Buitenlander in het buitenland in NL auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:53
Beste,

Wellicht een vraag waar mensen hierop antwoord kunnen geven:

Mag een buitenlander (mijn vriendin (Noors staatsburger) in NL en in het buitenland in mijn (onze) auto rijden?

Ik heb 1 en ander opgezocht en voor wat betreft de verzekeringsvoorwaarden moet dat geen probleem zijn. Nu kwam ik in mijn zoektocht echter de fiscus tegen. Die stellen namelijk dat het illegaal is om als NL inwoner in een buitenlandse auto te rijden. nakijken leert dat deze regel ook in Noorwegen geldt. Met straffe van een naheffing op een hoop zaken.

Zijn er mensen die weten of hier ondervandaan gekomen kan worden of dat de soep daadwerkelijk zo heet gegeten wordt. Dit zou namelijk strikt genomen betekenen dat mijn vriendin in Noorwegen niet in onze auto mag rijden, wat natuurlijk volstrekt debiel is, je kan moeilijk verwachten dat we bij de grens even van bolide gaan wisselen. Over het algemeen zal ik zelfs in 9 va de 10 gevallen ernaast zitten.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-06 20:11
Het is in Nederland verboden om binnen Nederland in een buitenlandse auto te rijden. Zoiets zal in Noorwegen ook het geval zijn.

Het is niet zo dat als je bijvoorbeeld in Duitsland woont als Nederlander je niet in een Duitse auto mag rijden. Enkel als je in Nederland woont mag je niet structureel in een Duitse auto rijden. Je betaald dan geen wegenbelasting enz.

Als jou vriendin in Nederland woont zal het geen enkel probleem zijn dat ze in een Nederlandse auto rijd tijdens een vakantie in Noorwegen ofzo. Mocht ze terug verhuizen naar Noorwegen en de Nederlandse auto meenemen dan kan ik me voorstellen dat er mogelijk een probleem zou zijn maar dat is geloof ik een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:44
AFAIK is mag je hier in Nederland prima in een buitenlandse auto rijden als Nederlander, zolang het gebruik/verblijf niet structureel of lang is. Ik dacht dat het iets was met totaal niet langer dan 6 maanden in nederland aanwezig zijn en niet langer dan drie aaneengesloten weken. (Cijfers komen erg ver weg uit mijn geheugen, dus zijn wss niet goed :P)
Iig, zolang het tijdelijk is moet het imho wel goed gaan in Noorwegen hoor :)

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Mijn vriendin (Sloveens) had haar autotje hiernaartoe gebracht, volgens de politie en douane moest ze zodra ze was ingeschreven bij de gemeente de auto binnen 2 weken (geloof ik) omplaten naar Nederlands kenteken. Heb het uiteindelijk pas 6 maanden erna gedaan omdat de verzekering goedkoper was natuurlijk :P Maar als ze niet ingeschreven is bij de gemeente dan mag het geloof ik zelfs tot een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:53
Vriendin woont npg in noorwegen. Maar het gebruik is niet structureel. We gaan voor 2 weken op vakantie en de auto zal een week in Noorwegen zijn. In die week rij ik ook het meeste.

Wellicht dat ik me er niet druk om moet maken maar het zou zo lullig zijn als we 3 maanden geleden de nederlandse BPM betaald hebben en zo voor 1 week nog een keer een vermogen betalen!

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Mja, als je uit kan leggen dat het jouw auto is, dat jij op vakantie bent, en dat je kunt aantonen dat je in Nederland woont, lijkt het me toch niet dat het zo'n probleem is? Anders legt je vriendin deze vraag toch even voor aan de politie aldaar?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:52
Op TV bij de welbekende TV programma's geven ze altijd aan dat je ontheffing kunt aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jij bent daar op vakantie met jou auto, dan mag zij gewoon in jou auto rijden terwijl jij daar bent. Die wet is er gewoon om te voorkomen dat jij wegenbelasting ontduikt, daar zullen ze absoluut niet moeilijk om doen voor een vakantie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rostvertol-Mil schreef op zondag 31 juli 2011 @ 22:54:
AFAIK is mag je hier in Nederland prima in een buitenlandse auto rijden als Nederlander, zolang het gebruik/verblijf niet structureel of lang is. Ik dacht dat het iets was met totaal niet langer dan 6 maanden in nederland aanwezig zijn en niet langer dan drie aaneengesloten weken. (Cijfers komen erg ver weg uit mijn geheugen, dus zijn wss niet goed :P)
Je mag tegenwoordig maximaal twee weken met een buitenlands kenteken rondrijden voordat ze BPM willen cashen :/

