[Onweer] Receiver + aangesloten devices van slag/kapot?

Pagina: 1
Acties:

• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08-2025
Ik heb thuis een hele set electronica apparaten. Via een Receiver worden een experiabox (glasvezel tv van KPN), Blu-Ray speler en wisselend een Xbox 360 of PS3 aangesloten met HDMI-kabels op een Plasmatv. Aan de receiver zit nog een 5.1 surround set vast.

Normaal werkt dit prima. Ik zet het apparaat dat ik wil gebruiken, de tv en de receiver aan, de receiver schkaelt meestal zelf naar het goede kanaal, dus bijv. game als de Xbox 360 aanstaat en de TV staat meestal gewoon op de juiste HDMI input en schakelt vaak ook automatisch en dan werkt het allemaal prima.

Maar sinds een paar dagen, en ik heb een sterk vermoeden dat het sinds een zware onweersbui van afgelopen donderdagavond is (toen hier in de buurt en ook bij ons van KPN glasvezel alles eruit lag en we een nieuwe modem hebben gekregen waarna tv, internet en bellen het weer deed, behalve dan op mijn kamer, waar ik pas later achter kwam), werken mn apparaten niet meer. Als ik alles aanzette stond bijv. de Xbox 360 of Experiabox en de tv en receiver wel aan, maar de tv gaf geen beeld, alleen sneeuw of zwart.

Ik ben nu bezig om te proberen het probleem op te lossen of in ieder geval de oorzaak te vinden, maar ik kom er niet uit en ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Conclusies tot nu toe:
- Experiabox ging los van tv gewoon aan en naar ned 1. aangesloten op tv (zonder tussenkomst receiver) doet hij niks, beetje met hdmikabel geklooid en toen gaf ie ineens beeld, maar ging hij opnieuw installeren (doet hij altijd als hij van de stroom is geweest). Maar op een bepaald punt komt hij steeds niet verder en begint hij steeds opnieuw met de installatie, tv schakelt dan naar sneeuw en zwart.

- Xbox 360 gaat gewoon aan, maar doet het niet rechtstreeks (zonder receiver ertussen) via hdmi, verschillende kabels en alle hdmi-poorten van tv geprobeerd. Voor zover ik weet ligt het niet aan de instelling op de tv of de selectie van het hdmi-kanaal of iets dergelijks, maar wie weet is daar toch ergens iets veranderd waardoor hij het beeld niet weergeeft. Via scart wordt het xbox 360 beeld wel weergegeven op de tv.

- Als ik de tv aanzet en dan hdmi kabel rechtstreeks (zonder receiver ertussen) in PS3 of Blu-Ray speler geeft die wel beeld op tv, ditmaal via hdmi-poort 4 op tv, eerst gebruikte ik altijd poort 1. PS3 of Blu-Ray speler via Receiver naar tv geeft geen beeld, terwijl receiver op juiste bron staat, kan eventueel iets verkeerd staan in de instelling ofzo, maar niet dat ik weet.

Ik begrijp er tot nu toe vrij weinig van, mss is er in meerdere apparaten van alles kapot gegaan door een blikseminslag ofzo? Ik heb geen idee en denk dat ik misschien maar een dure reparatiemonteur erbij moet halen ofzo? Of weten jullie nog iets?

Verwijderd

Is er een reset procedure voor je TV & Receiver voor gewone gebruikers (zie handleidingen) vermoedelijk is de HDMI en zijn DHCP van slag voor deze toestellen.
Stroom af van alle toestellen, niet in standby!
HDMI kabels los
Reset procedure voor beide toestellen volgen en uitvoeren.
TV en receiver verbinden met HDMI, zien of het werkt
Volgend toestel bijschakelen met HDMI, kijken of het werkt.
Probeer te vermijden van HDMI poorten te switchen, is niet altijd hot plugable.
Werkt AV receiver niet, contacteer de zaak waar je hem haalde.

• averagegamer
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:11:
Is er een reset procedure voor je TV & Receiver voor gewone gebruikers (zie handleidingen) vermoedelijk is de HDMI en zijn DHCP van slag voor deze toestellen.
HDMI kabels los
Bedankt voor je hulp! Ik ga dit uitproberen, eerst eens kijken of ik die resetprocedure kan vinden.

