Onderhouden of oprijden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-12-2024
Beste heren,

Ik heb een VW Passat 1.6 benzine (101PK) uit 2001 met 185k op de teller. De tijd is gekomen om wederom alle riemen en de waterpomp te vervangen, tevens moeten de homokineten uitgewisseld worden. De garage schat de totale kosten op €1500,00+.

Ik vraag me af of het zinvol is om zoveel geld in een oude auto te investeren. Is het niet beter om de auto niet te onderhouden en te blijven rijden tot deze kapot is en dan een nieuwe te kopen? Bij een nieuwe auto denk ik hieraan:

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=lj4lyffdemrd
VW Passat Diesel uit 2006 met 96k km

Afbeeldingslocatie: http://pic.autoscout24.net/images/534/145/0199145534001.jpg

P.S. ik woon in Duitsland; voor mij gelden dus de DE prijzen

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:21

SeatRider

Hips don't lie

Wat levert de auto nu op bij verkoop/inruil? Een garage kan al die dingen goedkoper vervangen als het eigen voorraad is, en dan kan jij goedkoper "nieuw" rijden. Persoonlijk vind ik een auto van nog maar 10 jaar oud "oprijden" door het onderhoud niet meer te doen echt zonde, hij kan nog wel 5 tot 10 jaar mee misschien :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als de auto verder in orde is en je na deze reparaties weer 5 jaar kunt rijden (er zullen uiteraard nog wel kosten komen in die 5 jaar) dan is 1500 euro goed te doen. Ik weet niet wanneer de distributieriem vervangen dient te worden, maar ik dacht tussen de 90k - 120k dus wellicht dat de nieuwe Passat hier ook binnenkort aan moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
of ga eens rondshoppen bij garages voor wat prijsvergelijk?

ik reed vroeger auto's van een paar honderd euro, die rijdt je wel op. Sterker nog, die waren eigenlijk al op toen ik ze kocht :) . Deze moet toch wel langer meekunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
Ik bespeur hier het sentiment om de auto te onderhoud ook al is het een benzine motor met 185k achter zich. Hoe lang denken jullie dat de motor het uithoudt? Ik rij ca 30k per jaar.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Twisted schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:51:
Ik bespeur hier het sentiment om de auto te onderhoud ook al is het een benzine motor met 185k achter zich. Hoe lang denken jullie dat de motor het uithoudt? Ik rij ca 30k per jaar.
Al is het maar een jaar, dan heb je de afschrijving van die "nieuwe" passat er al weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:13
Je gaat er met die nieuwe wel 40pk op vooruit >:)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Twisted schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:51:
Zo heel erg veel is 185k niet dunkt mij zeker als je meer snelwegkilometers maakt dan stadskilometers. Zelf proef ik sterk de ondertoon dat je het de moeite niet waard vind, dan kan je hem beter inruilen, zeker als je denkt niet meer van je auto op aan te kunnen als je hem nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 14:16
Volgens mij wil je gewoon een nieuwe auto kopen en wil je van ons een bevestiging horen dat het ook op rationeel vlak te verantwoorden is :+.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
Ik wil zo goedkoop als mogelijk rijden met het in acht nemen van enige eisen (comfort, uiterlijk e.t.c.). Nieuwe auto is eigenlijk niet gewenst want op dit moment kan ik daar maar 10k aan uitgeven wat ik aan de lage kant vind. De vraag is puur economisch: loont het zich nog 1,5k in de oude auto te stoppen of niet.

De kms die ik maak zijn 50% snelweg 50% stad. Ik krijg rijskostenvergoeding á 19c per km.Volle tank kost 92€ :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Twisted schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:01:
Ik wil zo goedkoop als mogelijk rijden met het in acht nemen van enige eisen (comfort, uiterlijk e.t.c.). Nieuwe auto is eigenlijk niet gewenst want op dit moment kan ik daar maar 10k aan uitgeven wat ik aan de lage kant vind. De vraag is puur economisch: loont het zich nog 1,5k in de oude auto te stoppen of niet.