(moet je van te voren een ontheffing voor aanvragen)

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 01-08-2011 00:00 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:19
Het lijkt mij dat voor Nederland zal gelden:

Hoofdbestuurder betaalt de belasting/verzekering. Jij dus. Dat je vriendin er in rijdt is prima. Vergelijk dit met het rijden in een huurauto in het buitenland, dan doe je hier ook niet moeilijk over. Ze is hier niet ingeschreven en is dus op bezoek.

Voor Noorwegen zal dan opgaan dat JIJ op vakantie bent bij haar. Het is JOUW auto, en zij rijdt daar, zij het niet structureel, in. De auto is dan dus daar voor vakantiegebruik, en niet omdat zij daar woont.

Het verhaal wordt anders als zij hier met haar Noorse auto zou komen, en die om belasting en verzekeringstechnische redenen nog op Noors kenteken zou laten staan, terwijl ze hier al wel als Nederlands staatsburger geregistreerd zou staan, maar dat is niet het geval. De hoofdbestuurder is dan belasting aan het ontduiken.

Zou toch gek zijn, als je een maandje naar je vriendin op vakantie zou gaan en dan het rijden zou afwisselen, dat je dan ineens de volle mep moet gaan betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is hier alvast niet waar. Je kunt niet gewoon gaan rijden en, als iemand erachter komt, stellen dat 't tijdelijk is. Je moet daar vantevoren een ontheffing voor aanvragen. Als je dat níet doet en de politie houdt je staande kun je meteen de BPM voor die kar aftikken.

Daar is ook niet zo heel lang geleden nog een geval van in het nieuws geweest; een Nederlander die even met de Belgische auto van wat familie z'n dochter wilde ophalen in Nederland. Kon meteen 6000 euro betalen.

Mijn vader heeft een duitse auto omdat hij in Duitsland woont. Dat mag natuurlijk gewoon (want hij woont in Duitsland en anders zou 't compleet onmogelijk zijn om een auto te hebben; Duitsland vindt 't natuurlijk ook niet fijn als een inwoner een Nederlandse auto heeft). In de eerste instantie mocht mijn moeder niet in die auto rijden. Inmiddels is daar een vrijstelling voor aangevraagd en verkregen, maar dat moet wel allemaal expliciet aangevraagd worden.

Overigens: bovenstaand geldt allemaal niet voor als de betreffende auto zich niet in Nederland bevindt. Buiten Nederland mag welke persoon dan ook in de auto van m'n pa rijden (zolang de leasemaatschappij en verzekering het er ook mee eens zijn natuurlijk.)

En zoals hierboven al gesteld: deze wetten zijn er om te voorkomen dat je wegenbelasting ontduikt. Als jouw vriendin in Nederland woont en dus nergens in Noorwegen ingeschreven is, geldt hetzelfde als bij mijn pa hierboven: zij mag er dan prima in rijden. Maar IANAL enzo en wellicht is 't verstandig om dit aan een Noorse autoriteit te vragen.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 01-08-2011 00:08 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:08

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik zie veel klokken en klepels hier.

Een inwoner van Nederland (ongeacht nationaliteit - het is het inwonerschap dat telt) mag in Nederland niet met een auto met buitenlands kenteken rijden. Enkele uitzonderingen daargelaten, waaronder tijdelijk gebruik met vooraf aangevraagde ontheffing en een auto die op naam van een bedrijf in het buitenland staat onder voorbehoud dat je meer dan 50% van je kilometers met die auto zakelijk in het buitenland maakt (rittenadministratie!).