Vraagje voor ik dat ga doen, betekent zo'n reset ook dat je instellingen allemaal weer naar fabrieksinstellingen gezet worden? Want dan moet ik die eerst even opschrijven, want ik ben juist tevreden met de beeldinstellingen van mn plasmascherm.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:37

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik heb de topictitel even voor je aangepast ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• averagegamer
Michael Knight schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:36:
Ik heb de topictitel even voor je aangepast ;)
Prima hoor :) goede titel.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 10:51
averagegamer schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:28:
[...]

Bedankt voor je hulp! Ik ga dit uitproberen, eerst eens kijken of ik die resetprocedure kan vinden.

Vraagje voor ik dat ga doen, betekent zo'n reset ook dat je instellingen allemaal weer naar fabrieksinstellingen gezet worden? Want dan moet ik die eerst even opschrijven, want ik ben juist tevreden met de beeldinstellingen van mn plasmascherm.
Ik zou voor zekerheid van alle dingen waar je nog bij kan even de instellingen opschrijven. Wat ik zelf meestal doe is gewoon fotootje maken van het scherm met instellingen :).

• averagegamer
McVirusS schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:49:
[...]

Ik zou voor zekerheid van alle dingen waar je nog bij kan even de instellingen opschrijven. Wat ik zelf meestal doe is gewoon fotootje maken van het scherm met instellingen :).
Goede tip! bedankt ;)
HDMI kabels los
Dit snap ik niet helemaal, hoe kan ik een reset doen en volgen als de stroom van de apparaten af moet?

[ Voor 15% gewijzigd door averagegamer op 01-08-2011 16:32 ]

• averagegamer
Ik heb de handleidingen gecheckt, maar die zijn behoorlijk beknopt en kan er niks in vinden over een reset, maar mss dat dit toch mogelijk is?

Mijn tv is de Panasonic TX-P42G20ES en mn Receiver de Onkyo HT-R380.

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

averagegamer schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 16:48:
Ik heb de handleidingen gecheckt, maar die zijn behoorlijk beknopt en kan er niks in vinden over een reset, maar mss dat dit toch mogelijk is?

Mijn tv is de Panasonic TX-P42G20ES en mn Receiver de Onkyo HT-R380.
Ik heb zelf ook de HT-R380. In het hoofdstuk Problemen oplossen/Troubleshooting staat direct als eerste hoe je een reset moet uitvoeren.

Verwijderd

averagegamer schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 16:32:
[...]
Dit snap ik niet helemaal, hoe kan ik een reset doen en volgen als de stroom van de apparaten af moet?
terug spanning erop, na reset spanning er terug af voor aansluiten van HDMI kabel.
Belangrijkste is dat je de stroom van de stekker haalt vooraleer je de HDMI aan of afkoppelt.

Verwijderd

averagegamer schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 16:48:

Mijn tv is de Panasonic TX-P42G20ES
Er wordt verteld:
In het menu kan je ook de fabrieksinstellingen resetten of 15 minuten van de spanning halen.
Kan niet bevestigen of dit zo is, heb deze hardware niet.

• averagegamer
SR8 schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 17:13:
[...]

Ik heb zelf ook de HT-R380. In het hoofdstuk Problemen oplossen/Troubleshooting staat direct als eerste hoe je een reset moet uitvoeren.
Bedankt! Ik had er helemaal overheen gelezen, ik was meteen bij de onderwerpen gaan zoeken ;) Nu weet ik in ieder geval hoe ik de receiver moet resetten, maar nog niet hoe ik de tv moet resetten.
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 17:26:
[...]

Er wordt verteld:

[...]

Kan niet bevestigen of dit zo is, heb deze hardware niet.
Als ik het menu kijk kan ik wel de optie vinden om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen, maar dat lijkt me niet de reset die je bedoelt toch?

Weet iemand hoe ik de tv dan wel moet resetten? Ik kan het via internet ook nergens vinden, als niemand het weet bel ik morgen de klantenservice van Panasonic wel even.

• averagegamer
Ik vind wel dit, is dat dan de reset?
Originally Posted by mattavfc
Hi guys gow do i factory reset my 42 g20? i now have the security code as it was a refurb

Press the volume - on the tv and menu on the remote at the same time mate with the tv on.

