Dilemma; nieuwe speakers of compleet nieuwe surround set?

Pagina: 1
Acties:

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-01 17:10

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Hey

Ik heb een fijne Pioneer XV-DV55 surround set waar ik eigenlijk best wel tevreden mee ben.
Destijds gekocht (ca. 10-12 jaar terug?) omdat ik het losse displaytje zo cool vond ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.stegen.com/images/pioneer_ns-dv55.jpg

Nu is het niet een heel hoogstaand apparaat meer met 30 Watt RMS voor de surroundspeakers en een passieve sub met 50 Watt RMS, tenminste in vergelijking met het geweld en de mogelijkheden van tegenwoordig..

Maar het ding had voor toen best veel aansluitingen waaronder 2x optisch en 1x coaxiaal en ook veel audio-instellings mogelijkheden.. Qua geluid ben ik redelijk tevreden, hoewel het geheel misschien wat "warmer" zou mogen klinken zonder dat ik hem zo hard moet zetten.. Want ik wil de buren ook niet (te veel) tot last zijn met mijn muziek (mp3 vanaf media-PC), films (mkv met 5.1 ook media-PC), TV (UPC digital HD 5.1) en xbox360..

Nu heb ik in een poging tot het spuiten van de speakers er ééntje gemold.. Tenminste, bij het demonteren is één van de 4 schroefbevestigings-dingetjes afgebroken waardoor die speaker dus heel irritant resoneert..

Mijn dilemma is dus wat nu wijsheid is..;

1) Een nieuwe speakerset (5.0) (ook weer sateliet want alle 5 opgehangen aan de muur en dan eigenlijk ook alleen maar de surroundspeakers want de subwoofer van deze set is welliswaar passief, maar de versterker zit wel in de subwoofer gemonteerd..Dus die moet blijven of het versterkersgedeelte uitgebouwd, maar dan krijgt het wel helemaal een hobbybob gehalte.. Maar zelfbouw zou ook nog een mogelijke 3e optie kunnen zijn.

of

2) Een nieuwe receiver met daarbij een surroundset met een actieve subwoofer.. Maarrrrr, dan moet het wel een receiver zijn die een beetje voorbereid is op de toekomst en ik dus ook kan blijven houden als er ooit een xbox720 of playstation 4 met 3D en übergeluid aan komt te hangen.. Dus sowieso 3D voorbereid, internetradio en voldoende aansluitingen voor HDMI, optisch en coaxiaal.. Want nu al zit ik te kloten met een HDMI Switch door een tv met maar 2 HDMI ingangen..

Maar het moet dan wel een beetje een fraaie receiver zijn want hij staat in het zicht en sommige modellen van de Mediamarkt (in Arnhem waar ze naar mijn budget niet heel veel keuze hadden) zijn echt heel lelijk.. :+

Budget is voor allen een een setje speakers (4x surround 1x center) zo'n € 250,-

Merk maakt me niet zo heel veel uit, als het maar een beetje fatsoenlijk klinkt met de huidige Pioneer woofer.. Let wel deze levert voor de surroundspeakers 30 Watt RMS per kanaal (8 Ohm) dus zulke krachtpatsers hoeven de speakers niet te zijn.. (tot ik een nieuwe receiver koop dan, maar ook dan hoeft het geen honderden Watts te zijn, zo hard zet ik de muziek toch zelden..
Wel heb ik ze het liefst in het (hoogglans) zwart en niet al te groot (papierformaat A4 als oppervlakte voor het aanzicht vind ik eigenlijk al te groot).. Beetje design mag juist weer wel

Dit model vind ik bijvoorbeeld bijzonder cool:
Afbeeldingslocatie: http://www.concerto-audio.nl/uploads/images/Scandyna%20Minipod%20speakers%20on%20spikes.jpg
Mogen zelfs nog een stukje duurder zijn want = kunst aan de muur :+

Een receiver met speakers en subwoofer zal natuurlijk duurder zijn.. Maar nogmaals ik hoef geen concertgebouw van muziek te voorzien maar alleen mijn woonkamertje van ± 30 m2, dus het hoeft geen receiver te zijn met een gigawatt aan vermogen, puur voldoende aansluitingen en voorbereid op de toekomst (en degelijk geluid natuurlijk!)

En een bijpassende set speakers met een actieve subwoofer.. Voor die speakers geldt uiteraard hetzelfde als hierboven :P

Het budget voor een complete set tja, voor € 500,- zal er wel weinig fatsoenlijks te koop zijn? Maar een €700,- tot € 800,- vind ik eigenlijk toch wel de max...

