SSD OS bootable en SRT caching techniek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ola medetweakers,

Binnenkort ontvang ik de parts voor mijn nieuwe rig. Aangezien mijn moederbord de chipset Z68 draagt kan ik ook gebruik maken van Intel's SRT cache techniek.

Nu is mijn plan om op mijn SSD (M4 128GB) zowel OS - Windows 7 64 bit te installeren en de rest (64GB maximized) te gebruiken als cache voor mijn HDD.

Dit moet echter wel via een omweg, zoals op het AnandTech forum in details besproken is = http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2172381

In het kort komt het neer op de volgende stappen

1) zet RAID modus aan in het bios
2) installeer windows
3) installeer SRT en wijs een gedeelte van je SSD aan als cache (min 18,6GB maximum 64GB)
4) maak de HDD schijf weer leeg en ontkoppel deze
5) installeer windows opnieuw (dit keer op de resterende data van de SSD)*
*mocht de bios / windows je SSD niet detecteren maak gebruik van de juiste drivers via USB
6) koppel je HDD er opnieuw aan
7) gebruik je SRT controller om je HDD te cachen (enhance / maximized)
8) klaar!

Voordelen:

- Je pc start retesnel op omdat de OS op de SSD staat
- Je overige data (games / video's / foto's / films / etc wordt gecached via de SSD (overigens geld hier hoe groter de cache v.d. SSD - max 64GB - hoe meer winst je haalt uit de gewone HDD - performance wise)

Wat ik overigens nog niet terug kon vinden op het AnandTech forum is of het ook mogelijk is om bovenstaande techniek te gebruiken maar dan vervolgens 2x1TB in RAID0 eraan te hangen (als 1 volume) en deze dan ook te cachen.

Volgens Intel is het met een SSD alleen mogelijk om 1 fysieke schijf te cachen, dus als iemand hier ervaring mee heeft of het heeft geprobeerd hoor ik het graag.

Ik heb zelf namelijk hier nog in mijn oude systeem 2x1TB Western Digital Black liggen en eigenlijk wil ik die gebruiken in RAID0 modus (ik heb een externe HD als backup waar de echt belangrijke zaken op staan dus ik maak me niet druk wat betreft schijf kapot - data weg)

Vraag is dus:

Is het mogelijk om de volgende set up te hebben:

- SSD (met OS erop en 64gig SRT caching)
- 2 x 1TB WD Black in RAID 0 (cached door de SSD SRT 64gig)

Overigens zijn alle ervaringen hier welkom. Laat maar weten.

Cheers,
RedRork