Fan loopt, geen beeld.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lieve luitjes

Ik heb vandaag in de hete zonwel te verstaan, mijn computer 'gemod'. Hierbijj heb ik de case helemaal zwart gespoten & gaten in de backplate gemaakt voor kabel management. Alles ziet er goed uit (binnekort before en after foto's).

Nou heb ik alles er netjes in gezet en aangesloten. Heb de 24 pins & 4 pins aan mijn moederbord aangesloten, mijn hardeschijven via sata en mijn moederbord lampjes branden groen. Ook de 6 pins videokaart aansluiting is aangesloten. Nou zet ik de PC aan, alle fans gaan lopen, ook die van mijn videokaart, ik krijg alleen geen beeld.

Ik heb de videokaart (9800GT) geprobeerd op allebij de PCI-E gleuven, maar geen van de twee geeft beeld. De videokaart heb ik op mijn houten tafel gelegt toen ik 'm eruit haalde (dus niet op tapijt oid).

Nou zijn er twee mogelijkheden in mijn ogen:

- Videokaart heeft kuren
- Onder het spuiten is er in één gaatje van mijn 24pins moederbord aansluiting wat verf gelopen. Dit heb ik er geprobeert uit de halen met een tandenstoker en vervolgens helemaal drooggefeunt, maar je ziet dat die helemaal onder is gelopen in de verf. Kan het zijn dat doordat deze pin defect is geraakt, mijn niet genoeg stroom krijg via de PCI-E gleuf?

Of is er iets anders aan de hand? Heb geen tweede PC om even te checken, en als iemand een goedkope PCI-E kaart heeft die die wilt opsturen tegen verzendkosten zou dat heel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verf is nat. Nat geleid stroom.
Nattigheid in een elektrische verbinding is dus nooit goed.
Met de fohn droog je alleen de verf die in rechtstreeks contact staat met de lucht: verf die in een tussenruimte is gekropen, kan nog weken, zo niet maanden, nat blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:11

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 19:16:
Dit heb ik er geprobeertd uit de halen met een tandenstoker en vervolgens helemaal drooggefeunt, maar je ziet dat die
Een föhn blaast statisch geladen lucht.. Op de gok genomen heb je je mobo gefrituurd. NOOIT met een föhn op gevoelige elektronica blazen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar het moederbord loopt prima, (lees: groene lampjes branden op het moederbord, fans draaien). Dus ik vroeg me af of het kan dat als één pin het niet doet, dit consequenties kan hebben op alleen mijn videokaart. Ik zou eerder denken dat als één pin defect is, het hele moederbord niet op zou starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 19:26:
Oke, maar het moederbord loopt prima, (lees: groene lampjes branden op het moederbord, fans draaien).
Dit zegt helemaal niks, heb je het moederbord al uitgesloten door hem om te wisselen met een exemplaar? Zo nee -> Testen.

Het beste kan je hier even de guide bij pakken: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 19:25:
[...]

Een föhn blaast statisch geladen lucht.. Op de gok genomen heb je je mobo gefrituurd. NOOIT met een föhn op gevoelige elektronica blazen.
Dit is aan een voedingskabel. Op mijn voeding heb ik één 20pins. Vervolgens heb ik daar een 20pins to 24 pins opgezet. Op de 24 pins is één pin wat verf ingevallen. Dit heb ik vervolgens schoongemaakt en helemaal drooggeeunt, en het moederbord loopt (groene lampjes) dus ik gokdat ik het moederbord niet heb gefrituurd.

EDIT: ik zal dat topic even doorlezen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 19:28:
[...]

Dit is aan een voedingskabel. Op mijn voeding heb ik één 20pins. Vervolgens heb ik daar een 20pins to 24 pins opgezet. Op de 24 pins is één pin wat verf ingevallen. Dit heb ik vervolgens schoongemaakt en helemaal drooggeeunt, en het moederbord loopt (groene lampjes) dus ik gokdat ik het moederbord niet heb gefrituurd.
Voeding gefrituurd kan ook..