Wie wil er zijn visie eens op geven?

B.v.d.

EDIT:

Wil een van de mods in de titel aub dillema wijzigen in dilemma?? Staat wat minder dom.. 8)7

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Inmiddels al even aan het zoeken geweest op die speakers, dat zijn kennelijk "pod" speakers van Scandyna.. Het type Micropod is wel een model waar ik erg van gecharmeerd ben, maar dan loop ik wel tegen het probleem aan dat mijn versterker 8 Ohm is en die speakers 4 Ohm...

En ik vraag me af of dat oude pioneertje dat nog wel aan kan.. Nu moet ik weg zeggen dat ik het volume nooit zo hard zet om de buren niet tot last te zijn.. Alleen af en toe wil ik hem een keertje lekker open draaien maar als dat 1x per maand een paar minuten is, is het veel...

Maar iemand een mening/tips/andere ideeën?

• -seagull-
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik heb me net een Samsung HT-D6500 setje aangeschaft en ben heel tevreden.
Afbeeldingslocatie: http://www.samsung.com/nl/system/consumer/product/2011/03/10/ht_d6500xn/03_large.jpg
Kleine speakertjes die goed passen bij mijn Samsung LE46A786 en goede performance.
En die smarthub is een leuke extra. Gekocht voor minder dan 500 euro.

[ Voor 18% gewijzigd door -seagull- op 02-08-2011 10:05 ]

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Mooie set hoor daar niet van, maar niet wat ik zoek.. Ik wil ofwel een dedicated receiver (die meer aansluitingen heeft dan de samsung die jij hebt, voornamelijk audio-ingangen heb ik nodig..) met losse speakers ofwel alleen een mooie set speakers.

Neemt niet weg dat het een mooi setje is hoor! Alleen zoek ik net wat anders.. Ik heb ook geen bluray-speler nodig want daar heb ik m'n media-PC voor.. ;)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het verschil in 4 ohm en 8 ohm hoeft niet perse verkeerd te gaan hoor. Misschien kan dat dus wel gewoon op je pioneer.

Life is not about specs, it is about joy!

• GertW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 23:31
Ik heb een tijdje terug deze gekocht:
Afbeeldingslocatie: http://www.nl.onkyo.com/assets/1/4/6/0/7/HT-S5405__B__R640x320.png

Dat is de Onkyo HT-S5405.

Persoonlijk vind ik hem in het zilver(zoals het eerste plaatje op de site) erg lelijk, ik heb hem in het zwart. :) Klinkt echt boven verwachting goed, ik had verwacht dat ik er op termijn een paar mooie zuilen bij zou moeten kopen, maar tot nu toe bevalt het me prima zo!! Erg goed geluid, af te regelen met de bijgeleverde microfoon, sub komt lekker diep en klinkt ook op laag volume erg goed. :) Heeft 4x HDMI (met 3d ondersteuning) en nog veel meer andere aansluitingen, ook je ipod/iphone kun je er aan hangen enzo.

Heb er € 333,- euro voor betaald bij de Saturn in groningen, was toen een aanbieding, als je rond kijkt kun je hem misschien nog wel voor die prijs krijgen.

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
@Bartvl

Dat is dus eigenlijk een kwestie van proberen of de pioneer het volhoudt om de 4 Ohm speakers aan te sturen?
Wel de moeite waard, ik neem wel aan dat er toen al wel een beveiliging op werd gezet dus dat de Pioneer uitschakelt wanneer ie te warm wordt.. En dan zou t.z.t. ik altijd nog een andere receiver kunnen aanschaffen..

Vind namelijk die Micropods echt super gaaf! Vraag me alleen af of ik een 5e micropod gewoon kan gebruiken als centerspeaker..? Maar ze zijn wel aan de prijs.. €109,- per stuk en daar komen dan nog 4 ophang beugeltjes bij à € 39,- pst (de centerspeaker staat op de kast, wordt niet opgehangen

@GertW

Dat is dus ook zeker een goede optie, een complete receiver met speakers.. Die € 333,- is dan wel weer een hele goede aanbieding zeg! Zeker als hij 3D en al die fratsen gewoon al heeft..!

