Hardeschijf groote minder na overplaatsen in andere pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazykenny
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-10-2024
Beste Mede-tweakers,

Nadat ik vandaag mijn Samsung HD103SJ 1 TB en mijn Western Digital WD2002FAEX 2TB heb overgezet in mijn bij systeem zijn beide hdd`s in grootte verminderd en niet meer bruikbaar.
Verder heb ik nog een paar hdd`s over gezet en deze werken wel gewoon.

De Samsung HD103SJ Is van 1 TB naar 32 MB Veranderd. zowel onder Windows en in de bios. ook zijn de partities verdwenen.

De Western Digital WD2002FAEX is van 2TB naar 1 TB gegaan. hier op staat de partitie nog wel maar niet benaderbaar. als ik met "EASEUS Partition Master 8.0.1 Home Edition" de partitie laat na kijken zegt hij "Invalid Partition Size" wat ook logisch is want de partitie was 2 TB.

Ik heb beide hdd`s in de oude pc terug gezet en het probleem blijft bestaan. ook heb ik een usb naar sata adapter geprobeerd maar helaas ook geen resultaat.

Ik kan wel met de hdd`s terug gaan naar de winkel maar dan ben ik al mijn data kwijt.

Hebben jullie een idee waardoor dit kan gebeuren en hoe dit is te verhelpen (liefst met behoud van mijn data) ?

Als jullie meer gegevens nodig hebben hoor ik het graag !

Alvast bedankt !

Crazykenny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 23:44
Moet leren lezen 8)7

[ Voor 85% gewijzigd door Jape op 03-08-2011 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat zegt dat bios van het systeem over de grootte van je schijven? En wat zijn de specs van de controller waar deze aanhangen.
Als het daar wel klopt, dan zou ik ze helemaal leeggooien en daarna opnieuw partitioneren en je backup terugzetten (of als je die niet hebt, eerst eens met recoverysoftware aan de gang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wat zegt linux ? Probeer eens met een Linux Live distro (gewone Ubuntu disc kan dat) en kijk wat die over je HDD's weet te vertellen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazykenny
De Bios zet het zelfde als in Windows,
Dus ook 32 mb voor de samsung
en 1 tb voor de WD

Ik heb verschillende pc en controllers geprobeerd en niks daarvan helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAFTX
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-09 22:14
Download anders eens ubuntu(linux) live-cd en start dan gparted op. Kijk eens wat die zegt en gelijk even formateren.

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1674671.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 11:36
als je op de nieuwe pc ook de partitie informatie hebt weggeschreven dan klopt die voor je oude pc ook niet meer. Waarschijnlijk ondersteunt de BIOS van het ene systeem geen grote schijven. Dit kan je op de website van de moederbordfabrikant checken. Soms is er een bios update verkrijgbaar die grote schijven wel ondersteund.

Mogelijke oplossing. Met een partitie editor de oorspronkelijke partitie informatie herstellen. Als de schijf 1 grote partitie was is dit simpel te doen. Als linux fan gebruik ik zelf daarvoor fdisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazykenny
Ook met ubuntu 11.04 zegt hij bij de samsung maar 31,8 mb :(
formateren heeft dus ook vrij weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dan zijn je harde schijven volgens mij kaputt... Heb je nog garantie ?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 11:36
Met de schijven in het systeem waar ze eerst werkten zegt linux dat de schijf 31.8 mb is, of dat de partitie 31.8 mb is? Met fdisk of parted kan je de partitietabel aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazykenny
Hij zegt dat de schijf maar 31,8 mb is en dat er geen partities op staan.
@mavamaarten ja er zit nog garantie op.

maar wel raar dat dit bij 2 schijven tegelijk gebeurt

iedereen die gereageerd heeft bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 14:11
Allereest, Googled hier nu echt niemand even? Bovendien zie ik meermalen de suggestie om een Linuxdistro te draaien, leuk als je de schijf verder wilt onderzoeken, maar het gaat daar natuurlijk nooit magisch werken als de TS al aan heeft gegeven dat de grootte van de schijven al niet klopt volgens 't BIOS
Mavamaarten schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 16:32:
Dan zijn je harde schijven volgens mij kaputt... Heb je nog garantie ?
Ik zou voorzichtig zijn met je oordeel als je niet zeker van je zaak bent. :X

Anyway, even Googlen leert het volgende:
The reason the drive is reporting 33MB is that Gigabyte's BIOS has a bug that incorrectly adjusts the drive's capacity after creating the HPA. 1TB drives are reduced to 33MB, 1.5TB become 500GB, and 2TB become 1TB.

The solution is to use a tool such as HDAT2 or the HDD Capacity Restore Tool to remove the HPA (Host Protected Area).

I would also update the BIOS afterwards.
Ofwel, heeft je nieuwe PC toevallig een Gigabyte moederbord? Dan is het BIOS zo vriendelijk geweest om te rotzooien met de HPA feature van je disks. Heb er al eerder eens problemen mee gehad toen ik een disk (uit een PC met Gigabyte-bord) in een RAID array wilde toevoegen, doordat de HPA geset was paste hij niet in de array. Ik koop in ieder geval geen Gigabyte bord meer als 't anders kan, 't BIOS hoort van m'n disks af te blijven :|.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 14:41
Thralas schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 18:55:
Allereest, Googled hier nu echt niemand even? Bovendien zie ik meermalen de suggestie om een Linuxdistro te draaien, leuk als je de schijf verder wilt onderzoeken, maar het gaat daar natuurlijk nooit magisch werken als de TS al aan heeft gegeven dat de grootte van de schijven al niet klopt volgens 't BIOS
+1

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Als aanvulling op Thralas, ook Samsung's eigen ES-Tool heeft een optie 'Recover Native Size'.

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 04-08-2011 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazykenny
Thralas schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 18:55:

[...]

Ik zou voorzichtig zijn met je oordeel als je niet zeker van je zaak bent. :X

Anyway, even Googlen leert het volgende:

[...]

Ofwel, heeft je nieuwe PC toevallig een Gigabyte moederbord? Dan is het BIOS zo vriendelijk geweest om te rotzooien met de HPA feature van je disks. Heb er al eerder eens problemen mee gehad toen ik een disk (uit een PC met Gigabyte-bord) in een RAID array wilde toevoegen, doordat de HPA geset was paste hij niet in de array. Ik koop in ieder geval geen Gigabyte bord meer als 't anders kan, 't BIOS hoort van m'n disks af te blijven :|.
Yeeey Thanks dat was het idd alles werkt weer zo als het hoort ook al moest ik eerst even de partities terug halen

Iedereen bedankt !
van mij mag hier een slotje op !
Pagina: 1