It will make you do everything again as if were being turned on for the 1st time out of the box.

[ Voor 3% gewijzigd door averagegamer op 01-08-2011 22:29 ]

• averagegamer
HDMI kabels los
Volgens mij heb ik het precies gedaan zoals hier gezegd, met de hierboven genoemde resets, hopelijk zijn die goed, maar dat leek wel zo te zijn. Maar het probleem blijft hetzelfde. Op de receiver knippert trouwens eerst een tijdje het woord HDMI en dan verdwijnt het woord.

Verwijderd

Heb je een action shop in je buurt? Haal daar 2 PROFI HDMI high speed kabel 1.8 m oranje verpakking nog geen 3 euro/stuk. Heb je tenminste 2 goeie kabels om verder te testen via HDMI poort 4 van je flatscreen.
Sluit elk toestel rechtstreeks aan met die kabel op die poort. En test welke toestellen werken.
- blu-ray
- Experia box: beeld, geen beeld, smart card werkt die nog, ontvangst van kanalen?
- x-box beeld geen beeld

- AV receiver krijg je de menu's op je scherm?
Indien je de menu's op scherm krijgt, test met blu-ray wat wel werkt van de HDMI poorten.
Test verder met de toestellen die nog wel werken, wat werkt hier op de AV/receiver?

Nu heb je al een groot idee wat allemaal defect is. Ben je verzekerd voor bliksem/overspanings schade?
Kijk of je een electronica herstel dienst in je buurt hebt. Vraag een opgave van kosten voor nazicht/schade bepaling en de daarop volgende reparatiekosten? Zet limiet op reparatiekosten. Kan soms goedkoper zijn toestellen te vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 09:06 ]

• averagegamer
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 09:04:
Heb je een action shop in je buurt? Haal daar 2 PROFI HDMI high speed kabel 1.8 m oranje verpakking nog geen 3 euro/stuk. Heb je tenminste 2 goeie kabels om verder te testen via HDMI poort 4 van je flatscreen.
Sluit elk toestel rechtstreeks aan met die kabel op die poort. En test welke toestellen werken.
- blu-ray
- Experia box: beeld, geen beeld, smart card werkt die nog, ontvangst van kanalen?
- x-box beeld geen beeld

- AV receiver krijg je de menu's op je scherm?
Indien je de menu's op scherm krijgt, test met blu-ray wat wel werkt van de HDMI poorten.
Test verder met de toestellen die nog wel werken, wat werkt hier op de AV/receiver?

Nu heb je al een groot idee wat allemaal defect is. Ben je verzekerd voor bliksem/overspanings schade?
Kijk of je een electronica herstel dienst in je buurt hebt. Vraag een opgave van kosten voor nazicht/schade bepaling en de daarop volgende reparatiekosten? Zet limiet op reparatiekosten. Kan soms goedkoper zijn toestellen te vervangen.
Zo eentje bedoel je? http://www.action.nl/ Die hebben we wel ja, ik zal daar 2 van die kabels gaan halen en je stappenplan volgen, ik hoop maar dat nieuwe kabels de oplossing is, maar als ik je verhaal zo lees ben ik er bang voor, ik had niet verwacht dat ik misschien een deel van de apparaten nieuw moet kopen, dat is echt een flinke tegenvaller. Vreemd is dat er verder in het huis helemaal niks kapot is gegaan door de bliksem. Ik zal de verzekering nakijken, hopelijk ben ik verzekerd, of beter gezegd, mn ouders. Volgende keer toch maar altijd de stekkers eruit bij onweer, maar goed, we gingen weg met zonnig weer en onweer werd niet voorspelt, had niet verwacht dat het zo'n schade kon hebben.

Wat ik wel vreemd vind is dat de experiabox los van de tv wel gewoon goed installeert en naar ned 1 gaat wat ik op het display zie, maar via de tv begint ie steeds opnieuw bij een bepaald punt in de installatie. En zoals de Xbox 360, die doet het wel gewoon, maar niet via hdmi op de tv, maar andere apparaten doen het wel weer op die hdmi-poort op de tv, dus kan ik dan concluderen dat de hdmi-uitgang van de xbox kapot is? Mss dat het met die action hdmi-kabel wel lukt, maar ik betwijfel het, maar ik ga het uitproberen.

