[Hypervisor]Welke Hypervisor moet ik kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik wil een server gaan kopen om 3 VM's op te draaien (1x development en 2x productie). De productie is verdeeld in een VM als applicatieserver en een VM als databaseserver.

Ik twijfel een beetje wat ik wil als Hypervisor; VMWare ESXi 4.1 of XenServer 5.6. Ik kreeg van iemand het advies dat het niet zoveel uitmaakte wat ik koos. Hij gaf zelf aan een persoonlijke voorkeur te hebben voor XenServer; hij vond het iets prettiger in gebruik.

Ik heb nu op VMWare Workstation beiden uitgeprobeerd (dat heeft wat beperkingen, want het is niet bare-metal, maar het kan wel om even een indruk te krijgen). Ik heb een lichte voorkeur voor VMWare, maar het lijkt inderdaad om het even...

Is er iemand die kan aangeven waarom ik juist voor ESXi of juist voor XenServer moet kiezen?

edit:

Sorry, vergeten aan te geven waarvoor ik hem ga gebruiken. Onderstaand heb ik het e.e.a. op papier gezet.

Hopelijk hebben jullie nu genoeg info ;)

De VM's gaan 1 Ruby on Rails applicatie draaien op Debian 6. De kern van de applicatie is het scannen van een andere website, de HTML scrapen en opslaan in de DB (MySQL). Er lopen zo'n 25 scrapers tegelijk; dat klinkt als CPU-intensief, maar dat valt redelijk mee. De beschikbare bandbreedte is op locatie van de server waarschijnlijk de beperkende factor. We beginnen met een DB van 2,5 miljoen records en maandelijks zullen er 300.000 records in de DB bijkomen. Een hele zware applicatie zal het niet worden, mits de DB goed is ingericht ;). Het aantal gebruikers zullen er maximaal 5 of 10 tegelijk worden, maar dat is eerder uitzondering. Meestal zullen het er maar 1 of 2 zijn. 's Nachts zal de server allerlei rapporten maken en mailen; ik verwacht dat dat ook niet heel zwaar zal zijn, mits ik de DB goed heb ingericht en de juiste queries draai ;).

Het is niet noodzakelijk om on-the-fly de HDD te vergroten voor een VM of meer geheugen / CPU-capaciteit toe te kennen. Daarvoor is het geen ramp als een VM even uitgezet wordt.
Backuppen zullen we eigenlijk doen door het maken van een snapshot en dan de snapshot te backuppen

[ Voor 45% gewijzigd door van.der.schulting op 31-07-2011 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 12:28
Kijk ook heel even naar ESXi 5 en wat deze voor beperkingen gaat krijgen ;) Ik mis trouwens Microsoft Hyper-V in je lijstje van hypervisors, is dit bewust ?

[ Voor 35% gewijzigd door punisher007 op 31-07-2011 08:24 ]

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-07 16:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

van.der.schulting schreef op zondag 31 juli 2011 @ 01:17:
Ik heb nu op VMWare Workstation beiden uitgeprobeerd (dat heeft wat beperkingen, want het is niet bare-metal, maar het kan wel om even een indruk te krijgen). Ik heb een lichte voorkeur voor VMWare, maar het lijkt inderdaad om het even...
VMWare Workstation is een totaal ander produkt, zowel qua beheerstooling als mogelijkheden. Het heeft dus totaal geen zin om de keuze voor een Layer1 Hypervisor te baseren op VMWare Workstation.

edit: zie onder

Qua performance zit er niet zo heel veel verschil in Xenserver, ESX of (inderdaad) Hyper-V. Sterker nog Xenserver en Hyper-V zijn zelfs op dezelfde Hypervisor gebasseerd.

Zonder verder aan te geven welke features je nu en in de toekomst wilt gaan gebruiken van de Hypervisor (VMotion / HA / etc), is voor ons eigenlijk niet aan te geven welke Hypervisor de beste keuze voor je is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Question Mark schreef op zondag 31 juli 2011 @ 09:56:
[...]

