vragen over stugge en slappe kabels, lsa strips enz

Pagina: 1
Acties:

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ik heb afgelopen weekend geprobeerd om met een trekveer door een wandleiding te komen waar al een ptt kabeltje in lag. Wonder boven wonder is dat gelukt. Ik heb dus vervolgens cat6 bekabeling besteld.

Na heel veel lezen heb ik gekozen voor een "slappe" patchkabel. Ik durf namelijk te betwijfelen of ik een stugge kabel door die leiding getrokken ga krijgen. Wat ik vervolgens ga doen is een gaatje te maken in de wandcontactdoos met ptt aansluiting (varkenssnuitje) en daar gewoon de patchkabel uit laten komen. Misschien niet de mooiste oplossing, maar voor voorlopig zal het voldoen.

Maar dan:

Ik zit er toch aan te denken om die aansluiting wat netter te maken en een wcd te kopen met 2 cat6 aansluitingen. Op die ene sluit ik dan de ptt kabel aan en met een RJ45 naar RJ11 verloopje moet dat vast goed komen.Aansluitschema's genoeg te vinden op internet. Wat mij echter niet helemaal duidelijk wordt is het feit dat die wcd's stuk voor stuk voorzien zijn van LSA aansluitingen. vervolgens lees ik ook dat op deze aansluitingen stugge kabels "moeten" worden aangesloten.

Ik vraag mij nu dus af waarom dit zou moeten. Waarom een patchkabel slap moet zijn snap ik i.v.m. het aankrimpen van de RJ45 connectors en het eventueel niet goed contactmaken bij een poging dat te doen met een stugge kabel.

Waarom moet op een LSA strip een stugge kabel aangesloten worden? Heeft dit puur te maken met trekbelastingen of heeft het ook nog invloed op de kwaliteit van je netwerkverbinding?
Daarnaast, kent iemand wcd's die niet via een LSA strip aangesloten worden maar bijvoorbeeld inwendig aangesloten worden middels een RJ45 connector? Die heb ik nog niet kunnen vinden op het www. Wat je dan in feite krijgt is een koppelstuk met een muurplaatje er om heen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-11 22:07
Ik heb mijn bedenkingen bij jouw keuze voor slappe patchkabel zoals je dat noemt.
Deze voelt weliswaar soepeler maar in mijn beleving is de mantel enigszins zacht en rubberachtig. Dat kan wel eens aanmerkelijk meer wrijving (en dus problemen) opleveren bij het kabeltrekken dan een standaard massieve utp kabel met een pvc-achtige mantel.

Als outlets (wcd's) ken ik de lsa uitvoering en vanuit de bouwmarkt de versie met schroefklemmen. Wat jij zoekt heb ik nog nooit gezien, maar dat wil natuurlijk niet zgegen dat het niet bestaat.

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-12 14:13
Kabels die op een lsa strook afgezet worden moeten stug zijn omdat de lsa strook insnijd op de individuele aders, kleine mesjes snijden bij het doggen door de kunststof isolatie van de ader en snijden een stukje in op de massieve kopere kern. Met stranded (soepele) kabel werkt dit niet doordat die mesjes gewoon niet goed pakken op al die losse draadjes. Dit is ook de reden waarom er verschillende RJ45 stekkers zijn voor stranded en massieve kabel.

• base_
  • Laatst online: 11:38
LSA strips zijn inderdaad niet bedoeld voor soepele stranded kabels, wat betreft wrijving: eeen beetje zeep helpt vaak enorm!

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zeep? :?

Babypoeder aka talkpoeder doet het ook goed. Benodige lengte in een plastic tasje/vuilniszak hele bus poeder. Even schudden en klaar is het recept. Vanuit de zak doortrekken.

Maakt geen kleverige en plakkerige kliederboel. Moet er niet aan denken om een kabel die met zeep is behandeld aan te strippen. Laat staan het 'inbijten' van de zeep op de buitenmantel.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En werk van boven naar beneden. iemand die aanduwd aan de ene kant terwijl je trekt aan de andere kan ook al een wereld van verschil zijn.

zeep werkt tijdelijk, totat het uithard en je de kabel er na 10 jaar uit wilt halen.

Iperf

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Hartelijk dank voor deze toelichting. Het is me iets helderder geworden.

Staat er echter nog wel 1 vraag, zijn er CAT6 wcd's die door middel van rj45 of vergelijkbaar zijn aan te sluiten (van de binnenkant dan)?

