[Ziggo]Router krijgt geen IP na stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Gister viel ineens de stroom uit nadat ik achteraf gezien sluiting had gemaakt. Toen ik de schakelaar in de meterkast weer om had gezet werkte alles weer zo leek het.

Echter werkt het internet niet meer. Het Ziggo modem (zo'n oud motorola ding) lijkt gewoon te werken. Alle lichtjes branden normaal. Ook de router (een Sweex RO001) doet het op het eerste gezicht gewoon. De lampjes branden en het M1 lampje knippert (zoals het hoort aldus de handleiding). Via de webinterface van de router zie ik echter dat de router geen IP heeft/krijgt. Nu heb ik het zaakje nogmaals van de stroom afgehaald maar dat baat niet. Ook heb ik een hele avond/nacht niets gedaan in de hoop dat de router een nieuwe lease oid zou krijgen.

De setup is als volgt:

-Motorola modem---------Sweex RO001 router-----------10/100mbit switch---------computers

Ik heb van alles geprobeerd, maar helaas werkt het gewoon niet. Ook heb ik al gezocht, maar wordt niet echt wijzer uit de antwoorden. Weet iemand wat er wellicht aan de hand kan zijn? :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:19

lier

MikroTik nerd

Al een keer geprobeerd om een pc direct op het modem aan te sluiten (om te zien of je dan wel een IP adres toegewezen krijgt)?

Modem al een keer een uur van de stroom afgehaald en toen weer aan gezet?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Zet je 2 alle 2 tegelijk aan?

Als er niets kapot is (hardware) dan werkt 9 van de 10 keer beter om eerst de modem online te laten komen daarna pas de router aan te zetten.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:18
Stappenplan om dit te fixen:
- modem uit
- router uit
- ethernetkabel uit modem
- modem aan
- wachten tot modem online komt
- router aan
- even wachten
- ethernetkabel terug in modem steken

Je router lekt waarschijnlijk een MAC-adres naar de WAN interface die anders is dan waarop later de DHCP-lease mee aangevraagd wordt. Aangezien je motorola modem alleen het eerste MAC-adres toelaat op de bridge werkt je internet daarna niet meer.

• lier

lier

MikroTik nerd

@_JGC_: En dat lekken komt door die ethernetkabel die er uit moet (ja...sarcastisch bedoeld ;) )
Misschien kan je je verhaal onderbouwen?

(Overigens ben ik het wel eens met het uit en aan zetten van modem, rest is...)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:18
Destijds in de tijd van MAC-cloning was het niet ongewoon dat je router eerst opstartte met het fabrieks-mac en pas halverwege het booten het MAC-adres instelde op het gekloonde MAC adres. Er hoeft maar 1 packet naar je modem te gaan als deze in bridge learning mode staat en je verkeerde MAC-adres staat geregistreerd op je modem.
Tegenwoordig is het probleem alleen ietsje erger. Veel routers gebruiken een managed switch waarbij de WAN poort gewoon een VLAN op dezelfde switch is. Die switches starten vaak even op in unmanaged mode, waardoor er verkeer mogelijk is tussen WAN en LAN zonder tussenkomst van de router. Dit zorgt er dus voor dat het MAC-adres van een client op je netwerk in de bridge gezet wordt, waardoor je router geen verbinding meer krijgt.

• Reb87
  • Niet online
JGC, helaas werkte dit stappenplan niet. :'( ik heb m'n laptop rechtstreeks aan de modem gehangen en dan heb ik gewoon internet. Met de router ertussen niet.

Als ik kijk in de router staan alle adressen nog steeds op 0.0.0.0. Bij "remaining lease time" staat "reconfiguring..." en bij gateway "unreachable".

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je zou het kunnen testen door je pc even als DHCP-server in te stellen (middels Internet Connection Sharing bijvoorbeeld), en dan de netwerkkabel van je pc in de WAN-poort van de router te steken. Als de router dan nog geen IP krijgt zou ik toch overwegen een van een fatsoenlijk merk te halen, al dan niet na hem even bij iemand anders thuis te proberen.

offtopic:
Sweex en netwerkapparatuur :r

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 04-08-2011 19:42 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Reb87
  • Niet online
De router is van mijn huisbaas, dus die kan/ga ik niet zomaar vervangen. Ik heb hem nu even een reset gegeven zodat alles factory default is. Nu kan ik eindelijk in de router (khad het wachtwoord niet), en zie ik o.a. een wizard om het ding in te stellen.

Ik kan alleen nergens de juiste settings voor ziggo vinden. Ik krijg deze twee opties:

Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/t/891d3.jpg (klik voor groot)

Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/t/4539e.jpg (klik voor groot)

@Codecaster, ik kan er even naar kijken, maar ben mac gebruiker en moet dan ook nog even uitvogelen hoe dat op dit platform gaat. ;)

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-02 14:40
Ik heb al veel van deze routers dood zien gaan in mijn tijd als helpdeskmedewerker. Denk dat je pech hebt.