Iemand die niet inwoner van Nederland is (of die nou wel of niet NL nationaliteit heeft) mag in Nederland gewoon met alle auto's rijden, met NL of niet-NL kenteken.

In het buitenland mag je als in Nederland woonachtig persoon ook gewoon met alle auto's rijden, met NL of niet-NL kenteken.

In dit geval gaat het echter niet om Nederland, maar om Noorwegen. Het principe zal daar het zelfde zijn maar daar durf ik geen uitspraken over te doen. Ik zou zeggen, vraag het na bij de Noorse douane.

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 01-08-2011 15:51 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Megamind schreef op zondag 31 juli 2011 @ 22:55:
Mijn vriendin (Sloveens) had haar autotje hiernaartoe gebracht, volgens de politie en douane moest ze zodra ze was ingeschreven bij de gemeente de auto binnen 2 weken (geloof ik) omplaten naar Nederlands kenteken. Heb het uiteindelijk pas 6 maanden erna gedaan omdat de verzekering goedkoper was natuurlijk :P Maar als ze niet ingeschreven is bij de gemeente dan mag het geloof ik zelfs tot een jaar.
Hoe kan het dan zijn dat bij ons een paar blokken verder dag in dag uit dezelfde Poolse auto's staan!?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Mx. Alba schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:51:
Ik zie veel klokken en klepels hier.

Een inwoner van Nederland (ongeacht nationaliteit - het is het inwonerschap dat telt) mag in Nederland niet met een auto met buitenlands kenteken rijden. Enkele uitzonderingen daargelaten, waaronder tijdelijk gebruik met vooraf aangevraagde ontheffing en een auto die op naam van een bedrijf in het buitenland staat onder voorbehoud dat je meer dan 50% van je kilometers met die auto zakelijk in het buitenland maakt (rittenadministratie!).

Iemand die niet inwoner van Nederland is (of die nou wel of niet NL nationaliteit heeft) mag in Nederland gewoon met alle auto's rijden, met NL of niet-NL kenteken.

In het buitenland mag je als in Nederland woonachtig persoon ook gewoon met alle auto's rijden, met NL of niet-NL kenteken.

In dit geval gaat het echter niet om Nederland, maar om Noorwegen. Het principe zal daar het zelfde zijn maar daar durf ik geen uitspraken over te doen. Ik zou zeggen, vraag het na bij de Noorse douane.
Lijkt me een bijzonder vreemde zaak. Ik woon in Maastricht, mn broer en ouders 10 minuten over de grens. Als ik nu een keer (is al vaker gebeurd) hun auto gebruik en in NL kom, zou ik hier een ontheffing voor moeten aanvragen? Ik heb zelf een NL auto, dus aantoonbaar dat ik geen misbruik maak van een buitenlandse auto, immers ik betaal alle belasting gewoon, maar gebruik hoogst zelden eens die Belgische auto. En dan nog zou ik moeten betalen? Gaarne een bron :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
dfrenner schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:55:
[...]

Hoe kan het dan zijn dat bij ons een paar blokken verder dag in dag uit dezelfde Poolse auto's staan!?
Wacht maar tot ze weer een controle doen, hier in Rotterdam gebeurt het af en toe, pikken ze alleen de buitenlanders eruit en schrijven ze ze op. Ben je ingeschreven bij een gemeente -> dan moet je auto om, of wegenbelasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 224360 schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 16:12:
[...]