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-12 14:13
Wat je daarvoor zou kunnen nemen is een centraalplaat die de keystone maat gebruikt (Standaard maat voor losse aansluitingen binnen een modulair patchpanel). Daar kan je vervolgens weer koppel-keystones in klikken. Zie bijvoorbeeld deze combinatie:

https://www.netwerkwinkel...Jack-Wit-PAWA-p_3402.html
https://www.netwerkwinkel...6-UTP-37488-1-p_2891.html

Of het allemaal in een opbouwdoos past durf ik echter niet te zeggen want het gaat wel een stukje achteruit steken.

[ Voor 17% gewijzigd door IcE_364 op 02-08-2011 11:17 ]

• Rusty
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-11 13:59
Conrad heeft wat jij zoekt (als ik je goed begrijp)

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=973258

[ Voor 50% gewijzigd door Rusty op 03-08-2011 09:06 ]

3 x Marstek Venus 5.12KW V151. CT003 V114 en HW P1

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-12 23:28
Dat is alleen wel CAT5E... nou kan CAT5E ook gewoon Gbit aansluitingen doen, maar toch...

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Dit is inderdaad wat ik bedoel, maar jee wat een prijs! Gaat Cat6 kabel op Cat 5e doos nog wel gigabit leveren en zo ja, ook nog voldoende stabiel i.v.m. de naastliggende telefoonkabel?

In ieder geval heel erg bedankt voor de hulp! Ik ben een heel stuk verder gekomen! _/-\o_

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:58

Richard

Kuru Kuru Kururin

RJ45 naar RJ11 verloopje
RJ11 steek je "gewoon" in RJ45, daar is het speciaal voor gemaakt dat dat passend is.

[ Voor 6% gewijzigd door Richard op 03-08-2011 10:11 ]

20*350ZO45°

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Richard schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:11:
[...]

RJ11 steek je "gewoon" in RJ45, daar is het speciaal voor gemaakt dat dat passend is.
Behalve dan dat de pinnen in de 8P8C (rj-45 is wat anders) lam worden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
IcE_364 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:05:
Wat je daarvoor zou kunnen nemen is een centraalplaat die de keystone maat gebruikt (Standaard maat voor losse aansluitingen binnen een modulair patchpanel). Daar kan je vervolgens weer koppel-keystones in klikken. Zie bijvoorbeeld deze combinatie:

https://www.netwerkwinkel...Jack-Wit-PAWA-p_3402.html
https://www.netwerkwinkel...6-UTP-37488-1-p_2891.html

Of het allemaal in een opbouwdoos past durf ik echter niet te zeggen want het gaat wel een stukje achteruit steken.
Volgens mij gaat dit wel passen. Jammer dat die koppelchassis niet ook in RJ11 te verkrijgen zijn. Op zich moet het zo wel lukken en ik denk dat ik die ook maar gewoon ga bestellen. Voor dat soort bedragen durf ik dat wel aan. Mocht het dan toch niets worden, dan kan ik nog altijd gaan voor de "dure" oplossing van Conrad.

Mijn dank is in ieder geval verpletterend! _/-\o_

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Richard schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:11:
[...]

Dat ga ik inderdaad niet doen.. Uit de wandleiding komt nu gewoon de telefoonkabel met 2 draadjes aangesloten op de huidige ptt varkenssnuit aansluiting. Dat is dus een kwestie van die 2 draadjes op de goede plek in een RJ45 connector persen en aan de andere kant een simpel RJ45 naar RJ11 kabeltje maken/kopen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je kunt gewoon RJ11 in een RJ45 aansluiting proppen, dus je hoeft voor je telefoon geen speciale kabeltjes te kopen of te maken.
Of je de huidige draadjes van je telefoonaansluiting nou in een RJ11 of RJ45 stekkertje propt maakt op zich niet uit, het is maar net wat je hebt liggen en wat je tang kan knijpen. In mijn geval heb ik een zak vol RJ45 stekkers en moet ik voor RJ11 eerst stekkertjes aanschaffen, dan is die keuze snel gemaakt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

_JGC_ schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:20:
Je kunt gewoon RJ11 in een RJ45 aansluiting proppen, dus je hoeft voor je telefoon geen speciale kabeltjes te kopen of te maken.
Of je de huidige draadjes van je telefoonaansluiting nou in een RJ11 of RJ45 stekkertje propt maakt op zich niet uit, het is maar net wat je hebt liggen en wat je tang kan knijpen. In mijn geval heb ik een zak vol RJ45 stekkers en moet ik voor RJ11 eerst stekkertjes aanschaffen, dan is die keuze snel gemaakt.
even een rj 45 knijpen werkt het makkelijkst
ja de rj11 past vaak gewoon, maar zit soms wel wat gammel, afhankelijk van de wcd

Iperf

Pagina: 1