Beoordeling nieuwe HiFi opstelling

Pagina: 1
Acties:

• Morrowg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-08-2025
De meeste vragen heb ik gelukkig al kunnen beantwoorden door allerlei fora na te lezen, maar omdat dit toch een persoonlijke vraag is, heb ik een nieuw topic gemaakt.

Ik ben druk bezig met een nieuwe HiFi installatie. Zouden jullie hier op willen schieten? Misschien heb ik nog het een en ander over het hoofd gezien. Ik heb hiermee nog niet veel ervaring.

TV: Panasonic 42VT30
Versterker: Marantz PM7004
Speakers: Focal 836V of de Focal 826V (ik moet hier nog naar gaan luisteren en heb het Focal ervaringen topic uitgebreid gelezen)
Mediacenter: AC Ryan Playon HD2
Xbox 360

De Xbox en de Playon HD2 sluit ik middels een HDMI-kabel aan op de Panasonic TV. Dan ben ik van plan de analoge audio uitgang van de Panasonic te gebruiken om alle audio bronnen te verbinden met de Marantz PM7004 versterker.

Nu heb ik de volgende vragen: Is dit de beste manier van aansluiten? Kan ik het audio signaal vanaf de Panasonic beter digitaal uitvoeren en deze dan met een extern DAC omzetten?

Graag jullie reactie! Alvast bedank.

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-01 09:16
Staat niet bij of je Stereo of dolby wil. Voor stereo kan dit allemaal, voor 5.1 kan je dit vergeten. Analoog kan geen 5.1 aan. Je kan het geluid toch ook splitsen. Ik heb mijn PS3 met optisch naar reciever en HDMI naar tv. Kan ik zelf kiezen waar ik het geluid over wil hebben.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Volgens mij is die Marantz ook alleen maar stereo, dus 5.1 is niet echt van toepassing.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

Morrowg schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:39:
Nu heb ik de volgende vragen: Is dit de beste manier van aansluiten? Kan ik het audio signaal vanaf de Panasonic beter digitaal uitvoeren en deze dan met een extern DAC omzetten?
Sowieso wel de makkelijkste manier van aansluiten. De uitgangen van de TV zijn in 99,9% van de gevallen gesynched met het beeld. Dus van delay zal je geen last hebben, iets waar je wel last van kan hebben als je apparatuur direct op de Marantz aan gaat sluiten.

Ikzelf zou eerst analoog aansluiten en zien wat het resultaat is. Mocht je verbetering zoeken of willen kan je dat altijd nog zoeken in de vorm van de TV digitaal aansluiten via een externe DAC.
Jawel, alleen niet via één kabel zoals de digitale varianten wel kunnen. Met meerkanaals analoog kan je zo ver gaan als de receiver toe laat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Morrowg
barry457 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:42:
Staat niet bij of je Stereo of dolby wil. Voor stereo kan dit allemaal, voor 5.1 kan je dit vergeten. Analoog kan geen 5.1 aan. Je kan het geluid toch ook splitsen. Ik heb mijn PS3 met optisch naar reciever en HDMI naar tv. Kan ik zelf kiezen waar ik het geluid over wil hebben.
De Marantz PM7005 is een stereo versterker. Ik wilde eerst voor surround gaan maar met mijn budget voor speakers (2000 euro) leek het mij een beter idee om voor een goeie stereo opstelling te gaan dan meteen een matige surround opstelling. Daarnaast luister ik meer muziek dan dat ik films kijk.

• Morrowg
De analoge audio output is ook van prima kwaliteit?

Verwijderd

Heb je de pm7004 al aangeschaft? Ben niet zo'n fan van de nieuwere marantz toestellen.

Verwijderd

Waarom de pm 7004 als ik vragen mag? Voor 150-200 euro meer heb je de AS-1000 van Yamaha.

• bram1984
Als je nu ook even het verschil onderbouwt, dan is de TS ook weer blij..

Verwijderd

onderzoeksplicht ligt bij hem. Hij vraagt om snelle reacties.

• bram1984
Dus dan ga je zomaar wat roepen zonder te onderbouwen? En waar staat dat hij snelle reacties wilt?

Verwijderd

"Zouden jullie hier op willen schieten?"

2e alinea 2e zin.

Kom nou kerel, maak hier niet een troll thread van.

• bram1984
En dat betekent? Juist; bekritiseren, en heeft weinig met de snelheid van de reactie te maken. ;)

Ik vind het alleen wat vreemd overkomen om te vragen waarom iemand niet een ander apparaat van "maar" (dat zeg je niet letterlijk, maar zo komt het over) € 200,- neemt, zonder ook maar enige onderbouwing waarom deze € 200,- extra het waard is en wat het verschil verder is.

