Quad Channel geheugen, i5 2500k met ASUS P8H67-M

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DordseGer
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-09 08:48
Hallo, Mede Tweakers!

Ik had toch maar een vraagje na heel wat zoeken op het internet..
Mijn probleem was, ondersteund de i5k 2500k Quad Channel geheugen?
Aangezien ik een computer nodig heb, met plugins tegelijk werkend wat wel rond 15gb in het werk geheugen in beslag neemt.. En dual channel geheugen van 16gb wel heel erg duur is..

Ik heb ook gekeken naar de oudere i5 en i7 processors van Intel, maar ik wil graag het nieuwste van het nieuwste!

Dus mijn vraag is, gaat er bijvoorbeeld triple channel 24gb of quadchannel 32gb in de computer die ik nodig heb met een i5 2500k?

Alvast hartelijk bedankt!!
Met vriendelijke groet, Jeremy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, de Sandy Bridge kan overweg met dualchannel, niet met triple channel of quad channel.

Maar dat maakt voor de modules natuurlijk geen kont uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DordseGer
Terw_Dan schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:13:
Nee, de Sandy Bridge kan overweg met dualchannel, niet met triple channel of quad channel.

Maar dat maakt voor de modules natuurlijk geen kont uit.
Dus het zal niet 2 keer een setje van 2x4gb kunnen?
Want dan zal ik terug moeten vallen op de vorige processoren van Intel, Heb gelezen dat die wel triple channel ondersteunen!

of heeft iemand een betere suggestie?

Bedankt trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jeremy95 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:22:
Dus het zal niet 2 keer een setje van 2x4gb kunnen?
Waarom zou dat niet kunnen dan? Je kunt toch gewoon dat spul in dual channel zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door TERW_DAN op 03-08-2011 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wil je snel, dan ga je voor het nieuwste.
Wil je langzamer, dan ga je voor wat ouder spul.

Simpel.

Verder zou het je sieren als je de zaken gewoon bij hun naam noemt. Bijv de Intel Core i5 2400 is een bestaande processor voor zo ver ik weet (niet de beste keuze, dat is de Core i5 2500k of een hele snelle de Core i7 2600k).
Maar wat wil jij: de i5k 2400k. Is natuurlijk slordig om vrij willekeurig een naam te verzinnen, en van het 2400 model is er geen k versie zo wie zo. Of vergis ik me nu weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DordseGer
Reepje schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:34:
Wil je snel, dan ga je voor het nieuwste.
Wil je langzamer, dan ga je voor wat ouder spul.

Simpel.

Verder zou het je sieren als je de zaken gewoon bij hun naam noemt. Bijv de Intel Core i5 2400 is een bestaande processor voor zo ver ik weet (niet de beste keuze, dat is de Core i5 2500k of een hele snelle de Core i7 2600k).
Maar wat wil jij: de i5k 2400k. Is natuurlijk slordig om vrij willekeurig een naam te verzinnen, en van het 2400 model is er geen k versie zo wie zo. Of vergis ik me nu weer.
Ja, sorry, was even verward!! Ik zal de volgende keer wat duidelijker proberen te zijn!
Ik was zelf ook even verward met het Dual Channel geheugen, dus ik zou gewoon twee keer een setje van 2 x 4GB DDR3 geheugen erin kunnen stoppen?

Ik dank jullie zeer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:38
Jeremy95 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:19:
[...]

Ja, sorry, was even verward!! Ik zal de volgende keer wat duidelijker proberen te zijn!
Ik was zelf ook even verward met het Dual Channel geheugen, dus ik zou gewoon twee keer een setje van 2 x 4GB DDR3 geheugen erin kunnen stoppen?

Ik dank jullie zeer!
4x8 waarschijnlijk ook nog wel. Zover ikw eet is het max 32GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DordseGer
Caelorum schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:20:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Alleen dat zal dan toch wel Quad Channel zijn? of.. toch niet..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[...]

Dan wel heel goed op de memory QVL kijken van het bord want zulke geheugen configuraties zullen vaker problemen geven dan niet. De memory controller kan wellicht wel 32GB aansturen maar of het moederbord er ook rekening mee houdt in zijn electrische specs is dan nog een tweede.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
[...]

Er zijn nog geen 8GB unbuffered dimmetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Jeremy95 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:23:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Quad Channel spreek je alleen van als je ook 4 geheugen banken individueel kan gebruiken qua bandbreedte. De Sandy Bridge chips hebben een Dual Channel geheugen controller dus je hebt maximaal de bandbreedte van 2 memory "lanes". Weet even niet hoe ik het het beste kan uitleggen :)

Quad Channel is een 4 baans snelweg, Dual Channel een 2 baans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
[...]

