Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-08 16:35
Hallo,

Ik heb een Asus M3A32-MVP Deluxe moederbord met een AMD X6 processor. De stock cooler van deze processor werkt op zich prima, maar hij is niet echt heel stil. In een poging de temperatuur en de geluidsproductie wat naar beneden te krijgen heb ik een Scythe Mugen 2 cooler aangeschaft. Nou loop ik tegen het probleem aan dat, zodra ik deze cooler installeer, mijn PC om de haverklap hangt. En als ik zeg "hangt", dan bedoel ik totale non-responsiveness. Geen blue-screen, geen foutmeldingen, gewoon het laatste actuele beeld op de monitor, alsof er niks aan de hand is, maar helemaal niks reageert meer (zelfs de muis-cursor niet). Een harde reset is het enige wat dan helpt, maar snel hierna hangt het zaakje weer. Het systeem hoeft hiervoor niet onder load te zijn. Soms hangt hij al voordat ik ben ingelogd. Maar het duurt nooit langer dan een paar minuten.

En als ik de stock-cooler weer terugzet: Tadaa, een stabiel systeem. Geen centje pijn meer. Scythe Mugen erin: Hang, crash. Stock cooler terug: Niks aan de hand. Repeat until |:(

Wat kan hier aan de hand zijn? Zelf heb ik twee hypothesen:

1) Het ondervlak van de Scythe is niet vlak genoeg, en sluit niet goed aan op het CPU vlak. Ook al gebruik ik koelpasta, misschien ontstaat er plaatselijke oververhitting in de CPU, waardoor hij vastloopt.

2) De koeler zit HEEL dicht bij 1 van de DIMM's. Er zit echt maar een millimeter ruimte ofzo tussen. Misschien ontstaat er statische electriciteit op de cooler en daardoor een klein vonkje naar de DIMM, waardoor het geheugen corrupt raakt?

Beide hypothesen lijken me vergezocht, maar iets anders kan ik niet bedenken. Heeft iemand ideeen over hoe ik dit kan testen, of wat het nog meer kan zijn? Hebben anderen dit, of een vergelijkbaar probleem gehad?

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt,

Jeroen

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:21

InFamous

excommunicado

Om te beginnen wat is de cpu temperatuur als de pc draait? wat geeft de bios aan?

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 22:51
Heb je systeem soms overgeklokt? Een nadeel van de mugen is, dat het niet de componenten koelt van het moederbord. Dit doet de stock koeler wel. Hierdoor wordt de VRM/Chipset warmer dan normaal en zouden misschien voor onstabiliteit kunnen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Noob-suggestie hier, maar je hebt wel de beschermfolie van het voetje van de Mugen af gestript voordat je 'm installeerde? Het klinkt vast dom, maar d'r valt nog steeds bijna maandelijks iemand ten prooi aan die fout :9 Het probleem lijkt op een typisch geval van te hoge temperaturen. Hypothese 1 kan, maar is zeer, zeer onwaarschijnlijk, hypothese 2 is nogal vergezocht en zou ik niet met voorbeelden voor je kunnen onderbouwen. Los van het beschermfolie-verhaal zou ik ook checken of je mounting in orde is en dat de voet van de koeler wel echt goed contact maakt.

Wat ragdoll zegt, je daadwerkelijke temperaturen zouden wel goed zijn om te weten om vast te stellen dat je probleem inderdaad teveel warmte is.

Wat Firefox voorstelt is ook nog mogelijk, maar lijkt me dat je melding had gemaakt van eventuele overclocks in de TS, en op stock snelheden is de kans erg klein dat je VRM's/Chipset overhit raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad niks overclocked. Sterker nog, de instellingen van de BIOS staan momenteel volledig op "default". Die folie heb ik inderdaad verwijderd (haha). Naar mijn idee zit de cooler echt wel goed vast. De laatste keer dat ik hem eraf haalde trok ik de CPU uit de ZIF-socket (die toch echt dicht zat!), en de koelpasta zit over het hele oppervlakte verspreid.

Ik zal eens kijken wat de temperaturen zijn. Zo uit mijn hoofd rapporteert de BIOS redelijk lage temperaturen (31 graden oid). Maar ik zal het eens precies opschrijven, en met hwmonitor oid kijken wat de temperatuur onder load wordt.

