Voltage Metz 36 C-2 verhogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:15
Ik heb een ouwere Metz 36 C-2 flitser liggen. http://www.metz.de/en/pho...tz-36-c-2/data-sheet.html

Hiervan werkte het batterij compartiment niet meer voor 100%.
Ik heb hem opengemaakt en aangesloten via de contact punten op een oplaadbare) Nikon EN-EL3a accu (die ook stof loopt te verzamelen) die normaal in een Nikon D50 etc past.

Deze accu geeft 7.4 volt terwijl normaal in de flitser 4x 1.2 of 4x 1.5 volt moet. Is dit schadelijk om hem zo te gebruiken of is dit volt verschil dusdanig klein dat het niet uitmaakt? Het werkt overigens wel via deze accu.
(ik vind die accu ook handiger boven batterijen)

Ik gebruik de flitser enkel via een draadloos kastje dus ik zet hem sowieso niet direct op mijn fototoestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:30
Ik zou kijken of je er een paar diodes tussen kan stoppen. Die zorgen voor een spanningsval. Dat lijkt me beter voor je flitser want 1,4V extra kan net teveel zijn afhankelijk van de gebruikte componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 09:36

Corn

Raar jongetje

7.4 op 6 gaat prima, zou ik me niet druk om maken. Zou eerder bang zijn voor de niet geringe stroom die een flitser van een accupack kan trekken, dit kan in de orde van 10-tallen amperes zijn. De gemiddelde 2-cells lipo battery pack (helemaal het type dat voor een camera en niet een flitser gemaakt is) kan dat waarschijnlijk niet leveren, en zal misschien vrij snel kapot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-10 13:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

tientallen amperes? Weet je dat heel zeker?

10A bij 7V is al 70Watt. Vind het vrij extreem voor het opladen van een condensator (wat een paar sec duurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 09:36

Corn

Raar jongetje

Juist omdat het maar een seconde of wat duurt bij een moderne snelle flitser is de stroom zo hoog.

Rekenvoorbeeldje: Flitser van 100J
Stel dat je flitser er 1.5 seconden over doet om weer volledig op te laden
100/1.5=67 watt.

Komt dicht in de buurt van de 70 watt die jij extreem veel vindt. En dan heb ik nog niet eens allerlei verliezen meegerekend die de de buck converter zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:15
Corn schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 19:12:
7.4 op 6 gaat prima, zou ik me niet druk om maken. Zou eerder bang zijn voor de niet geringe stroom die een flitser van een accupack kan trekken, dit kan in de orde van 10-tallen amperes zijn. De gemiddelde 2-cells lipo battery pack (helemaal het type dat voor een camera en niet een flitser gemaakt is) kan dat waarschijnlijk niet leveren, en zal misschien vrij snel kapot zijn.
Welk type accu zou logischerwijs wel passen voor een flitser? Gewoon de NiMH of gaan loodaccu's of andere soorten ook perfect?
Pagina: 1