• Sajuuk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:10
Ik heb deze week een nieuwe pc gebouw,

Spec:
Windows 7 (64 bit)
i5 2500k
Asus P8Z68-V
Crossair vengance 2x4GB
Saphire HD 6870

Probleem:
Als ik de pc aanzet dan begint alles te lopen ( fans, schijven enzovoort) maar na 3/5 seconden valt hij in eens helemaal uit en dan na 3/5 seconden start hij ook vanzelf weer op. Als hij dan opstart krijg ik de melding:
CPU Fan Error, press F1 to BIOS.

Als ik dan in de bios ben, geeft hij aan dat alles werkt, de cpu fan draait gewoon (geeft de rpm weer)
Ik heb de 1 nieuwe en oude stock koelers uitgeprobeerd maar het probleem blijft. Nu zit er een Mugen koeler op, maar hij blijft die melding geven.

Ik heb in de bios de fans op ignore gezet, nu krijg ik de melding niet meer over de CPU Fan error.

Maar de pc blijft zo raar opstarten. De ene keer valt hij 1 maal uit en start bij de 2de keer door maar soms start hij pas door bij de 3de of 4de keer.

Iemand die mij hier mee kan helpen?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Ik zou beginnen om via de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderdelen uit te gaan sluiten. Start zo kaal mogelijk op en ga kijken wat er gebeurd als je onderdelen vervangt. Op dit moment kan het van alles zijn, van een slechte voeding tot een leeg CMOS batterijtje.

Desktop | Server | Laptop

• Sajuuk
Heb alles buiten de kast gehad en alle onderdelen eens een voor een los gekoppeld, geen videokaart, 1 bankje geheugen, maar het rare opstarten blijft. Met de CMOS heb ik ook al geprobeerd.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Heb je ook al een andere voeding kunnen proberen?

Desktop | Server | Laptop

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Van je fan kan zijn dat hij te langzaam opstart.
Kijk eens in je bios of je 2 instellingen hebt tav de fan, dus pwm(4 kabels naar de fan) of voltage, probeer beide.
Misschien kun je in de bios nog de snelheid regelen tav cpu.

2 keer opstarten heb ik al vaker gezien.
Zelf heb ik een oude pc die hier last van heeft, oorzaak weet ik niet. Heb er alleen last van als je de stroom van de pc haalt.
Probeer een een andere voeding.
Misschien in de bios iets van overclocken of turbo, zet deze dingen op normaal of langzaam, lees je bios boekje goed door.
Zoek met google op je moederbord of er meer met deze probleem zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door jan99999 op 02-08-2011 09:49 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:17
En update je bios even naar de laatste versie, je specifieke probleem wordt niet genoemd maar zie wel een aantal verbeteringen staan.

• Sajuuk
Bios update heb ik al in het begin gedaan, heeft niets geholpen.

Verwijderd

Als je een ventilator aansluit op de 4pins en er zit een werkende fan aan vast dan mag je verwachten dat hij ook de bios voorziet van een fan-speed-reading? Wat je er niet bij hebt verteld is of je de ventilator ook daarop hebt aangesloten of hem direct aan de voeding of fancontroller hebt aangesloten.
Naast dat de bios je informeert over een niet werkende fan kan het ook zijn dat je geheugen incompatibel is met de timings van je moederbord? Maar dan moet je eerst zorgen dat je geen meldingen over de fan meer krijgt. Het is namelijk normaal dat een modern Asus bord het systeem opnieuw opstart (als de overclok failed) met de melding van wat er mis is en of je met standaard bios wil verder gaan (bios reset).
Bij waterkoelers heb je nl ook geen ventilator op je CPU fan heater en als je de melding uitzet is er verder niks meer aan de hand en zal de bios zich niet zomaar resetten, er zal dus wel iets niet goed zitten?

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:46

JanW23

Mine mine mine mine

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 10:42:
Als je een ventilator aansluit op de 4pins en er zit een werkende fan aan vast dan mag je verwachten dat hij ook de bios voorziet van een fan-speed-reading? Wat je er niet bij hebt verteld is of je de ventilator ook daarop hebt aangesloten of hem direct aan de voeding of fancontroller hebt aangesloten.
Naast dat de bios je informeert over een niet werkende fan kan het ook zijn dat je geheugen incompatibel is met de timings van je moederbord? Maar dan moet je eerst zorgen dat je geen meldingen over de fan meer krijgt. Het is namelijk normaal dat een modern Asus bord het systeem opnieuw opstart (als de overclok failed) met de melding van wat er mis is en of je met standaard bios wil verder gaan (bios reset).
Bij waterkoelers heb je nl ook geen ventilator op je CPU fan heater en als je de melding uitzet is er verder niks meer aan de hand en zal de bios zich niet zomaar resetten, er zal dus wel iets niet goed zitten?
Klinkt inderdaad meer als verkeerd ingestelde timings/speed of te hoge FSB clock.
Als een fan niet werkt krijg je in mijn ervaring alleen geluidssignalen, maar start de pc gewoon op (totdat je cpu een bepaalde tempratuur bereikt).

• Sajuuk
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 10:42:
Ventilators zitten allemaal netjes op de 4 pins geplaatst, hij registreert hem ook, want als ik de Fan met mijn vinger tegen houd krijg ik netjes in Windows dat er iets ernstig mis is met de CPU fan, dus de sensor van de fan werkt. Ook krijg ik netjes de tempratuur en de rpm te zien van alle fans.

De overclock /stroomtoevoer mogelijkheden op het moederbord (switches) staan netjes op disable, en met de MemOke switch op het moederbord is het werkgeheugen herkend en afgestelt op het moederbord. (zelfs lager laten klokken help niet.