• Morrowg
Ik heb de Marantz PM7005 nog niet aangeschaft. Ik zal eens kijken naar de Yamaha AS-1000. Ik waardeer alle reacties en natuurlijk hoeven jullie niet al het werk te doen, maar zoals ik in mijn post ook benoem heb ik nog niet heel veel ervaring. Excuus als ik een andere indruk heb gewekt.

Schoenmerlijn, heb jij ervaring met de Yamaha AS-1000? Mijn budget staat een speling van 200 euro zeker toe dus ik zal me hierin verdiepen.

• Morrowg
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 15:56:
Heb je de pm7004 al aangeschaft? Ben niet zo'n fan van de nieuwere marantz toestellen.
Waar vindt je dan dat ze in tekort schieten? Waar heb je betere ervaringen mee?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-01 17:47

DjVe

Hatsaflats!

wellicht een stomme suggestie, maar waarom schrijf je niet eens op wat je budget is, hoe groot de ruimte is, wat je opstelling moet zijn, en of je nog andere wensen hebt (maten of design or whatsoever). Ga vervolgens naar een fatsoenlijke (ja een fatsoenlijke) audio/videozaak en laat je voorlichten. Je gaat een berg met geld uitgeven en je berust je keuze tot reviews op het internet. Ga lang een Hobo hifi en laat je adviseren en ga lekker luisteren. Vaak kan je op afspraak ook dingen omruilen als ze thuis niet bevallen en je kan alles rustig beluisteren. Vervolgens kan je altijd nog vragen om er een goede prijs van te maken.

• Morrowg
Jordy van e schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 09:15:
wellicht een stomme suggestie, maar waarom schrijf je niet eens op wat je budget is, hoe groot de ruimte is, wat je opstelling moet zijn, en of je nog andere wensen hebt (maten of design or whatsoever). Ga vervolgens naar een fatsoenlijke (ja een fatsoenlijke) audio/videozaak en laat je voorlichten. Je gaat een berg met geld uitgeven en je berust je keuze tot reviews op het internet. Ga lang een Hobo hifi en laat je adviseren en ga lekker luisteren. Vaak kan je op afspraak ook dingen omruilen als ze thuis niet bevallen en je kan alles rustig beluisteren. Vervolgens kan je altijd nog vragen om er een goede prijs van te maken.
Nee Jordy helemaal geen stomme suggestie. Ik ben ook zeker van plan bij de Hobo HiFi langs te gaan om uitgebreid te gaan luisteren. Ik heb nog een hoop vragen die alleen te beantwoorden zijn door te gaan luisteren. Ik wilde me alleen wel zo goed mogelijk voorbereiden en orienteren aangezien ik geen ervaring heb.

Mijn budget is 2000 euro voor de speakers en maximaal 1000 voor een versterker. De ruimte is een woonkamer en keuken in een van ongeveer 50 m2. In deze ruimte ligt dominant een houten vloer. De inrichting moet verder nog gedaan, ik moet nog verhuizen. Als de akoestiek niet bevalt kan ik deze dus nog aanpassen met vloer- en/of wandkleden.

Verwijderd

Morrowg schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:08:
[...]

Mijn budget is 2000 euro voor de speakers en maximaal 1000 voor een versterker. De ruimte is een woonkamer en keuken in een van ongeveer 50 m2. In deze ruimte ligt dominant een houten vloer. De inrichting moet verder nog gedaan, ik moet nog verhuizen. Als de akoestiek niet bevalt kan ik deze dus nog aanpassen met vloer- en/of wandkleden.
Misschien een off-topic (min of meer) vraag, maar heb je ooit aan een buizenversterker gedacht? Qua budget zou het met passen en meten wel lukken, je gaat misschien minder voor de speakers uitgeven en tegenwoordige buizen hebben vaak een levensduur van rond de 10.000 uur. Het, totaal andere, geluid moet je natuurlijk liggen. Ook weet ik niet in hoever je naar analoge bronnen (vinyl) luistert, deze post is dus echt maar een schot in het duister, maar daar vroeg je om :)

• Morrowg
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:53:
[...]