Geef eens aan welke hardware je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Kan ook ergens een kabelbreukje hebben aangezien je met kabelmanagement bent bezig geweest, of ergens een contactje dat niet goed zit, of ergens een kabeltje verkeerdom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Q6600
P5K-E
4GB
9800GT

Met een Levicom VP500B.BL (500W) voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

D4NG3R, ik heb even dat topic doorgelezen, en alles aangesloten op een doos (dus niet in de case) 1gb ram, videokaart & kabels, en nu doet de videokaart het wel. Ik gok dus dat er dankzij de verf ergens iets mis gaat. Ik heb wel alles gespoten (dus ook de houdertjes van het moederbord) ik denk dat ik deze is even ga schuren oid.
Maakt het moederbord geen kortsluiting met de paneel van de kast? Zijn de afstandhouders correct gebruikt? Leg anders alle hardware apart op een houten of plastic ondergrond en test het even. Gebruik beslist geen antistatische zakken, want deze kunnen stroomgeleidend zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je nu je kast gespoten met je hardware er nog in ? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee natuurlijk niet.Heb alles eruit gehaalt, hij was helemaal leeg.Kast gespoten (Alles: pootjes van het moederbord, gewoonweg alles.) Dus ook die koperen dingetjes waar je videokaart tegenaanstaat. Waarschijnlijk is dit het probleem. Daarbij heb ikook de kabels van mijn voeding gespoten, want deze waren allekleuren van de regenboog en zag er niet uit. Toen bedacht ik me ik kan ook een gat maken en de kabels erachter verbergen. Helaas was ik daar telaat mee.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hmm ok, ik snap(te) alleen even niet hoe je dan verf in die connector krijgt? Bij het spuiten van je voeding zelf? Misschien kun je de voeding doormeten om te kijken of deze nog voldoende stroom levert. En daarna alles stap voor stap inbouwen en kijken tot en met welke stap het nog wel werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door Aghanim op 02-08-2011 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat laatste ga ik nu doen :)
Als ik 'm buiten m'n kast aansluit werkt die prima.Dus komt goed I guess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 20:45:
Dat laatste ga ik nu doen :)
Als ik 'm buiten m'n kast aansluit werkt die prima.Dus komt goed I guess
er is dus een kans dat een van je onderdelen een optater gehad heeft, dus er kan sprake zijn van een defect op eventueel langere termijn.

ook moet je verf NOOOOOOIT nat zijn, zeker de afstandsboutjes niet, zorg dat die kast dus helemaal droog is! ook kan verf iets geleiden (?) dat kan ook 1 van de oorzaken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Daarnaast moet je de afstandsbusjes ook niet verven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb alles geschuurt maar het wilt niet baten.. Als ik alles uitde kast haal en aansluit doet die het prima.. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Echt lelijk. Als ik de componenten aansluit buiten de kast doet die het wél. Sluit ik alles aan binnen de kast krijg ik geen beeld... Wat kan het probleem zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke..Met 3 GB geheugen start die wel op, met 4 GB niet. en als die doorstart staat er dit: CMOS Checksum bad

CMOS batterij kapot?

Blijkbaar niet, na 1x opnieuw opstarten staat alles zoals het was. Ik gok dat door dat ene defecte pinnetje het nietmeer genoeg stroom lever voor mijn 4GB geheugen.. Kan iemand dit bevestigen?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:58
Reset je CMOS dan gewoon eens. En het lijkt me duidelijk dat een staafje ram kapot is.
offtopic:
Je kan trouwens ook de Edit knop gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door Spaiker op 02-08-2011 22:13 ]

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke gedaan, je hebt gelijk. Als ik de kapotte erin doe start die niet meer door (begint alleen alles te lopen) vreemd want vanmorgen deed die het nog wel. Kijken of ik garantie kan krijgen via corsair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Je komt uit welk woonplaats? Misschien dat er iemand je kan helpen in de buurt om het probleem te analyseren. Ik raad aan alles uit de kast te halen en d.w.v. verhoging van je moederbord(geen geleidende materialen, inclusief papier/karton) en het aan te zetten. "Handle with care" speel er niet mee.

