Ik heb een beginners-systeempje in elkaar gezet maar ben gestuit op iets vreemds. Er zit 4x512MB aan geheugen in, maar Windows XP herkent slechts 2x512MB (geeft in eigenschappen van Deze Computer 1,00GB aan). Natuurlijk de BIOS gecheckt, en ook die herkent 2x512MB. Alsof de andere twee modules er niet in zitten. Ik zie ook geen enkele instelling die naar mijn weten de andere twee geheugenbankjes heeft uitgeschakeld.
Het vreemde is echter dat mijn Memtest Boot-CD gewoon allevier de modules herkent en ze gewoon goed test (meerdere passes gedaan). Verder heb ik voor de zekerheid Ubuntu geinstalleerd om te checken of Linux hetzelfde probleem geeft als Windows...maar Ubuntu herkent ze wel gewoon allevier ("sudo lshw" in Terminal) en geeft netjes in totaal 2GB aan RAM aan.
Heb de hele avond gegoogeld, maar kan gewoonweg niet vinden wat het probleem zou kunnen zijn. Ik heb inmiddels gedacht aan een BIOS-update, maar voordat ik dat doe wil ik zeker weten dat ik alle andere dingen heb uitgesloten. Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Systeempje:
- MSI K8N Neo2 Platinum (MS-7025)
- 4x512MB RAM (Kingston HyperX KHX-3200K2/512)
- Athlon 64 3500+
- WD 250 GB sata-schijf
- ATI Radeon 9200 Pro videokaart
- AOpen QF50C kast
Het vreemde is echter dat mijn Memtest Boot-CD gewoon allevier de modules herkent en ze gewoon goed test (meerdere passes gedaan). Verder heb ik voor de zekerheid Ubuntu geinstalleerd om te checken of Linux hetzelfde probleem geeft als Windows...maar Ubuntu herkent ze wel gewoon allevier ("sudo lshw" in Terminal) en geeft netjes in totaal 2GB aan RAM aan.
Heb de hele avond gegoogeld, maar kan gewoonweg niet vinden wat het probleem zou kunnen zijn. Ik heb inmiddels gedacht aan een BIOS-update, maar voordat ik dat doe wil ik zeker weten dat ik alle andere dingen heb uitgesloten. Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Systeempje:
- MSI K8N Neo2 Platinum (MS-7025)
- 4x512MB RAM (Kingston HyperX KHX-3200K2/512)
- Athlon 64 3500+
- WD 250 GB sata-schijf
- ATI Radeon 9200 Pro videokaart
- AOpen QF50C kast