Hoe kan het dat de stock cooler de chipset koelt maar de mugen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom381
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-09 21:16
jeroen94704 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 09:55:
De stock koeler blaast de lucht naar beneden waardoor het daarna tegen het mobo komt en dus de lucht langs de overige componenten komt. De scythe mugen blaast de lucht er horizontaal doorheen en staat een stuk hoger dan de stock koeler waardoor er vrijwel geen lucht op het mobo komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Zou je de mugen willen installeren en kijken of de temperaturen (chipset/vrm/cpu) veel anders zijn dan die met de stock koeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

wat vroeger ooit een probleem was bij de P4C800Deluxe is dat door de mounting pressure achter op het moederbord 2 soldeerpunten contact leken te maken, waardoor een system failed CPU test kwam. Misschien is er wel wat mis met het "voetje" waar de cpu inmoet i.c.m. de druk/gewicht van de koeler?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 16:23:
Zou je de mugen willen installeren en kijken of de temperaturen (chipset/vrm/cpu) veel anders zijn dan die met de stock koeler
Nee, dit lijkt niet zo heel veel uit te maken. De Mugen bereikt ongeveer dezelfde temperatuur, alleen met een veel lager toerental van de fan, en dus met een navenant stuk lager geluidsnivo. Echter...
Deathchant schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 17:09:
wat vroeger ooit een probleem was bij de P4C800Deluxe is dat door de mounting pressure achter op het moederbord 2 soldeerpunten contact leken te maken, waardoor een system failed CPU test kwam. Misschien is er wel wat mis met het "voetje" waar de cpu inmoet i.c.m. de druk/gewicht van de koeler?
Om dit te testen heb ik de Mugen geinstalleerd en de kast plat op de grond laten liggen ipv rechtop gezet. Hierdoor staat de Mugen dus rechtop, waardoor eventuele trekkrachten op de CPU en/of de socket niet optreden. Wat schetst mijn verbazing: Ik zit inmiddels alweer uurtje achter de PC, en het zaakje draait nog steeds! Zou het daar nou echt aan liggen? Het is natuurlijk een achterlijk grote/zware cooler, die met zijn hele gewicht zijwaarts aan het moederboard/socket trekt.

Ik zal de kast weer eens voorzichtig rechtop zetten en kijken wat er gebeurt. Nou ja, morgen dan ... :)

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 12:45
jeroen94704 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 09:55:
[...] koelpasta zit over het hele oppervlakte verspreid.[...]

[...]

Hoe heb je de koelpasta aangebracht? gewoon een druppeltje (ter grootte van een kleine rijstkorrel) in het midden of heb je lopen smeren? Want met teveel koelpasta gaat het isoleren en dan wordt de hitte niet verspreid dmv de koeler. Hoe voelt de mugen aan? koud, lauw of heet?

De lucht van de stockkoeler wordt naar beneden gericht, zodra het door de heatsink is komt het op het moederbord waar het zich daarverspreid. deze lucht is 9 van de 10 keer koeler dan de chipset. Zodoende.
Bij de mugen gaat de lucht gewoon door de heatsink naar buiten. Als er weinig airflow in de kast is dan word het moederbord helemaal niet gekoeld.

Hoe zit de fan eigenlijk op de mugen? komt ie van beneden naar boven of van voor naar achteren. Dat is wel het rotte als je 'm op een amd bord zet, je moet de fan wel even op de zijkant van de heatsink zetten. anders zuigt ie lucht via (meestal erg warme) grafische kaart aan.

Aan je reactie hierboven zou ik trouwens concluderen dat ie toch echt niet goed vast zat. Als ie niet goed vast zit dan trekt ie zicht in staande positie een beetje los van de socket waardoor de hitte niet (goed) geleid wordt en dan hangt je systeem inderdaad vrij snel.

Post anders wat foto's?

[ Voor 10% gewijzigd door .Sjoerd op 02-08-2011 23:20 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:01
De backplate wel met de isolerende kant op het moederbord bevestigd? Zoniet dan loop je risico op kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
De kast staat weer rechtop, en tot nu toe draait hij stabiel. De andere keren heb ik de cooler geinstalleerd terwijl de kast rechtop stond, nu dus toen hij plat lag. Misschien maakt dat toch wat uit in positionering ofzo. Verder heb ik ook wat minder coolpasta gebruikt.

Voorlopig opgelost dus. Kijken hoe het zaakje zich houdt bij een gaming sessie die wat langer duurt.

