QoS alternatief?

Pagina: 1
Acties:

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:33
Hallo,

Sinds een paar dagen heb ik een modemrouter van Ubee van Ziggo. De downloadsnelheid verdubbelde, dus ik was er erg blij mee. Totdat ik wat ging downloaden...
Als ik uTorrent aan zet kan geen enkele pc in huis (ook niet de laptop met uTorrent) nog op internet. Ik denk dat ik nu ineens veel minder bandbreedte heb en dat uTorrent te veel connecties maakt of zo.

Waar kan ik dit aanpassen? Ingelogd op de router zag ik nergens een optie dat op QoS leek. Die kende ik nog van de vorige router en ik weet vrij zeker dat ik het kan oplossen met die optie. Dus is er een QoS alternatief op routers waarmee ik dit probleem op los? Of moet ik de uTorrent instellingen die ik altijd al heb gebruikt aanpassen? Heb er gister even mee lopen kloten, maar er is niks gebeurd. Gewoon de max. downloadsnelheid omlaag brengen werkt ook niet + dat wil ik niet, want dan heb ik niks aan die extra snelheid.

Is het waar dat mijn bandbreedte drastisch is verlaagd (Ziggo Alles-in-1 Plus) of is het een minder prettige router?

Is er een programma voor Windows dat me kan helpen? Als ik op Firefox klik, uTorrent uit, klik ik op het kruisje bij Firefox, uTorrent aan?

We hebben een nieuwe modemrouter gekregen, omdat het oude modem geen 40 Mbit aankon, volgens mij. Ik kan me niet voorstellen dat onze oude router geen 40 Mbit kan doorvoeren, dus ik kan natuurlijk ook gewoon de router tussen de modemrouter en m'n laptop zetten. De rest in huis wil toch geen beveiligd netwerk en dan kan ik lekker met de instellingen rommelen zonder dat anderen het door hebben. Dus eigenlijk is dit nog de beste oplossing :)

Alvast bedankt!

Edit:

Ziggo modemrouter: Ubee EVW3200
Oude router: Sitecom WL-341 v2

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• m_w_mol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Probeer eens een programmaatje dat de bandbreedte regelt van de PC waar uTorrent op draait; werkt vaak vele malen beter dan QOS, wat per platform weer net even anders geïmplementeerd is.

Integriteit is altijd het juiste doen, ook als niemand kijkt.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:06

allure

Titaan fase 2/3

Ik zou eerst maar eens beginnen het met aantal connecties binnen u-torrent naar beneden te brengen.
Op hoeveel staat deze nu?

Deze router/modem heeft toch problemen met de firewall?
Zet de IP flood detection eens uit.

[ Voor 32% gewijzigd door allure op 01-08-2011 14:19 ]

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-02 23:31
Ik denk dat het een beperking in je nieuwe modemrouter is. Ik heb het persoonlijk nooit op zulke dingen.
Ik heb zelf een Ubee modem in combinatie met een Linksys router met daarop Tomato Firmware. Nergens last van met Torrents en dergelijke.

[ Voor 10% gewijzigd door Saeverix op 01-08-2011 14:13 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• eddie4nl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-01 16:27
Ik verwacht dat het je router is wat je zou kunnen doen is je modem/router in modem only mode zetten en even met vmware een virtuele router draaien om te testen.

http://www.pfsense.org/in...task=view&id=58&Itemid=46

kant en klaar een echte router

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

donny007

Try the Nether!

In uTorrent onder bandwidth kun je het aantal verbindingen verlagen en een maximum upload/downloadsnelheid instellen.

/dev/null

• Ample Energy
m_w_mol schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:10:
Probeer eens een programmaatje dat de bandbreedte regelt van de PC waar uTorrent op draait; werkt vaak vele malen beter dan QOS, wat per platform weer net even anders geïmplementeerd is.
Heb je een suggestie? Zou namelijk niet weten waar ik moet zoeken; heb er namelijk nog nooit van gehoord. Kan ik op mijn laptop met zo'n programma ook eventueel de bandbreedte van de andere pc's hier regelen?
allure schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:11:
Ik zou eerst maar eens beginnen het met aantal connecties binnen u-torrent naar beneden te brengen.
Op hoeveel staat deze nu?
500 global maximum en maximaal 100 connected peers per torrent. Dit heb ik nog nooit ergens aangepast. Waar kan ik zien hoeveel connecties een torrent maakt?
Saeverix schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:12:
Ik denk dat het een beperking in je nieuwe modemrouter is. Ik heb het persoonlijk nooit op zulke dingen.
Ik heb zelf een Ubee modem in combinatie met een Linksys router met daarop Tomato Firmware. Nergens last van met Torrents en dergelijke.
Ik zit er ook aan te denken de oude Sitecom er tussen te zetten. Een Linksys of Cisco komt er nog wel een keer bij een goede aanbieding. Wist niet dat je andere firmware op je router kunt zetten. Klinkt prachtig, moet ik maar een keer over lezen.
eddie4nl schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:12:
Ik verwacht dat het je router is wat je zou kunnen doen is je modem/router in modem only mode zetten en even met vmware een virtuele router draaien om te testen.