VMWare Workstation is een totaal ander produkt, zowel qua beheerstooling als mogelijkheden. Het heeft dus totaal geen zin om de keuze voor een Layer1 Hypervisor te baseren op VMWare Workstation.
Ik neem aan dat hij bedoelde dat hij XenServer en ESXi heeft getest als VM's in Workstation, wat wel een goed beeld geeft over de mogelijkheden van beiden.

Wat de keuze van hypervisor betreft, zolang het bij een kleine singe-host omgeving blijft zijn alle hypervisors een goede keuze. Het enige voordeel van ESXi is dat er meer standaard appliances voor te krijgen zijn.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-07 16:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zer0 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 10:33:
[...]

Ik neem aan dat hij bedoelde dat hij XenServer en ESXi heeft getest als VM's in Workstation, wat wel een goed beeld geeft over de mogelijkheden van beiden.
Je hebt helemaal gelijk, ik lees niet goed. :)
Wat de keuze van hypervisor betreft, zolang het bij een kleine singe-host omgeving blijft zijn alle hypervisors een goede keuze. Het enige voordeel van ESXi is dat er meer standaard appliances voor te krijgen zijn.
Nadeel van ESX is dan weer dat de hardware support beperkter is. Voor "echte" servers maakt dat niet veel uit, dat werkt bijna altijd wel (wel vooraf controleren overigens).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
Ook dien je er rekening mee te houden dat groei mogelijk dient te zijn. Dus stel je plaatst nog een extra fysieke server, kun je dan bijvoorbeeld dit eenvoudig managen, kun je met de gratis licentie online vm's verplaatsen ? En als het niet gratis is, wat kost het dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 09:12
Question Mark schreef op zondag 31 juli 2011 @ 09:56:

Qua performance zit er niet zo heel veel verschil in Xenserver, ESX of (inderdaad) Hyper-V. Sterker nog Xenserver en Hyper-V zijn zelfs op dezelfde Hypervisor gebasseerd.
Que? Heeft u daar een bron van?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
Sorry jongens, idd vergeten een uitleg te geven over wat ik ermee ga doen. Ik heb het toegevoegd in de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 13:52
Vergeet Parallels niet... http://www.parallels.com/virtualization/server/

Vind zelf tegenwoordig VMWare beetje primitief worden t.o.v. Parallels. Heb jaren fanatiek VMWare gebruikt maar Parallels blaast het visje gewoon uit het water ;)

Dit is niet bare-metal maar als het onder m'n normale omgeving al sneller is, dan moet het bare-metal helemaal bruut snel zijn.

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je toch al Debian draait: kijk eens naar VirtualBox als hypervisor op een Debian systeem. Kost je op OS niveau nauwelijks overhead :) zie http://www.virtualbox.org/
Bovendien: opensource, gratis, en ook al een hoop preinstalled VM's voor te krijgen :)

[ Voor 20% gewijzigd door The Eagle op 31-07-2011 18:50 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou voor Xen gaan, en niet eens XenServer. Het makkelijkste is Debian of Fedora desktop installeren, en dan in de pakketbeheerder Xen installeren. Daarna herstarten en zorgen dat je dus met Xen opstart en niet 'gewoon' (staat in je opstartlijst die een paar sec. in beeld is).

Dan kan je met dingen als virt-manager VM's maken, vrij eenvoudig te doen allemaal. Vt-d zit er ook in als je hardware het kan. Hyper-V is niet zo vrijelijk aan te passen als Xen, en ESX(i) is meer voor mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is ;) VMware was een tijdje leuk, maar de wereld gaat door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
@punisher007 Ja, ik heb bewust niet gekozen voor MS Hyper-V. Dat is echt onnodig als Debian de VM wordt. ESXi 5 is beperkt tot 8 GB geheugen per VM geloof ik -> dat is geen optie.
Ik heb ook even gekeken naar het verplaatsen van VM's van de ene naar de andere server. Ik heb het niet zelf geprobeerd, maar het lijkt erop dat het met ESXi iets makkelijker is dan met XenServer als je het zo wilt doen dat het gratis blijft ;). Dus via shared storage.

