AOP verplaatsen naar meterkast

Pagina: 1
Acties:

• Coolsnarf
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-02-2024
Binnenkort krijg ik Ziggo alles in 1. De situatie op dit moment is dat de groene coax kabel bij de meterkast binnenkomt en direct doorgaat naar de woonkamer waar dan dus het AOP zit. Nu wil ik de AOP verplaatsen naar de meterkast en vraag me af wat het beste is (en of ik dit zelf mag doen)

- de groene kabel in zijn geheel terugtrekken naar de meterkast en dan daar de AOP plaatsen
- de groene kabel in de meterkast doorknippen en dan opnieuw strippen en daar dan het AOP plaatsen. Tevens de groene kabel intern gebruiken als "gewone" coax kabel

Optie 1 is de makkelijkste ware het niet dat de groene kabel nogal vast zit en ik dus niet eens zeker weet of ik die terug kan trekken (groene coax is nogal stroef).
En omdat het punt waar de AOP nu zit toch achter de bank zit (en een tv aansluiting moet blijven als we de kamer ooit andersom indelen) gaat dus mijn voorkeur uit naar optie 2. Ook daar komen dan weer wat vragen uit voort:

- kun je de groene coax kabel gebruiken als kabel die vanaf de versterker naar de wandcontactdoos zit?
- is het een probleem om de groene coax kabel een meter of 10-12 in te korten (want dat doe je door hem door te knippen) ivm de binnen komende signaal sterkte?

Al met al nogal veel vragen, ik hoop dat het duidelijk is en dat iemand mij hier advies in kan geven.

Bellen met Ziggo werkt niet echt, want die sturen je alleen maar door naar huisaansluitingen.nl. Dit kost een bak geld voor een werkje dat in 5 min gedaan is. Je hoeft immers de kabel niet te verlengen, maar alleen maar in te korten!

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:08

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Als je zo'n doe hetzelf pakket hebt krijg je er meestal ook een nieuw AOP bij, dus gewoon afknippen die handel en aansluitpunt in je meterkast maken. Korter maken van een kabel komt het signaal alleen maar ten goede. Als je connectors hebt die op die groene kabel passen kan je hem gewoon als interne kabel gebruiken.

• Coolsnarf
die connectors kan ik dan natuurlijk gewoon kopen (moet ik als ik een nieuwe kabel aanleg ook doen).

Ik begrijp dat het singaal alleen maar beter word, maar kan het dan niet te sterk worden?!?

Verwijderd

Inderdaad optie 2. Gewoon doorknippen en nieuw AOP in de meterkast plaatsen (of je verplaatst de oude). En dan kun je de rest van de groene kabel (die nog gewoon in de leiding zit) gebruiken om je aansluitdoos mee aan te sluiten.

Heb ik thuis ook gedaan. Alleen moest ik het doen, omdat mijn glasvezelmodem in de meterkast hangt en het Ziggo AOP ook in de woonkamer zit.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb het ook overwogen, maar uiteindelijk (nog) niet gedaan.
Een van de redenen waarom niet is dat je eigenlijk niet aan het AOP en de kabel die daar ingaat mag komen. Dat stukje is van Ziggo. Vooral als je zoals ik huurt, kan dat soms tricky zijn.

Andere (meer praktische) reden is dat als je de groene kabel doorknipt, je dikke kans wenig tot geen ruimte hebt om hem goed aan het AOP vast te kunnen maken zonder een splitter / versterker of een extra stuk kabel te gebruiken. Simpelweg omdat je misschien 5 cm, maar wel 5 belangrijke cm tekort komt :)

Then again: als jij het probeert, hoor ik graag of het zonder verlies gelukt is (zeker als je het zonder een versterker doet) en of je (interactieve) digitale TV en je internet nog werkt. Misschien dat ik dan ook aan het klooien ga ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:12

Nox

Noxiuz

Als je niet zo stom bent en gewoon de groene kabel niet te kort doorknipt is er niks aan de hand. Ik weet niet of je speling e.d. hebt.