De kms die ik maak zijn 50% snelweg 50% stad. Ik krijg rijskostenvergoeding á 19c per km.Volle tank kost 92€ :|
Als je het wil berekenen maak je toch een spreadsheet met de gegevens die je hebt en kom je er achter wat uiteindelijk goedkoper is. Ik acht de kans groot is dat het vervangen van de distributieset goedkoper is dan de nieuw aan te schaffen auto mede door de afschrijving van die nieuwe auto.

* Napo zijn tank volgooien kost €160 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Gewoon uitrekenen. Met 30K per jaar is een tweedehands diesel over het algemeen gewoon goedkoper dan je huidige benzine doorrijden. Probleem bij benzine<->diesel wissels is alleen altijd dat je een andere auto moet en je daardoor veel geld over de balk gooit. Wat dat betreft is dit dan het goede moment om die wissel te doen.

Vergelijkbare auto's staan nu op gaspedaal.nl voor bedragen tussen 4000 en 5000, als je je motor aan gort rijdt omdat je geen geld uit wilt geven aan een distributieriem daalt je waarde meer dan wat je uitgeeft om die distributieriem te laten doen. Ik zou dus of nu je auto inruilen voor een diesel, of gewoon onderhoud uitvoeren en doorrijden met je huidige auto. Doorrijden tot ie barst zou ik met je huidige auto gewoon niet doen, daar is ie nog teveel voor waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je bent toch voor een auto ongeacht welke ± 1000 euro kwijt aan onderhoud. Heb je bij de ene auto dit heb je bij de andere dat. Ik denk zelf dat je nog wel een paar jaar lekker kan doorrijden met de auto als je deze laat maken. Je kan ook eens zoals bij volgens mij ANWB een rapportje op laten maken van de staat van de auto. Is het echt dramatisch en gaat de auto max 1 jaar mee nee maar gaat die nog 5 jaar mee prima.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Gewoon inruilen die handel. Ik heb precies hetzelfde gehad. Ik ging me alleen irriteren aan alle mankementen, elke piep, elke kraak. Als je het kan veroorloven zou ik gewoon een nieuwere kopen.

Bovendien ga je er vaak (weet niet wat voor opties je huidige passat heeft) op opties vooruit. Lekker modern etc. Dat is een beetje extra afschrijving ook wel waard.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik vind 1500€ voor distributie + waterpomp + homokineten wel veel, ik zou eerder de helft verwachten, dus zou zeker eens rond gaan vragen bij onafhankelijke garages (dus niet de dealer :+ )

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 18:41

Part

Helemaal niets.....

Je geeft aan dat wederom alle riemen vervangen moeten worden. Hoelang zit de huidige distributieriem er nu op?
En de homokineten maken die al geluid of zijn de hoezen lek?

[ Voor 3% gewijzigd door Part op 05-08-2011 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 11:32
Ben je een beetje handig met spreadsheets? Zo ja, dan kan je beginnen met waardes invullen en dan komt er vanzelf iets uitrollen. Desnoods kan ik je wat toesturen waar je zelf in kan ploeteren, maar het is eigenlijk zo simpel.

( (te rijden kilometers / verbruik wagen) * brandstofprijs ) + ( wegenbelasting ) + ( verzekering) + ( onderhoud ) = totale verwachte kosten per jaar/maand/dag

Dat is heel simpel rekenen..

Verder is een beetje moderne benzine wagen met 185.000km nog lang niet op, kan je zo naar de 3 ton trekken hoor. Zeker als je aangeeft best wat snelweg KM's te maken. Wat rijd je per jaar aan KM's?

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:20

ManiacsHouse

Scheisse!

Ze hebben daar in Duitsland toch ook wel Beun De Haas wonen? Of zeker een prijsvergelijk gaan doen en eens informeren of het goedkoper kan. En dan rij je weer een paar jaar voor € 1000 aan kosten. Auto uit 2006? Oud? Wtf? Hoe verwend is men tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-05 23:13
Volgens mij is het 2001 ;) Maar alsnog gaat 185k km sowieso richting de categorie ''oud'', want alles is dan flink gebruikt. Verder met Part, de homokineten vervangen??

