Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

vraag ivm Nieuwe PC, oude hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey,

Ik ga binnenkort zelf een pc bouwen maar aangezien het mij nutteloos lijkt om ook een nieuwe hardschijf te kopen met os wou k hem houden...

Ik heb hier wat over gelezen en iedereen zegt dat het mogelijk is mits je je hardeschijf formeert en herinstalleerd met de windows dvd (zodat de nieuwe drivers goed kunnen worden geinstalleerd fzo...)

Het enige probleem is dat k de windows installatie dvd niet heb enkel de recovery cd's die bij de pc bijzaten...
Is het nog altijd mogelijk met de recovery cd's of moet k een nieuwe os kopen met de installatie dvd?:s

Alvast bedankt Blap
en als er iets onduidelijk is vraag maar! :)

Verwijderd

Als je een CDkey hebt gekregen bij je oude PC kun je proberen om Windows te downloaden (wel dezelfde versie nemen) en met die CDkey activeren.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:59
Ik ga binnenkort zelf een pc bouwen maar aangezien het mij nutteloos lijkt om ook een nieuwe hardschijf te kopen met os wou k hem houden...
Geef eens de precieze specs van je pc. Is het een p-ata of een s-ata schijf? De eerste aansluiting wordt al schaarser op nieuwe moederborden. Sowieso is het bij een grote hardware wissel idd aanbevolen om windows opnieuw te installeren, kans is zelfs groot dat je oude windows niet eens opstart. Als je recovery een image is aangepast op je oude hardware heb je ook kans dat deze niet werkt, schone setup vanaf dvd is het beste. Windows installaties die geleverd zijn met een pc (oem versies) zijn gekoppeld aan je hardware, als je deze vervangt dien je in principe ook een nieuwe licentie aan te schaffen. Theoretisch zou je gewoon een onaangepaste windows dvd kunnen downloaden en de licentiesticker onderop gebruiken. Verder zou ik het niet aanbevelen om een (erg) oude schijf icm een nieuwe pc te gebruiken, is net een speedboat met het anker uit.

Verwijderd

Topicstarter
mijn pc dateert van 2007 het is een hp pavilion met een s-ata harde schijf asus mobo, pentium d 3.00ghz processor...
ps: nielson waar zou k dan zo'n onaangepaste dvd kunnen downloaden? En moet k dan gwn the code invoeren die op m'n oem sticker staat?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:00
Je kan ook kiezen, als je geld genoeg hebt, om een SSD te kopen om je os op te installeren en jouw oude schijf gebruiken als datastorage. Zo heb je een veel sneller systeem.

Een OEM licentie kan je niet 'verhuizen', je zult dan een nieuwe licentie moeten kopen. Als je wilt dat die wel verhuisbaar is, heb je een retail nodig (duur) maar als dat niet nodig is kan je een OEM licentie bij jouw nieuwe pc kopen.

Een dvd kan je downloaden van torrentsites of nieuwsgroepen, maar je moet wel oppassen dat je een originele hebt zonder cracks enz, die zitten vaak vol troep.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eigenlijk myn OEM niet verhuizen hoor k wil gwn formatteren zodat de juiste drivers kunnen worden geinstallerd...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:59
Als je installeert op andere hardware dan waar deze origineel meegeleverd was dan verhuis je 'm dus, iets wat officieel niet mag.

Bestel bij je nieuwe pc ook even een nieuwe toetsenbordje, bij deze vallen allemaal letters weg ;)

Verwijderd

Op zich zou je kunnen kijken of deze OEM-key wel werkt op je nieuwe install. Misschien mag het niet helemaal, maar of het werkt is een ander verhaal.

Verwijderd

Topicstarter
en de oem is die gwn op de stikker of die staat bij computer properties?