[ Voor 12% gewijzigd door averagegamer op 02-08-2011 13:07 ]

Verwijderd

ja inderdaad die.
Wat ik wel vreemd vind is dat de experiabox los van de tv wel gewoon goed installeert en naar ned 1 gaat wat ik op het display zie, maar via de tv begint ie steeds opnieuw bij een bepaald punt in de installatie. En zoals de Xbox 360, die doet het wel gewoon, maar niet via hdmi op de tv, maar andere apparaten doen het wel weer op die hdmi-poort op de tv, dus kan ik dan concluderen dat de hdmi-uitgang van de xbox kapot is? Mss dat het met die action hdmi-kabel wel lukt, maar ik betwijfel het, maar ik ga het uitproberen.
Misschien toch HDMI kabel maar vrees ook het ergste. Als die overspanning over de HDMI liep dan waarschijnlijk al die toestellen. Kreeg je die klap waarschijnlijk binnen over het stroomnet?

• averagegamer
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 16:01:
[...]
ja inderdaad die.

[...]

Misschien toch HDMI kabel maar vrees ook het ergste. Als die overspanning over de HDMI liep dan waarschijnlijk al die toestellen. Kreeg je die klap waarschijnlijk binnen over het stroomnet?
Ik heb geen idee, ik ging weg met zonnig weer, toen ik terugkwam regende het en er was 1 superharde knal, maar weet niet of daar bliksem bij was. Veel van KPN in de buurt lag eruit, ook bij ons, nieuwe modem gekregen, tv, internet en bellen deed t niet meer (we hebben glasvezel). Stekkers van mn apparatuur zat er gewoon in, meeste apparaten op standbye, pas de dag erna kwam ik erachter dat het allemaal niet goed meer werkte. Ik heb net de kabels gehaald, dus ik ga zo wat dingen uitproberen. Gelukkig zijn we verzekerd voor bliksemschade, ook wanneer er geen daadwerkelijke inslag in ons huis is geweest, maar het is altijd afwachten hoe dat in de praktijk wordt afgehandeld natuurlijk en dan moet ik weer nieuwe apparatuur gaan halen etc, een heel gedoe zo.

• averagegamer
Beetje getest met nieuwe HDMI-kabels (wist niet dat die zo goedkoop waren van de action, en gewoon met high speed + ethernet keurmerk voor 2,70 ofzo :P) en de bliksem heeft blijkbaar mn Onkyo Receiver kapot gemaakt, gaat nog wel aan, maar beeld is niet op de tv te krijgen, HDMI-poort 1 van mn tv is kapot, gebruikte ik ook altijd en mn Xbox 360 wil niet meer via HDMI, geen beeld, dus wss kapotte HDMI uitgang. Morgen verzekering bellen en boodschappen geld vragen voor nieuwe Xbox en Receiver en hopelijk heeft of krijgt mn tv verder geen kuren van die bliksemschade, want die wil ik graag houden. Moet ik wss ook weer nieuwe 5.1 speakerset nemen zeker? Want die hoort volgens mij bij deze Onkyo HT 380 receiver die nu kapot is.

[ Voor 9% gewijzigd door averagegamer op 02-08-2011 22:50 ]

Verwijderd

Werken de speakers nog? Dan eventueel enkel A/V receiver vervangen, rekening houden met vermogen van jou boxen. tweakers.net PriceWatch: Onkyo A/V receivers <= weblink
Kijk nog eens rond voor reparatie bij een electronica reparatie shop, misschien kan het nog gefixed worden voor een redelijke prijs?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2011 08:04 ]

• averagegamer
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:00:
Werken de speakers nog? Dan eventueel enkel A/V receiver vervangen, rekening houden met vermogen van jou boxen. tweakers.net PriceWatch: Onkyo A/V receivers <= weblink
Kijk nog eens rond voor reparatie bij een electronica reparatie shop, misschien kan het nog gefixed worden voor een redelijke prijs?
Ik ga het naar een reparatieshop brengen en dan moeten zij vaststellen dat het echt door de bliksem komt en kijken of het gerepareerd kan worden of vervangen moet worden en daarmee moet ik weer terug naar Unive om te kijken of ze dan vergoeden of niet. Dus dat is even afwachten. Maar bedankt voor alle hulp in ieder geval!
Pagina: 1