Bedankt voor je reactie!

Bestaat dat eigenlijk wel, quad channel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Reepje schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:25:
[...]

Bestaat dat eigenlijk wel, quad channel?
De nieuwe i7's op het Socket 2011 voetje krijgen Quad Channel support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enige wat ik zo snel kan bedenken is, zijn 2 setjes die in dualchannel staan. Als je dat bij elkaar optelt, zou je een "soort" van quadchannel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[...]

Bedankt voor je reactie!

Nee, want je geheugencontroller kan alleen overweg met dualchannel (en singlechannel).
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:27:
Enige wat ik zo snel kan bedenken is, zijn 2 setjes die in dualchannel staan. Als je dat bij elkaar optelt, zou je een "soort" van quadchannel hebben.
Nee, dat is niet 'een soort van quadchannel', dat is gewoon dualchannel.

[ Voor 36% gewijzigd door TERW_DAN op 03-08-2011 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
redfoxert schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:24:
[...]

Quad Channel spreek je alleen van als je ook 4 geheugen banken individueel kan gebruiken qua bandbreedte. De Sandy Bridge chips hebben een Dual Channel geheugen controller dus je hebt maximaal de bandbreedte van 2 memory "lanes". Weet even niet hoe ik het het beste kan uitleggen :)

Quad Channel is een 4 baans snelweg, Dual Channel een 2 baans.
En als aanvulling daarop, je kunt ook in dual channel mode draaien met vier modules (zie ook mb handleiding), dat wordt dus niet opeens quad channel. En of je daar nu vier losse dimmetjes, twee dual channel kitjes of één quad channel kit voor gebruikt maakt verder niks uit, het is de geheugencontroller die bepaald in welke mode er gedraaid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DordseGer
Nielson schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:28:
[...]
En als aanvulling daarop, je kunt ook in dual channel mode draaien met vier modules (zie ook mb handleiding), dat wordt dus niet opeens quad channel. En of je daar nu vier losse dimmetjes, twee dual channel kitjes of één quad channel kit voor gebruikt maakt verder niks uit, het is de geheugencontroller die bepaald in welke mode er gedraaid wordt.
Kijk! Heel erg bedankt voor je reactie! Want nu begrijp ik hoe het werkt!
In principe is mijn vraag nu beantwoord!

Alsnog bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ga je nu wachten op de Core i7 3820 (?) Want deze zal quad channel ondersteunen. Heeft geen K in de naam, dus wel een vaste multiplier, dus niet over te klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:31

makje

Professioneel prutser

overigens is het met de huidige i7 processoren met triple channel wel makkelijker om veel geheugen te nemen. 6x4GB bijvoorbeeld of 3x8 zodat je wat ruimer zit met 15GB in gebruik dan wanneer je 4x4 GB neemt.
Maar goed dat is alleen een overweging voor veel RAM zoals de TS blijkbaar wil, qua processor is de i5 2500/2600 interessanter qua value for money.

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:27:
[...]

Nee, want je geheugencontroller kan alleen overweg met dualchannel (en singlechannel).

[...]

Nee, dat is niet 'een soort van quadchannel', dat is gewoon dualchannel.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar heb vaker dan eens deze bewering gehoord van mensen, terwijl het niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:47:
[...]

Dat ben ik helemaal met je eens, maar heb vaker dan eens deze bewering gehoord van mensen, terwijl het niet zo is.
Door verwarrring komt denk ik mede door de introductie van de 45nm opteron. Deze heeft volgens AMD quadchannel maar in princiepe is het gewoon 2x dual channel verdeelt over 2 memory controllers.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou best kunnen. Ik maak ze dan ook altijd duidelijk, dat of ze nu 1x, 2x, 3x of 4x dualchannel draaien, het altijd dualchannel zal zijn en niet quad of octachannel (ja, ook die bewering heb ik gehoord). :P
Na de nodige uitleg snappen ze het dan wel, dat niet hoeveel setjes bepaalt welke soort channel je gebruikt, maar de geheugencontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Misschien is het ook wel een mooie marketing-truc, en wordt mede door deze in stand gehouden.
[...]

Bedankt voor je reactie!

Neem bijv de TS. Hij heeft geen flauw idee wat het is, maar wil het wel verdories graag hebben.
Pagina: 1