Toon posts:

Zelfbouw Workstation boot 4 van de 5x niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers.

Ik ben vandaag gestart een leuke workstation te bouwen maar loop nu tegen wat problemen aan.
Het systeem boot niet 4 van de 5 keer, systeem gaat aan maar scherm blijft op zwart.
Als hij wel start en ga ik rebooten dan gaat het naar zwart scherm en komt het systeem ook niet meer op.
Daarnaast gaan de beide cpu fans zonder welke rede dan ook op 100% straaljager modus.
cpu's worden niet warmer dan 30 graden dus verbaast mij dat..

De hardware:

Supermicro X8DAH+-F
2x E5620 Xeon met intel SCS100c cooler
12x 4 gb kinston ram (48 GB totaal)
3x intel 510 250 GB SSD
3x 2 TB Western Digital Caviar Black WD2002FAEX, 2TB op Highpoint 2720 kaart met sas > 4x sata kabel.
XFX 6950 videokaartje.
LG Blu-ray branden.
Cooler Master Silent Pro Gold 1200W
in een Chieftec Bravo BA-01B-B-B-400

snap niet waarom het systeem niet op komt, als hij wel boot is het super stabiel maar dan zit ik met een F16...
het moederboard heeft aantal diag leds en deze geven geen problemen aan als hij niet boot.

Wat ik heb geprobeerd:
Systeem met met minimaal geheugen geconfigureerd geeft zelfde issues.
zonder ram krijg ik netjes memory beeps elke keer.
met 1cpu ook zelfde issues.
zonder videokaart op de onboard matrox video, zelfde issues.
zonder raid kaart, zelfde issues.
zonder disken, zelfde issues.
zelfs zonder behuizing om sluiting uit te sluiten zelfde problemen.

enige wat ik kan bedenken is dat moederboard niet lekker is of dat er bios update moet komen.
morgen ga ik ook supermicro maar een belletje plegen.

Iemand nog een idee of die bekend zijn met het Supermicro X8DAH+-F moederboard?
op supermicro site staan wel paar bios/jumper opties maar deze bieden voor mij geen oplossing.
voeding is goed aansloten met de 20pin plus de 2x 4x4 pin connectors dus de cpu's krijgen genoeg stroom.

Nu gaat ik van mijn nacht rust genieten.
alvast bedankt.

Mods excuses, het is laat en ik heb dit topic in verkeerde sectie gestart, kunnen jullie het verplaatsen?

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu van supermicro een beta bios gekregen, hoop dat het werkt :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zit idd in het verkeerde subforum ben ik bang. Anders had je ook deze gevonden: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en da's een hele goede start om uit te vissen wat er precies aan de hand is :)

Met een topicreport (het handje Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif links bovenaan je startpost) kun je een move naar het juiste subforum aanvragen :)

Enne, kicken binnen 24u wordt een beetje als lomp / ongewenst / aandachttrekkerij ervaren. Wil je binnen 24u iets toevoegen aan je post, gebruik dan aub de edit knop :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor verplaatsen en de info.
ik zal eens het topic door lopen maar ik weet redelijk goed wat ik doe met de hardware.
bouw systemen sinds de 286 tijdperk maar goed i'm still only human.
vanavond even nieuwe bios testen want zou anders niet kunnen zeggen waaraan het ligt.
als er meer info nodig is dan hier boven die ik misschien ben vergeten laat maar even weten.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 11:51 ]

• m_w_mol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Ben van plan hetzelfde mobo aan te schaffen voor mijn 2x L5640 CPUs die nu (nog) niets liggen te doen, dus ik ga je topic met argusogen volgen.

Ik neem aan dat het systeem boot vanaf de 3x Intel 510 SSD's? Hoe zijn deze geconfigureerd? In RAID0 of RAID5 op de ICH10R of als eerste array op de HP 2720?

[ Voor 5% gewijzigd door m_w_mol op 02-08-2011 11:57 ]

Integriteit is altijd het juiste doen, ook als niemand kijkt.

Verwijderd

Topicstarter
m_w_mol schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:52:
Ben van plan hetzelfde mobo aan te schaffen voor mijn 2x L5640 CPUs die nu (nog) niets liggen te doen, dus ik ga je topic met argusogen volgen.

Ik neem aan dat het systeem boot vanaf de 3x Intel 510 SSD's? Hoe zijn deze geconfigureerd? In RAID0 of RAID5 op de ICH10R of als eerste array op de HP 2720?
Die intel ssd zijn als 3 losse schijven aangesloten en zitten op dit moment gewoon op de onboard sata poorten.
1 ssd schijf word gebruikt als bootdisk met windows 7 ulitmate x64.
de andere 3x 2 tb schijven zitten op de HP kaart in en raid 0 volume van 6 TB.
kan mij niet voorstellen dat de voeding niet voldoende is, daar heb ik het langst naar gezocht om een high power stille psu te vinden die dual xeons aan kan en is dan nog steeds overkill maar voldoende.

