Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows naar SSD, verplaatsbaar of herinstalleren?

Pagina: 1
Acties:

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-11 10:53

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Een paar simpele vraagjes, die via Google helaas geen bevredigend antwoord sorteerden: ik heb mijn laptop voorzien van een SSD en wil vanzelfsprekend het OS en veelgebruikte programma's daarnaartoe verplaatsen. Is er een simpele manier om dit te doen of kan ik het beste de dingen die ik wil bewaren (downloads etc) in een losse map/partitie bewaren en Windows herinstalleren op de nieuwe schijf? En als ik in het OS m'n schijf heb opgedeeld in partities, zie ik die partities dan nog terug in het installatiemenu van Windows die aparte partities terug?

In het geval dat ik moet herinstalleren op de SSd, kan ik na voltooiing van de installatie alle Windows-gerelateerde mappen op de oude bootschijf weggooien of moet ik nog stappen ondernemen om deze werkelijk grondig weg te krijgen?

Verwijderd

Basisvragjes windowsinstallatie zou je toch moeten kunnen vinden - dit is echt geen gevorderd spul namelijk. Maar om het leven makkelijk te maken:

- Windows vers installeren op de SSD voor maximale performance (windows past een paar instellinkjes aan aan je SSD voor optimaal gebruik ervan.
- je SSD of helemaal niet onderpartitioneren, of één partitie maken van 90% van je schijfgrootte voor C: en de rest vrij laten (dit was met oude SSDs nuttig, maar ik geloof niet dat dit nog relevant is nu.) Ik prefereer één partitie die gewoon de hele SSD omvat voor C:.
- De installer ziet bestaande partities. Maar je SSD laat je gewoon door de installer herpartitioneren naar die ééne partitie en je bestaande oude schijf laat je zoals hij is.
- na herinstallatie op je SSD kun je de Windows meuk van je oude schijf gewoon weggooien - om jezelf het leven makkelijk te houden en te voorkomen dat de laptop van de verkeerde schijf boot, zou ik persoonlijk die tweede schijf na installatie op de SSD gewoon even leegtrekken naar een externe disk, formatteren, en dan als schone datadisk gebruiken. Er staat nu gigabytes aan troep op die niets kan doen dan in de weg staan.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:43
En koppel de normale hdd tijdelijk even los op het moment dat je windows op de ssd gaat installeren, anders heb je kans dat setup daar de bootbestanden e.d. neerzet.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Oke, ik zat dan inderdaad op de juiste weg, maar in verband met wat Nielson zegt stelde ik deze vragen nog even voor de zekerheid. Bedankt voor jullie geduld :)

Ik heb helaas geen externe HDD om m'n troep te stallen zodat ik de oude schijf kan formatteren, maar misschien partitioneer ik de oude schijf wel even, verplaats ik m'n troep naar de verse partitie en formatteer ik de rest. Zou in principe hetzelfde resultaat moeten opleveren, is alleen wat omslachtiger. Am I right?

Verwijderd

Singular1ty schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 16:31:
Oke, ik zat dan inderdaad op de juiste weg, maar in verband met wat Nielson zegt stelde ik deze vragen nog even voor de zekerheid. Bedankt voor jullie geduld :)

Ik heb helaas geen externe HDD om m'n troep te stallen zodat ik de oude schijf kan formatteren, maar misschien partitioneer ik de oude schijf wel even, verplaats ik m'n troep naar de verse partitie en formatteer ik de rest. Zou in principe hetzelfde resultaat moeten opleveren, is alleen wat omslachtiger. Am I right?
Completely right. Zeer omslachtig inderdaad. Maar, mits je plaats hebt voor al je oude bewaarmeuk, wel werkbaar.

Ik ben alleen niet zeker hoe jij gaat herpartitioneren van bestaande partities. Bij mijn weten ga je namelijk aan de 3rd party tools vallen daarvoor, en ik ben nogal huiverig voor bestaande partities verkleinen terwijl er data op staat. (zo verlies je nog wel eens een terabyteje...) Als je SSD groot genoeg is kun je die eventueel gebruiken om tijdelijk je spul op te zetten terwijl je de oude schijf formatteert.

In elk geval zou ik bij een laptop altijd een externe schijf houden van een TB of twee, gewoon om daar alles op te gooien wat je niet mobiel hoeft te hebben en een back-up te houden. Schijven in laptops slijten nogal hard is mijn ervaring, dus een back-up op externe disk is altijd handig, en je hoeft natuurlijk niet alles overal heen te slepen. Voor het gemak is mijn externe schijf een raid-5 array van 2TB SATA disks, wonend in mijn alles-in-één PC. Maar een USB schijf kan ook prima werken :+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 16:44 ]

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ja, ik heb net een switch besteld zodat ik bedraad dingetjes kan sharen tussen m'n desktop en laptop. Maar switch is er nog niet, en desktop ligt uit elkaar voor waterkoeling dus het gaat allemaal nu even niet. Thanks voor het advies, anders wacht ik wel tot ik normale backups kan maken voor ik aan de gang ga, desnoods leen ik een externe HDD van iemand. Da's toch de meest betrouwbare oplossing :)
Pagina: 1