Router achter userUNfriendlymodem/router dubbele dhcp

Pagina: 1
Acties:

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-02 10:46

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een wel bekende/irritante Thomson tg712 van Online.nl. Hierachter heb ik een Linksys E2000 hangen (Als een domme switch/ap waardoor ik een netwerkpoortje kwijt ben). Ik kreeg het namelijk maar niet aan de praat om een router achter de router te zetten. Nu zijn er best veel topics over soortgelijken dingen, maar nu heb ik het probleem dat de DHCP service van het Online modem het niet goed doet (behalve resetten naar factory default helpt voor een paar weken). Nu wil ik dus dat mijn Linksys dit doet, maar je kan DHCP niet uitzetten op dat dichtgetimmerde modem en dubbele DHCP gaat niet werken.

Ik heb al geprobeerd om de linksys in een ander ip range te plaatsen (192.168.2.x ipv 192.168.1.x) dan het online modem en de linksys dhcp ingeschakeld, maar dan blijft er toch een uitroepteken bij mijn lan-verbinding staan met geen internet als gevolg (verkeerde gateway krijg je). Kan iemand mij de goede richting in helpen? Ik kan overigens helemaal niets veranderen op het modem op portforwarding na.
Nu las ik nog iets over de linksys in een DMZ, maar dat kan ik niet helemaal volgen. Want ik moet dat dan geloof ik al aangeven in het modem van online toch? En dat kan natuurlijk weer niet. Liefst koop ik geen nieuw modem, want de voipinstellingen zijn niet bekend en kan ik niet bellen.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je zult je Linksys als router in moeten zetten. Zorg ervoor dat de Linksys aan de Lan-zijde in een andere range zit dan de Thomson. (bijvoorbeeld 10.1.1.x), en configureer hem aan de Wan-zijde als DHCP client. Dan sluit je de Wan aan aan je Thomson, en hangt je Lan achter de Linksys.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Mijzelf schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 10:12:
Je zult je Linksys als router in moeten zetten. Zorg ervoor dat de Linksys aan de Lan-zijde in een andere range zit dan de Thomson. (bijvoorbeeld 10.1.1.x), en configureer hem aan de Wan-zijde als DHCP client. Dan sluit je de Wan aan aan je Thomson, en hangt je Lan achter de Linksys.
Ja dat dacht ik ook... precies zo heb ik het geprobeerd en dacht ook dat het zo moest. Maar ik heb dan geen internetverbinding...

• Mijzelf
  • Niet online
Wat zijn de IP ranges van de Linksys en de Thomson? Krijgt die Linksys een IP adres? Wat is zijn default gateway? Kun je de Thomson benaderen (door de Lnksys heen?)

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Mijzelf schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 10:34:
Wat zijn de IP ranges van de Linksys en de Thomson? Krijgt die Linksys een IP adres? Wat is zijn default gateway? Kun je de Thomson benaderen (door de Lnksys heen?)
Ip range Linksys zou dan in jou geschetste setupje zijn (nu niet natuurlijk).
Thomson heeft ip 192.168.1.254 (kan je ook niet aanpassen en subnet kan je niet vinden)
Linksys zou ik dan 192.168.2.1 geven (subnet 255.255.255.0)
Iprange Thomsom 192.168.1.100 tot 150
Linksys 192.168.2.100 tot 150
Op de Linksys geef ik bij "Type Internet verbing" aan "Automatische configuratie DHCP"

Als je een ip krijgt dan krijg je van de linksys:
192.168.2.100
dns 192.168.2.1
gateway 192.168.2.1
en geen internet :-)

De Thomson kan ik vervolgens ook niet benaderen.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:27
Op bovenstaande manier doen en dan een powercycle geven op je modem.
Wil nog weleens helpen.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
TRAXION schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 10:48:
Op bovenstaande manier doen en dan een powercycle geven op je modem.
Wil nog weleens helpen.
I know. Done that :-) no worky worky
Maar ik ben dus niet gek dat dit de normale weg is?
Wat is dan de 2de manier over dat DMZ verhaal? Kan ik daar wat mee?

• Mijzelf
  • Niet online
JanW23 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 10:49:
Maar ik ben dus niet gek dat dit de normale weg is?
Zeker niet.
Wat is dan de 2de manier over dat DMZ verhaal? Kan ik daar wat mee?
Nee. Dat heeft hier niets mee te maken. Wanneer je een apparaat in DMZ zet, betekend dat dat alle (niet expliciet geforwarde poorten) naar dat apparaat worden geforward. Dat is dus de oplossing als je in je buitenste router de portforwarding niet voor elkaar krijgt.
JanW23 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 10:43:
Ip range Linksys zou dan in jou geschetste setupje zijn (nu niet natuurlijk).
Thomson heeft ip 192.168.1.254 (kan je ook niet aanpassen en subnet kan je niet vinden)
Linksys zou ik dan 192.168.2.1 geven (subnet 255.255.255.0)
Dit zou het probleem kunnen zijn. Als de subnet van de Thomson groter is dan /24, kan de Linksys niet routeren. Maar goed, dat zou je kunnen zien in het aan de Linksys toegewezen adres/netmask.
<snip>
Ja, maar welk adres/gateway krijgt de Linksys zelf?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je moet in de Thomson je Linksys in DMZ zetten (om te kunnen portforwarden met je linksys). Maar veel succes, dat kan hij vast niet.