Ben op dit moment aan werk dus kan vanavond pas helaas het 2.0b bios testen of dat werkt.

heb wel in de kast zelf 3 mount busjes bij geboord omdat het mobo anders niet goed gemonteerd kon worden maar maakt verder geen sluiting, het werkt ook niet als ik old skool mobo op de tafel neer leg en dan even met paperklip de systeem aanzet zonder behuizing.
kom er maar op terug dat of bios snapt de E5620 niet helemaal of mobo is brak.
of de voeding moet semi doa zijn maar ja dan moet hij het systeem niet stabiel zijn als hij wel boot..

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 12:15 ]

• m_w_mol
kom er maar op terug dat of bios snapt de E5620 niet helemaal of mobo is brak.
Kan niet anders concluderen dat dat het probleem moet zijn, ook omdat je het systeem met 1 en zelfs zonder HDD/SDD hebt geprobeerd.

Heb je overigens Rev.1.0 of Rev.1.0.1 van het mobo?

Ben benieuwd naar de testen met het nieuwe (beta) BIOS.

Verwijderd

Topicstarter
m_w_mol schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 12:44:
[...]

Kan niet anders concluderen dat dat het probleem moet zijn, ook omdat je het systeem met 1 en zelfs zonder HDD/SDD hebt geprobeerd.

Heb je overigens Rev.1.0 of Rev.1.0.1 van het mobo?

Ben benieuwd naar de testen met het nieuwe (beta) BIOS.
welke rev ik heb moet ik even kijken. kwam iig uit doos met laatste downloadbare bios 2.0a
wel irritant dit probleem omdat je aan alles gaat twijvelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 12:57 ]

• m_w_mol
wel irritant dit probleem omdat je aan alles gaat twijfelen.
Yep. Ik heb ook informatie gevonden over revisienummers en CPU-ondersteuning die elkaar tegenspreekt. Volgens sommige bronnen moet ik voor mijn L5640's rev.1.0.1 hebben, andere claimen dat rev.1.0 ze ook support. En nu zie ik zelfs dat er ook nog een rev.2.0.1 is ...

Misschien is het handig dat deze vraag ook even aan Supermicro Support wordt gesteld; ik weet namelijk nog van vroegâh dat ze best bereidwillig zijn om je te helpen. Had toen een support "probleem" met vroege revisies van X7DAE/X7DA8 borden die geen quad cores ondersteunden ...

P.S. Om misverstanden te voorkomen: ik bedoel de (hardware) revisie van de PCB van het mobo, niet de BIOS-versie ...

[ Voor 8% gewijzigd door m_w_mol op 02-08-2011 14:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
m_w_mol schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:31:
[...]

Yep. Ik heb ook informatie gevonden over revisienummers en CPU-ondersteuning die elkaar tegenspreekt. Volgens sommige bronnen moet ik voor mijn L5640's rev.1.0.1 hebben, andere claimen dat rev.1.0 ze ook support. En nu zie ik zelfs dat er ook nog een rev.2.0.1 is ...

Misschien is het handig dat deze vraag ook even aan Supermicro Support wordt gesteld; ik weet namelijk nog van vroegâh dat ze best bereidwillig zijn om je te helpen. Had toen een support "probleem" met vroege revisies van X7DAE/X7DA8 borden die geen quad cores ondersteunden ...

P.S. Om misverstanden te voorkomen: ik bedoel de (hardware) revisie van de PCB van het mobo, niet de BIOS-versie ...
ik laat vanavond aan je weten welke pcb versie ik heb.
vind wel link om bios te flashen nu gezien systeem ook zo lekker op commando wel of niet post...
ga denk maar eerst alles weer uit de kast halen en minimaal configgen. eerst bios resetten en dan updaten.
hoop dat de ellende voorbij is, mobo kost gelukkig ook maar 400 euro..

