Geluid over geluidskaart en videokaart (HDMI) tegelijk

Pagina: 1
Acties:

• fragfreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11-2025
Hallo,

vandaag heb ik mijn pc op de tv aangesloten via hdmi. Dit werkt prima, zowel het beeld als het geluid kan ik via een hdmi kabel van mijn videokaart (ATI Radeon 4870) naar de tv sturen. Hiervoor was wel een dvi->hdmi converter nodig.

Wat ik echter graag wil, is dat ik het geluid tegelijk via mijn pc speakers en tv krijg. Hierdoor kan ik de subwoofer van mijn pc speakers gebruiken, wat ik altijd wel een waardevolle toevoeging vindt bij films. Mijn pc speakers (logitech z2300) zijn aangesloten op mijn geluidskaart (Creative audigy 4).
Ik gebruik overigens windows 7.

Mijn vraag is of het mogelijk is om tegelijk hetzelfde geluid te hebben op mijn tv en mijn pc speakers.

Ben benieuwd. Alvast bedankt.

Verwijderd

Het antwoord is kort maar krachtig: Nee, dat is niet mogelijk. Bij zowel Vista als Win7 is er maar één mogelijkheid. Het is of HDMI, of Digital Out (S/PDIF, of analoog (speakers). De reden is hiervan, dat MS nu eindelijk met Vista en Win7 eens werk heeft willen maken van een hoogwaardige (HiFi) geluidskwaliteit alsmede een betere beveiliging.

Zelf liep ik twee jaar geleden tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb dat toen opgelost door alleen mijn PC-speakers (nu Adam Artist 3) te gebruiken via een DAC en het TV-geluid te laten voor wat het (waard) was. Daarnaast voorziet de DAC ook mijn Denon Amp van HiFi-prik vanaf de HD, maar dat is een ander verhaal.

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-01 14:06

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Je zou eens naar alternatieve drivers kunnen gaan kijken: Asio bijv. kan makkelijk twee kaarten te gelijk aansturen in combinatie met een (professioneler) programma (traktor weet ik zeker, winamp waarschijnlijk, vlc misschien ook nog)

Dus ja dat kan. Maar zoals gustav zei niet met de build in windows zooi.

[ Voor 13% gewijzigd door Achilles op 03-08-2011 13:55 ]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• fragfreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik ga die drivers zeker even proberen.

Zou een andere oplossing kunnen zijn om alleen het beeld via hdmi naar mijn tv te sturen en het geluid met een aparte kabel vanaf mijn geluidskaart?
Op die manier kan ik pc speakers en tv d.m.v. een splitter op mijn geluidskaart aansluiten. Of zal dit zorgen voor slechter geluid/vertraging in geluid?

• Faico
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-12-2025
Mocht je de pc als HTPC gebruiken in combinatie met XMBC, dan is dit topic op het forum van XBMC zeer interessant om even door te nemen.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
PulseAudio wellicht.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Pagina: 1