Maar om je toch verder proberen te helpen:

ISP moet je denk ik zetten op "manual configuration" en dan kiezen voor DHCP / dynamic IP. Ik vermoed dat hij daar sowieso al op staat.

Ik zie ook dat er verder geen nuttige firmware update voor het apparaat is.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulkiedulkie op 04-08-2011 21:51 ]

• Reb87
  • Niet online
Nope, ook dat werkt niet. Als ik die mac addressclone doe, moet ik dan het mac address van de router invullen of juist niet?

Wel vaag trouwens dat er in die modem niet gelijk al een router zit. :-/ ik heb nog een speedtouch 546 in het netwerk voor wifi). Kan ik die niet ombeunen tot kabel router op de 1 of andere manier?

• lier

lier

MikroTik nerd

Er zijn veel kabel boeren waarbij je het kabelmodem eerst een tijdje (uurtje) uit moet zetten en daarna pas weer aan voordat een router een IP adres krijgt. Probeer dat nog even als laatste

• Reb87
  • Niet online
Ik ga het zeker proberen, maar het klinkt zo vaag, gezien de modem/het internet gewoon werkt zonder tussenkomst van de router. Sorry, ik snap echt niets van kabelinternet... ;)

• Rfrancois
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-11-2025
Reb87 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 07:22:
Nope, ook dat werkt niet. Als ik die mac addressclone doe, moet ik dan het mac address van de router invullen of juist niet?

Wel vaag trouwens dat er in die modem niet gelijk al een router zit. :-/ ik heb nog een speedtouch 546 in het netwerk voor wifi). Kan ik die niet ombeunen tot kabel router op de 1 of andere manier?
Nope het MAC adres van je laptop waar jij wel internet op krijgt die vul je in.
Bertreft de speedtouch dat is waarschijnlijk een ADSL router

Tegenwoordig is dat bij de meeste providers niet meer nodig om je mac te klonen

• Reb87
  • Niet online
Mijn laptop?! ;) Er zitten meerdere computers op het netwerk. Vanwaar dan mijn laptop? En geeft dat geen problemen als ik mijn laptop niet gebruik en anderen wel willen internetten?

• Rfrancois
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-11-2025
Reb87 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:23:
Mijn laptop?! ;) Er zitten meerdere computers op het netwerk. Vanwaar dan mijn laptop? En geeft dat geen problemen als ik mijn laptop niet gebruik en anderen wel willen internetten?
In de situatie die jij schets begrijp ik dat de medebewoners via wifi of de switch verbonden zijn

dus Kabelmodem>sweex router> en nog een wireless router

dat betekent dat niemand meer in huis internet heeft
dus gewoon doen

En nee dat geeft geen problemen als je laptop niet aan staat

[ Voor 5% gewijzigd door Rfrancois op 05-08-2011 09:35 ]

• Reb87
  • Niet online
Ik heb het op kunnen lossen. De kabel van de modem naar de router was stuk. Vraag me niet hoe dat zo plots ineens kan, maar na vervanging van de kabel werkt alles weer. Thanks voor de input en hulp iig iedereen! :)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Reb87 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 18:50:
Ik heb het op kunnen lossen. De kabel van de modem naar de router was stuk. Vraag me niet hoe dat zo plots ineens kan, maar na vervanging van de kabel werkt alles weer. Thanks voor de input en hulp iig iedereen! :)
:( !@#$% da's doorgaans zo'n beetje het eerste wat ik voorstel als een pc plots geen IP-adres meer krijgt. :P

Mooi dat het is opgelost. :)

• Reb87
  • Niet online
Haha, normaal zou ik dat ook als eerst denken. De router en modem staan echter op een plek waar niemand komt, en na de stroomuitval was het internet ineens weg. De optie kabels was door deze omstandigheden dan ook niet eens in mij opgekomen. Ik snap ook niet dat door stroomuitval een UTP kabel naar de bliksem kan gaan, maargoed het werkt. ;)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

CodeCaster schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 18:55:
[...]

:( !@#$% da's doorgaans zo'n beetje het eerste wat ik voorstel als een pc plots geen IP-adres meer krijgt. :P

Mooi dat het is opgelost. :)
Maarja, na stroomuitval verwacht je dat ook niet :)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Behalve na stroomuitval door blikseminslag natuurlijk. :P Maar de kortsluiting die je stroomuitval veroorzaakte kan natuurlijk ook hardware frituren, wellicht is je kabel daardoor gesmolten of zo, maar erg plausibel lijkt me dat niet.

Wellicht was de kabel al brak, en heb je na het weer omzetten van de zekering even het modem of de router verplaatst om wat voor reden dan ook, waarna de verbinding voorgoed weg was?

Nou ja, care, het is opgelost. :P

[ Voor 41% gewijzigd door CodeCaster op 05-08-2011 19:10 ]

Pagina: 1