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Waarom een garage, als je gewoon een beunhaas zoekt die rekent ong €15 ipv €40-60,- scheelt je al veel geld. Je betaald geen BTW en als je iemand kent heb je de onderdelen voor de inkoopprijs. Je hebt een site waar je 'klusjes' kunt aanbieden, ben even de naam kwijt. Maar plaats daar desnoods een advertentie en dan 'bieden' ze op jou aanbod en jij kiest de goedkoopste reparateur uit ;)

Maargoed, 2001 is echt nog niet afgeschreven...kzou het gewoon investeren. Het is toch een nette bak en je weet wat er mee is dat is ook wat waard. Daarnaast kun je op mijngarage.nl geloof ik wat offertes aanvragen scheelt je ook al snel wat centen.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Yonni schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 22:39:
Ben je een beetje handig met spreadsheets? Zo ja, dan kan je beginnen met waardes invullen en dan komt er vanzelf iets uitrollen. Desnoods kan ik je wat toesturen waar je zelf in kan ploeteren, maar het is eigenlijk zo simpel.

( (te rijden kilometers / verbruik wagen) * brandstofprijs ) + ( wegenbelasting ) + ( verzekering) + ( onderhoud ) = totale verwachte kosten per jaar/maand/dag

Dat is heel simpel rekenen..

Verder is een beetje moderne benzine wagen met 185.000km nog lang niet op, kan je zo naar de 3 ton trekken hoor. Zeker als je aangeeft best wat snelweg KM's te maken. Wat rijd je per jaar aan KM's?
Hier vergeet je wel even de belangrijkste, en vaak duurste en meest vergeten, de afschrijving!

en 185k, wat is dat nou, vroeger was hij dan net ingereden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
NeoMe schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 05:38:
Waarom een garage, als je gewoon een beunhaas zoekt die rekent ong €15 ipv €40-60,- scheelt je al veel geld. Je betaald geen BTW en als je iemand kent heb je de onderdelen voor de inkoopprijs. Je hebt een site waar je 'klusjes' kunt aanbieden, ben even de naam kwijt. Maar plaats daar desnoods een advertentie en dan 'bieden' ze op jou aanbod en jij kiest de goedkoopste reparateur uit ;)

Maargoed, 2001 is echt nog niet afgeschreven...kzou het gewoon investeren. Het is toch een nette bak en je weet wat er mee is dat is ook wat waard. Daarnaast kun je op mijngarage.nl geloof ik wat offertes aanvragen scheelt je ook al snel wat centen.
Ik zou me ook niet snel af laten schrikken door eenmalig groot onderhoud. Bij mijn Peugeot 206 komt er komend weekend een nieuwe distributieriem omheen, is ook weer kassa, maar dan kan ie weer tot 450K door (225K op de teller). Ik kan dit ding wel weg gaan doen, maar met deze km-stand gaan er toch mensen zeuren dat er een distributieriem om de hoek komt kijken en wie zegt dat ik bij mijn volgende auto niet weer helemaal vanaf 0 mag beginnen met onderhoud. Ik weet nu wat ik aan deze auto heb, en zolang dat ding fijn rijdt en me nooit laat staan is me dat wel zo'n investering waard.

Vorige auto heb ik overigens compleet opgereden tot 415K, een Golf III 1.9D. Uiteindelijk weggedaan omdat ie compleet verrot was, maar rijden deed het altijd. Bij inruil zou ie geexporteerd worden, maar de auto heeft nog ruim 2 jaar op kenteken gestaan. RDW kent de auto niet meer, dus ik ga ervanuit dat ie nu gewoon gesloopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:39
Wat is dat ding nog waard?

En met 30k/jaar is diesel nog niet voordeliger toch?

Maargoed; het is een prima auto (vind ik) en je rijdt nu wel goedkoop. Onderhoud hou je toch...

Hoe lang heb je deze auto al? Wat is de staat?