Lijkt me een bijzonder vreemde zaak. Ik woon in Maastricht, mn broer en ouders 10 minuten over de grens. Als ik nu een keer (is al vaker gebeurd) hun auto gebruik en in NL kom, zou ik hier een ontheffing voor moeten aanvragen? Ik heb zelf een NL auto, dus aantoonbaar dat ik geen misbruik maak van een buitenlandse auto, immers ik betaal alle belasting gewoon, maar gebruik hoogst zelden eens die Belgische auto. En dan nog zou ik moeten betalen? Gaarne een bron :)
Is toch niet zo vreemd? Anders kan iedere Nederlander met Duitse platen rondrijden en bij controle zeggen 'Ja, maar het is maar voor een dagje hoor'.
En wat betreft die bron, kijk eens op de site van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 224360 schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 16:12:
Belangrijk punt is dat het niet jou auto is maar die van je ouders of je broer, dat is wel een detail waar je rekening mee moet houden. Wat dat betreft denk ik ook dat die regel niet op jou van toepassing is simpelweg omdat het niet jou auto is maar een auto die je leent.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsurany schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 16:35:
[...]

Belangrijk punt is dat het niet jou auto is maar die van je ouders of je broer, dat is wel een detail waar je rekening mee moet houden. Wat dat betreft denk ik ook dat die regel niet op jou van toepassing is simpelweg omdat het niet jou auto is maar een auto die je leent.
Mis.

Jij bent degene die er ongeoorloofd in rijdt, dus mag jij de BPM betalen. Á 35% van de nieuwwaarde van de auto.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Precies, eens met CyBeR. Of het nou jouw auto is of niet, of hij nu gehuurd, geleased, geleend of in eigendom is, als in Nederland woonachtig persoon mag je in Nederland niet met een auto met buitenlands kenteken rijden tenzij je hiervoor een ontheffing hebt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Voor Nederland hangt het er vanaf of jijzelf in Nederland woont. Bijvoorbeeld als Belg met een woonadres in Amsterdam mag je ook niet in een Belgische auto in Nederland rijden.

Ik kan me voorstellen dat het in Noorwegen ook zo geldt: als ze in Nederland staat ingeschreven bij de gemeente, mag ze in een Nederlandse auto in Noorwegen rijden. Maar NIET met een Noorse auto in Nederland!)
Cijfers die ik voor Nederland tegenkwam geven maximaal 2 weken, en dat moet je vooraf melden bij de fiscus.
tdw schreef op zondag 31 juli 2011 @ 23:14:
Mja, als je uit kan leggen dat het jouw auto is, dat jij op vakantie bent, en dat je kunt aantonen dat je in Nederland woont, lijkt het me toch niet dat het zo'n probleem is? Anders legt je vriendin deze vraag toch even voor aan de politie aldaar?
Ik herinner me een artikel (maar kan het zo snel niet vinden) van een Nederlandse man, die in Belgie bij vrienden op bezoek was, en toen hun auto leende omdat zijn zoon met spoed naar het ziekenhuis (in NL) moest. Dat kostte hem duizenden euro's, de fiscus maakt geen uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:56
Megamind schreef op zondag 31 juli 2011 @ 22:55:
In praktijk is dit bijna onmogelijk te handhaven. Als zij nog steeds een Sloveens paspoort heeft, laat ze die gewoon zien bij controle. Dan is ze gewoon een toerist die met eigen auto naar NL is gekomen. Tenzij diezelfde ambtenaar haar 3 weken later wéér controleert én herinnert, is er niemand die dit bijhoudt. Zo ken ik aardig wat Duitsers die in NL wonen, en ja: die rijden allemaal met DE-kenteken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Inderdaad, zo heb ik ook in Nederland een maand of 6 nog met mijn auto met Frans kenteken gereden, zonder problemen. Ik ken zelfs iemand (ook een Nederlander) die al meer dan 2 jaar in Nederland woont en nog steeds Franse platen op zijn V70 diesel heeft zitten 8)7 Hoe hij dat voor elkaar krijgt weet ik niet en als de fiscus hem een keer pakt dan is hij echt niet blij (BPM + achterstallige wegenbelasting + boete) en ik verklaar hem ook voor gek maar dat is een ander verhaal...

