Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:46
Ik heb een beginners-systeempje in elkaar gezet maar ben gestuit op iets vreemds. Er zit 4x512MB aan geheugen in, maar Windows XP herkent slechts 2x512MB (geeft in eigenschappen van Deze Computer 1,00GB aan). Natuurlijk de BIOS gecheckt, en ook die herkent 2x512MB. Alsof de andere twee modules er niet in zitten. Ik zie ook geen enkele instelling die naar mijn weten de andere twee geheugenbankjes heeft uitgeschakeld.

Het vreemde is echter dat mijn Memtest Boot-CD gewoon allevier de modules herkent en ze gewoon goed test (meerdere passes gedaan). Verder heb ik voor de zekerheid Ubuntu geinstalleerd om te checken of Linux hetzelfde probleem geeft als Windows...maar Ubuntu herkent ze wel gewoon allevier ("sudo lshw" in Terminal) en geeft netjes in totaal 2GB aan RAM aan.

Heb de hele avond gegoogeld, maar kan gewoonweg niet vinden wat het probleem zou kunnen zijn. Ik heb inmiddels gedacht aan een BIOS-update, maar voordat ik dat doe wil ik zeker weten dat ik alle andere dingen heb uitgesloten. Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Systeempje:

- MSI K8N Neo2 Platinum (MS-7025)
- 4x512MB RAM (Kingston HyperX KHX-3200K2/512)
- Athlon 64 3500+
- WD 250 GB sata-schijf
- ATI Radeon 9200 Pro videokaart
- AOpen QF50C kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

typ bij start -> uitvoeren eens msconfig en dan enter.
Dan ga je naar het tabje 'boot' en klik je op Advanced Options.
Zet hier bij Maximum Memory 2048 neer.

Dit zou het moeten fixen..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-08 22:21
D4NG3R schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 22:53:
typ bij start -> uitvoeren eens msconfig en dan enter.
Dan ga je naar het tabje 'boot' en klik je op Advanced Options.
Zet hier bij Maximum Memory 2048 neer.

Dit zou het moeten fixen..
Hij zegt dat zelfs het BIOS maar 1 GB herkend, wat zou betekenen dat er meer aan de hand is dan een eventueel maximum in windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:15

--MeAngry--

aka Qonstrukt

BIOS eens een reset of een update geven? Wellicht is er gewoon sprake van een bug.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31
Heb je het geheugen op de juiste spanning draaien (2.6V)? Verder eventueel de kloksnelheid wat terugschroeven (hoewel de bios dit ws zelf al doet) aangezien Athlon64 cpu's uit die tijd vaak moeite hadden met een volledig bezette memory controller (2x dual sided per kanaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YVG
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03-2020

YVG

http://us.msi.com/product/mb/K8N-Neo2-Platinum.html#?div=Detail

Er staat het één en ander over het plaatsen van geheugen. Lees eens door zou ik zeggen

http://us.msi.com/product/mb/K8N-Neo2-Platinum.html#?div=BIOS

XP met SP?

[ Voor 13% gewijzigd door YVG op 02-08-2011 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
@D4NGER: geprobeerd, geen effect.

@--MeAngry--: ik kom er zojuist achter dat de laatste versie BIOS erop zit. Misschien een keertje overwriten, wie weet is het inderdaad een bug.

@Nielson: spanning is netjes op 2.6V, precies volgens spec van de modules. Ze draaien standaard 200MHz, heb 133Mhz geprobeerd op je advies. Zelfde probleem. Denk dat kloksnelheid ook hier geen issue is (het mobo was toentertijd een van de betere overclockers).

@YVG: met SP bedoelt je Service Pack? Yep, SP3 met alle laatste updates zit erop.

Na wat zoeken in de kast heb ik 4 andere modules gevonden (ook Kingston, maar geen HyperX). Het zijn ook double-sided plankjes, maar misschien dat die wel werken. Update over een half uur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31
Sky Lynx schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 23:53:
@Nielson: spanning is netjes op 2.6V, precies volgens spec van de modules. Ze draaien standaard 200MHz, heb 133Mhz geprobeerd op je advies. Zelfde probleem. Denk dat kloksnelheid ook hier geen issue is (het mobo was toentertijd een van de betere overclockers).
Geef anders de memory controller zelf een klein beetje extra prik, denk namelijk dat 't daar wel ergens in zit. Die optie bestond toen blijkbaar nog niet, kan 't iig niet terug vinden in de handleiding. Zet iig de timings, command rate, performance mode e.d. zo relaxed mogelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Nielson op 03-08-2011 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
@Nielson: had dat ook gedaan, was mijn eerste ingeving tijdens het spelen met de BIOS.

***Update***

Een set van 4 andere standaard Kingston 512MB modules schijnt nu wel te werken, zowel in BIOS, Memtest, Windows en Ubuntu. Allevier worden herkend en draaien prima. Denk dat de HyperX modules gewoon niet zo lekker wilden werken met de mobo.

Thnx aan allen hierboven voor de hulp/reacties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:05
stonden die bankjes wel in de qvl of niet?
Pagina: 1