http://www.pfsense.org/in...task=view&id=58&Itemid=46

kant en klaar een echte router
Goede reden om VMWare te leren kennen. Ik hou dit ook als optie, thanks.
donny007 schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:13:
In uTorrent onder bandwidth kun je het aantal verbindingen verlagen en een maximum upload/downloadsnelheid instellen.
Hoe kan ik er achter komen hoeveel verbindingen een torrent opent en hoe kom ik er achter hoeveel mijn router er maximaal kan hebben?
Kan een andere uploadsnelheid echt verschil maken? Hij staat nu op 380 kb/s. Volgens mij is mijn max. 400.
Downloadsnelheid wil ik eigenlijk niet aanpassen. Met 40% of zo verlagen had geen zin en als ik het met 50% moet verlagen kan ik net zo goed de oude modem weer terugplaatsen.

Edit: Ik downloadde net met 700 kb/s en geen enkele pagina was nog te openen. Dus puur de snelheid verlagen helpt niet, hoever ook.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Saeverix
Die third-party firmware kan alleen op bepaalde router types. http://tomatousb.org/doc:build-types
Daar staat een overzicht van ondersteunde routeren.

Ik heb zelf een pricewatch: Linksys E2000 Selectable Dual-Band Wireless-N Router.
Prijs is wel te overzien lijkt mij.

[ Voor 43% gewijzigd door Saeverix op 01-08-2011 14:27 ]

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:06
Ik gebruikte vroeger netlimiter om de bandbreedte per programma aan te passen, erg simpel in gebruik.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-02 22:01
Probeer inderdaad IP Flood Detection eens uit te zetten en het aantal TCP requests eens terug te brengen onder de honderd. Dat kan al flink schelen namelijk. Als het dan stabiel werkt zou je weer omhoog kunnen gaan.

Nu kan het namelijk zijn dat je router vind dat er teveel verbindingen worden opgezet waardoor het lijkt op een (D)DoS aanval.

• Ample Energy
To recap: uTorrent heeft altijd perfect gedraaid op 500 connecties. Op 250 en 100 geeft-ie nog steeds dezelfde problemen. Hij staat nu op 50 en 8 van de 10 sites laden niet, maar het kan ook zijn dat straks geen enkele site meer werkt, omdat uTorrent nog maar een paar seconden aan staat.

Edit: Die Sitecom heeft 300 Mbit doorvoer, dus ik zet die er wel gewoon tussen.

[ Voor 40% gewijzigd door Ample Energy op 01-08-2011 14:48 ]

• alex3305
Heb je dan al gekeken naar de instellingen in het modem zoals hier is aangehaald? Heb je het modem al proberen te resetten?

• Saeverix
Siempie schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:44:
To recap: uTorrent heeft altijd perfect gedraaid op 500 connecties. Op 250 en 100 geeft-ie nog steeds dezelfde problemen. Hij staat nu op 50 en 8 van de 10 sites laden niet, maar het kan ook zijn dat straks geen enkele site meer werkt, omdat uTorrent nog maar een paar seconden aan staat.

Edit: Die Sitecom heeft 300 Mbit doorvoer, dus ik zet die er wel gewoon tussen.
Je moet dan wel je de router functie op je modemrouter uitzetten, anders schiet je er nog niets mee op.

• allure
  • Registratie: Mei 2001

allure

Titaan fase 2/3

Dan zul je de helpdesk moeten bellen om het modem in bridge-mode te zetten.

• alex3305
allure schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:54:
Dan zul je de helpdesk moeten bellen om het modem in bridge-mode te zetten.
Bridge is niet per se nodig. Op de Sitecom gewoon DHCP uitzetten en op de Ubee aan laten staan :). Dan zou je 'em geloof ik zelfs nog in router/modem mode kunnen laten staan.

Niets tegen Sitecom, maar let wel dat het een vrij budget merk is. Met Alles-in-1 Plus zou je overigens wel de volledige 40Mbit kunnen behalen, in ieder geval over draad. Daarnaast kan 300Mbit nooit de doorvoer snelheid zijn over het bedrade netwerk, dat zal denk ik 100Mbit zijn.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
En hij moet IP Flood Detection uitzetten, dat helpt bijna altijd bij de Ubee routers die door Ziggo worden uitgedeeld, ook de helpdesk van Ziggo beveelt het aan bij problemen. Minder connecties is eigenlijk geen oplossing, in heb met een WR1043ND met OpenWRT gewoon 2000 connecties op kunnen zetten en ik vind het slecht als een nieuwe router nog niet eens een tiende haalt.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Ik ben weer zo erg benieuwd wat de MTU is van de IP interface van je nieuwe Ubee (die toevallig een router is). Als dat toevallig 576 is (door de crappy DHCP server van Ziggo) dan heb je dus typisch 3x zoveel pakketjes nodig als met een normale 1500 MTU. Dat helpt de oude ubee iig omzeep. En kwam het alleen tegen in een linux dhcp client die het als 'option' specificeerde.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Ample Energy
alex3305 schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:47:
Heb je dan al gekeken naar de instellingen in het modem zoals hier is aangehaald? Heb je het modem al proberen te resetten?
Modem is al meermalen gereset. Ik ben nog even bezig. Kan bijvoorbeeld de IP Flood Detection optie nergens vinden. Instellingen in uTorrent halen echt niks uit, dus die reset ik maar en dan ga ik verder in de router. En anders netlimiter o.i.d.
Saeverix schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:49:
[...]