In de bios kun je kiezen welke opstelling je wilt: normal, energy saving of fast en extreem overclocking.
Deze staat ook op normaal.

Bios is gisteravond gereset hielp niet en updaten hielp ook niet.

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:46

JanW23

Mine mine mine mine

Sajuuk schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:09:
[...]

Ventilators zitten allemaal netjes op de 4 pins geplaatst, hij registreert hem ook, want als ik de Fan met mijn vinger tegen houd krijg ik netjes in Windows dat er iets ernstig mis is met de CPU fan, dus de sensor van de fan werkt. Ook krijg ik netjes de tempratuur en de rpm te zien van alle fans.

De overclock /stroomtoevoer mogelijkheden op het moederbord (switches) staan netjes op disable, en met de MemOke switch op het moederbord is het werkgeheugen herkend en afgestelt op het moederbord. (zelfs lager laten klokken help niet.

In de bios kun je kiezen welke opstelling je wilt: normal, energy saving of fast en extreem overclocking.
Deze staat ook op normaal.

Bios is gisteravond gereset hielp niet en updaten hielp ook niet.
Wat voor een voeding heb je? Is die oud of nieuw?
En het is een 2500K heb je de multiplier dus hoger staan of standaard?

[ Voor 3% gewijzigd door JanW23 op 02-08-2011 11:15 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:49

Mavamaarten

Omdat het kan!

En is het een A-merk ? Een C-merk voeding van 600W kan soms/vaak veel slechter zijn en minder stroom leveren dan een A-merk 400W voeding.

Android developer & dürüm-liefhebber

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:56
Mijn eerste gedachte zou zijn het moederbord of de voeding die niet lekker is, begin dus maar eens met het vervangen van de voeding door een ander ;)

En inderdaad, welke voeding heb je (merk/model, niet alleen wattage)

• Sajuuk
Nieuw voeding:
Corsair Enthusiast Series TX650 V2
650 watt

• FastFred
En oja, helemaal vergeten, het is nog vroeg natuurlijk.

Heb je in de BIOS je geheugen voorzien van de juiste timings, snelheden en voltages?

Die voeding zit wel snor, of er moet iets mee aan de hand zijn, maar daar gaan we nu nog even niet vanuit ;)

[ Voor 28% gewijzigd door FastFred op 02-08-2011 11:21 ]

• waraaraf
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-01 14:30
De Asus p67 en waarschijnlijk dus ook de z68 borden hebben problemen met double booten als een specifieke instelling in de bios niet goed ingesteld staat. lees dit eens door http://hardforum.com/showthread.php?t=1578675

• Sajuuk
Bedankt voor de link dat ga ik vanavond eens even uitzoeken.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:49

Mavamaarten

Omdat het kan!

To fix the most common additional reset (double POST when powering on from off state), enter UEFI BIOS -> go to ‘Advanced’ tab -> go down to ‘APM’, press Enter -> enable the “Power on by PCIe.” function. Then press F10 to save & exit. After save & exit, let the system boot into Windows or other OS, then perform a proper shutdown: Start button -> Shut down. You will no longer have the double POST. We will fix this in an upcoming BIOS release.
Dat dus :Y

Android developer & dürüm-liefhebber

• Barthezz Brick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-12-2023
mm ik had dit probleem dus ook met mijn asus p8z68-v moederbord en bij mij is het nu weg :D

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:19

westergas

rikkie_pc

Ik heb dezelfde problemen...(case)fans worden niet herkend en de RPM speed klopt niets van...CPU fan errors bij POST...dubbele boot...CPU temp klopt niet...

Heb aardig wat ervaring met het bouwen van PC's maar dit ben ik nog niet tegen gekomen. Ik denk dat de boys bij Asus ff snel een nieuwe BIOS in elkaar moeten zetten :Y

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Verwijderd

Dinsdag compleet nieuwe pc gebouwed met het zelfde moederbord en heb ook dezelfde problemen.
Ook heb ik veel last van bleuscreen, memory dump en dan restart, of games die vastlopen.
De PCIe en PCI manier hielp bij mij ook niet met die dubbele boot.

• FastFred
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 09:04:
Dinsdag compleet nieuwe pc gebouwed met het zelfde moederbord en heb ook dezelfde problemen.
Ook heb ik veel last van bleuscreen, memory dump en dan restart, of games die vastlopen.
De PCIe en PCI manier hielp bij mij ook niet met die dubbele boot.
Geheugen goed ingesteld op voltage, snelheid en timings in je BIOS?

• westergas

westergas

rikkie_pc

Kan me vergissen maar volgens mij heeft Asus de laatste BIOS van zijn site gehaald.

Nu is de laatste BIOS 0501 van 30/05 en ik kan me herinneren gisteren een BIOS te hebben geflashd die in juli is uitgekomen. Duidelijk signaal dat er iets goed gaat als ik het juist heb...zal thuis eens kijken of het klopt wat ik hier zit te spammen ;)

• Barthezz Brick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-12-2023
kan kloppen want ik heb gisteren de 606 bios gedownload en geinstalleerd! Maar bij mij werkt het trukje van hierboven wel door iets bij APM om te zetten naar enabled!

• StephanKwaks
  • Laatst online: 20:32
Asus heeft inderdaad dan de bios van juli van de site gehaald, deze heb ik gisteren namelijk nog geinstalleerd

• westergas

westergas

rikkie_pc

Inmiddels problemen met niet herkende cpu/casefans is opgelost. Het bordje blijkt erg kieskeurig welke fan headers je gebruikt. Erg karig dat er maar 2 casefanheadres zijn...heb nu één casefan op de "cpu fan OPT" staan. Op zich geen ramp totdat ik een 2e cpu fan zou willen plaatsen.

Pagina: 1