• bartvl

bartvl

Of het werkelijk gaat klinken is natuurlijk afwachten, misschien is het een optie om je apparaat mee te nemen naar de winkel om het daar te testen.
Die Onkyo hierboven is ook wel grappig. Vergeet niet dat je bij een dergelijke set ook nog een dvd/bluray speler dient aan te schaffen (tenzij je daar de pioneer nog voor wilt gebruiken en er een digital out op zit).

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
@Bartvl

Nee, als dvd speler en bluray gebruik ik mijn mediapc, dus daar heb ik hem verder niet nodig.. Inderdaad alleen receiver (met voldoende mogelijkheden) en goede speakers..

Het enige is dat die Micropod speakers bij elkaar (met ophangsysteem) zo'n € 700,- kost en daar kan ik volgens mij ook een prima receiver met een speakerset voor aanschaffen...

Of zoals gezegd een speakerset (satelliet) die op de huidige pioneerset kan en dan wellicht iet wat goedkoper dan die Scandyna..

Vandaar: Dilemma ;)

• bartvl

bartvl

Bij http://www.hobo.nl/sales/summersale2011/index.html staan een aantal van die minipods in de sale. Wel nogal specifieke kleuren :P.

Daarnaast heb je voor die 700 euro die je noemt inderdaad érg veel ruimte om uitgebreid rond te kijken in blijven dilemma'en (;)) over wat je met dat geld wilt doen.

Knuppel-in-hoenderhok: wie weet is een goede stereo set-up wel iets voor je. Je zult versteld staan over het kwaliteitsverschil tussen 'goedkoop' surround en fatsoenlijk stereo (voor hetzelfde bedrag).

[ Voor 58% gewijzigd door bartvl op 02-08-2011 11:19 ]

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Die bij Hobo Hifi had ik gezien inderdaad.. Maar blauw en geel zijn niet echt de kleuren die ik wil :+

En in Arnhem (daar woon ik vlakbij) hebben ze ze helemaal niet meer... Helaas....

Tja... Een goede stereo set zal ongetwijfeld erg goed klinken maar ik heb de speakers al reeds hangen en ik wil ook wel graag surround.. Dus het zal wel een 5.0 / 5.1 moeten worden...

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:46

DjVe

Hatsaflats!

En als je nu eens een setje speakers van marktplaats haalt? Je moet inderdaad je Pioneer sub lijven gebruiken van de DV88 set, omdat daar de versterker in zit. Jou set klinkt zeker niet slecht, maar mist vaak wel net die punch (wat je al zegt met "het mag wat warmer klinken"). Ik zou een andere set kopen (desnoods pak je iets van marktplaats) met een actieve sub en een receiver. Dan kan je voor een fractie van de prijs een hele leuke set opbouwen en altijd nog upgraden!

Voorbeeld van goedkope designspeakers zijn de Sony Pascal series of de SSLA300 of SSLA500 speakers. Net zo mooi opgebouwd als de minipods, maar zijn al wat ouder (en dus goedkoper). Pak daar een leuke receiver bij (nieuw of gebruikt) en je hebt een topset!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie..

Gisteren ben ik naar Hobo Hifi geweest om daar eens rond te neuzen.. Zij hadden namelijk wel die Micropod speakers in de aanbieding voor de schappelijke prijs van €59,- per stuk.... MAARRRR, dat gold alleen voor de gele en de blauwe.. Niet om aan te zien natuurlijk.. De witte en zwarte waren wel leverbaar maar wederom voor € 109,- per stuk en dat is exclusief de ophangbeugel van € 35,-..

Werd me dus toch gewoon te duur..

Echter hadden ze wel bij een andere audio-zaak een mooie set Harman/Kardon 2-weg satelliet speakers in de verkoop.. Zonder sub, dus precies de 5 speakers die ik nodig had voor € 350,- Heb het setje even horen spelen en klonk als een klok.. Zelfs zonder sub!

Deze dus meegenomen en dankzij het kloterige ophangsysteem inmiddels al 2 hangen.. De rest hang ik vanavond op..

Maar dus inmiddels voorzien van een nieuwe set.. En t.z.t. koop ik daar nog een keer een nieuwe receiver en een losse actieve Sub bij.. Dan heb ik alles mooi voor elkaar.. Maar voorlopig voldoen de Pioneer receiver en de sub prima!

Bedankt allen ;)

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Marty__Mouse schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:31:
Bedankt voor je reactie..