Edit.
Bios update maakt geen zak uit.
Mobo is brak, kon in koude stand paar keer perfect booten maar zitten 2 heatsinks op mobo van de chipset, deze worden na loop van tijd 90 graden + en dan boot het systeem niet meer.
Laat ik hetbafkoelen dan boot hij wel....
gaat om de 2 lage zilvere heatsinks, deze kun je na 5 min een ei op bakken.
zodra de chipset temp oploopt gaan de cpu fans ook op 100%, verklaart nu ook waarom dat gebeurd.
morgen maar een rma aanvragen....
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kg29q7iSc7WyeOQqG6mf934m/full.jpg
Als ik met geimproviseerde airducts de koele lucht van de cpu over de heatsinks van chipset laat blazen gaan de cpu fans langzamer draaien tot het stiller word zoals het hoort. Mobo chipset word veel te heet.

edit:
morgen maar ff supermicro weer bellen en vragen wat normaal is. voor nu een 80mm fan gemonteerd die de chipset koelt en alles is nu in orde, systeem boot elke keer netjes en agat als een speer.
de bios update heeft ook wel effect gehad, even in de bron gekeken en zat een patch in voor de no video op pci express slot 6.

m_w_mol
mocht je dit mobo ook kopen zorg voor goede koeling en nieuwe beta bios is nodig als je pci e videokaart gaat gebruiken zoals ik doe in mijn WS

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 21:23 ]

• m_w_mol
mocht je dit mobo ook kopen zorg voor goede koeling en nieuwe beta bios is nodig als je pci e videokaart gaat gebruiken zoals ik doe in mijn WS
Goede tips. Ik ga er rekening mee houden bij de aanschaf; zal in ieder geval een extra fan monteren vlak boven de chipset heatsinks.

Ben nooit een fan geweest van installeren van beta BIOS'en, maar ik wil wel een PCIe videokaart gebruiken in mijn WS, dus ik zal er niet omheen kunnen. Maar zolang Supermicro het gewoon support, is er -- lijkt me -- niet veel aan de hand ...

Verwijderd

Topicstarter
m_w_mol schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:11:
[...]

Goede tips. Ik ga er rekening mee houden bij de aanschaf; zal in ieder geval een extra fan monteren vlak boven de chipset heatsinks.

Ben nooit een fan geweest van installeren van beta BIOS'en, maar ik wil wel een PCIe videokaart gebruiken in mijn WS, dus ik zal er niet omheen kunnen. Maar zolang Supermicro het gewoon support, is er -- lijkt me -- niet veel aan de hand ...
de support is goed, had gebeld en kreeg gelijk het 2.0b bios.
zijn wel wat dingen uitgehaald en bijgezet, in 2.0a kon je de temps zien van de chipset maar in de B is dat gewoon weg...
heb nu een 80mm fan gemonteerd op de hdd bays met een custom made airduct die de flow over de heatsinks gooit.
heb het idee dat er een temp sensor zit die heel gevoelig is, als ik bv alleen maar al op de heatsinks blaas vanuit mijn mond gingen de cpu fans als minder hard blazen.
zie ook op de supermicro site dat alle behuizingen waar dit mobo in kan een fan heeft die over de chipset heen blaast.

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 19:13

jopitan

It's just a fact

Voor de fans in een server kast met server moederbord, moet je eerst nog een driver installeren voor je moederbord dat hij weet in welke kast ie zit, zodat ie weet hoe hard de fans moeten draaien. (Fans draaien standaard op 100% als er niks staat ingesteld)

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Verwijderd

Topicstarter
jopitan schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:46:
Voor de fans in een server kast met server moederbord, moet je eerst nog een driver installeren voor je moederbord dat hij weet in welke kast ie zit, zodat ie weet hoe hard de fans moeten draaien. (Fans draaien standaard op 100% als er niks staat ingesteld)
dat is hier niet het geval, cpu fans beginnen rustig aan maar zodra heatsinks heter worden van de chipset gaan ze loeien, de cpu zelf blijven 30 graden max..
zet ik koeling op de chipset dan neemt de snelheid van de cpu fans rpm ook af.
er is van supermicro ook geen driver voor dit.
je hebt een monitor software pakket van ze maar daar kan je niet de snelheid in regelen.

dit moederbord wat ik heb word door supermicro als EEATX workstation bord aangeduid en zit in bij een bigtower.

heb alweer nieuw bios gekregen voor random melding die ik nu kreeg met booten:

The file is possibly corrupt. the file header is checksum does not match the computer checksum.
laatste beta bios is nu:
2.0C
http://www.mediafire.com/file/wh285ch1z9ayy57/X8DAH1.802.zip

2.0B
http://www.mediafire.com/file/d2kcu6tg2pka1v6/X8DAH1.706.zip
ook antwoord gehad op de koeling vraag, er moet actief gekoeld worden richting de chipset heatinks.
heb nu 2 fans onderin de towe gemaakt. voorin een 80 mm die met custom duckt zo is gemonteerd dat er directe airflow op de chipsets komt en een 120mm fan die aan de achterzijde de warme lucht naar buiten zuigt.
al mijn issues zijn nu opgelost en het werkstation werkt perfect nu.

edit: het C bios is ruk. heeft random system lag waardoor hele systeem halve seconden hangt.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2011 18:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo alle ellende opgelost en wacht op nieuwe bios.
systeem is weer stil en boot alle keren netjes op.

m_w_mol

maar er zit een latency bug in dit moederbord in alle huidige firmwares..
als je beide intel gig nics aan hebt staat heb je een haperend systeem.
systeem hangt dan random.
1080p video schokt, games schokken. eigenlijk het hele systeem loopt dan ruk..
zet je dpc latency checker aan zie je pieken als het systeem hangt.
als je de 2e onboard intel nic in windows uit zet is het probleem opgelost.

dit is zowel onder windows 7 x64 SP1 ultimate en Windows Server 2008 R2 SP1 X64.