Maar het signaal zal niet te sterk worden. Je hebt het dunste coax (volgens mij C12) wat er is en dat is per 100 meter 12db demping (gokje) dus dan kom je misschien 1 of 2 decibel extra tegen. Daar ontploft je TV zeker niet van.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-12 20:49
Ik heb destijds bij onze verbouwing de groene kabel gewoon door gelust in de muur in 3 inbouwdozen, met blanco plaatjes erop, naar de meterkast.
Op deze manier heb je geen gezeur van Ziggo en ik merk niks in de signaalsterkte. Wellicht moet ik er wel even bij vermelden dat het buurtkastje nog geen 10 meter naast ons huis staat.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:33
The Eagle schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 22:20:
Een van de redenen waarom niet is dat je eigenlijk niet aan het AOP en de kabel die daar ingaat mag komen. Dat stukje is van Ziggo. Vooral als je zoals ik huurt, kan dat soms tricky zijn.
Toch wel raar dat ik bij het aansluitpakket van Ziggo een nieuw AOP kreeg. Is die dan alleen om naar te kijken?
Andere (meer praktische) reden is dat als je de groene kabel doorknipt, je dikke kans wenig tot geen ruimte hebt om hem goed aan het AOP vast te kunnen maken zonder een splitter / versterker of een extra stuk kabel te gebruiken. Simpelweg omdat je misschien 5 cm, maar wel 5 belangrijke cm tekort komt :)
Dan knip je de kabel 5cm langer af? :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Coolsnarf

Then again: als jij het probeert, hoor ik graag of het zonder verlies gelukt is (zeker als je het zonder een versterker doet) en of je (interactieve) digitale TV en je internet nog werkt. Misschien dat ik dan ook aan het klooien ga ;)
Bij ons loop de de groene kabel door de hele meterkast (beneden naar boven). Dus daar zit wel wat speling in. Mocht het dan toch een probleem worden qua lengte dan zal dat eerder in het stuk zitten dat naar de woonkamer gaat (dan kan ik die altijd nog proberen te vervangen). Daarbij heb ik volgens mij nog behoorlijk wat speling, maar daarvoor ga ik nog wel een keer de kruipruimte in om het zeker te weten.

Ik weet dat het officieel niet mag, maar ik vraag me af hoe ze dat willen zien dat ik het gedaan heb. Als ik het een beetje netjes doe is het er niet vanaf te zien?!? En misschien hebben de vorige bewoners het wel gedaan want zo raar is het niet dat je het AOP in de meterkast wil hebben als de kabel daar toch al doorheen loopt!
NoxiuZ schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 01:06:
Maar het signaal zal niet te sterk worden. Je hebt het dunste coax (volgens mij C12) wat er is en dat is per 100 meter 12db demping (gokje) dus dan kom je misschien 1 of 2 decibel extra tegen. Daar ontploft je TV zeker niet van.
Kijk dat is informatie waar ik wat mee kan...thnx
Grompoe schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 01:19:
Ik heb destijds bij onze verbouwing de groene kabel gewoon door gelust in de muur in 3 inbouwdozen, met blanco plaatjes erop, naar de meterkast.
Op deze manier heb je geen gezeur van Ziggo en ik merk niks in de signaalsterkte. Wellicht moet ik er wel even bij vermelden dat het buurtkastje nog geen 10 meter naast ons huis staat.
zoals ik al zei loopt de kabel vanuit de meterkast (waar hij binnen komt) direct door naar de woonkamer. Het zou dus te gek voor woorden zijn om hem dan vanaf de woonkamer door te lussen naar de meterkast?!? Daarbij is dat praktisch lastig te doen....

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-12 11:02

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik heb het hier in huis, een huurhuis, bovenwoning gewoon gedaan. Ik heb de pvc-buis die over het plafond in mijn 'trapgang' beneden loopt waar de groene kabel in zit doorgezaagd, groene kabel doorgehaald, verlengd met hoge kwaliteit F-connectoren en kabel, en in de meterkast uit laten komen, en via een verdeelblok ook weer netjes terug naar het laatste stukje 'groen' dat nog naar de woonkamer ging. Ziggo enige tijd later toch eens gebeld ivm niet optimale signaalsterkte (alles werkte prima, maar kreeg voor mijn gevoel net te vaak <82% en draarmee af en toe blokjes of geen CI-sync). Ziggo monteurs langs, gaan meten, checken bekabeling, becomplimeteren me voor hoe netjes ik de wijziging gedaan ha,d en hebben mijn f-plug doorlinkje vervangen door een speciaal koppelstukje dat ze altijd gebruiken. Geen woord over gezeurd door ze verder :).
Pagina: 1