Gisteren ben ik naar Hobo Hifi geweest om daar eens rond te neuzen.. Zij hadden namelijk wel die Micropod speakers in de aanbieding voor de schappelijke prijs van €59,- per stuk.... MAARRRR, dat gold alleen voor de gele en de blauwe.. Niet om aan te zien natuurlijk.. De witte en zwarte waren wel leverbaar maar wederom voor € 109,- per stuk en dat is exclusief de ophangbeugel van € 35,-..

Werd me dus toch gewoon te duur..

Echter hadden ze wel bij een andere audio-zaak een mooie set Harman/Kardon 2-weg satelliet speakers in de verkoop.. Zonder sub, dus precies de 5 speakers die ik nodig had voor € 350,- Heb het setje even horen spelen en klonk als een klok.. Zelfs zonder sub!

Deze dus meegenomen en dankzij het kloterige ophangsysteem inmiddels al 2 hangen.. De rest hang ik vanavond op..

Maar dus inmiddels voorzien van een nieuwe set.. En t.z.t. koop ik daar nog een keer een nieuwe receiver en een losse actieve Sub bij.. Dan heb ik alles mooi voor elkaar.. Maar voorlopig voldoen de Pioneer receiver en de sub prima!

Bedankt allen ;)
350 voor de 5 satellietjes? jeetje, wat is die tent duur! Alhoewel, ligt eraan natuurlijk... Welke HK set heb je gehaald?

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Póg mo Thóin schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 13:48:
[...]

350 voor de 5 satellietjes? jeetje, wat is die tent duur! Alhoewel, ligt eraan natuurlijk... Welke HK set heb je gehaald?
De HKTS 30 maar dan zonder sub.... Tja, zal wellicht wat duurder geweest zijn dan bijvoorbeeld de Media Markt, maar heb goed advies gekregen en wilde dat setje gewoon meteen meenemen nadat ik het hoorde :+

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-01 23:47
Hoe is de huidige verbinding tussen de bedieningsunit en de sub met versterker? is dat een hele specifieke kabel? zo niet, dan kun je het volgende overwegen:

Teufel Motiv 3

dan ben je ook van die zwabbersub af, want teufel staat bekend om hun actieve subs.

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
107mb schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 14:53:
Hoe is de huidige verbinding tussen de bedieningsunit en de sub met versterker? is dat een hele specifieke kabel? zo niet, dan kun je het volgende overwegen:

Teufel Motiv 3

dan ben je ook van die zwabbersub af, want teufel staat bekend om hun actieve subs.
Oei, da's een mooie set!!

Hmmz... Tja H/K speakertjes hangen al, maar anders....

Het "probleem" met de huidige set is dat de versterker evenals de stroomtoevoer van de losse bedieningsunit en de dvd-speler zelf allemaal in de behuizing van de sub gebouwd is.. Sub bestaat eigenlijk uit 2 losse compartimenten, de sub zelf met woofer in een afgesloten ruimte die met een los stekkertje verbonden is met de versterker welke onderin de kast van de sub gebouwd zit, tezamen met alle andere aansluitingen..

Dus een nieuwe (actieve) sub betekent automatisch ook een nieuwe receiver want geen aansluiting of ik moet een passieve sub vinden en deze aansluiting ipv de orignele pioneer.. Maar die doet z'n werk eigenlijk best nog wel naar behoren...

[ Voor 11% gewijzigd door Marty__Mouse op 05-08-2011 15:30 ]

Verwijderd

-seagull- schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 10:04:
Ik heb me net een Samsung HT-D6500 setje aangeschaft en ben heel tevreden.
[afbeelding]
Kleine speakertjes die goed passen bij mijn Samsung LE46A786 en goede performance.
En die smarthub is een leuke extra. Gekocht voor minder dan 500 euro.
Ik heb dezelfde set gekocht en ik heb die enkel verbonden met de tv, dus geen dvd, FM etc... mijn dvd speler is een aparte speler en ook mijn cd en FM is een apart toestel, als ik eruit ben hoe ik alles op de HT D6500 moet aansluiten gaan alle andere toestellen weg.

Ik heb geluid uit de de 6500 set maar niet goed genoeg, nu komt het grootste geluid uit de midden speaker en de rest hoor je niet of je moet er met je oor tegen gaan staan.
Ook loopt het geluid iets achter, dus als iemand praat komt het geluid ongeveer 1 seconde later en dat is heel vreemd kijken naar de tv.
Wat ik ook niet kan vinden is waar je de micro moet aansluiten voor de musical auto calibratie, ik zie nergens een ASC ingang?
Pagina: 1