Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 12:16
Mijn schijf heeft er weinig zin meer in, en de SMART status van het ding staat op warning. Specs doen er niet toe, het ding van +/- 8 jaar oud is sowieso aan vervanging toe.

De nieuwe schijf ligt hier naast me. Nu wil ik twee concrete dingen.
  • De Linux Partities van de oude HDD overzetten naar de nieuwe
  • In een separete Linux partitie Windows installeren op een VHD bestand
Nu weet ik dat als ik de volledige schijf over moet blazen ik snel klaar ben:

code:
1
dd if=/dev/sdx of=/dev/sdy

Maar ik wil in eerste instanties alleen de linux partities overzetten. Dan vervallen ook de paritienummers, maar een bootloader herstellen en fstappen is voor mij een koud kunstje.

Het gaat mij erom dat ik sommige partities lós wil verplaatsen, en ik weet dat

code:
1
dd if=/dev/sdx1 of=/dev/sdy1

Daar geen goede manier voor is. Dus ik denk dat ik met PartImage aan de slag zal moeten, alleen die kan niet direct specifieke partities overzetten.

Dan is er nog het probleem Windows. Opzich gewoon dumpen in een VHD file, maar hoe krijg ik die dan geboot via GRUB? Daar zal denk ik toch nog wat wiskunde aan te pas moeten komen. Het is in ieder geval mogelijk.

Er is geen enkele duidelijke tutorial over te vinden, noch over "dual booting Windows in VHD" (het zijn eerder mensen die Ubuntu in een VHD naast Windows willen laten lopen), noch over "copy/clone specific partitions".

Heeft iemand wat goede pointers?
Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Sef24 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 16:48:
Het gaat mij erom dat ik sommige partities lós wil verplaatsen, en ik weet dat

code:
1
dd if=/dev/sdx1 of=/dev/sdy1

Daar geen goede manier voor is.
Waarom zou dat geen goede manier zijn?

Je moet natuurlijk wel zorgen dat sdy1 bestaat en minstens even groot is als sdx1, en je zult inderdaad zelf de bootloader moeten installeren en ervoor zorgen dat verwijzingen naar je partitie in bijvoorbeeld fstab kloppen (lang leve UUIDs). Maar voorzover ik weet is er dan geen probleem met die aanpak.

Als die aanpak echt niet werkt, dan kun je ook gewoon een nieuw filesystem maken op sdy1, en de files kopieren met iets als cp, tar of rsync. Let er in dat geval wel op dat de permissies e.d. goed overgenomen worden en dat special files (devices, symlinks, hardlinks, ...) goed meegekopieerd worden.
Dan is er nog het probleem Windows. Opzich gewoon dumpen in een VHD file, maar hoe krijg ik die dan geboot via GRUB?
Bij "een VHD-file" denk ik aan een disk image voor bijvoorbeeld virtualisatiesoftware, klopt dat? Zo ja, waarom wil je Windows daaruit booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 12:16
deadinspace schreef op zondag 31 juli 2011 @ 17:33:
[...]

Waarom zou dat geen goede manier zijn?

Je moet natuurlijk wel zorgen dat sdy1 bestaat en minstens even groot is als sdx1, en je zult inderdaad zelf de bootloader moeten installeren en ervoor zorgen dat verwijzingen naar je partitie in bijvoorbeeld fstab kloppen (lang leve UUIDs). Maar voorzover ik weet is er dan geen probleem met die aanpak.

Als die aanpak echt niet werkt, dan kun je ook gewoon een nieuw filesystem maken op sdy1, en de files kopieren met iets als cp, tar of rsync. Let er in dat geval wel op dat de permissies e.d. goed overgenomen worden en dat special files (devices, symlinks, hardlinks, ...) goed meegekopieerd worden.
Top, dan is die per direct opgelost. Ik denk dat ik het mezelf weer eens te perfect en te moeilijk aan het maken was, daar houd ik nogal van.
[...]

Bij "een VHD-file" denk ik aan een disk image voor bijvoorbeeld virtualisatiesoftware, klopt dat? Zo ja, waarom wil je Windows daaruit booten?
Omdat het opgeruimder is, en handzamer. VHD is idd een stukje voor virtualisatie, maar uiteindelijk gewoon een archiefbestand met een filesystem-content erin. Die kun je dus ook mounten, en daar Windows van booten. Ik vind dat een stuk opgeruimder staan dan 2 bijna-nutteloze Windows partities. Zie verder de link, daar staat ook in waarom je Windows vanaf een VHD zou willen booten.

Nu verder on-topic graag! :)