Parallels is ook wel een goeie om nog even naar te kijken.

Maar Virtualbox, Xen en KVM ben ik niet zo van gecharmeerd.
Virtualbox heb ik op mijn Windows-desktop draaien en dat draait ten opzichte van VMWare Workstation op m'n desktop echt kut.

Xen en KVM kreeg ik niet goed geinstalleerd. Met veel pijn en moeite kreeg ik het wel werkend. Als ikl dat vergelijk met XenServer en ESXi; die twee had ik binnen tien minuten volledig up-and-running.
Maar misschien bedoelde je wel andere opensource alternatieven

[ Voor 16% gewijzigd door van.der.schulting op 31-07-2011 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
Destijds (weet niet of dit nog klopt), kon je ESXi Free niet gratis centraal beheren en ook niet gebruik maken van vmotion. Dit kon destijds met Xenserver wel beide voor de gratis versie.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

punisher007 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 20:08:
Destijds (weet niet of dit nog klopt), kon je ESXi Free niet gratis centraal beheren en ook niet gebruik maken van vmotion. Dit kon destijds met Xenserver wel beide voor de gratis versie.

Succes.
Bij een enkele server is dat geen enkel probleem, en als je meerdere servers in produktie gaat draaien moet je naar mijn mening niet moeilijk doen en een licentie aanschaffen. En voor de leuke (HA-)features is dat ook bij XenServer nodig (http://www.citrix.com/Eng...ure.asp?contentID=2300456)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

johnkeates schreef op zondag 31 juli 2011 @ 19:21:
Ik zou voor Xen gaan, en niet eens XenServer. Het makkelijkste is Debian of Fedora desktop installeren, en dan in de pakketbeheerder Xen installeren. Daarna herstarten en zorgen dat je dus met Xen opstart en niet 'gewoon' (staat in je opstartlijst die een paar sec. in beeld is).

Dan kan je met dingen als virt-manager VM's maken, vrij eenvoudig te doen allemaal. Vt-d zit er ook in als je hardware het kan. Hyper-V is niet zo vrijelijk aan te passen als Xen, en ESX(i) is meer voor mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is ;) VMware was een tijdje leuk, maar de wereld gaat door.
Virtualbox is leuk, maar nog lang niet op het niveau van VMware/Hyper-V/XenServer wat betreft beheer en, nog belangrijker, HA en cluster mogelijkheden. Daarnaast heeft het nog het nadeel van een niet bare-metal hypervisor te zijn, wat extra beheer meebrengt.
(o ja, en een desktop OS installeren op een produktie-server.... zonde van de resources, en eigelijk not doen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
Zer0 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 21:46:
[...]

Bij een enkele server is dat geen enkel probleem, en als je meerdere servers in produktie gaat draaien moet je naar mijn mening niet moeilijk doen en een licentie aanschaffen. En voor de leuke (HA-)features is dat ook bij XenServer nodig (http://www.citrix.com/Eng...ure.asp?contentID=2300456)
Ik weet dat dat bij een enkele server geen probleem is, maar je moet ook aan de toekomst denken. Ik geef het alleen aan, wat de topicstarter ermee doet moet hij zelf weten :)

Dat je voor HA een licentie moet nemen zal best, maar voor xenmotion dus niet, wat een voordeel is in mijn ogen. Ook de centrale administratie bij meerdere xenservers voor de gratis versie is ideaal.

En waarom een licentie kopen voor het ene product als de gratis variant van een ander product dit ook kan :)

[ Voor 20% gewijzigd door punisher007 op 31-07-2011 22:26 ]

Pagina: 1