Share geforceerd unmounten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:17
Soms gebeurt het dat een van m'n netwerkshares na het wakker worden uit slaapstand niet meer gemount is. De Finder toont hem dan niet als gekoppeld mountpunt, maar stiekem zie ik de share nog wel in /Volumes staan. Als ik in de Finder de betreffende schijf aanklik, wordt deze opnieuw gemount. Wat resulteert in het volgende in /Volumes:

drwxr-xr-x+  2 sander  admin      68 Jul 31 09:34 iOmega NAS
drwxrwx---   8 sander  sander  16384 Aug  1 21:13 iOmega NAS-1

Op de eerste regel het "hangende" mountpoint, op de twee de regel de werkende en benaderbare share.

Probleem hierbij is dat een aantal applicaties (bijvoorbeeld Boxee) zoeken naar bestanden op een locatie als /Volumes/iOmega NAS/Wistikhetmaar. Dat werkt vanzelfsprekend niet omdat dit nu NAS-1 is geworden en het origineel niet meer bereikbaar is.

Hoe krijg ik het eerste mountpoint nu verwijderd? De voor mij bekende zaken lijken niet te werken:

Macintosh-3:Volumes sander$ sudo umount -f /Volumes/iOmega\ NAS
umount: /Volumes/iOmega NAS: not currently mounted
Macintosh-3:Volumes sander$ sudo diskutil umount force /Volumes/iOmega\ NAS
Unmount failed for /Volumes/iOmega NAS

De enige oplossing die tot nu toe lijkt te werken is een reboot, maar dat vind ik een hele stomme oplossing :(

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
Probeer eens het volgende:

Unmount iOmega NAS-1
Verwijder de iOmega NAS map (rm -rf /Volumes/iOmega\ NAS)

en mount de NAS opnieuw. Als dit werkt kan je hier later natuurlijk wel een bash script van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Ehm? Bedankt voor je reactie, maar los van het feit dat het een mountpoint is en je dit dus niet kan verwijderen is dat toch precies waarvan ik hierboven aangeef dat het niet lukt? Behalve dan dat ik "umount" gebruik omdat het "unmount" commando niet bestaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Is het geen optie om hem opnieuw te mounten? Dus:
sudo mount -o remount /Volumes/iOmega\ NAS

Als hij niet in het fstab staat (kan best weleens het geval zijn voor dynamische mounts); kijk dan eens hoe hij normaal gemount is, en voeg dat toe:
sudo mount //server/dir /Volumes/iOmega\ NAS

Evenwel lijkt hier hetzelfde probleem beschreven te worden en is daar nog steeds geen oplossing voor. Misschien kun je hier iets mee

[ Voor 33% gewijzigd door Spider.007 op 02-08-2011 13:00 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Ah, thnx! Ik zal vanavond even kijken of die twee oplossingen soelaas bieden. Kan vanaf hier helaas niet bij de betreffende bak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je nou eerst gewoon df doet, dan kan je daarna de afp connectie, of smb connectie gewoon verbreken. In principe killen (kijk eens in ps -waux) of het proces dat de communicatie verzorgt 'umounten'

Het is ook goed om te weten dat er met AutoFS gemount wordt (behalve als je 10.4 of lager hebt, die gebruikt automountd), en je dus met AutoFS commands ook een eind komt. Je kan dus ook remounts en replacement mounts configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
Zoefff schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 12:50:
Ehm? Bedankt voor je reactie, maar los van het feit dat het een mountpoint is en je dit dus niet kan verwijderen is dat toch precies waarvan ik hierboven aangeef dat het niet lukt? Behalve dan dat ik "umount" gebruik omdat het "unmount" commando niet bestaat ;)
OS X verteld dat iOmega NAS gewoon een map is en niet gemount is. Daarom kan je iOmega NAS wel gewoon verwijderen met rm -rf.

Voer ter controle maar eens het mount command uit. Ik verwacht dat daar iOmega NAS niet tussen staat maar iOmega NAS-1 wel!

Probeer het maar eens en post je results

[ Voor 10% gewijzigd door CodeConnected op 04-08-2011 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
CodeConnected schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:34:
Probeer eens het volgende:

Unmount iOmega NAS-1
Verwijder de iOmega NAS map (rm -rf /Volumes/iOmega\ NAS)
Een beetje voorzichtig met rm -rf kan geen kwaad een tikfoutje en de NAS is leeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:41
Pas op met rm -rf!!!

Ik heb dit ook gehad, ik had dus ook een gemounte map op mijn werk, en die bleef ook uiteindelijk hangen.
Als ik em wou umounten, gaf ie ook aan dat ie niet gemount was. Toen een rm -rf gedaan, maar wat bleek, deze bleek dus wel ineens bestanden te verwijderen uit de share, terwijl ik die map niet kon openen in terminal of finder. Heeeeel raar dus. Heb het nooit op kunnen lossen. Is opgelost door een clean install van Lion toen deze uit kwam.

Ik moest elke keer toen ie er stond, iets doen als:

mv jposthuma jp

Dan kon ik mijn normale mount commando weer doen zonder dat ie er -1 achter zet, maar o wee als ik em verwijderde, dus moet elke dag als ik op mn werk kwam die mount eerst hernoemen vanuit terminal, dan de mount doen, gaat na een paar keer heeeeel irritant worden.

Ben benieuwd wat de oplossing is voor het geval ik dit weer eens krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

CodeConnected schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 11:48:
[...]

OS X verteld dat iOmega NAS gewoon een map is en niet gemount is. Daarom kan je iOmega NAS wel gewoon verwijderen met rm -rf.

Voer ter controle maar eens het mount command uit. Ik verwacht dat daar iOmega NAS niet tussen staat maar iOmega NAS-1 wel!

Probeer het maar eens en post je results
rm -rf gebruiken is een nutteloze tip in deze. Als je mount hangt werkt het niet, als hij niet hangt ben je alles kwijt. Moven is een beter optie als hij ook niet geunmount kan worden. Voor het verwijderen van lege directories kun je gewoon rmdir gebruiken, die is daarvoor bedoelt ;) Zo raak je gegarandeerd geen belangrijke data kwijt

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1