Verwijderd

Ik had zo'n soortgelijk probleem met losse Intel Pro 1000 GT dual lankaarten. Weliswaar niet op een SuperMicro mobo, maar op een Asus mobo. Na wat zoeken kwam ik erachter dat de dual lanfunctie uit Win7 en Server 2008 R2 gesloopt is. Onder Vista Ultimate 64bit werkt het perfect, daar zit deze functie namelijk nog wel in. In mijn geval wilde ik dus beide Lanpoorten teamen met elkaar. Misschien dat je hier wat aan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 00:17:
Ik had zo'n soortgelijk probleem met losse Intel Pro 1000 GT dual lankaarten. Weliswaar niet op een SuperMicro mobo, maar op een Asus mobo. Na wat zoeken kwam ik erachter dat de dual lanfunctie uit Win7 en Server 2008 R2 gesloopt is. Onder Vista Ultimate 64bit werkt het perfect, daar zit deze functie namelijk nog wel in. In mijn geval wilde ik dus beide Lanpoorten teamen met elkaar. Misschien dat je hier wat aan hebt.
kijk dat scheelt, thnx voor de info!

Verwijderd

Graag gedaan. Toen ik erachter kwam baalde ik ook wel, dus zit nu te denken om Vista te gaan draaien (draai nu nog XP 64bit). Server 2008 R1 zou ook nog moeten werken, de kernel is namelijk gebaseerd op Vista, waarbij die van R2 is gebaseerd op Win7.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 12:49:
Graag gedaan. Toen ik erachter kwam baalde ik ook wel, dus zit nu te denken om Vista te gaan draaien (draai nu nog XP 64bit). Server 2008 R1 zou ook nog moeten werken, de kernel is namelijk gebaseerd op Vista, waarbij die van R2 is gebaseerd op Win7.
tja dat is voor mij geen optie. draai server 2008 r2 enterprise vanwege het aantal ram en hyperv.
heb voor nu maar 1 nic disabled. gebruiker er op moment nu maar een.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Das een flink systeempje >:)

Ga je ook overklokken? :D

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Topicstarter
Xtr3me4me schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 14:59:
Das een flink systeempje >:)

Ga je ook overklokken? :D
nu nog niet, heeft wel unlocked MP dus kan er wel wat meer uitpersen maar gebruik hem zakelijk en meer en deel voor VM omgevingen dus wil een stabiel systeem:)
wil ook nog een andere raid controller met ram op 6gbs zodat ik de 2 intel ssd in raid ga hangen.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 15:07:
[...]

nu nog niet, heeft wel unlocked MP dus kan er wel wat meer uitpersen maar gebruik hem zakelijk en meer en deel voor VM omgevingen dus wil een stabiel systeem:)
wil ook nog een andere raid controller met ram op 6gbs zodat ik de 2 intel ssd in raid ga hangen.
In ieder geval een hele vette machine _/-\o_

Hoop dat je er lang plezier mee zult hebben ;) (benieuwd wat benchmarks bij jou zullen aangeven :D , zoals windows prestatie scherm, kan je daar een screenshotje geven ervan?)

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 14:50:
[...]

tja dat is voor mij geen optie. draai server 2008 r2 enterprise vanwege het aantal ram en hyperv.
heb voor nu maar 1 nic disabled. gebruiker er op moment nu maar een.
Misschien dat je de dual lanfunctie wel aan de gang krijgt met een losse kaart met een Broadcom of Realtek chipset. Geheel zeker weet ik het niet, heb het (nog) niet uitgeprobeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 15:44:
[...]

Misschien dat je de dual lanfunctie wel aan de gang krijgt met een losse kaart met een Broadcom of Realtek chipset. Geheel zeker weet ik het niet, heb het (nog) niet uitgeprobeerd.
zou moeten werken, heb alleen een aantal intel quad ports liggen maar ja, ook intel..

Verwijderd

Vrees dat het daar inderdaad niet mee gaat lukken. Het is de Intel chipset die het hem doet. :-(
Pagina: 1