@Sjoerd: De Mugen staat inderdaad zo opgesteld dat hij lucht aanzuigt van de videokaart, maar de flow is blijkbaar zodanig dat het toch goed gaat (CPU temp is op dit moment <26 graden, volgens hwmonitor)

@Polster: Op AMD sockets worden coolers niet met een backplate vastgezet, dus dat is niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:01
jeroen94704 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 16:59:

@Polster: Op AMD sockets worden coolers niet met een backplate vastgezet, dus dat is niet van toepassing.
Ik moest mijn Mugen 2 wel degelijk met een backplate monteren op mijn Asus moederbord met X6 processor. Ook zie ik op Scythe's website nog altijd een backplate vermelding voor AMD bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb ook mijn Scythe Mugen 2 revB op een AMD-board wel degelijk met een backplate vastzitten! Je moet de bracket voor de standaard koeler erafschroeven en dan de mugen er met backplate erop. Juist met backplate verdeel je de krachten goed en wordt je koeler(bij kruislings aandraaien) goed op je processor gedrukt.
En het installeren gaat het makkelijkste als je de koeler op z'n kop op tafel zet, erwtje pasta op je processor doet, mobo op je koeler en dan de backplate erop schroeven.

[ Voor 21% gewijzigd door Jerdek op 08-08-2011 14:34 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:32
Ik heb dit ook gehad, bleek dat de koeler te strak zat aan gedraaid. Op het zelfde moederbord overigens! Ik zou de schroefjes eens een stuk losser schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Ok, in het kader van "zet jezelf voor lul op een publiek forum":

De koeler die ik heb is geen Mugen maar een Yasya!

Ik kon me al niet herinneren dat er een backplate bij zat. Er zitten gewoon klemmetjes bij die op de standaard fan bracket passen. Dus ik snapte niet hoe een aantal mensen erbij kwamen dat die cooler met backplate gemonteerd moet worden. Uiteindelijk heb ik de order er maar weer eens bijgepakt, en toen zag ik dat het een Yasya is. Nou is die order van alweer bijna een jaar geleden, maar toch suf dat ik blijkbaar ergens in het afgelopen jaar ben gaan denken dat ik een Mugen had.

Hoe dan ook, het zaakje draait nog steeds stabiel, dus ik ben blij.

Case closed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Epiloog:

Het lijkt er sterk op dat de Smart Q-Fan optie in de BIOS de boosdoener is. Als ik Q-Fan aanzet hangt de computer binnen de kortste keren, maar alleen als ik de Yasya geinstalleerd heb. De stock cooler werkt dan prima. Als ik Q-Fan uitzet dan werkt de Yasya ook prima, maar dan draait hij dus wel op een constant toerental.

Het gekke is dat ik geen hogere temperaturen zie bij gebruik van Q-Fan (Ik kon nog net HWMonitor opstarten voordat de computer hing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
jeroen94704 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 08:31:
Epiloog:

Het lijkt er sterk op dat de Smart Q-Fan optie in de BIOS de boosdoener is. Als ik Q-Fan aanzet hangt de computer binnen de kortste keren, maar alleen als ik de Yasya geinstalleerd heb. De stock cooler werkt dan prima. Als ik Q-Fan uitzet dan werkt de Yasya ook prima, maar dan draait hij dus wel op een constant toerental.

Het gekke is dat ik geen hogere temperaturen zie bij gebruik van Q-Fan (Ik kon nog net HWMonitor opstarten voordat de computer hing).
Je weet nu de oorzaak van je probleem, waarschijnlijk is er iets met de fan of de fan aansturing op het moederbord. Heb je een andere 120mm fan liggen of al in de kast gebouwd die je aan de cpu fan header kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Heb je een andere 120mm fan liggen of al in de kast gebouwd die je aan de cpu fan header kan aansluiten?
Ik heb een Fractal Design 120 mm fan in bestelling die ik wil uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
Maar bij de yasha zit toch standaard een fancontroller?

zet gewoon de Q-Fan op turbo of sluit het ding direct op de voeding aan, en vervolgens bepaal je dan zelf met de fancontroller op de bracket...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Yep, dat doe ik nu ook. Werkt op zich prima, maar ik wil kijken of het met een andere fan toch nog wat stiller kan. Bovendien gaat die controller maar van 1600 tot 2000 toeren, dus ook maar een fan controller besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
Ik heb een Yasha in de PC van m'n vader gedaan. Die gaat van 800-2000. Cpu fan control uitgeschakeld in de bios en puur op de controller.

als je 'm aansluit op fancontroller dan heb je 'm dus op twee aangesloten, lijkt mij niet bepaald handig....

[ Voor 29% gewijzigd door .Sjoerd op 10-08-2011 22:53 ]

specs

• jeroen94704
Neenee, die fan controller is niet voor de stock fan van de yasya, maar voor de fractal design fans die ik heb besteld (2 stuks). Ik wil kijken of de Yasya met die fan nog wat stiller te krijgen is. Zo niet, dan gaat de stock fan er terug op en gaat de FD fan dienst doen als tweede case fan (of hij verdwijnt in een la :) ).

Overigens wel apart dat de Yasya van jou pa tot 800 toeren gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen94704 op 11-08-2011 08:08 ]

Pagina: 1