Heb je al is geprobeerd je linksys een vast adres te geven op de wan poort naar de thomson. bijv x.x.x.250?

*Ah herkenbaar. Daarom gebruik ik dat modem niet.*

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Oja, er gaat nu een lampje branden......
Op de LinkSys staat dus bij Internetverbinding "Automatische configuratie DHCP" dus hij moet een IP krijgen van de Thomson.... bij de status op de Linksys staat ALLES op 0.0.0.0... en dat klopt ook want de DHCP service op de Thomson is dus gaar :-)

Dus als ik dat nu verander naar een vast ip bijv 192.168.1.253
Sub 255.255.255.0
Gate 192.168.1.254
DNS 192.168.1.254

Dan zou het goed moeten kunnen komen toch? Of moet het dan in subnet 255.255.0.0?

• Mijzelf
  • Niet online
De netmask moet hetzelfde zijn als die van de (LAN zijde van de) Thomson. 255.255.255.0 is een goede gok. Als de subnet groter is moet je de Linksys aan de LAN een ander subnet geven (Bijvoorbeeld in de 10.x.y.z range). De twee subnets mogen niet overlappen.
En ja, zo zou het moeten werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Mijzelf op 02-08-2011 12:10 ]

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Mijzelf schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 12:09:
De netmask moet hetzelfde zijn als die van de (LAN zijde van de) Thomson. 255.255.255.0 is een goede gok. Als de subnet groter is moet je de Linksys aan de LAN een ander subnet geven (Bijvoorbeeld in de 10.x.y.z range). De twee subnets mogen niet overlappen.
En ja, zo zou het moeten werken.
Lastige is dat ik op de thomson het subnet niet kan zien. Maargoed ik ga vanavond nog even prutsen. Keep u posted.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-02 17:24

M2M

medicijnman

wat nu als je een computer rechtstreeks op de thompson aansluit. Dan kun je prima zien welk IP de computer krijgt, een idee krijgen van de range, subnet, gateway en DNS IP's. Als ik me niet vergis heb je dan alle informatie te pakken.

Bovendien hoort het router aan router knopen niet zo moeilijk te zijn. Ander subnet, andere IP range, zelfde gateway en DNS pakken als de thompson en als ik me niet vergis hoort het dan te werken.

-_-

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Jeeej het werkt. Ik heb de LinkSys dus zelf een ip gegeven en niet automatisch van de Thomson want dat werkte natuurlijk niet. Dom 8)7
Tevens stond NAT uitgeschakeld en het werkt ook niet zonder.

Nu alleen nog 1 vraag. Ik heb een ftp en webserver en de poorten staan geforward in m'n Thomson, maar dit werkt nu niet meer. Enig idee?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:14
Je zult de poorten in beide routers moeten forwarden, in de eerste router naar de tweede, in de tweede naar je pc.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 17:37:
Je zult de poorten in beide routers moeten forwarden, in de eerste router naar de tweede, in de tweede naar je pc.
nee, dat werkt ook niet hoor. O wacht ik lees verkeerd.... eerst van de eerste naar de 2de router 8)7
Ben lekker bezig zeg.

[ Voor 15% gewijzigd door JanW23 op 03-08-2011 08:59 ]

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
JanW23 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:58:
[...]

nee, dat werkt ook niet hoor. O wacht ik lees verkeerd.... eerst van de eerste naar de 2de router 8)7
Ben lekker bezig zeg.
Nee, toch niet... ik laat in de Thomsom de poorten doorsturen naar mijn Linksys en van de Linksys naar mijn servertje, maar niets werkt ftp/http/rdp.

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:55

arie_papa

Running on Ubuntu

Is het niet makkelijker om gewoon je pc's in je netwerk fixed ip's te zetten, dan ben je meteen van de rotte DHCP server van de Thomson af

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
skinlee78 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:47:
Is het niet makkelijker om gewoon je pc's in je netwerk fixed ip's te zetten, dan ben je meteen van de rotte DHCP server van de Thomson af
Dat is niet handig met onze smartphones... als we dan ergens anders zijn met draadloos netwerk moeten we elke keer erom denken je statische ip weer op dhcp te zetten.
Pagina: 1