[ Voor 12% gewijzigd door 418O2 op 10-08-2011 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:52

Tomatoman

Fulltime prutser

Voor wat betreft die leeftijd: een Passat uit 2001 is een auto die gebouwd is op flink wat kilometers, het is geen Fiat Panda of zo. Bij die 185.000 km moeten er dus nog gemakkelijk 100.000 bij kunnen en zeer waarschijnlijk nog veel meer.

Dan even de vergelijking. Ongeacht of het over een periode van een jaar of 3 economisch de gunstigste beslissing is, moet je nu het geld hebben voor een switch naar een andere auto.

Nulscenario: doorrijden zonder groot onderhoud
Het nulscenario is dat er niets verandert aan de huidige situatie en je het onderhoud achter je laat.
• Investeringskosten op dit moment: € 0.
• Investeringskosten over een jaar: je laat noodzakelijk onderhoud achterwege, terwijl een kapotte distributieriem kan leiden tot schade in de orde van € 5000+. Je accepteert dus impliciet dat de auto straks zoveel schade oploopt dat herstel niet meer lonend is. Met 30.000 km per jaar moet je er rekening mee houden dat het over een jaar zover kan zijn. Dan krijg je op dat moment de kosten van een nieuwe auto voor je kiezen, plus een opslag op de prijs omdat je op dat moment op stel en sprong iets moet regelen (dat is een slechte basis om rustig te zoeken naar een goede deal). Kosten op langere termijn schat ik daarom op 10.500 euro: een tweedehands auto met een aankoopwaarde van 10.000 die je koopt voor 11.000 euro (geen tijd om de beste deal te vinden), minus 500 euro die je voor de defecte auto terugkrijgt van de sloper.
• Bezit over een jaar: een auto uit 2005 met een aankoopwaarde van € 10.000 en restwaarde bij verkoop van € 8.000.
• Totale investering vanaf nu tot over een jaar: 0 + 10.500 = 10.500

Onderhoudsscenario: doorrijden met voorgeschreven onderhoud
Het onderhoudsscenario gaat ervan uit dat je de auto onderhoudt volgens het boekje.
• Investeringskosten op dit moment: € 1.500 voor groot onderhoud.
• Investeringskosten over een jaar: nog een keer regulier onderhoud in de loop van het jaar: € 500.
• Bezit over een jaar: een auto uit 2001 met een veronderstelde restwaarde bij verkoop van € 2.000.
• Totale investering vanaf nu tot over een jaar: 1.500 + 500 = 2.000

Vervangingsscenario: Nu de auto vervangen
Het vervangingsscenario gaat ervan uit dat je de auto nu inruilt voor een Passat uit 2005.
• Investeringskosten op dit moment: € 10.000 kosten voor de nieuwe auto, minus een inruilwaarde van € 2.000 geeft een netto investering van € 8.000.
• Investeringskosten over een jaar: nog een keer regulier onderhoud in de loop van het jaar: € 500.
• Bezit over een jaar: een auto uit 2005 met een aankoopwaarde van € 10.000 en restwaarde bij verkoop van € 8.000.
• Totale investering vanaf nu tot over een jaar: 8.000 + 500 = 8.500

Regulier onderhoud zoals noodzakelijke vervanging van banden, verzekeringskosten, brandstof en dergelijk zijn in alle scenario’s gelijk en hebben dus geen invloed op de beslissing. Ik heb ze daarom achterwege gelaten.

Nu de analyse. De totale investering bij het nulscenario is onzeker (misschien blijft de auto tot sint juttemis doorrijden maar hij kan ook overmorgen de brui eraan geven), maar geeft naar verwachting binnen een jaar kosten in de orde van 10.500 euro. Dat geld heb je nu niet, dus dit scenario is geen optie. Bij het vervangingsscenario liggen de investeringskosten wat lager, maar ook dit is wegens gebrek aan budget geen optie. Resteert: het onderhoudsscenario.

Volgens mij is de keuze duidelijk: je ontkomt niet aan een grote onderhoudsbeurt. Is dit voldoende onderbouwing? :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Pagina: 1