Coax-UTP combikabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024
Recentelijk liep ik tegen de volgende kabel aan: Coax combikabel RG59 + UTP Cat.5E De kabel leek mij ideaal voor het doorsturen van digitale TV (UPC) & Netwerk naar bovenliggende verdiepingen.

Ik ben actief gaan zoeken naar deze kabel, maar tot nu toe heb ik deze nog niet op ander plekken dan de bovenstaande gelinkte webshop kunnen vinden.
Mijn eerste vraag is of er hier toevallig mensen zijn die weten waar ik dit soort kabels nog meer zou kunnen vinden (Bij lokale elektronicazaken & bouwmarkten geen succes).
Daarnaast ben ik benieuwd of er al mensen zijn die ervaring hebben met dit soort kabels en of dit goed alternatief is voor twee losse kabels.

... MMORPG Addict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:00

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Ik zie zelf het voordeel niet helemaal? Het zijn in feite ook 2 kabels, alleen met een aan elkaar gesmoten mantel. Waarom niet gewoon 2 "kwaliteits" kabels trekken? Dt gaat net zo makkelijk/moeilijk als deze kabel.

Verder las ik dit
When should I use RG59 versus RG6?

RG6 should be used exclusively for satellite hookups and digital CATV. RG59 is fine for analog CATV signals but will not support the higher bandwidth used for satellite signals.
Dus ik vraag me af hoe zich dat gaat verhouden met een bi-directioneel digi-tv signaal.
Mijn advies: speel op safe en koop lekker 2 losse kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien bij beveiligingscamera shops. Aangezien ze daar ook vaak coax met voedingsaders gebruiken. Al zijn dat vaak maar 2 voedende aders. Maar wie niet waagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Wat ook een optie kan zijn, er zijn simpele dingen om 75Ohm video/audio signalen op twisted pair te zetten genaamd baluns.
Ik weet dat ze er ook zijn voor complete analoge tv (weet alleen zo de naam niet).
Als je een goede twisted pair legt (S/STP) kan je bijv 2 pairs gebruiken voor 100mbit ethernet en 1 pair voor TV en nog 1 vrij houden voor bijv telefoon.

Mjah, uiteindelijk is de beste (en waarschijnlijk meest goedkope) oplossing gewoon 2 goede kabels trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Die kabel is NIET geschikt voor TV !

Tv kabel heeft een impedantie van 75 Ohm en deze RG59 is 50 Ohm, daarnaast heeft hij veel te veel demping voor de bij TV gebruikte frequenties.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:27

Matis

Rubber Rocket

50Ohm is inderdaad niet geschikt voor reguliere TV. Wij gebruiken voor industriële SDI-coax wel 50Ohm.

Die kabels zijn niet voor consumentenelektronica geschikt en ik raad je ook aan om ze niet aan te schaffen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:33
Sine schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:28:
Die kabel is NIET geschikt voor TV !

Tv kabel heeft een impedantie van 75 Ohm en deze RG59 is 50 Ohm, daarnaast heeft hij veel te veel demping voor de bij TV gebruikte frequenties.
Waar zie je dat? RG59 = 75ohm, staat ook in de link in de startpost.

Wel zou ik liever als je de mogelijkheid hebt losse (kwalitatief goede) coax gebruiken. De demping van RG59 is vrij hoog, dus je verliest vrij veel in de kabel.

Koka799: ongeveer 19db / 100m
RG59 zit op 33db / 100m
(bij 900Mhz, de UHF band loopt tot 862 uit mn hoofd)

Als je voldoende signaal hebt hoeft dit geen probleem te zijn, maar zeker bij langere lengtes is R59 niet handig (bij 200Mhz zijn ze redelijk gelijk, 8,5 tegen 9,6db). Bij grote afstanden krijg je daardoor dus een veel hogere scheefloop en is het eigenlijk noodzakelijk om met een versterker met vereffening te werken. (en het door te meten)

[ Voor 21% gewijzigd door DJSmiley op 02-08-2011 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Crap ... ik zit alltijd met RG58 / 59

Video is ook gewoon 75 Ohm idd, Maar nog steeds niet lekker voor HF TV signalen,

Repareren doe je zo.

Pagina: 1