Feit blijft dat het wel een risico is. Als je gepakt wordt dan moet je een flinke duit aftikken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

OK13 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 22:51:
Het is in Nederland verboden om binnen Nederland in een buitenlandse auto te rijden. Zoiets zal in Noorwegen ook het geval zijn.
Het mag wel, maar er zit een maximumduur aan en ik geloof dat je een ontheffing nodig hebt. Natuurlijk kan je ook fiscaal buitenlander worden, dan mag je gewoon onbeperkt rijden met een Nederlands paspoort/rijbewijs in een buitenlandse auto in Nederland.

Mijn ouders zijn hier toevallig nu mee bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Onhandig is ook dat je de verzekering en wegenbelasting etc in het buitenland moet regelen. Je hebt dus iig een postadres nodig en je moet daar ingeschreven staan. Ik heb ook een paar maanden met Duits kenteken rondgereden in Nederland, ik stond nog ingeschreven in Duitsland, dat kan je op zich zo lang door laten lopen als je wilt, maar je moet dan ook kijken hoe het met gemeentelijke belastingen zit etc.

Maar op zich is het wel de moeite waard. Duizenden Euro's BPM en belachelijk hoge wegenbelasting hier :r

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 01-08-2011 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Laatst online: 14:56
Nou vraag ik me af of je er in dit geval mee wegkomt een tweede paspoort te hebben, of dat als ze erachter komen dat je in een gemeente ingeschreven staat je alsnóg BPM af mag tikken? In 2014 zit de BPM op 0%, dus dan is het probleem er sowieso niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Vinnienerd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 17:33:
Nou vraag ik me af of je er in dit geval mee wegkomt een tweede paspoort te hebben, of dat als ze erachter komen dat je in een gemeente ingeschreven staat je alsnóg BPM af mag tikken? In 2014 zit de BPM op 0%, dus dan is het probleem er sowieso niet meer.
Dan nog moet je gewoon betalen hoor. Denk je echt dat het in 2014 gratis shoppen wordt in het buitenland? Alsof de regering hier zich dat geld laat lopen. En zoals eerder gezegd is, een nationaliteit maakt niets uit, het gaat er om waar je ingeschreven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 15:28
Noorwegen is redelijk soepel:
http://www.toll.no/templa...?id=145167&epslanguage=en

Zolang jij een permanent woonadres hebt in Nederland mag je die auto een jaar lang in Noorwegen laten rondkarren, op voorwaarde dat je verblijf tijdelijk is. Over het algemeen doen ze er niet moeilijk over, toen ik geemigreerd was naar Noorwegen werd me ook niks in de weg gelegd.

Zolang jij in die auto zit mag zij er gewoon in rijden. Als het je gaat om elkaar afwisselen als je door Noorwegen rijdt krijg je geen problemen. Jij bent op vakantie en dat is een temporary stay, en zolang dat het geval is valt je vriendin daar ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

_JGC_ schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 01:12:
Noorwegen is redelijk soepel:
http://www.toll.no/templa...?id=145167&epslanguage=en

Zolang jij een permanent woonadres hebt in Nederland mag je die auto een jaar lang in Noorwegen laten rondkarren, op voorwaarde dat je verblijf tijdelijk is. Over het algemeen doen ze er niet moeilijk over, toen ik geemigreerd was naar Noorwegen werd me ook niks in de weg gelegd.

Zolang jij in die auto zit mag zij er gewoon in rijden. Als het je gaat om elkaar afwisselen als je door Noorwegen rijdt krijg je geen problemen. Jij bent op vakantie en dat is een temporary stay, en zolang dat het geval is valt je vriendin daar ook onder.
Maar als zijn vriendin dan even in dr eentje boodschappen gaat doen is ze in overtreding ?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 15:28
Officieel is ze dan in overtreding, maar daarvoor kan ze ontheffing op kenteken en peroide aanvragen. Verder is de vraag nog even hoe streng ze erop zijn... met 75% buitenlandse auto's in de zomermaanden is het lekker cashen op de tolwegen, dan gaan ze echt niet iedereen uit de auto slepen om te kijken of ze niet stiekem Noorse staatsburger zijn. Voor ze je aan de kant halen moet je wel meer op je kerfstok hebben.
Pagina: 1