Centrale file opslag?

Pagina: 1
Acties:

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-02 16:54
Beste Tweakers,

Al geruime tijd heb ik thuis een windows home servertje draaien voor backups en soms langere downloads.
Daarnaast hebben we thuis 2 computers (windows 7) en 1 laptop (Ubuntu).

1 van de computers en de laptop worden door mij gebruikt, eigenlijk beide voor school.

Nu zou ik graag een manier hebben om documenten/folders etc op te slaan op mijn fileserver zodat die altijd op beide computers gelijk zijn. Dus, je maakt documenten op de desktop en mocht ik dan op school op de laptop bezig zijn dan heb ik daar ook de documenten. Gesynchroniseerd met de documenten op de server.

Wat ik NIET wil:

- Dropbox of dat soort ongein; ik wil het helemaal in eigen beheer
- Netwerkschijven op de desktop en computer; ja dit is het makkelijkst maar dan moet de computer ook daadwerkelijk verbonden zijn. Ik heb liever dat bij opstarten wordt gesynchroniseerd en het daarna niet meer nodig is.

Eigenlijk zou het beste een soort SyncToy oplossing zijn, alleen dan eentje die automatisch loopt bij opstarten en afsluiten (en liefst snel..). SyncToy zelf gaat met Ubuntu niet lekker werken denk ik.

Bij iemand een oplossing bekend die ik eens kan bekijken?
Natuurlijk het liefste een oplossing waar geen extra investering voor nodig is, c.q. een NAS bijvoorbeeld

Bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Mythio op 31-07-2011 17:31 ]

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:46
Nou, wat het je zelf al geprobeerd/aan gedacht?

Edit: Oja, wel een gedacht aan netwerk share en dan offline files instellen?

[ Voor 59% gewijzigd door brambo123 op 31-07-2011 17:34 ]

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-02 17:19
Al ooit van het programma SyncBack gehoord? Werkt in mijn opzicht erg goed, ik weet alleen niet of het ook voor jou bruikbaar is.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Webdav ?

Iperf

Verwijderd

Kijk eens naar:

Unison
DeltaCopy
AeroFS

Unison is op rsync gebaseerd en draait perfect op Ubuntu. Is via SSH aan te sturen, ook vanaf een Windows machine. Er bestaat ook een Windows executable.

AeroFS is in testfase. Kan je alleen op uitnodiging krijgen. Heb zelf een paar dagen terug een invite bemachtigt via de site en ziet er op het eerste oog goed uit. Soort dropbox maar dan zonder externe opslag (tenzij je dat wil). Sync gewoon onderling tussen machines.

Volgens mij bied Windows Live Mesh ook een soortgelijk iets als AeroFS.

Verwijderd

Dat is hetzelfde als FTP voorstellen. WebDAV doet niets m.b.t. synchronisatie.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2011 @ 17:44:
[...]

Dat is hetzelfde als FTP voorstellen. WebDAV doet niets m.b.t. synchronisatie.
Mja niet helemaal. maar het valt idd een beetje om wanneer je internet nietbeschikbaar is dan heb je er natuurlijk geen reet aan

Iperf

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-02 22:09

mendel129

Radioactivator

windows live sync
ding draait perfect op je eigen server, en je hebt maw zoveel opslagruimte als je zelf wil :-)

Bringer of heat, food and silence!

Verwijderd

mendel129 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 17:49:
windows live sync
ding draait perfect op je eigen server, en je hebt maw zoveel opslagruimte als je zelf wil :-)
Draait alleen niet op Linux (Ubuntu - zie TS)

Verwijderd

Voor Windows en Ubuntu een script schrijven... Beide zijn niet moeilijk te schrijven en kan perfect gestart worden bij het opstarten en afsluiten...

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:58

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Rail Away!

• Mythio
Bedankt voor alle suggesties mensen!

Ik ga eens bekijken of er een bruikbare oplossing tussen zit

• Mythio
Ik krijg het toch niet voor elkaar, voornamelijk omdat ik met ubuntu niet bekend ben.

Ik probeer nu gewoon om by opstarten de content van 1 folder op mijn home server te kopieren naar ubuntu laptop. Daarnaast bij afsluiten de folder op ubuntu syncen naar de home server.

Unison krijg ik echt niet goed werkend. Geen idee hoe het werkt en kan geen goede tutorial vinden.
Synkron geprobeerd maar die schijnt geen mappen op andere computers te kunnen. Hij weigert de folder te vinden iig

Verwijderd

Hoe Unison werkt staat gewoon op de site:
http://www.cis.upenn.edu/...stable/unison-manual.html
en:
https://alliance.seas.upenn.edu/~bcpierce/wiki/index.php

Wordt dan toch dropbox gebruiken lijkt me. Kwestie van installeren en het werkt. Handleiding doorlezen is daarbij niet nodig.
Pagina: 1