Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Op dit moment heb ik even twee baantjes. Mijn bijbaan is een baantje waarbij ik op oproepbasis bij klanten langs ga om IT problemen op te lossen. Op deze baan wordt de loonheffingskorting toegepast.

Nu heb ik sinds deze week een fulltime baan voor een week (vakantiewerk). Ook hier kwam de vraag of loonheffingskorting toegepast moet worden. Volgens de medewerkster van het uitzendbureau moest dit gewoon kunnen, zolang ik maar niet tegelijk met beide banen bezig ben.

Tsja, voor deze week ben ik dus fulltime aan het werk en heb ik geen tijd voor het IT oproep baantje, maar volgende week weer wel. Weet iemand hoe het begrip "tegelijk" wordt gemeten? Is dit per week, maand, jaar? Heel wat topics heb ik hierover gevonden, maar deze specifieke vraag komt hierin niet naar voren. Heeft iemand hier ervaring mee? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Uiteindelijk wil je toch aan het einde van het jaar belastingaangifte doen en dan waarschijnlijk zelfs nog wat centjes terugkrijgen.

Waarschijnlijk kom je toch niet boven de jaarlijkse belastingdrempel en krijg je toch alles terug.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Reb87 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:19:
Op dit moment heb ik even twee baantjes. Mijn bijbaan is een baantje waarbij ik op oproepbasis bij klanten langs ga om IT problemen op te lossen. Op deze baan wordt de loonheffingskorting toegepast.

Nu heb ik sinds deze week een fulltime baan voor een week (vakantiewerk). Ook hier kwam de vraag of loonheffingskorting toegepast moet worden. Volgens de medewerkster van het uitzendbureau moest dit gewoon kunnen, zolang ik maar niet tegelijk met beide banen bezig ben.
Met 'tegelijk' wordt waarschijnlijk per betalingstijdvak bedoeld, meestal dus een maand. Over het algemeen wordt de heffingskorting van een jaar in twaalf delen geknipt en per maand toegepast op het loon.

Als beide banen erg klein zijn (totaal niet meer dan zo'n (heel ruwweg) €500 bruto per maand), dan maken ze allebei de heffingskorting niet op, dus dan kan het geen kwaad om heffingskorting bij beide te laten toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:57
Theoretisch kun je inderdaad bij beide rekening houden met je heffingskorting, maar dan loop je (afhankelijk van hoeveel je precies werkt) kans aan het einde van het jaar (al dan niet flink) bij te moeten betalen. Of het mag, geen idee :)

Ik zou het niet doen. Ja, dan wordt er nu even wat meer ingehouden op je loon, maar dat krijg je gewoon weer (voor zover van toepassing) zodra je inkomstenbelasting doet.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:44

Robtimus

me Robtimus no like you

Je hebt recht op een bepaald bedrag aan loonheffingskorting. Normaliter zou je met een fulltime baan wel aan dit bedrag moeten komen.
Je krijgt nu loonheffingskorting op allebei de banen. Dat is niet direct een probleem, maar het kan zijn* dat je nu te veel korting krijgt. Het gevolg daarvan is dat je dan volgend jaar mag gaan bijbetalen. Andersom zou je volgend jaar geld terugkrijgen als je te weinig korting zou door rekenen. That's all.

* Ik acht de kans zelfs vrij groot met een fulltime baan. Met twee part-time banen zou het nog wel mee kunnen vallen.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:57
Robtimus schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:29:
* Ik acht de kans zelfs vrij groot met een fulltime baan. Met twee part-time banen zou het nog wel mee kunnen vallen.
TS noemt het wel fulltime, maar zoals ik het lees is het een vakantiebaan: 'Sinds een week voor een week' -> hij lijkt er te werken voor 40 uur per jaar, niet 40 uur per week.

In dat geval loopt het allemaal wel los, want 23-jarigen die vakantiewerk doen en hun andere baan een 'bijbaan' noemen verdienen vaak niet genoeg om de hele heffingskorting te gebruiken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het is inderdaad slechts 1 week a 40 uur. Ik ben overigens 24. Maar, als ik de uitleg van eamelink dus goed snap, kan ik beter deze hele maand verder niet bijverdienen, zonder in de "problemen" te komen? Ik kom anders namelijk wel over de 500 euro in de maand augustus. O-)

Naja, aan de andere kant is het dus slechts een naheffing als ik over de 500 euro heen kom. Zolang deze maar geen boete inhoud en niet gigantisch is wel te overzien (ik verwacht nog maar 200 a 300 euro extra te verdienen als ik na deze week verder ga met m'n bijbaan). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Reb87 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:51:
Het is inderdaad slechts 1 week a 40 uur. Ik ben overigens 24. Maar, als ik de uitleg van eamelink dus goed snap, kan ik beter deze hele maand verder niet bijverdienen, zonder in de "problemen" te komen? Ik kom anders namelijk wel over de 500 euro in de maand augustus. O-)

Naja, aan de andere kant is het dus slechts een naheffing als ik over de 500 euro heen kom. Zolang deze maar geen boete inhoud en niet gigantisch is wel te overzien (ik verwacht nog maar 200 a 300 euro extra te verdienen als ik na deze week verder ga met m'n bijbaan). :)
Uiteindelijk wordt het per jaar berekend, dus > €500 in een enkele maand is ook geen probleem, zolang het maar niet meer dan zo'n €6000 per jaar is, want dan bestaat dus de kans dat je teveel korting hebt gekregen. Je krijgt sowieso geen boete :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:44

Robtimus

me Robtimus no like you

Een boete krijg je pas als je bewust belasting hebt ontdoken. Als jij netjes belastingaangifte doet en dan bijbetaalt als het nodig is dan is er niks aan de hand. Maar aangezien het een weekje, misschien een paar meer is (iig geen maanden) heb je zelfs daar waarschijnlijk geen last van.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:47
Ook al heb je loonheffing aangevinkt. Indien je dan meer dan 500 euro per maand of circa 160 euro per week krijgt uitgekeerd wordt automatisch 33% ingehouden (welke je aan het eind van het jaar kan terugvragen).

Krijg je geen loonheffingskorting bij een van de twee, dan wordt ook over het eerste bedrag 33% ingehouden.

De belastingsdienst kijkt naar de loonheffingsdrempel per maand. Dus circa 170 (=2000 nogwat/12) euro belastingvrij per maand. Op basis daarvan wordt belasting ingehouden. Uiteindelijk dien je per jaar te berekenen hoeveel geld je aan de belastingdienst verschuldigd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 413870

Er wordt idd naar het bedrag per maand gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik kies tot nu toe (ga nu starten met een fulltime baan) altijd voor het toepassen voor de korting, in combinatie met het doen van aangifte. Meestal moet ik iets bijbetalen, maar niet belachelijk veel (minder dan 100 euro). Ik zou het dus doen. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Officieel mag je maar bij 1 werkgever loonheffingskorting toepassen, maar goed heb er nog nooit problemen mee gezien als je het bij beide doet, de regels is dat je het toepast waar je het meest verdient en de bij de andere werkgever niet.

bron: http://belastingdienst.nl...heffingskortingen-01.html

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Pagina: 1