wagens (clio, C4, focus). Wat voor uitstraling moet de wagen hebben?

Misschien een eenheidsworst VW Golf 4 van de latere bouwjaren (2001-2003) met een TDI erin of een benzine blokje. Daar is ontzettend veel voor te krijgen omdat er gewoon veel van rondrijden.

Of als je wat meer premium zou willen, een Audi A3 (2000-2003). Deze deelt het platform met de Golf maar is wel meer 'premium' met z'n 4 ringen op de grill. Verder is het in een Audi net allemaal eventjes wat luxer/beter in de nuances.

En als je zelf gaat sleutelen, maak dan vooral kennis met ebay.de. Daar is zo ontzettend veel te krijgen en heel makkelijk te bestellen, de prijzen zijn in vergelijking met de dealer of onderdelenboer in hier zo veel lager. Echt een aanrader.

Excuses voor mijn VAG (Volkswagen Audi Group) georiënteerde kijk op de zaken, maar ik zit dan ook zelf vuistdiep in de VW's van kleins af aan.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Echte kleine auto yaris/fiesta? Grotere auto clio? :o

Ik dacht echt dat deze in ongeveer dezelfde klasse zaten qua grootte. Een golf wordt hem niet, een A3 is een optie - vraag is wel of een 1.6-1.8 benzine blok met 150k nog 4 jaar rijden kan zonder enorme kosten. Dat geloof ik bij de 1.9TDI al heel wat sneller. Voorbeelden:

Benzine.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vtgrx2kcrwhw
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vtdt4ymas3d2
Diesel.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vtjlvuphk1dw

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Voor de Fabia kun je altijd terecht op www.skodaforum.nl met je vragen.. daar krijg je dan de technische know-how + vaak docs om jezelf te kunnen redden.

Dit zal vast ook wel gelden voor forums van andere merken. Bekijk wel of er mensen aanwezig zijn op zo'n forum met die kennis.

De VAG auto's (en misschien ook andere merken) in het algemeen hebben trouwens een uitgebreid computersysteem met loggings om je op weg te helpen met elektronische storingen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nozzie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-12-2023
Cassius schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 09:21:
Ik dacht echt dat deze in ongeveer dezelfde klasse zaten qua grootte. Een golf wordt hem niet, een A3 is een optie - vraag is wel of een 1.6-1.8 benzine blok met 150k nog 4 jaar rijden kan zonder enorme kosten. Dat geloof ik bij de 1.9TDI al heel wat sneller.
Mijn A3 1.8T benzine rijd tot nu toe ook nog steeds. Is uit 97 met 230K op de teller. Echt grote problemen heb ik nog niet gehad in de 2 jaar dat ik hem rijd. Duurste is banden vervangen. Verder een keer thermostaat gehad en meer niet.
Let wel of de distributieriem vervangen is. Deze moet om de 180K of 5 jaar.

Die benzine auto's die je gepost heb zijn wel allebei 3 deurs.

[ Voor 4% gewijzigd door Nozzie op 04-08-2011 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
RemonLP schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 10:08:
[...]

Mijn A3 1.8T benzine rijd tot nu toe ook nog steeds. Is uit 97 met 230K op de teller. Echt grote problemen heb ik nog niet gehad in de 2 jaar dat ik hem rijd. Duurste is banden vervangen. Verder een keer thermostaat gehad en meer niet.
Let wel of de distributieriem vervangen is. Deze moet om de 180K of 5 jaar.

Die benzine auto's die je gepost heb zijn wel allebei 3 deurs.
Hmm, ik keek naar carrosserie - daar staat vrolijk 4-5 deurs. Bedankt, vallen daarmee ook direct af :) .

Ik begin te begrijpen dat er ergens een balans zit in het hele spectrum en dat ik daar een keuze moet maken.

Ene kant een fiesta / punto / yaris met voordelen:
- Betrouwbaar, weinig kosten, minder kilometers en jaren

Andere kant een type A3/Skoda/Leon (bijvoorbeeld) met voordelen:
- Pittig, bewezen (bijvoorbeeld de 1.9TDI's), meer auto voor hetzelfde geld, stoer merk

De vraag is een beetje waar hierin de goede balans ligt :D ! Super leuk dat uitzoeken (8> .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Probleem met auto sleutelen is dat je er zonder brug ontzettend slecht bij komt.
Simpel ding als het oliefilter zit vaak al op een lastige plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 20:48
Sowieso zijn naast de Haynes de Bentley's ook erg goed, waarbij voor mijn auto (BMW E46) de Bentley veel dikker is en veel meer bevat (1500 pagina's) t.o.v. de Haynes (300 pagina's ofzo?), weet niet of dat ook zo voor andere auto's is.

En natuurlijk zat goed gereedschap, als je dat niet hebt moet je lopen kloten, dan kan je er beter niet eens aan beginnen...

/edit

En zonder brug kan je bij de meeste dingen prima komen, zolang je maar een goeie platte verrijdbare krik en 4 assteunen hebt zet je 'm zo omhoog.

[ Voor 36% gewijzigd door _eXistenZ_ op 04-08-2011 21:46 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:31
Bij mijn weten zijn de Haynes handboeken vooral leuk voor de plaatjes, er schijnen nogal wat fouten en/of te weinig details in te staan wanneer het ingewikkelder wordt. Een brug is inderdaad niet hoognodig, maar uiteraard wel makkelijk. Ikzelf kan tot nu toe prima zonder. Verder is het zelf sleutelen aan de auto vooral een kwestie van twee rechterhanden hebben, een goede voorbereiding en dan gewoon aan de gang gaan.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1