Ga even langs een PC shop, ze kunnen je vast helpen en kost je misschien 5 euro om nieuwe afstandsbusjes te kopen.

[ Voor 20% gewijzigd door XRayXI op 02-08-2011 22:43 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom uit Helmond, maar ik heb het probleem al gevonden. Het is blijkbaar een ddr2 geheugenstickie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 22:39:
Ik kom uit Helmond, maar ik heb het probleem al gevonden. Het is blijkbaar een ddr2 geheugenstickie.
Had mijn reactie al gewijzigd hierboven :D
Haal toch alles eruit en doe de memtest. Je zal vast wel weer nieuwe ideën hebben voor de kast of dat je kabels NOG beter weg wilt werken :P

/Edit: Misschien heb je al schade toegebracht en wie weet later nog meer. D'ruuut met die handel ;)

[ Voor 11% gewijzigd door XRayXI op 02-08-2011 22:56 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, na heel veel gekloot doet die het weer, wat bleek:

Als ik alle rammetjes erin deed startte die niet door, haalde ik het laatste rammetje eruit, deed die het wel. Ik dacht dus dat mijn rammetje kapot was (Al een RMA formulier bij corsair achtergelaten). Nou kon ik het hier niet bij laten zitten en heb ik wat lopen testen. Als ik het rammetje in de 2e gleuf deed, (alles dus omgewisseld) start die opeens wel door!

Ik heb dual-channel geheugen van corsair: XMS6400.

Nou vraag ik me af hoe dit kan. Betekent dual-channel geheugen dat ze persé langs elkaar moeten staan? Of in een bepaalde volgorde? Want alles werkt nu opeens wel weer in deze volgorde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Mijn gok: verf blijft lang geleiden. Is die eenmaal door-en-door droog zal de geleiding weer 0 zijn.
Door de tijd is je laatste restje natte geleidende verf gedroogd, en alles werkt weer zoals het hoort.

Je hebt mazzel, want door alle capriolen had je best wel wat kapot kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:27

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

In je handleiding staatt normaalgezien hoe je de rams moet inprikken om ze in dualchannel te zetten. Je kan ook perfect twee keer singlechannel draaien... dat gebeurd trouwens automatisch als je ze niet correct inprikt. Het feit dat ie de ene keer wel opstart en de andere keer niet. Toch maar eens memtest draaien. Mss één kapotte ramsleuf op het mobo. Meestal kan je op kleurtjes afgaan om je dualchannel te schakelen. volgens mijn googleskills zullen slot 1-3 en 2-4 voor dualchannel zorgen. als je 1-2 of 3-4 of 1-4 of 2-3 doet krijg je singlechannel.

Indien het de verf zou blijken te zijn heb je massas mazzel gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Joindry op 03-08-2011 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ben op dit moment memtest aan het draaien, even kijken wat eruit komt (gaat wel erg sloom, 1 minuut per %, maargoed, ik zal het even laten staan. Zal straks ook eens kijken hoe het met dual-channel zit, want het geheugen ziet er allemaal hetzelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 14:30:
Oke, ben op dit moment memtest aan het draaien, even kijken wat eruit komt (gaat wel erg sloom, 1 minuut per %, maargoed, ik zal het even laten staan. Zal straks ook eens kijken hoe het met dual-channel zit, want het geheugen ziet er allemaal hetzelfde uit.
Een goeie memtest laat je 8-24 uur lopen om zeker te zijn dat je geen errors hebt.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan doe ik dat vanavond wel even :)
Pagina: 1