Misschien een off-topic (min of meer) vraag, maar heb je ooit aan een buizenversterker gedacht? Qua budget zou het met passen en meten wel lukken, je gaat misschien minder voor de speakers uitgeven en tegenwoordige buizen hebben vaak een levensduur van rond de 10.000 uur. Het, totaal andere, geluid moet je natuurlijk liggen. Ook weet ik niet in hoever je naar analoge bronnen (vinyl) luistert, deze post is dus echt maar een schot in het duister, maar daar vroeg je om :)
Nee nog helemaal niet over nagedacht. Ik luister weliswaar alleen digitale muziek, maar ik zal me is inlezen.

Verwijderd

Morrowg schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:05:
[...]

Nee nog helemaal niet over nagedacht. Ik luister weliswaar alleen digitale muziek, maar ik zal me is inlezen.
Er is een tread, speciaal gewijd aan Chinese (over het algemeen goedkopere) HiFi, waaronder een groot gedeelte buizenamps.

Veel leesgenot ;)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 16:35
Morrowg schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:39:
De Xbox en de Playon HD2 sluit ik middels een HDMI-kabel aan op de Panasonic TV. Dan ben ik van plan de analoge audio uitgang van de Panasonic te gebruiken om alle audio bronnen te verbinden met de Marantz PM7004 versterker.
Ik weet niet of je ook wel eens muziek luistert?* Anders zou ik die Playon ook rechtstreeks op de versterker hangen. Anders moet de tv aan blijven, alleen om je audiosignaal naar je versterker te kunnen sturen...

* Ja dus, dat zeg je twee posts hierboven...

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 03-08-2011 12:15 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-01 11:11

Bejit

Svenska Faderland

De ervaring die ik heb opgedaan, is dat het weinig uitmaakt wat voor versterker je neemt, als hij maar sterk genoeg is om de speakers aan te sturen.(Receiver is andre verhaal, maar dat heeft met alle extra opties te maken ;))

Een Onkyo SR509 zou je kunnen gebruiken. Geluid kan je optisch van TV naar receiver laten lopen en dan zo veel mogelijk aansluiten via HDMI op de TV, evt via de receiver. Dat het een "surround" versterker is, maakt niet uit. Een versterker van boven de 500 euro vind ik persoonlijk weggegooid geld. Heb naar veel verschillende versterkers geluisterd(O.a. klasse A van Harman Kardon) met dezelfde speakers en heb nooit verschil kunnen horen. Ja de zwaardere versterker kan veel harder zonder te vervormen, maar ik denk dat je meer zorgen moet maken om de buren dan geluidsvorming op zo'n hoog volume :P.

Speakers aanraden is een lastig verhaal. Elke speaker klinkt anders in een andere ruimte. Een speaker die geweldig klinkt bij een kennis of HiFi zaak kan totaal niet klinken in je eigen huiskamer. Het heeft voornamelijk te maken met persoonlijke voorkeur en akoestiek. De ene is al tevreden met Eltax( http://www.eltax.com/en/model/202_Monitor-III-SE.html ) a 150 euro, de andere zweert bij zuilspeakers van minste 2000 euro en de andere bij magnepans.

Uiteindelijk kan je alleen zelf beoordelen welke speakers jij mooi vindt klinken in jouw huiskamer.

Systeempje

Verwijderd

Morrowg schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 09:05:
[...]

Waar vindt je dan dat ze in tekort schieten? Waar heb je betere ervaringen mee?
Het nieuwe Marantz spul stelt allemaal niet zoveel voor, slecht gebouwd veel plastic beperkte voeding. Voor ~700 kan je ook een PM-16 kopen en die laten reviseren (of je vindt er toevallig een die al nagekeken is voor <700). Nu zal het met een stel Focals wel meevallen, die zijn niet zo moeilijk aan te sturen maar ik vind het geldverspilling om een minder product te gaan kopen.

En voor de luidsprekers: ga eerst eens luisteren.

• Morrowg
Bejit schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:25:
De ervaring die ik heb opgedaan, is dat het weinig uitmaakt wat voor versterker je neemt, als hij maar sterk genoeg is om de speakers aan te sturen.

Een Onkyo SR509 zou je kunnen gebruiken. Een versterker van boven de 500 euro vind ik persoonlijk weggegooid geld. Heb naar veel verschillende versterkers geluisterd(O.a. klasse A van Harman Kardon) met dezelfde speakers en heb nooit verschil kunnen horen. Ja de zwaardere versterker kan veel harder zonder te vervormen, maar ik denk dat je meer zorgen moet maken om de buren dan geluidsvorming op zo'n hoog volume :P.

