Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_Omgwtf
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-07 13:59
Ik heb een WD disk die los aan mijn server (laptop) hangt en stroom krijgt dmv een molex naar SATA adapter die aan een 12V adapter in het stopcontact zit. Tijdens de vakantie heb ik hem losgekoppeld. Bij thuiskomst wil ik hem weer aansluiten maar sluit met mijn domme kop de molex verkeerd om aan. Normaalgesproken zou dat niet kunnen door de vorm van de molexstekker. Echter toen ik hem op de correcte manier aansloot rook ik meteen een brandlucht. Dus blijkbaar hebben toch twee of meer pinnen contact (en sluiting) gemaakt... Natuurlijk meteen de hdd losgekoppeld. Hij spint nu echter niet meer op...

Ik hoop natuurlijk dat het alleen de printplaat is, echter zie ik geen concrete schade hieraan. Heb ik naast een vervangende printplaat nog andere opties? Het gaat om een Western Digital Caviar Green WD20EADS, 2TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou niet weten wat je anders kan doen dan de printplaat vervangen
(let op fw versies !!)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een andere optie zou zijn de platters overzetten in een andere diks of naar een recoverybedrijf gaan. Dat eerste heeft een kleine kans van slagen ivm stof en dat tweede is enorm duur. Ik zou het lekker laten bij de een printplaat zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 16:15
Een nieuwe printplaat wilt echter ook niet altijd lukken ivm calibratie gegevens die per schijf verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:29

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik vind het straf dat het je is gelukt om hem verkeerd aan te sluiten, molex connectors zijn zo al stroef om in te pluggen, laat staan omgekeerd :+
Maar ja, de enige doenbare oplossing lijkt mij inderdaad om te zoeken naar een exacte printplaat die ook nog eens klopt met firmware versie en een serienummer die in de buurt ligt...

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergert
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dat'ie niet meer opstart, heb je dat getest met de 12V adapter? Misschien is die defect geraakt.

ZX81 > C64 > Amiga > BeBox > PowerMac > pc-klonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

PilatuS schreef op zondag 31 juli 2011 @ 22:30:
Een andere optie zou zijn de platters overzetten in een andere diks of naar een recoverybedrijf gaan. Dat eerste heeft een kleine kans van slagen ivm stof en dat tweede is enorm duur. Ik zou het lekker laten bij de een printplaat zoeken.
Bij meer dan 1 platter is het een nogo met overzetten als ik de expert videos zo bekijk.
Stof is niet direct een isseu, wel een reden om na het redden van je data hem gewoon weg te pleuren

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_Omgwtf
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-07 13:59
Mavamaarten schreef op zondag 31 juli 2011 @ 22:32:
Ik vind het straf dat het je is gelukt om hem verkeerd aan te sluiten, molex connectors zijn zo al stroef om in te pluggen, laat staan omgekeerd :+
Maar ja, de enige doenbare oplossing lijkt mij inderdaad om te zoeken naar een exacte printplaat die ook nog eens klopt met firmware versie en een serienummer die in de buurt ligt...
Tsja.. weer een dure les geleerd.. Als ik hem aangesloten had zonder dat die adapter in het stopcontact zat was er niets aan de hand geweest. :F
supergert schreef op zondag 31 juli 2011 @ 22:34:
Dat'ie niet meer opstart, heb je dat getest met de 12V adapter? Misschien is die defect geraakt.
De adapter is helaas nog in orde...

Natuurlijk is het puur speculatie maar hoe groot is de kans dat de printplaat defect is en niet de platters oid?

Ik kan overigens niet zo gauw een firmware versie vinden op de disk, staat deze wellicht onderop de print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Natuurlijk is het puur speculatie maar hoe groot is de kans dat de printplaat defect is en niet de platters oid?
Platters bevatten geen electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:24
Mogelijk kan WD door slechts enkele onderdelen te vervangen de elektronica weer aan de gang krijgen.
Maar dat kost geld...
Pagina: 1