Mijn schijf heeft er weinig zin meer in, en de SMART status van het ding staat op warning. Specs doen er niet toe, het ding van +/- 8 jaar oud is sowieso aan vervanging toe.
De nieuwe schijf ligt hier naast me. Nu wil ik twee concrete dingen.
Maar ik wil in eerste instanties alleen de linux partities overzetten. Dan vervallen ook de paritienummers, maar een bootloader herstellen en fstappen is voor mij een koud kunstje.
Het gaat mij erom dat ik sommige partities lós wil verplaatsen, en ik weet dat
Daar geen goede manier voor is. Dus ik denk dat ik met PartImage aan de slag zal moeten, alleen die kan niet direct specifieke partities overzetten.
Dan is er nog het probleem Windows. Opzich gewoon dumpen in een VHD file, maar hoe krijg ik die dan geboot via GRUB? Daar zal denk ik toch nog wat wiskunde aan te pas moeten komen. Het is in ieder geval mogelijk.
Er is geen enkele duidelijke tutorial over te vinden, noch over "dual booting Windows in VHD" (het zijn eerder mensen die Ubuntu in een VHD naast Windows willen laten lopen), noch over "copy/clone specific partitions".
Heeft iemand wat goede pointers?
Alvast bedankt!
De nieuwe schijf ligt hier naast me. Nu wil ik twee concrete dingen.
- De Linux Partities van de oude HDD overzetten naar de nieuwe
- In een separete Linux partitie Windows installeren op een VHD bestand
code:
1
| dd if=/dev/sdx of=/dev/sdy |
Maar ik wil in eerste instanties alleen de linux partities overzetten. Dan vervallen ook de paritienummers, maar een bootloader herstellen en fstappen is voor mij een koud kunstje.
Het gaat mij erom dat ik sommige partities lós wil verplaatsen, en ik weet dat
code:
1
| dd if=/dev/sdx1 of=/dev/sdy1 |
Daar geen goede manier voor is. Dus ik denk dat ik met PartImage aan de slag zal moeten, alleen die kan niet direct specifieke partities overzetten.
Dan is er nog het probleem Windows. Opzich gewoon dumpen in een VHD file, maar hoe krijg ik die dan geboot via GRUB? Daar zal denk ik toch nog wat wiskunde aan te pas moeten komen. Het is in ieder geval mogelijk.
Er is geen enkele duidelijke tutorial over te vinden, noch over "dual booting Windows in VHD" (het zijn eerder mensen die Ubuntu in een VHD naast Windows willen laten lopen), noch over "copy/clone specific partitions".
Heeft iemand wat goede pointers?
Alvast bedankt!