Hoe RAID 5 te herstellen na failure Array

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vex4vex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-04 06:21
Ik heb de ASRock P67 Pro in combinatie met 4 Samsung HD's (1.5TB) gebruikt om een RAID5 array te maken. (Windows 7x64 systeem)
Tijdje in gebruik gehad en werkte prima, totdat er ineens 1 schijf als non-raid werd gemarkeerd en de array de status failure kreeg.

Na veel onderzoek gelezen dat hedendaagse HD's niet super RAID geschikt zijn en dat de Intel chip op dat moederbord wel eens de neiging heeft om zomaar een schijf uit de array te gooien.

Mijn beeld was dat als een schijf uit een RAID 5 array om een of andere reden niet meer bruikbaar is, deze simpelweg te vervangen is door een soortgelijke schijf. Helaas.
Wat ik heb geprobeerd:

1. Vanuit het Intel Matrix Rapid Technology programma, vanuit windows 7, de eruit geknikkerde schijf als SPARE te markeren zodat deze opgepikt zou worden na een herstart. Helaas, het markeren als SPARE heeft geen effect.

2. Toen een soortgelijke hd aangeschaft, ook samsung zelfde serie RPM en grootte. Die als SPARE gemarkeerd, geen effect.

3. Toen dacht ik, misschien is die controller op het mobo defect, dan maar een vervangen mobo de ASRock p67 Pro3 aangeschaft. Op een andere schijf win7 geinstalleerd met RAID aan op het mobo. Dezelfde failed array wordt gevonden, spare schijven of niet er wordt geen enkele mogelijkheid aangeboden om de array te fixen.

Ik weet dat er een aantal recover programmatjes zijn zoals iRecover, R-Studio maar deze zijn zeer prijzig zonder dat ik weet of het probleem opgelost gaat worden.

Heb de shareware versie van iRecover geprobeerd. Hiervoor heb ik, na dus heel veel uren andere dingen te hebben geprobeerd, de array verwijderd. Nu heb ik de 4 schijven los beschikbaar om op een andere manier, bijvoorbeeld via iets als iRecover, de array opnieuw te maken.

Vraag 1:
Wat ik volgens mij kan doen is proberen de array met dezelfde instellingen opnieuw samen te stellen. Dit schijnt effectief te zijn en bestaat maar uit 4 x 4 = 16 mogelijkheden. Dit lijkt me te doen. Echter lees ik ook dat wanneer ik een array opnieuw maak, de pariteit blokjes opnieuw over de schijven verdeeld worden zodat alles overschreven wordt. Hoe zou ik zo'n array read only kunnen samenstellen puur om te kunnen testen of het de juiste volgorde en block size is?

Vraag 2 die ik heb;
Is er iemand met soortgelijke ervaring die een andere workaround heeft om de array opnieuw samen te stellen zodat ik de data eraf kan halen?

Ik ben helemaal klaar met RAID en mijn enige intentie is mijn data veiligstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak eens een prog als RAIDreconstructor erbij. Die heeft mij nog wel eens wat data van een RAID0 af kunnen halen die ook gefaald was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vex4vex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-04 06:21
Die heb ik geprobeerd, echter vindt deze niet de juiste samenstelling van mijn raid array. Ik kan gebruik maken van hun Probe dienst maar deze is een kleine $300,- :(
Mocht je voor dat progje tips hebben ontvang ik ze graag :)

[ Voor 15% gewijzigd door vex4vex op 01-08-2011 14:40 ]