BSOD bij opstarten nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

• Xeal123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-05-2025
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een nieuw moederbord, een nieuwe voeding, een nieuwe HDD en een nieuwe processor aangeschaft voor mijn PC.

- HDD: Samsung 2TB spinpoint ECO green
- Moederbord: ASUS P8P67LE
- Processor: I5 2500 boxed
- Voeding: OCZ ModXStream Pro 600WATT

Ik heb alles ingebouwd en aangesloten. Vervolgens windows geinstalleerd op mijn nieuwe HDD. Installatie liep vlekkeloos, alles lijkt te werken. Vervolgens gaat windows voor zijn eerste startup en krijg ik een BSOD. Dit BSOD geeft foutcode STOP: 0x0000007B. Ik heb al geprobeerd hem te disconnecten en reconnecten, in andere SATA ports te stoppen en een andere kabel te gebruiken, ook heb ik geprobeerd windows opnieuw te installen na de HDD volledig geformat te hebben. Geen van deze opties gaf het gewenste resultaat en hij BSODt nog steeds bij startup. Deze BSOD verschijnt altijd na het scherm met STARTING WINDOWS.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik weet zeker dat ik de kabels goed heb aangesloten. Zelf zat ik te denken aan een bepaalde bios optie die niet goed is misschien?

Uw hulp wordt gewaardeerd!

• Droomygirl
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2021
0x7B is een HDD driver gerelateerde error.
Ik vermoed dat je driver niet klopt (probeer evt even of IDE/SATA mode wisselen in de BIOS verschil maakt) en test je of je harde schijf niet defect is (met een bootable CD is vaak de makkelijkste optie).

Succes!

• Xeal123
Wow meteen raak, ik heb hem op IDE gezet en nu kom ik in windows. Hoezo werkt het nu wel? Wat voor theorie zit hier achter? En waarom moet ik een SATA schijf op IDE mode zetten?

Hartstikke bedankt alvast!

• Droomygirl
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2021
Omdat je geen (goeie) SATA driver geinstalleerd hebt, snapt windows niet goed hoe hij met je schijf om moet gaan. Wellicht kan je vanuit IDE mode nu proberen om een goeie SATA driver te installeren en dan je BIOS terug op SATA te zetten.

Je kan je afvragen of het sop de kolen wel waard is, want het verschil in snelheid (IDE versus SATA mode) zal je enkel merken als je veel data over en weer wil pompen..

Succes (alweer) ;)

• Xeal123
Super bedankt, ga ik proberen!

• Xeal123
Heb de SATA drivers geinstalleerd van de chipset, maar nog steeds werkt het niet op die SATA mode. Nog ideeën?

• Xeal123
Iemand?

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:47
Xeal123 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 15:52:
Wow meteen raak, ik heb hem op IDE gezet en nu kom ik in windows. Hoezo werkt het nu wel? Wat voor theorie zit hier achter? En waarom moet ik een SATA schijf op IDE mode zetten?
Hartstikke bedankt alvast!
Ergens in de BIOS moet je AHCL enablen , (Advanced Host Controller Interface).
lees er maar over , google of wiki.
Daarna opnieuw windows installeren. en drivers chipset op cd of usb-stick bij de hand houden.

enne niet bumpen binnen 24 uur.

[ Voor 3% gewijzigd door beascob op 02-08-2011 19:06 ]

gewaarwordingshorizon

• Xeal123
beascob schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 19:04:
[...]

Ergens in de BIOS moet je AHCL enablen , (Advanced Host Controller Interface).
lees er maar over , google of wiki.
Daarna opnieuw windows installeren. en drivers chipset op cd of usb-stick bij de hand houden.

enne niet bumpen binnen 24 uur.
Moet ik per sé Windows opnieuw installeren? Heb namelijk net alles weer voor elkaar (behalve dat SATA gedoe dan).
Pagina: 1