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Ik dacht altijd dat OEM keys bij de hardware hoorden. Vanaf dat je MoBo+CPU vervangt, dat je dan een nieuwe licentie moest aanschaffen.
An OEM license only allows you to use the software on the specific computer it came with. In other words, when that computer is old and slow and it is time to throw it away, that license must legally be thrown away as well.
bron: Get a Clue: Microsoft Licensing

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Zoals ik dus al zei: het is inderdaad netjes om een nieuwe licentie te kopen, of het nodig is, is weer een ander verhaal :) . Overigens vind ik het onzin dat je hetzelfde opnieuw moet kopen omdat je oude hardware stuk/vervangen is.

@blap: no offence, maar met de vragen die jij stelt lijkt het me verstandig om de nieuwe pc samen met iemand in elkaar te zetten die er verstand van heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2011 10:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
haha het is niet omdat k niet veel weet van oems dat k niets weet van de hardware, heb een vakantie job gehad voorig jaar waar ik dagelijks pc's moest in elkaar zetten!

• marcop23
Maar even voor de duidelijkheid:

Als je een nieuwe pc koopt en je oude pc had alleen een OEM licentie, dan heb je nu een nieuwe nodig. Je kan kiezen uit een OEM licentie of een Retail licentie. Met een OEM licentie kan je Windows gebruiken op deze pc, maar als jouw moederbord kapot gaat of als je een nieuwe pc koopt moet je ook een nieuwe licentie kopen.

Met een Retail licentie kan je meerdere pc's activeren, maar niet tegelijk. Je kan de licentie hergebruiken op een nieuwe pc, maar dan moet de oude pc geformatteerd worden (of hergebruikt, als Linux server inzetten enz). Een Retail licentie kost veel geld, en het is dan meestal goedkoper om bij elke nieuwe pc een OEM licentie te kopen (tenzij je elke 2 maand een nieuw moederbord hebt).

Een vergelijking, gemaakt in de Pricewatch:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/404/246778;246889

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 03-08-2011 10:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor de vlugge reply's iedereen! K zal dan toch maar een nieuwe licentie moete kopen!:p

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 07:26

JanW23

Mine mine mine mine

marcop23 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:14:
Maar even voor de duidelijkheid:

Als je een nieuwe pc koopt en je oude pc had alleen een OEM licentie, dan heb je nu een nieuwe nodig. Je kan kiezen uit een OEM licentie of een Retail licentie. Met een OEM licentie kan je Windows gebruiken op deze pc, maar als jouw moederbord kapot gaat of als je een nieuwe pc koopt moet je ook een nieuwe licentie kopen.

Met een Retail licentie kan je meerdere pc's activeren, maar niet tegelijk. Je kan de licentie hergebruiken op een nieuwe pc, maar dan moet de oude pc geformatteerd worden (of hergebruikt, als Linux server inzetten enz). Een Retail licentie kost veel geld, en het is dan meestal goedkoper om bij elke nieuwe pc een OEM licentie te kopen (tenzij je elke 2 maand een nieuw moederbord hebt).
Jep,
En ik zou voor de paar tientjes gewoon een nieuwe hd nemen. Waarschijnlijk is deze 250 of 320gb en een nieuwe is veel sneller. Je moet geen nieuwe pc gaan botlenecken met een oude hd. Erg zonde.

• marcop23
Als je dan toch een nieuwe HD zal nemen, en je hebt aan de opslagruimte genoeg, kan je denk ik beter voor een SSD gaan. Die zijn nog veel sneller, alleen heel duur als je kijkt naar het €/GB.

Verwijderd

Enigszins offtopic, maar de OEM licentie bij mijn overleden laptop werkt nu perfect op mijn HTPC.

Verwijderd

Topicstarter
@xenergy daar hoop k ook op!

Verwijderd

Topicstarter
update: k heb nu de windows installatie dvd van mijn zus haar pc gevonden, dit is dezelfde os maar van het merk Dell, hiermee kan ik dan is een clean install proberen...
Pagina: 1