Je moet dan wel je de router functie op je modemrouter uitzetten, anders schiet je er nog niets mee op.
Ja inderdaad, niet aan gedacht..
Best klote, want hier in huis is iedereen panisch als het om internet gaat en niemand snapt er wat van, dus als iedereen weer op de Sitecom moet inloggen i.p.v. op de Ubee, dan krijg ik toch een lading gezeik... :+
alex3305 schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:57:
[...]

Bridge is niet per se nodig. Op de Sitecom gewoon DHCP uitzetten en op de Ubee aan laten staan :). Dan zou je 'em geloof ik zelfs nog in router/modem mode kunnen laten staan.

Niets tegen Sitecom, maar let wel dat het een vrij budget merk is. Met Alles-in-1 Plus zou je overigens wel de volledige 40Mbit kunnen behalen, in ieder geval over draad. Daarnaast kan 300Mbit nooit de doorvoer snelheid zijn over het bedrade netwerk, dat zal denk ik 100Mbit zijn.
Die Sitecom heeft tenminste QoS, dus hij is al beter dan de Cisco/Ubee :P
Die 300 was draadloos inderdaad.
marcop23 schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:58:
En hij moet IP Flood Detection uitzetten, dat helpt bijna altijd bij de Ubee routers die door Ziggo worden uitgedeeld, ook de helpdesk van Ziggo beveelt het aan bij problemen. Minder connecties is eigenlijk geen oplossing, in heb met een WR1043ND met OpenWRT gewoon 2000 connecties op kunnen zetten en ik vind het slecht als een nieuwe router nog niet eens een tiende haalt.
Maar even in de FAQ kijken waar die optie is dan.
Skinkie schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:00:
Ik ben weer zo erg benieuwd wat de MTU is van de IP interface van je nieuwe Ubee (die toevallig een router is). Als dat toevallig 576 is (door de crappy DHCP server van Ziggo) dan heb je dus typisch 3x zoveel pakketjes nodig als met een normale 1500 MTU. Dat helpt de oude ubee iig omzeep. En kwam het alleen tegen in een linux dhcp client die het als 'option' specificeerde.
Ik begin pas in september met m'n ICT studie, dus heb geen flauw idee waar je het over hebt, maar als je weet in welke hoek ik moet zoeken wil ik 't gerust voor je opzoeken :P

• Saeverix
alex3305 schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:57:
[...]

Dan schiet je er dus helemaal niets mee op, want het probleem zit juist in de router functie van het modem.
Op die manier blijft het probleem en gebruik je de Sitecom als switch...
Siempie schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:10:
Ja inderdaad, niet aan gedacht..
Best klote, want hier in huis is iedereen panisch als het om internet gaat en niemand snapt er wat van, dus als iedereen weer op de Sitecom moet inloggen i.p.v. op de Ubee, dan krijg ik toch een lading gezeik... :+
Dat is toch niet zo'n groot probleem? Als je klaar bent ga je gewoon bij alle draadloze computers langs en verander je eenmalig de WiFi settings.

[ Voor 34% gewijzigd door Saeverix op 01-08-2011 15:17 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
Even Googlen de volgende keer :) Op veel sites staat dat IP Flood Detection vaak de oorzaak is, en als je verder gegoogled had, had je ook gevonden waar je het uit kon zetten :)

Afbeeldingslocatie: http://ziggo.uberfail.nl/pics/ubee_firew.png

• Ample Energy
Ik zei toch dat ik nog ging zoeken :P
Maar thanks, ik denk dat dit 'm was. Al dll ik atm met 100 kb/s, ik kan nog bij elke site. Denk niet dat dat veranderd als de snelheid omhoog gaat, want snelheid had daarvoor ook geen invloed.
Nogmaals bedankt :D
Saeverix schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:13:
[...]

Dat is toch niet zo'n groot probleem? Als je klaar bent ga je gewoon bij alle draadloze computers langs en verander je eenmalig de WiFi settings.
Hier in huis wel, jammer genoeg ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Ample Energy op 01-08-2011 16:05 ]

Pagina: 1