Uiteindelijk kan je alleen zelf beoordelen welke speakers jij mooi vindt klinken in jouw huiskamer.
Ja, ik hoor nu toch weer een hoop verschillende meningen over versterkers. Nogmaals, ik ga niet zomaar een versterker en 2 speakers aanschaffen omdat andere hier goede ervaringen mee hebben. Ik wil alleen niet zonder enige kennis de Hobo HiFi binnen lopen.
Het eindoordeel vind niet hier plaats maar in de winkel op de luisterstoel.

Ik wil tijdens het luisteren een aantal speakers met elkaar vergelijken en ik wil het verschil horen tussen een stereo versterker en een surround receiver in dezelfde prijsklasse. Daarnaast wil het verschil horen tussen een lossless geluidsopname en een mp3 met een 320kbps compressie (als er al een verschil te horen is).

Ik ga in ieder geval eens kijken naar de specificaties van de Onkyo SR509. Bedankt voor je suggestie Beijt.

• Morrowg
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 16:09:
[...]

Het nieuwe Marantz spul stelt allemaal niet zoveel voor, slecht gebouwd veel plastic beperkte voeding. Voor ~700 kan je ook een PM-16 kopen en die laten reviseren (of je vindt er toevallig een die al nagekeken is voor <700). Nu zal het met een stel Focals wel meevallen, die zijn niet zo moeilijk aan te sturen maar ik vind het geldverspilling om een minder product te gaan kopen.

En voor de luidsprekers: ga eerst eens luisteren.
Hier had ik geen idee van, heb jij hier nog een bron van? Voor die prijs zal je toch wel wat kwaliteit terug krijgen? Hoe zit dat bijvoorbeeld met Onkyo versterkers?

• Morrowg
dreamscape schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:14:
[...]

Ik weet niet of je ook wel eens muziek luistert?* Anders zou ik die Playon ook rechtstreeks op de versterker hangen. Anders moet de tv aan blijven, alleen om je audiosignaal naar je versterker te kunnen sturen...

* Ja dus, dat zeg je twee posts hierboven...
Ja dat klopt maar hoe kan ik mijn muziek dan selecteren? Daarvoor heb ik toch een scherm nodig..

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-01 12:49

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Ik weet niet of je specifiek zoekt naar nieuw spul, maar er is voor audio een heel groot aanbod gebruikt/demo spul te vinden. Wellicht kun je eens kijken op www.audiomarkt.de en dan naar sectie audio-markt. Hier staan veel zaken op, o.a. ook de speciaalzaken, welke hun demo modellen relatief goedkoop weg doen. Vooral bij speakers kan dit heel erg veel schelen. De Marantz versterkers ben ik persoonlijk niet zo weg van, maar dit is ook waar smaken verschillen.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-01 17:47

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou je eerst gaan richten op de speakers en er dan pas gaan richten op een versterker. Je luidsprekers bepalen voor het grootste gedeelte het geluid en daar pas je je versterking op aan.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 16:35
Morrowg schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 20:21:
[...]

Ja dat klopt maar hoe kan ik mijn muziek dan selecteren? Daarvoor heb ik toch een scherm nodig..
En dus sluit je hem met HDMI aan op je tv en daarnaast ook nog eens op je versterker. Dan selecteer je je muziek en dan kun je desgewenst nog de tv uitzetten...

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Morrowg schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 19:58:
[...]

Hier had ik geen idee van, heb jij hier nog een bron van? Voor die prijs zal je toch wel wat kwaliteit terug krijgen? Hoe zit dat bijvoorbeeld met Onkyo versterkers?
Toen Onkyo nog integra versterkers maakte was het nog wel prima, maar dat is ook al wat jaartjes geleden.

• Morrowg
dreamscape schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 21:15:
[...]

En dus sluit je hem met HDMI aan op je tv en daarnaast ook nog eens op je versterker. Dan selecteer je je muziek en dan kun je desgewenst nog de tv uitzetten...
Oh nu snap ik je. Voor muziek is dit een goed idee, maar voor films ook? Is er niet een grotere kans dat het geluid asynchroon loopt t.o.v. het beeld?
Jordy van e schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 21:00:
Ik zou je eerst gaan richten op de speakers en er dan pas gaan richten op een versterker. Je luidsprekers bepalen voor het grootste gedeelte het geluid en daar pas je je versterking op aan.
Misschien heb je gelijk. Ik denk dat ik met de genoemde merken toch niet heel erg de fout in kan gaan. Ik richt me op de speakers en hou voor de versterker een budget van ongeveer 800 euro.

[ Voor 36% gewijzigd door Morrowg op 03-08-2011 22:30 ]

Pagina: 1