Pompen kapot na omzetten molex naar 3-pins/fancontroller?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 11:31

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Van 't weekend was ik bezig m'n eerste waterkoelingssetup ineen te schroeven, onderdeel daarvan zijn 2 MCP355 pompjes welke van molex aansluiting waren voorzien. Na 't leaktesten wilde ik deze overzetten op m'n fancontroller, omdat op 12V het geluid dat ze produceerden niet erg aangenaam was. De fancontroller kon 30W per kanaal aan, dus dat zou geen probleem mogen worden.

Ik knip dus de molexjes af en soldeer de kabeltjes aan een 3-pins fanconnector. Gewoon geel op geel, zwart op zwart en rood op rood, daar zou je niets fout aan kunnen doen leek mee. Stekkertjes op de fancontroller geprikt, potmeters eerst teruggedraaid naar 0W.

Toen de fancontroller verkeerd aangesloten. In een moment van onoplettendheid de stekker omgedraaid waardoor de 12V op de aarde kwam te staan en andersom, idioot dat dat ook gewoon paste. Boem. Veertig euro ging in rook op, de potmetertjes fikten in enkele seconden door.

Nieuwe fancontroller in huis gehaald. Deze keer wel goed aangesloten, pompjes erop gezet, vermogen erop. Niks. De pompen gaven geen kik. 3-pins afgeknipt en de draadjes direct op een molex aangesloten, nog steeds niks...

Er kunnen dus 3 dingen gebeurd zijn:
- de pompen hebben een opdonder gekregen toen de potmeters doorfikten
- falend soldeerwerk en of een gebrek aan agrarisch denkvermogen van mijn kant heeft de pompen vernield
- ik zie iets simpels over het hoofd, de pompen werken stiekem wel en jullie kunnen me vertellen watskeburt...

Graag jullie mening hierover en, what do?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bij een molex stekker is de de gele draad de +12V, de rode draad de +5V en de twee zwarte draden aardedraden. Weet je zeker dat dit bij je fancontroller ook het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Van mijn fancontroller wist ik dit niet zeker, maar ik ging er vanuit dat bij 3-pins fanaansluiting wel dezelfde kleurcodes werden gebruikt, dus ik heb de draadjes 1:1 overgezet.

Het zorgwekkende is dat als ik nu de kabels in een molexstekkertje wurm en de spanning erop zet, de pompen ook niet werken :C

Overigens lijkt me dat een simpel electromotortje als in een pomp wel wat kan hebben, maar er schijnt ook een printplaat in te zitten. Die zal dan wel stuk zijn of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:16

Rmg

Singular1ty schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 17:10:
Van mijn fancontroller wist ik dit niet zeker, maar ik ging er vanuit dat bij 3-pins fanaansluiting wel dezelfde kleurcodes werden gebruikt, dus ik heb de draadjes 1:1 overgezet.
volgens mij is bij een 3 pins fan aansluiting meestal rood 12v zwart gnd, en geel pwm of tacho.... ( en 3 pins lijkt me tacho )

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 02-08-2011 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
4-pins aansluitingen zijn de tacho voorzover ik begreep. Maar dan zou ik dus de gele en zwarte draad op m'n fancontroller moeten aansluiten, en de rode draad apart op m'n molex?

Nogmaals, de pompen werken ook niet als ik ze op de oude manier aansluit. Zouden ze kapot zijn of is er nog iets wat ik proberen kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:06

Mikayu

.srt

Die 4pins was juist voor variabele snelheid (meestal blauw) en de gele geeft alleen een signaaltje hoe snel de fan draait. rood en zwart is dan 12v en gnd

Bij een fancontroller heeft die 4e pin weinig nut. En ik zou die gele draad ook niet aansluiten aan je pomp (tenzij die een soortgelijk signaal heeft hoe snel je pompt draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Dus jij zegt: rood op geel en zwart op zwart, geel niet aansluiten en kijken wat er gebeurt? Wat ik vergat te zeggen, is dat mijn pompen een aparte RPM lijn hebben met een 3-pins header voor op je moederbord, dus volgens mij zijn alledrie de draden ervan bedoeld voor een zekere spanning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:06

Mikayu

.srt

Ik gok dat je geel van je voeding (12v) op de 'RPM lijn' (geel?) van je pomp hebt aangesloten en daardoor het één en ander mee opgeblazen heb.
De 'RPM lijn' is niet noodzakelijk voor de werking van je pomp, deze geeft alleen een signaal (naar je moederbord of fancontroller als ie dat ondersteund) en hoeft niet onder stroom

Dus idd; Het rode draadje van je pomp aansluiten op de gele 12v van je voeding, en zwart gewoon op zwart (gnd) en dan even kijken of ze het nog doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Maar... het gele draadje is volgens mij NIET de RPM lijn. De pomp zat namelijk eerst met molex aangesloten, het lijkt me dus zeer sterk dat er een rpm lijn tussen zat. Aan de pompen zit een losse rpm lijn met blauw draadje, aan een 3-pins connector zodat je die op het moederbord kan zetten.

Maar ik zal nog even kijken wat er gebeurt als ik rood op geel aansluit. Veel te verliezen heb ik toch niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:36

Part

Helemaal niets.....

Misschien kun je hier nog wat mee:
Laing DDC water pump repair kit MCP350/MCP355
http://cgi.ebay.com/Laing...ain_0&hash=item35aff64c94

http://cgi.ebay.com/Laing...ered-MCP355-/330540505301

[ Voor 19% gewijzigd door Part op 02-08-2011 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Jep, dankjewel voor de tip. Da's dezelfde verkoper waar de pompen oorspronkelijk vandaan komen. Als er geen leven meer in de pompen te krijgen is zal ik er een paar bestellen, maar de levertijd is wat aan de lange kant en aangezien mijn onafgemaakte build nu de keukentafel bezet stelt iedereen in huis het op prijs als ik zo snel mogelijk m'n build afmaak :) Nieuwe pompjes heb ik al via HighFlow geregeld.
Pagina: 1